Irrica schreef:Ik heb het stuk gelezen en ik vind het eigenlijk nogal vaag. Na de eerste uitleg over geen druk, geen macht, geen hulpmiddelen etc. verwachtte ik toch wat meer concrete voorbeelden hoe je dat dan in de dagelijkse praktijk uitvoert. Ik vraag me nu namelijk af wat je kan doen met een paard als je volgens LH geen enkele druk mag uitoefenen. Is poetsen dan al toegestaan of mag dat alleen als je paard uit zichzelf naar de poetsplaats wandelt? Deze vraagt komt misschien een beetje sarcastisch over, maar ik snap na het lezen van deze tekst alleen wat je wilt bereiken en niet hoe je dat in de praktijk wilt gaan doen. Deze tekst blijft voor mij dus te veel hangen in de intentie van LH en vertelt te weinig over de uitvoering.
Dat snap ik volkomen! Het klinkt misschien heel ongeloofwaardig of in iedergeval niet duidelijk, maar je kan heel veel verschillende dingen bereiken met LH, het gaat wrom dat je het voor jezelf en je paard een spelletje maakt, en alleen positieve bekrachtiging gebruikt. LH k0mt op een punt waarbij je paard alles voor je wil doen omdat hij het fijn vindt jou te plezieren en er zelf ook pmezier in heeft. Wat je wil bereiken verschilt per persoon, maar dat kan alles zijn.
Bedankt voor het lezen van mijn hele stuk!

Edit: ik dacht er in het begin ook zo ovee, 0mdat mijn paarden soms ook van me weg liepen tijdens het poetsen als ik ze uit de paddock haalde. Maar nu kijk ik er heel anders tegenaan omdat LH mij en mijn paarden beel erg beeft geholpen en we langzaamaan vooruitgang boeken terwijl we sr veel plezier in hebben ook!

Als paarden hun aandacht verliezen of weglopen o.i.d.betekent dat dat ze verveeld raken, dusdat betekent dat je het leuker moet maken, een spelletje bijv! Je kan bijvoorbeeld het touch-spelletje met een pion spelen, op de poetsplaats (bij wijze van spreken) en je paard zo leren dat hij netjes met je mee gaat naar de poetsplaats en ook stil blijft staan tot jullie klaar zijn met wat je wilde doen.Zo kan je ieder probleem op een leuke manier oplossen