Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:06

Bedankt Fry :) !

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:06

Tazziexxx schreef:
Ik zit er nu trouwens ook aan te denken om te beginnen met Horse Agility. Doet iemand dit ook?

Dat lijkt me ook erg leuk.
Heb er een goede website van:
http://www.horse-agility.nl/

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:07

AnneHorses schreef:
Hitch schreef:
Leuk! :) Ik meld me ook even! :)
Ik ben Eveline, 16 jaar en heb mijn 4 jarige paardje Vertigo, een Andalusiër kruising :) We zijn nu rustig bezig met inrijden (gaat echt geweldig) en voor de rest doen we ook behoorlijk wat grondwerk, klassieke dressuur oefeningen aan de hand en af en toe wat vrijheidsdressuur! :)
Heb hiervoor met mijn, inmiddels overleden, paard Hitchcock HEEL veel geleerd in het natural horsemanship. Hij was echt niet de makkelijkste (dat hele verhaal wil ik nog wel een keer schrijven :') ) en hij heeft me ontzettend veel geleerd. Nu hoop ik ook weer veel van Vertigo te leren en te genieten! :)

WHAT is Hitchcock overleden.. dat wist ik helemaal niet ..

Jup... Hij had een ontstoken kies zomer vorig jaar, en daar zijn we toen een hele tijd mee bezig geweest... maar dat rotding wilde er niet uit... Hij was echt al heel zwak erdoor geworden, en om hem dan een operatie onder te laten gaan kon ik niet over mijn hart verkrijgen... Ik mis hem echt vreselijk maar ik hoop dat dit het beste was... ;(

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:07

canela schreef:
Fry schreef:

Oeeeej FOEI!
Haha.
NH draait vooral om het paard vooral niet te dwingen. En je paard je laten vertrouwen, en andersom!
Mensen zijn namelijk voor een paard oorspronkelijk een prooidier, terwijl paarden vluchtdieren zijn.
Met de NH oefeningen zorg je dat je paard je niet meer als prooidier gaat zien :j

aah zo, klinkt leuk :D

Dat is het ook <<)

Wordt altijd zo blij als je dat koppie ziet van een paard als die gewoon vrij mag rennen <3

Saab99

Tazziexxx schreef:
Ik zit er nu trouwens ook aan te denken om te beginnen met Horse Agility. Doet iemand dit ook?

Wil ik ook doen maar de meeste dingen gaan nu moeilijk een jaar of 2 geleden had ik het wel kunnen doen

Hitch

Horse agility, lijkt me echt heeeeel leuk! :) ook op Equiday leuke clinic('s) erover gezien, wil echt ermee aan de slag... nu nog de materialen :=

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:08

Hitch schreef:
AnneHorses schreef:

Jup... Hij had een ontstoken kies zomer vorig jaar, en daar zijn we toen een hele tijd mee bezig geweest... maar dat rotding wilde er niet uit... Hij was echt al heel zwak erdoor geworden, en om hem dan een operatie onder te laten gaan kon ik niet over mijn hart verkrijgen... Ik mis hem echt vreselijk maar ik hoop dat dit het beste was... ;(

Oh wat naar :(:)
Maar je hebt het beste gekozen...

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:08

Ik meld me ook! Heb de beginselen gedaan met mijn vorige leasepaard, band werd meteen sterker!
Zodra Balou (m'n eigen Tinker) er is wil ik er ook meteen mee beginnen. Vind het de leukste, mooiste en meest effectieve manier om een band op te bouwen met m'n paard.

2822

[
AnneHorses schreef:
Hitch schreef:
Leuk! :) Ik meld me ook even! :)
Ik ben Eveline, 16 jaar en heb mijn 4 jarige paardje Vertigo, een Andalusiër kruising :) We zijn nu rustig bezig met inrijden (gaat echt geweldig) en voor de rest doen we ook behoorlijk wat grondwerk, klassieke dressuur oefeningen aan de hand en af en toe wat vrijheidsdressuur! :)
Heb hiervoor met mijn, inmiddels overleden, paard Hitchcock HEEL veel geleerd in het natural horsemanship. Hij was echt niet de makkelijkste (dat hele verhaal wil ik nog wel een keer schrijven :') ) en hij heeft me ontzettend veel geleerd. Nu hoop ik ook weer veel van Vertigo te leren en te genieten! :)

Jup... Hij had een ontstoken kies zomer vorig jaar, en daar zijn we toen een hele tijd mee bezig geweest... maar dat rotding wilde er niet uit... Hij was echt al heel zwak erdoor geworden, en om hem dan een operatie onder te laten gaan kon ik niet over mijn hart verkrijgen... Ik mis hem echt vreselijk maar ik hoop dat dit het beste was... ;([/quote]

ogosch.. echt heel veel sterkte .. vond het echt een prachtpaard en wat jij ermee kon was echt in 1 woord Wow..

Lynn_FDA

Heeft iemand een duidelijke uitleg wat nh is?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:09

Fry schreef:
canela schreef:

Oeeeej FOEI!
Haha.
NH draait vooral om het paard vooral niet te dwingen. En je paard je laten vertrouwen, en andersom!
Mensen zijn namelijk voor een paard oorspronkelijk een prooidier, terwijl paarden vluchtdieren zijn.
Met de NH oefeningen zorg je dat je paard je niet meer als prooidier gaat zien :j

aah zo, klinkt leuk :D

Dat is het ook <<)

Wordt altijd zo blij als je dat koppie ziet van een paard als die gewoon vrij mag rennen <3[/quote]

nou ik ga me er eens in verdiepen en kijken of ik mezelf erin kan vinden, en dan mischien wel langzaamaan gebruiken :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:09

Hitch schreef:
Horse agility, lijkt me echt heeeeel leuk! :) ook op Equiday leuke clinic('s) erover gezien, wil echt ermee aan de slag... nu nog de materialen :=

Clinic's zijn echt extreem leuk :)
Equi Unity heeft ook een webshop voor (betaalbare) spullen: http://nh4all.nl/magento/

Nickyyyy

Heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van Horse agility.

Moet sowieso eerlijk bekennen dat ik hier nog niet heel erg bekend mee ben, ben me er pas sinds kort mee bezig.
Dit is mijn eerste eigen paard en is terug gekomen uit de opfok, vind het nu erg belangrijk dat we eerst een goede band gaan opbouwen en dat we vertrouwen in elkaar hebben voordat er iemand opgaat.

Heb een goede vriendin die dit ook doet met haar paard en door haar ben ik me hier in gaan verdiepen. Heb mijn eerste boek binnen, hier staan tips in en handvaten. Binnenkort ga ik ook een touwhalster etc aanschaffen en dan gewoon 1 á 2 keer in de week rustig aan beginnen

Tazziexxx

Hitch schreef:

Ja inderdaad die materialen... :')
Ben al zo goed aan het sparen voor mijn spiegelreflex camera haha

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:10

ach joh haal alle takken erbij, vd, horse agility.. :') Gaat wel snel zeg dit topic :oo

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:10

Lynn_FDA schreef:
Heeft iemand een duidelijke uitleg wat nh is?

Parelli is een trainingsmethode voor paarden welke gebaseerd is op de manier waarmee paarden onderling communiceren in hun natuurlijke omgeving. Vandaar de term ' Natural horsemanship'.

De natuurlijke manier van communiceren is effectief met alle rassen, in alle disciplines en alle manieren van rijden waaronder dressuur, springen, eventing, polo, mennen of gewoon een fijne buitenrit. Het is inmiddels wereldwijd bekend en gebruikt door paarden mensen van alle niveaus. Van echte beginners tot doorgewinterde internationale wedstrijdruiters en olympische medaille winnaars.

Gebaseerd op liefde en respect voor het paard, begrip voor het natuurlijke gedrag van paarden en voor hun psygologie- geeft de Parelli methode iedereen de kans om op elk niveau plezier te hebben met zijn paard en buitengewone resultaten te behalen op een natuurlijke manier.

De Parelli methode gebruikt geen dwang, intimidatie, scherpe bitten of mechanische hulpmiddelen maar liefde, taal en leiderschap of anders gezegd relatie, communicatie en wederzijds vertrouwen.

Parelli kan iedereen helpen op elk niveau om succes te hebben zonder kracht, relatie zonder dominantie, samenwerking zonder angst, gratie zonder intimidatie en harmonie zonder dwang.
Bron: http://www.parelli.nl/parelli.php

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:11

Anne, Estelle, dankjullie wel!
Wow Anne, thanks... Ik had ook echt het gevoel dat hij 'anders' was dan alle andere paarden, zoveel heeft hij me geleerd... wát een wijs paard... En dat we zo veel konden, dat was resultaat van heeeeeeel veel geduld hebben en op je gevoel vertrouwen, niet alles in een keer perfect willen hebben en blij zijn met de allerkleinste dingen :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:11

saskiakefie schreef:
ach joh haal alle takken erbij, vd, horse agility.. :') Gaat wel snel zeg dit topic :oo

:')
Tja het gaat allemaal om Natuurlijk omgaan met je paard hé!
Gaat inderdaad op mega snel tempo.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:11

Hitch schreef:
Wow Anne, thanks... Ik had ook echt het gevoel dat hij 'anders' was dan alle andere paarden, zoveel heeft hij me geleerd... wát een wijs paard... En dat we zo veel konden, dat was resultaat van heeeeeeel veel geduld hebben en op je gevoel vertrouwen, niet alles in een keer perfect willen hebben en blij zijn met de allerkleinste dingen :j

Klinkt heel fijn <3

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:12

Gaat idd heel snel! :+
Leuk ook dat iedereen weer net even wat anders bezig is hier :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:12

Hitch schreef:
Gaat idd heel snel! :+
Leuk ook dat iedereen weer net even wat anders bezig is hier :)

Ja he! :j
Ook altijd leuk om andere bezig te zien, om daar zelf ook weer van te leren.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:13

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:14

Precies! :j
Iemand anders hier trouwens ook nog wat interesse in werken aan de hand volgens klassieke/academische dressuur, of ben ik de enige? :+

2822

Hitch schreef:

Jaa.. Ik volgde jullie altijd en jij leerde hem echt veel, en toch ook de echte dressuur dingentjes ?
ik weet nog of dat met jou was weet ik niet echt meer maar op msn dat Hitchcock precies is net als Cindy, en zeiden we zo even paspoort zoeken enalles oooh wat is dat al lang gelede haha ..

saskiakefie

Hitch schreef:
Precies! :j
Iemand anders hier trouwens ook nog wat interesse in werken aan de hand volgens klassieke/academische dressuur, of ben ik de enige? :+

Ik ook!! *\o/* :D