Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jessix schreef:TS, voor mij is het wel een combinatie van factoren. Ja, mijn paard "moet" uiteindelijk wel het gevraagde doen, maar ik moet het ook zo vragen/brengen dat hij het voor me wil doen.
Ik houd mijn sessies kort, speels en ben altijd in staat om te improviseren. Door snel te kunnen schakelen kan ik de oefening ombuigen om zo het gevraagde voor elkaar te krijgen of een andere oefening starten, zodat het paard alsnog denkt dat hij alsnog mijn idee opvolgt.
Voorbeeld: Als ik een oefening in draf vraag en ik krijg een galop dan ga ik daarin mee. Ik moedig aan en doe net alsof het mijn idee was om in galop te gaan. Ik doe dan die oefening of maak er snel iets anders van en vraag dan later hetzelfde nog eens in draf. Zo wordt het meer een spel en zal je paard het ook langer leuk vinden. Speel met zijn energie en kijk naar wat hij aangeeft.
En als hij een dag geen zin heeft, houdt het dan ook kort. Zorg dat jij steeds stopt met een goed gevoel, ook al moet je soms je plannen bijstellen.