Inrijden met boomloos zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:32

Zoals je hierboven al ziet: zoveel mensen, zoveel meningen :))

Er zijn hordes mensen die "een boomloos zadel" veel fijner vinden voor het inrijden, omdat ze daarmee beter hun paard aanvoelen / steviger zitten en hun paard meer bewegingsruimte heeft en ruimte voor de spieren om te groeien.

Ik zou ook zeker kiezen voor een boomloosje om bovenstaande redenen :j

MAAR. Iedereen heeft zijn voorkeur. Er zijn tientallen (honderden) verschillende modellen boomloze zadels die totaal verschillend zijn qua eigenschappen.

Als ik het liefst boomloos inrijdt, houdt dat niet in dat dat zomaar met elk boomloos zadel is, er zijn er zat die ik echt niet tussen mijzelf en mijn paardje wil hebben, omdat die gewoon (voor ons) hele verkeerde eigenschappen hebben.

Eigenlijk maakt boom of boomloos wat dat betreft dus niet zoveel uit, het gaat meer om de eigenschappen van het individuele zadel want alle boomzadels kun je ook niet over 1 kan scheren, in alle soorten zadels heb je vervelende en hele fijne :)

Mijn favoriete zadels zijn bijvoorbeeld een Christ Fellsattel, een Barefoot en een Ghost. ik moet niets hebben van boomloosjes die erg op boomzadels lijken.

Maar ik vind ook niet elk Fellsattel of elke Barefoot fijn.

Ik heb zelf een Barefoot Arizona met een dijwrong-seatsaver, omdat die heel lekker stevig zit, opgesloten tussen een hoog voor- en achterboogje en de dijbeenwrongen +:)+ Ik vind dit een heel fijn zadel.

Maar een Barefoot met kniewrongen...blegh echt niks voor mij hoor, dat zit voor geen meter :n

Terwijl het voor een ander juist weer andersom kan zijn.

Dat zie je hierboven al: de 1 die stuitert al van een Barefoot af in stap en heeft liever "een boomzadel" en de ander die voelt zich weer heel instabiel op "een boomzadel" en kan ineens alle bokken, sprongen en draaien uitzitten op een Barefootje :P

Vaak moeten mensen ook even wennen, het komt regelmatig voor dat mensen een Barefoot-achtig zadel testen en de eerste ritten het gevoel hebben dat ze voor het eerst op het paard zitten, en er elk moment vanaf kunnen donderen. Na een week doorbikkelen is dat dan vaak ineens totaal anders en beseffen mensen na een stevige jolige bokpartij dat ze nog boven zitten, in plaats van het zandhappen dat ze normaal gesproken hadden gedaan met hun eigen zadel na zo'n rodeo :))

Maar het komt ook vaak zat voor dat mensen het direct erg lekker en stevig vinden zitten.

Wanneer je dicht op (in) je paard zit dan volg je toch makkelijker de bewegingen dan wanneer je er wat verder boven zit zoals bij zadels met dikke kussens of een hoge opbouw.