Leiderschap en respect

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:11

Tja, dat is het verschil tussen western en dressuur.

Anky kan een gouden medaille winnen tijdens de Olympische Spelen als haar paard een bok geeft tijdens een onderdeel.

In de western kun je daarna meteen naar huis. Paard aanraken tijdens of vlak na de proef is reden voor een 0 score, ook dat heeft Anky in haar westerncarriere mee mogen maken.

Dus western makkelijk? Bij lange na niet!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:48

Hoezo mag je je paard niet aanraken NA de proef? Dan loopt die proef dus gewoon nog door? Sorry, maar dat vind ik dus echt belachelijk dat je na een proef je paard niet zou mogen belonen. Dik minpunt van de western"sport" :(

Jessix

Re: Leiderschap en respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:14

TS, voor mij is het wel een combinatie van factoren. Ja, mijn paard "moet" uiteindelijk wel het gevraagde doen, maar ik moet het ook zo vragen/brengen dat hij het voor me wil doen.

Ik houd mijn sessies kort, speels en ben altijd in staat om te improviseren. Door snel te kunnen schakelen kan ik de oefening ombuigen om zo het gevraagde voor elkaar te krijgen of een andere oefening starten, zodat het paard alsnog denkt dat hij alsnog mijn idee opvolgt.

Voorbeeld: Als ik een oefening in draf vraag en ik krijg een galop dan ga ik daarin mee. Ik moedig aan en doe net alsof het mijn idee was om in galop te gaan. Ik doe dan die oefening of maak er snel iets anders van en vraag dan later hetzelfde nog eens in draf. Zo wordt het meer een spel en zal je paard het ook langer leuk vinden. Speel met zijn energie en kijk naar wat hij aangeeft.

En als hij een dag geen zin heeft, houdt het dan ook kort. Zorg dat jij steeds stopt met een goed gevoel, ook al moet je soms je plannen bijstellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:17

Je dient na de proef even te wachten. Dat deed Anky niet. En kreeg toen een 0 score.

Je kunt gerust belonen hoor. Door bijvoorbeeld met de teugel even een aaitje te geven op de hals. Maar met de hand mag het niet. Je mag ook het zadel niet aanraken tijdens de proef.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:22

Jessix schreef:
TS, voor mij is het wel een combinatie van factoren. Ja, mijn paard "moet" uiteindelijk wel het gevraagde doen, maar ik moet het ook zo vragen/brengen dat hij het voor me wil doen.

Ik houd mijn sessies kort, speels en ben altijd in staat om te improviseren. Door snel te kunnen schakelen kan ik de oefening ombuigen om zo het gevraagde voor elkaar te krijgen of een andere oefening starten, zodat het paard alsnog denkt dat hij alsnog mijn idee opvolgt.

Voorbeeld: Als ik een oefening in draf vraag en ik krijg een galop dan ga ik daarin mee. Ik moedig aan en doe net alsof het mijn idee was om in galop te gaan. Ik doe dan die oefening of maak er snel iets anders van en vraag dan later hetzelfde nog eens in draf. Zo wordt het meer een spel en zal je paard het ook langer leuk vinden. Speel met zijn energie en kijk naar wat hij aangeeft.

En als hij een dag geen zin heeft, houdt het dan ook kort. Zorg dat jij steeds stopt met een goed gevoel, ook al moet je soms je plannen bijstellen.

Goed hoor.
Spelen met het kudde/koppel instinct van het paard levert op den duur de meeste bevrediging op.
Van nature volgt het ene paard het ander en, dat wordt (kijk om je heen) nog maar heel weinig begrepen.
Er is geen enkele druk nodig om iets te bewerkstelligen je hoeft alleen maar te appeleren aan het (je) volgen en het (je) nadoen.
"Werken" gaat dan bijna vanzelf.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:24

Waratje schreef:
Hoezo mag je je paard niet aanraken NA de proef? Dan loopt die proef dus gewoon nog door? Sorry, maar dat vind ik dus echt belachelijk dat je na een proef je paard niet zou mogen belonen. Dik minpunt van de western"sport" :(

Idd...