Paddock Paradise in aanbouw!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:42

Waarom in vredesnaam 5×5. Wat is daar de zin van? Ze kennen net fatsoenlijk rollen op zo'n stukje. Waarom jezelf zo veel werk meegeven voor zoiets zinloos. Ik gok dat het ook nog eens vreselijk lelijk aandoet als je zoveel "mini-weilanden " hebt.

Ik zou ze overigens inderdaad wel gewoon gras laten eten. Vind het zo'n onzin dat dat niet 'hoort' met een PP. Waarom je paard lekker groen gras ontnemen??

Verder een heel leuk plan! Ben benieuwd hoe het verder uitgewerkt gaat worden. :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:44

Chaos schreef:
Waarom in vredesnaam 5×5. Wat is daar de zin van? Ze kennen net fatsoenlijk rollen op zo'n stukje. Waarom jezelf zo veel werk meegeven voor zoiets zinloos. Ik gok dat het ook nog eens vreselijk lelijk aandoet als je zoveel "mini-weilanden " hebt.

Ik zou ze overigens inderdaad wel gewoon gras laten eten. Vind het zo'n onzin dat dat niet 'hoort' met een PP. Waarom je paard lekker groen gras ontnemen??

Verder een heel leuk plan! Ben benieuwd hoe het verder uitgewerkt gaat worden. :)

De bedoeling is dat in de track geen gras groeit zodat ze daar niet van kunnen eten. 5x5 is inderdaad klein, maar goed gecontroleerd. We hebben uiteraard een groter stuk (ong 20x20) waar ze lekker kunnen liggen, rollen enz. Ook bij de voerbak is een groot stuk uitgespaard zodat ze niet in alleen maar kleine hokjes komen te staan.

Dinopino

Re: Paddock Paradise in aanbouw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:47

Doelde meer op @ Koper ;-). Zij zegt dat bij een pp geen gras hoort. Dit is voor de eerste keer dat ik dat hoor.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:50

aah dat verklaart een hoop. Snapte het eigenlijk ook al niet. Ik denk dat koper bedoeld dat je geen gras in de track moet hebben en je ze wel elke dag bijvoert met hooi/kuil. Wij hebben 1 weiland van 1.5 ha in natuurbeheer. Hier ben ik heel blij mee omdat er ontzettend grof gras vanaf komt. Ideaal voor de paarden natuurlijk!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:35

Als je alles gewoon kort gras hebt dan moet je wel oppassen dat ze het niet binnen no time kapot lopen en het een glad modderpad wordt ipv een fijne track.
En eten ze stukjes van 5 bij 5 niet gewoon in een paar uur kaal? Ik denk dat mijn haf dat in z'n 1tje zelfs wel zou redden.

Helemaal geen gras lijkt me alleen zinnig als je paarden hebt die je om medische redenen niet op het gras wil hebben, bv exceem of hoefbevangenheid/insulineresistentie.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:45

@bowen Onze paarden hebben laatst 2 week op een stukje wei hier gelopen deze is werkelijk helemaal zwart. Mijn verwachting is dat het gras snel genoeg weg is. Wanneer dit niet zo is gaan we het een handje helpen :)

Qua snelheid van het opeten van het gras denk ik dat het reuze meevalt. Het gras wordt heel hoog, en verschillende weilandjes een paar uur per dag...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:07

en heel hoog gras eten ze niet ;-) dus dat wordt dan ook niet kaal

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:29

Leuk dat je een PP gaat maken!

Ik ben wel wat kritisch....

weilanden van 5 bij 5 lijkt me onmogelijk. Dat is formaat grote stal. Hoeveel paarden moeten erop?
Mijn kleinste weilanden zijn ong. 25 bij 25 m Dat is heel goed bij te houden :) En daar lopen 3,5 pony op.

Je budget voor lint en palen vind ik wel heeeeel erg krap. Ik heb palen voor de buitenrand (1,2 ha) geplaatst, om de 6 meter. Ik heb goedkope, iets dunnere palen gescoord. Dat was nog steeds een paar honderd euro. Ik werk met 4 cm lint en heb dat in Dtl gekocht, maar ook dat was honderden euro's. Vergeet geen goede isolatoren te nemen, dat scheelt veel ergenis.

Als jij maar liefst 74 weilandjes maakt, heb je veel meer palen en lint nodig.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:42

Erg leuk idee zeg! Heb er zelf niks mee te maken, maar vind het wel leuk je topic te blijven volgen.
Wil ooit in de toekomst het liefst een huis waar me paard ook kan staan, en dan het idee van een PP is geweldig. Suc6

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 13:26

Antheman schreef:
Leuk dat je een PP gaat maken!

Ik ben wel wat kritisch....

weilanden van 5 bij 5 lijkt me onmogelijk. Dat is formaat grote stal. Hoeveel paarden moeten erop?
Mijn kleinste weilanden zijn ong. 25 bij 25 m Dat is heel goed bij te houden :) En daar lopen 3,5 pony op.

Je budget voor lint en palen vind ik wel heeeeel erg krap. Ik heb palen voor de buitenrand (1,2 ha) geplaatst, om de 6 meter. Ik heb goedkope, iets dunnere palen gescoord. Dat was nog steeds een paar honderd euro. Ik werk met 4 cm lint en heb dat in Dtl gekocht, maar ook dat was honderden euro's. Vergeet geen goede isolatoren te nemen, dat scheelt veel ergenis.

Als jij maar liefst 74 weilandjes maakt, heb je veel meer palen en lint nodig.

Bedankt voor de kritiek! Daar kan ik wel wat mee. Ons idee was om 5x5 te doen. Je zet dan verschillende weilandjes per dag open zodat ook de ondersten in rang lekker kunnen eten zonder weggejaagd te worden. Bovendien hebben paarden de neiging om altijd bij een ander paard te kijken of die niet meer heeft. Zo lopen ze weer lekker heen en weer! 10x10 zou ook kunnen. Ik heb een groter budget maar zoals het nu lijkt is dit wat het kost. De paaltjes moet ik even gaan bekijken voordat ik ze koop. Als ze daadwerkelijk van goede kwaliteit zijn heb ik een prima koop volgens mij! Omdat ik met een niet met linten werk maar met draad scheelt dat ook een hoop geld. De paaltjes zijn ook maar 1.30 hoog. Ik gebruik dus ook geen isolatoren maar gewoon potjes om de draden in te doen :)

met die 25x25 weilanden van jou, eten ze niet te veel? Ik wil 4-5 paarden op een halve hectare hebben, ik dacht dat het dan handiger is om meer kleine weilandjes te doen. Zo krijgt het gras 1x een tik (van de paarden die erop staan), en dan heeft het weer 2 week rust.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:32

hinkewal schreef:
@bowen Onze paarden hebben laatst 2 week op een stukje wei hier gelopen deze is werkelijk helemaal zwart. Mijn verwachting is dat het gras snel genoeg weg is. Wanneer dit niet zo is gaan we het een handje helpen :)

Qua snelheid van het opeten van het gras denk ik dat het reuze meevalt. Het gras wordt heel hoog, en verschillende weilandjes een paar uur per dag...

Maar dat zwarte wordt een modderpoel als het even wat meer regent(en belopen wordt), dat is meer wat ik ermee bedoel.
Wordt glad, maar ook om uit te mesten is dat nogal lastig.

Heb je wit zand in de bodem zitten, ondiep genoeg om om te kunnen leggen? Zo ja, dat is een aanrader!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 13:38

@bowen, nee er zit geen wit zand in de ondergrond. Als ik ga omleggen komt er puin naar boven... Het klopt dat het weiland best blubberig wordt wanneer het nat wordt. Daarom maken we 2 aparte gedeelten. Het gedeelte voor het huis is vrij nat. Het gedeelte achter het huis vrij droog. In de winter leggen we er grindtegels bij aan. We gaan kijken hoe het wordt. Als het nodig is kan ik altijd wit zand op de tracks bijstorten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:16

Ook ik heb mijn bedenkingen.

Palen van 1m30 met draad op 1m wil zeggen dat je je palen maar max 30 cm in de grond kan steken. Mijn palen van 1m60 met draad op 80 cm (a-pony's), steken 65cm in de grond. Kost paal +-2€ van diameter 7mm.
Vergeet ook niet dat je allerlei verbindingsstukken nodig hebt bij elke connectie tussen de koorden en aan de poortjes.

Weitjes van 5 op 5 hebben ook niet mijn voorkeur: paard lager in rang staat rustig te grazen. Paard hoger in rang komt er bij, blokkeert de ingang en begint de lagere te meppen. Arme beest kan nergens naar toe.

En het feit dat ze meer lopen als er op verschillende plekken voer wordt aangeboden is hier duidelijk niet het geval. Ze blijven staan tot ze dorst hebben. Om dan terug te keren naar het dichtsbijzijnde eten met voorkeur voor gras. Dus ik zou de afstand naar de waterbak zo lang mogelijk maken. Kan je deze niet op het einde van de track plaatsen? Misschien nog een extra draadje tussen de waterplek en de voerplek achter het huis?

En, heb je ook gedacht aan het onderhoud? Die kleine weitjes zullen bemest, gemaait (helaas blijft er toch nog vanalles staan wat ze niet zo graag eten), tegen onkruid behandeld,... moeten worden. Met landbouwmachines kom je er niet op. Dit zal dus allemaal met de hand moeten gebeuren

Prikpaaltjes is inderdaad een gedoe. Maar misschien kan je alles eerst eens op basis van prikpaaltjes (met een paar vaste palen) uitzetten. Ik heb hier thuis een heel jaar (alle 4 de seizoenen) een track met kleine weilandjes uitgeprobeerd. Op basis van mijn ervaringen, aanpassingen aangebracht en pas nu hebben we het met vaste palen en draad afgespannen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:03

Ik vind 5 bij 5 ook erg klrin. weitjes van 20 bij 20 kunnen wel meerdere dieren tegelijk op grazen en elkaar passeren. Het lijkt kij een rnotme dradenboel om zoveel weitjes te maken. dan kun je misschirn beter eencrechthoekige binnenwri hebben en dan twee draadjes steeds een stukje doorschuiven met over de lengte verschillende doorgangen.

Ook valt me bij je rekensommen op dat je alles wel heel erg naar beneden af rond. zou daar echt nog even goed naar kijken. Maar je bespaart al enorm op paaltjes en handvaten als je het aantal weitjes en doorgangen terugbrengt naar een kleiner aantal of gaat verschuiven.

Paaltjes van 1,30 moeten minimaal 1/3 de grond in. dat is zo'n 45 a50cm. geeft een hoogte van 80 tot 85cm. Moet je de isolator wel op de kop van de paal zetten anders zit je lager.

Diepe modder vond ik zelf niet leuk. als jullie wei zo snel zwart wordt hoop ik dat het in de winter nog te doen is. Een paddock paradijs moet zijn naam wel recht doen natuurlijk ;) veel plezier met uitzetten!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 15:11

b485 schreef:
Ook ik heb mijn bedenkingen.

Palen van 1m30 met draad op 1m wil zeggen dat je je palen maar max 30 cm in de grond kan steken. Mijn palen van 1m60 met draad op 80 cm (a-pony's), steken 65cm in de grond. Kost paal +-2€ van diameter 7mm.
Vergeet ook niet dat je allerlei verbindingsstukken nodig hebt bij elke connectie tussen de koorden en aan de poortjes.

Weitjes van 5 op 5 hebben ook niet mijn voorkeur: paard lager in rang staat rustig te grazen. Paard hoger in rang komt er bij, blokkeert de ingang en begint de lagere te meppen. Arme beest kan nergens naar toe.

En het feit dat ze meer lopen als er op verschillende plekken voer wordt aangeboden is hier duidelijk niet het geval. Ze blijven staan tot ze dorst hebben. Om dan terug te keren naar het dichtsbijzijnde eten met voorkeur voor gras. Dus ik zou de afstand naar de waterbak zo lang mogelijk maken. Kan je deze niet op het einde van de track plaatsen? Misschien nog een extra draadje tussen de waterplek en de voerplek achter het huis?

En, heb je ook gedacht aan het onderhoud? Die kleine weitjes zullen bemest, gemaait (helaas blijft er toch nog vanalles staan wat ze niet zo graag eten), tegen onkruid behandeld,... moeten worden. Met landbouwmachines kom je er niet op. Dit zal dus allemaal met de hand moeten gebeuren

Prikpaaltjes is inderdaad een gedoe. Maar misschien kan je alles eerst eens op basis van prikpaaltjes (met een paar vaste palen) uitzetten. Ik heb hier thuis een heel jaar (alle 4 de seizoenen) een track met kleine weilandjes uitgeprobeerd. Op basis van mijn ervaringen, aanpassingen aangebracht en pas nu hebben we het met vaste palen en draad afgespannen.

Bedankt voor de tips! Ik heb wel een aantal opmerkingen/vragen. Mijn plattegrond was een beetje het idee. Inmiddels heb ik een uitgewerkte plattegrond op schaal met waar alles moet komen te staan. In het nieuwe plan staat het water nog redelijk dicht bij het voer, maar hier gaan we inderdaad een draadje tussen doen zodat ze het helemaal moeten omlopen. Met de 5x5 weitjes, de opening zal ook 5 meter worden, dus het idee dat een pony met lagere rangorde klem zou komen te staan zie ik niet helemaal voor me.

Het "probleem" van 5x5, daar kan je niet met landbouwwerktuigen bij hebben we ook over nagedacht. We hebben ook veel schapen. Schapen eten alles op behalve zuring ed. Die laten we er in weiden. We hebben ook een mooie stigma grasmaaier waar je makkelijk een halve hectare mee kunt maaien, en makkelijk in weilandjes van 5x5 kunt komen. Kunstmest zal wel met de hand moeten gebeuren, maar dit 2 of 3x per jaar is ook geen probleem :)

Het uitproberen met prikkertjes is wel een goed idee! Maar verknip je dan niet een heleboel draad/lint?

Misschien moeten de hoekpalen dieper. Dit moeten we nog bekijken, maar de gewone paaltjes hebben er zat aan als ze 35 cm in de grond staan. Het lint staat dan mooi op precies 1 meter hoogte. Voor onze paarden is dit prima.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 15:15

Ik merk dat veel mensen de weitjes van 5x5 geen goed idee vinden. Ik zou het ook bijv. 8x10 kunnen maken. Onze bedoeling is wel om veel kleine weilandjes te creëren. Heb je dan nog evenveel opbrengst qua gras van het land? Het mooie met kleine weitjes is ook dat je de mest die je uit de tracks haalt kunt verdelen over een paar weitjes die je dan een poos laat staan.

Ik ga morgen even bij iemand uit de buurt langs die ook een PP heeft. Even kijken hoe zij het daar hebben ingericht. Ze hebben ook vast goede tips. Ik hoop dat ik veel goede ideeën opdoe!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:32

Als je maar 2 paarden staan hebt, zal het klemzetten inderdaad wel meevallen, maar als ze met zen 3en (of meer) beslissen om in een weitje te gaan staan, wordt het volgens mij wel heel krap.

Mijn uitprobeersel met de prikpaaltjes heeft inderdaad wel wat verknipte draad opgeleverd. Maar ik had nog oude draad (die niet heel goed meer geleide) liggen en heb die gebruikt. Mijn Pony's blijven netjes achter de draad als af en toe, hier en daar stroom op zit. Dus dit was voor mij geen probleem. Ik ben blij dat ik gewacht heb, want ik heb enkele dingen aangepast die mij het leven makkelijker maken. Dat had ik zonder het jaar proefdraaien niet geweten.

Ik heb bijvoorbeeld extra poorten aangebracht zodat ik met mijn kruiwagen door de weiden, langs het pad kan lopen. Als het pad dan modderig is, moet ik met het mestruimen niet door de modder (enkel om de ballen er uit te vissen).

Je kan ook je track al definitief afspannen maar je onderverdeling van de weides nog met prikpaaltjes doen. Let er ook op dat elke weide rechtstreeks vanaf de track toegangkelijk moet zijn.

Denk er aan dat als je met de maaier aan het werk gaat, en je moet 75 weitjes doen, dat je superveel tijd verliest met poortje open, poortje dicht (als je pech hebt nog een kudde paarden die staan te dringen aan het poortje om mee naar binnen te glippen) en netjes rond alle palen maaien.

Hoe ga je je schapen op de kleine stukken houden om het gras netjes te houden? Want je zal ze willen 'dwingen' om bepaalde stukken op te kuisen. Ik heb weinig verstand van schapen, maar ik vermoed dat ze ook niet alles even graag lusten en bij ruime keuze dus enkel de lekkerste stukken opeten.

Ik heb ook echt het gevoel dat je je mispakt aan de kosten. Ik ben een weide van 28m op 80 meter aan het afspannen (doodlopende track met 2 paddock uiteindes, 1 poort naar de straat en 4 kleine weitjes met telkens 1 poort naar de track). Ik ben begonnen met het plaatsen van de palen en heb er bij benadering 50 nodig.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:12

Vooral, hoe hou je schapen op een stukje met 1 stroomdraadje op een meter? Schapen zijn daarin een stuk minder braaf dan paarden(nou ja, de meeste dan ;) ), dat kunnen aardige ontsnapartiesten zijn.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 19:24

b485 schreef:
Als je maar 2 paarden staan hebt, zal het klemzetten inderdaad wel meevallen, maar als ze met zen 3en (of meer) beslissen om in een weitje te gaan staan, wordt het volgens mij wel heel krap.

Mijn uitprobeersel met de prikpaaltjes heeft inderdaad wel wat verknipte draad opgeleverd. Maar ik had nog oude draad (die niet heel goed meer geleide) liggen en heb die gebruikt. Mijn Pony's blijven netjes achter de draad als af en toe, hier en daar stroom op zit. Dus dit was voor mij geen probleem. Ik ben blij dat ik gewacht heb, want ik heb enkele dingen aangepast die mij het leven makkelijker maken. Dat had ik zonder het jaar proefdraaien niet geweten.

Ik heb bijvoorbeeld extra poorten aangebracht zodat ik met mijn kruiwagen door de weiden, langs het pad kan lopen. Als het pad dan modderig is, moet ik met het mestruimen niet door de modder (enkel om de ballen er uit te vissen).

Je kan ook je track al definitief afspannen maar je onderverdeling van de weides nog met prikpaaltjes doen. Let er ook op dat elke weide rechtstreeks vanaf de track toegangkelijk moet zijn.

Denk er aan dat als je met de maaier aan het werk gaat, en je moet 75 weitjes doen, dat je superveel tijd verliest met poortje open, poortje dicht (als je pech hebt nog een kudde paarden die staan te dringen aan het poortje om mee naar binnen te glippen) en netjes rond alle palen maaien.

Hoe ga je je schapen op de kleine stukken houden om het gras netjes te houden? Want je zal ze willen 'dwingen' om bepaalde stukken op te kuisen. Ik heb weinig verstand van schapen, maar ik vermoed dat ze ook niet alles even graag lusten en bij ruime keuze dus enkel de lekkerste stukken opeten.

Ik heb ook echt het gevoel dat je je mispakt aan de kosten. Ik ben een weide van 28m op 80 meter aan het afspannen (doodlopende track met 2 paddock uiteindes, 1 poort naar de straat en 4 kleine weitjes met telkens 1 poort naar de track). Ik ben begonnen met het plaatsen van de palen en heb er bij benadering 50 nodig.

Dankjewel weer voor de tips! Ik denk dat ik wel echt de track ga maken maar de weilandjes nog even met prikpaaltjes doe. Dan kan ik kijken hoe het werkt met 5x5 en wanneer gewenst groter maken of aanpassen.

Met de maaier 74 weitjes is ook nog wel te doen. Ik kan dan gewoon de paarden in de bak zetten (20x40) en alles van tevoren openzetten. Het kost even tijd, maarja, het is wel leuk werk :)

Met de schapen is het heel makkelijk, omdat de schapen niet groter dan een meter zijn. Hierdoor kunnen ze gewoon onder alle draadjes door. Schapen zijn selectief, maar de paarden en schapen lopen nu samen op de wei, en ze eten dan ook echt alles op hoor (behalve zuring en brandnetels)!

Qua kosten, ik heb de omheining al. Ik hoef dus alleen de omheining voor een track en weilandjes aan te leggen. Elke 5 meter komt er een paaltje. Ik ben erbij vergeten te zeggen dat ik alleen het voorste stuk ga doen. Daarmee ga ik eerst eens kijken hoe het werkt voordat ik verder ga aanleggen. Ik ga straks mijn tekening inscannen. Ik hoop dat het daarmee een beetje duidelijker wordt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:07

Maar gaan je schapen dan niet de stukjes die moeten rusten afgrazen ipv de stukjes waar de paarden hebben opgestaan verder op te kuisen?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:21

Ik heb ook schapen maar die eten het liefst vers gras, dus waar de paarden ook grazen.

Ik snap niet helemaal het idee van geen gras in pp.

Mijn weilanden zijn 0,25-0,5 ha die ik open kan doen en ook nog 4 kleinere van 20*55 ongeveer

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:31

8×10 is nog niks. Ik zou voor minimale maten 15×15 kiezen, maar dat is persoonlijk.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:42

@Chaos, waarom dan?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:47

Ik zou op zn minst voor weitjes van 10x10 kiezen financieel en veiligheid in het achterhoofd. Verder heel leuk! Ik volg

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 23:49

het is ivm vergeten feestje niet meer van gekomen om plattegrond in te scannen. Maar die krijgen jullie morgen tegoed!