Pat Parelli vs Monty Roberts vs .....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:45

Iolanthe schreef:
Cassidy schreef:
Monty Roberts valt in mijn ogen niet onder NH.

Zou ik mogen vragen waarom je dat vindt?

Omdat ik de tools die MR gebruikt, zoals een Dually Halter, Pop Herman en met name de Buckstopper tot de tools vindt behoren die een echte NH-er niet nodig heeft en al helemaal geen reclame voor maakt.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:30

Cassidy schreef:
Iolanthe schreef:
Zou ik mogen vragen waarom je dat vindt?

Omdat ik de tools die MR gebruikt, zoals een Dually Halter, Pop Herman en met name de Buckstopper tot de tools vindt behoren die een echte NH-er niet nodig heeft en al helemaal geen reclame voor maakt.

Ik heb het boek van MR gelezen, en idd had ik ook zo mijn bedenkingen voor zijn hulpmiddelen. Hartstikke handig natuurlijk, maar erg NH is het niet..

Zoolgangster

Re: Pat Parelli vs Monty Roberts vs .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:02

Tja, of iets NH is of niet... eigenlijk is àlles wat we met een paard willen ondernemen onnatuurlijk. Erop gaan zitten is onnatuurlijk, longeren is onnatuurlijk en een kar achter een vluchtdier binden is dat ook.
Een carrotstick is ook onnatuurlijk.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:15

Zoolgangster schreef:
Tja, of iets NH is of niet... eigenlijk is àlles wat we met een paard willen ondernemen onnatuurlijk. Erop gaan zitten is onnatuurlijk, longeren is onnatuurlijk en een kar achter een vluchtdier binden is dat ook.
Een carrotstick is ook onnatuurlijk.

NH betekend niet alleen natuurlijk, letterlijk staat er natural horseMANship. Het betekend dat je naar het wezen paard kijkt, dat je dat meeneemt in alles wat je doet. Het gaat over een samenwerking tussen mens en paard, vandaar dat er niet horseship, maar horsemanship staat ;)

Zoolgangster

Re: Pat Parelli vs Monty Roberts vs .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:36

Persoonlijk vind ik de samenwerking tussen mens en paard sowieso nogal eh... opgedrongen.
Het enige natuurlijke is dat paarden als kuddedieren geneigd zijn leiderschap voor lief te nemen waardoor je ze kunt laten doen wat je wilt... ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:44

Zoolgangster schreef:
Persoonlijk vind ik de samenwerking tussen mens en paard sowieso nogal eh... opgedrongen.
Het enige natuurlijke is dat paarden als kuddedieren geneigd zijn leiderschap voor lief te nemen waardoor je ze kunt laten doen wat je wilt... ;)

En hoe je daarmee omgaat maakt iets "normal" of "nh" en dat dan allemaal weel opgedeeld in verschillende methoden waarbij iedereen zegt dat hun methode de perfecte is, maar die eigenlijk allemaal vrij veel op elkaar lijken omdat paarden nu eenmaal op een bepaalde manier leren.

Eigenlijk gaat de gekozen methode helemaal niet zozeer over het paard, maar vooral over het mens. Wat past bij jou als mens, met welke methode valt dat kwartje het beste, welke methode zorgt dat je gemotiveerd blijft, geinspireerd blijft en vooral het leuk blijft vinden.

Maar er zit wel meer "natuurlijks" in de nh methode, nogmaals, het "natuurlijk" in Nh gaat vooral over de natuurlijke eigenschappen van het paard kennen, weten hoe dit dier leert, de verschillende karakters leren kennen, weten wat je je moet doen, wanneer je dat moet doen, hoeveel je moet doen en vooral wanneer je moet stoppen.
Gebruik maken van de natuurlijke eigenschappen van het dier om zo tot een samenwerking te komen waar beide plezier in hebben, of iig het paard geen last van heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:53