Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:The “Rollkur” enables the rider to have maximum control; the horse learns that it has no chance to resist or to escape, its field of vision is limited, it cannot use its neck to balance. In behavioural science this is called “Learned Helplessness” – in German “Angelernte Hilflosigkeit”
Lara_Silver schreef:Bowen schreef:Dan heb ik een verkeerd beeld bij LH blijkbaar, dacht altijd dat dat ging over "robotpaarden" die met de lichtjes uit op de automatische piloot hun riedeltje afwerkte.
LH gaat veel verder, LH paarden doen op een gegeven moment bijna niets meer, vooral onder het rijden gooien ze op een gegeven moment gewoon de handrem erop, lichamelijk en mentaal.
Cassidy schreef:Heb je het echt over Allure of bedoel je Remmer? Allure is alles behalve catatonisch, die wil alleen maar bewegen.
[***] schreef:Ok, dank je wel
Heb er eentje staan die in het verleden nogal eens blokkeerde (letterlijk dus.. of je er nu op zat of wilde longeren of iets anders, hij sloeg gewoon dicht, deed niks meer en echt wazig voor de ogen, je kon dan staan springen en doen, hij zag je gewoon niet .. ). Nu doet hij dat steeds minder, maar toch ... heb me altijd afgevraagd waarom .. of het zijn karakter was, of zijn idee van "hier heb ik geen zin in" of misschien nog wat anders .. Ik weet het nog steeds niet eigenlijk .. Nuja, heel veel maakt het niet uit, probeer zoveel mogelijk in het heden te leven en zoals gezegd was dit in het verledenAlleen zijn er toch af en toe dingetjes die ik niet kan plaatsen ... Maar dat zou teveel offtopic gaan
In ieder geval .. wat mij heel erg geholpen heeft om alles een groot stuk te verbeteren is grondwerk .. duidelijkheid .. en de grootste vooruitgang in onze relatie merk ik sinds ik met Parelli bezig ben. We doen misschien niet veel, maar wat we doen doen we wel samen en het is anders .. Dus ook hier geen ervaring met Parelli en LH, in tegendeel
[***] schreef:Ok, dank je wel
Heb er eentje staan die in het verleden nogal eens blokkeerde (letterlijk dus.. of je er nu op zat of wilde longeren of iets anders, hij sloeg gewoon dicht, deed niks meer en echt wazig voor de ogen, je kon dan staan springen en doen, hij zag je gewoon niet .. ). Nu doet hij dat steeds minder, maar toch ... heb me altijd afgevraagd waarom .. of het zijn karakter was, of zijn idee van "hier heb ik geen zin in" of misschien nog wat anders ..