Ik zou ze overigens inderdaad wel gewoon gras laten eten. Vind het zo'n onzin dat dat niet 'hoort' met een PP. Waarom je paard lekker groen gras ontnemen??
Verder een heel leuk plan! Ben benieuwd hoe het verder uitgewerkt gaat worden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chaos schreef:Waarom in vredesnaam 5×5. Wat is daar de zin van? Ze kennen net fatsoenlijk rollen op zo'n stukje. Waarom jezelf zo veel werk meegeven voor zoiets zinloos. Ik gok dat het ook nog eens vreselijk lelijk aandoet als je zoveel "mini-weilanden " hebt.
Ik zou ze overigens inderdaad wel gewoon gras laten eten. Vind het zo'n onzin dat dat niet 'hoort' met een PP. Waarom je paard lekker groen gras ontnemen??
Verder een heel leuk plan! Ben benieuwd hoe het verder uitgewerkt gaat worden.
Antheman schreef:Leuk dat je een PP gaat maken!
Ik ben wel wat kritisch....
weilanden van 5 bij 5 lijkt me onmogelijk. Dat is formaat grote stal. Hoeveel paarden moeten erop?
Mijn kleinste weilanden zijn ong. 25 bij 25 m Dat is heel goed bij te houdenEn daar lopen 3,5 pony op.
Je budget voor lint en palen vind ik wel heeeeel erg krap. Ik heb palen voor de buitenrand (1,2 ha) geplaatst, om de 6 meter. Ik heb goedkope, iets dunnere palen gescoord. Dat was nog steeds een paar honderd euro. Ik werk met 4 cm lint en heb dat in Dtl gekocht, maar ook dat was honderden euro's. Vergeet geen goede isolatoren te nemen, dat scheelt veel ergenis.
Als jij maar liefst 74 weilandjes maakt, heb je veel meer palen en lint nodig.
hinkewal schreef:@bowen Onze paarden hebben laatst 2 week op een stukje wei hier gelopen deze is werkelijk helemaal zwart. Mijn verwachting is dat het gras snel genoeg weg is. Wanneer dit niet zo is gaan we het een handje helpen
Qua snelheid van het opeten van het gras denk ik dat het reuze meevalt. Het gras wordt heel hoog, en verschillende weilandjes een paar uur per dag...
b485 schreef:Ook ik heb mijn bedenkingen.
Palen van 1m30 met draad op 1m wil zeggen dat je je palen maar max 30 cm in de grond kan steken. Mijn palen van 1m60 met draad op 80 cm (a-pony's), steken 65cm in de grond. Kost paal +-2€ van diameter 7mm.
Vergeet ook niet dat je allerlei verbindingsstukken nodig hebt bij elke connectie tussen de koorden en aan de poortjes.
Weitjes van 5 op 5 hebben ook niet mijn voorkeur: paard lager in rang staat rustig te grazen. Paard hoger in rang komt er bij, blokkeert de ingang en begint de lagere te meppen. Arme beest kan nergens naar toe.
En het feit dat ze meer lopen als er op verschillende plekken voer wordt aangeboden is hier duidelijk niet het geval. Ze blijven staan tot ze dorst hebben. Om dan terug te keren naar het dichtsbijzijnde eten met voorkeur voor gras. Dus ik zou de afstand naar de waterbak zo lang mogelijk maken. Kan je deze niet op het einde van de track plaatsen? Misschien nog een extra draadje tussen de waterplek en de voerplek achter het huis?
En, heb je ook gedacht aan het onderhoud? Die kleine weitjes zullen bemest, gemaait (helaas blijft er toch nog vanalles staan wat ze niet zo graag eten), tegen onkruid behandeld,... moeten worden. Met landbouwmachines kom je er niet op. Dit zal dus allemaal met de hand moeten gebeuren
Prikpaaltjes is inderdaad een gedoe. Maar misschien kan je alles eerst eens op basis van prikpaaltjes (met een paar vaste palen) uitzetten. Ik heb hier thuis een heel jaar (alle 4 de seizoenen) een track met kleine weilandjes uitgeprobeerd. Op basis van mijn ervaringen, aanpassingen aangebracht en pas nu hebben we het met vaste palen en draad afgespannen.
b485 schreef:Als je maar 2 paarden staan hebt, zal het klemzetten inderdaad wel meevallen, maar als ze met zen 3en (of meer) beslissen om in een weitje te gaan staan, wordt het volgens mij wel heel krap.
Mijn uitprobeersel met de prikpaaltjes heeft inderdaad wel wat verknipte draad opgeleverd. Maar ik had nog oude draad (die niet heel goed meer geleide) liggen en heb die gebruikt. Mijn Pony's blijven netjes achter de draad als af en toe, hier en daar stroom op zit. Dus dit was voor mij geen probleem. Ik ben blij dat ik gewacht heb, want ik heb enkele dingen aangepast die mij het leven makkelijker maken. Dat had ik zonder het jaar proefdraaien niet geweten.
Ik heb bijvoorbeeld extra poorten aangebracht zodat ik met mijn kruiwagen door de weiden, langs het pad kan lopen. Als het pad dan modderig is, moet ik met het mestruimen niet door de modder (enkel om de ballen er uit te vissen).
Je kan ook je track al definitief afspannen maar je onderverdeling van de weides nog met prikpaaltjes doen. Let er ook op dat elke weide rechtstreeks vanaf de track toegangkelijk moet zijn.
Denk er aan dat als je met de maaier aan het werk gaat, en je moet 75 weitjes doen, dat je superveel tijd verliest met poortje open, poortje dicht (als je pech hebt nog een kudde paarden die staan te dringen aan het poortje om mee naar binnen te glippen) en netjes rond alle palen maaien.
Hoe ga je je schapen op de kleine stukken houden om het gras netjes te houden? Want je zal ze willen 'dwingen' om bepaalde stukken op te kuisen. Ik heb weinig verstand van schapen, maar ik vermoed dat ze ook niet alles even graag lusten en bij ruime keuze dus enkel de lekkerste stukken opeten.
Ik heb ook echt het gevoel dat je je mispakt aan de kosten. Ik ben een weide van 28m op 80 meter aan het afspannen (doodlopende track met 2 paddock uiteindes, 1 poort naar de straat en 4 kleine weitjes met telkens 1 poort naar de track). Ik ben begonnen met het plaatsen van de palen en heb er bij benadering 50 nodig.