Natural dressage

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:13

Jannepauli schreef:
Hmm.. ja, daarom zei ik al: je moet wel kunnen rijden.
En - niet om te rellen.. - ik heb vaak de indruk dat veel 'natural' aanhangers ( of ze nu proberen te dressuren of niet) vaak de 'natural way' kiezen uit onkunde, gebrek aan talent..

VOOROORDEEL!

Jannepauli

Re: Natural dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:15

Nee hoor schat, ruime ervaring!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:27

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:53

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:26

Idd mee eens!

MilaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:58

Ik vind het mooi om te zien maar daar vind je natuurlijk bijna geen lessen in dat het gewoon omogelijk maakt.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:09

Borisje schreef:
Karen Rolf is ook wel een heel goed voorbeeld van dat het wel kan, haha!
Maar zij doet met al haar paarden aan rechtrichten en klassieke dressuur, zij heeft een goede basis.
Dat is weer heel iets anders dan mensen die bij vrijheidsdressuur het 'aan de teugel' en 'verzameling' meepakken, net als piaffe en passage etc. Dat kán niet zonder een basis, dat kun je alleen goed aanleren met zadel en hoofdstel.

Ben het hier niet met je eens. Ik zie zoveel mensen met zadel en hoofdstel een sort of piaff passage aanleren waar de kwalitieit ver te zoeken is terwijl ik soms hele mooie filmpjes ziet van mensen die het zonder hoofdstel zadel of dergelijke kunnen.

Maar men kan tog ook een basis hebben zonder de nodige middelen, zadel & hoofdstel?

Ikzelf irriteer me aan mensen die doen alsof ze bij een stroming horen en daarin les gaan geven e.d terwijl ze de pepernoten niet van bakken.

Ik ben vrij openminded en van iedere stroming/methode is wel iets waarmee je jezelf verder kan ontwikkelen dus ik ben er niet echt op tegen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:14

MilaLover schreef:
Ik vind het mooi om te zien maar daar vind je natuurlijk bijna geen lessen in dat het gewoon omogelijk maakt.

Bedoel je in de manier van rijden van Uta Gräf? Die is er natuurlijk wel ( nl gewoon goed leren rijden) en het onderstreept wat ik eerder al schreef: alles kan als je maar een zeer goede dressuurbasis hebt. Die mooie filmpjes zijn niet het resultaat van een jaartje bakhobbelen - zowel Karen Rohlff als Uta Gräf zijn Grand Prix amazones met tientallen jaren ervaring.
Dus.. stug blijven oefenen en niet verwachten dat je dit niveau in een half jaar haalt :))

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:54

Natural Dressage, ik heb er ook wel eens een (rel :') ) topic over gestart :=

Opzich denk ik best dat je een paard vanaf de grond 'in vrijheid' goed kunt trainen, maar idd op de manier van Karen Rohlff, Marijke de Jong of via iemand die vanuit het klassiek/academisch komt.

Wat ik het grootste probleem vind binnen de ND is het 'mooi staan' en van daaruit je paard een beetje om je heel laten huppelen met het halsje in de krul en het dan 'hoge dressuur' noemen. En ja, ik weet dat dat ook gebeurt in zoveel takken :D Maar laten we ontopic blijven :))

Gewoon het 'kunstje' mooi staan als nageven inplaats van een paard wat mooi van achter naar voren gaat 'nageven'. En het vol op de voorhand kletteren als gevolg van dat 'kunstje'

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:10

VisibreTeam schreef:
Natural Dressage, ik heb er ook wel eens een (rel :') ) topic over gestart :=

Opzich denk ik best dat je een paard vanaf de grond 'in vrijheid' goed kunt trainen, maar idd op de manier van Karen Rohlff, Marijke de Jong of via iemand die vanuit het klassiek/academisch komt.

Wat ik het grootste probleem vind binnen de ND is het 'mooi staan' en van daaruit je paard een beetje om je heel laten huppelen met het halsje in de krul en het dan 'hoge dressuur' noemen. En ja, ik weet dat dat ook gebeurt in zoveel takken :D Maar laten we ontopic blijven :))

Gewoon het 'kunstje' mooi staan als nageven inplaats van een paard wat mooi van achter naar voren gaat 'nageven'. En het vol op de voorhand kletteren als gevolg van dat 'kunstje'

helemaal mee eens!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:13

MarlindeRooz schreef:
Helemaal mee eens, de oplossing is handig gewoon niet meer rijden. _O-

Helemaal mee eens, we houden er mee op! :+

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:22

DaisyB94 schreef:
Ikzelf irriteer me aan mensen die doen alsof ze bij een stroming horen en daarin les gaan geven e.d terwijl ze de pepernoten niet van bakken.

Mee eens :j

En verder ga ik mee met Nikki, juist dat is wat mij opvalt, die hals in 'de' houding, maar in de houding als een trucje.

Darri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:42

heeii

ik rijd nu al zo'n 3 jaar op deze manier en ik wil niet zeggen dat het goed lukt ofzoo maar het kan allemaal,

als je op je paard zit(men zus beleerd nu haar paard en ik schijf alles op en bekijk het) dan kan je bitloos en zonder hoofdstel veel, je paard teminste die van ons die gaat automatisch aan de teugel lopen omdat het goed is voor zijn nek spieren en dat weet een paard als hij het eenmaal doorheeft.
als je je paard wilt begrenzen kan je dat doen door je zit en door je gedachten, voel maar eens als je naast je paard staat en je loopt met je paard aan een lange lijn en je maakt je groot en actief en zegt in je zelf stop! dan stopt je paard en beloon je door je gelijk weer klein(hooft naar beneden kijken) en te ontspannen en in je zelf braaf te zeggen. dat werkt echt. op je paard is dat niet veel anders alleen sta je er nu niet voor! dus als je zonder iets op je paard zit en je wilt stoppen ect. dan doe je dat net zoals je dat op de grond doet. het is een kwestie van les nemen en veel oeffenen en natuurlijk plezier beleven:)

Groetjes mathilde:)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:13

Ik neig toch met Jannepauli mee te gaan. Hoe lang doen de mensen bij de Spaanse rijschool er wel niet over. Heel lang. Het is echt niet iets wat je 'even' doet, of waar je zo ongeveer mee begint. Het is kilometers maken en veel trainen. Het verbaast me altijd wel dat men het er wel even bij doet, of dat men gewoon ergens begint, zonder dat er enige basis is.
Ik ga ook mee met Daisy B94 en Nikki.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:52

Hai allemaal! Interessant topic. Ben het helemaal met de stelling eens dat het ubberhaupt lastig is om dan ook maar enige manier van omgang met de paarden natuurlijk te noemen, immers van nature rij je er niet op en hou je geen paard. Maargoed, het paard is door de jaren heen wel ge-evolueerd van wild dier tot trek en lastdier en inmiddels als "huisdier".

Ik denk dat vele mensen de term natural gebruiken omdat het weer hot topic is tegenwoordig. Maar heel veel dingen die je ziet zijn inderdaad niet natural en dat kunnen ze ook nooit zijn. Echter in je omgang met je paard kan je wel proberen de natuurlijke eigenschappen van het paard zo veel mogelijk te respecteren en op deze eigenschappen in te spelen voor je training. Zo ook met de echte natural dressage.

om even terug te komen op deze quote:
Jannepauli schreef:
Hmm.. ja, daarom zei ik al: je moet wel kunnen rijden.
En - niet om te rellen.. - ik heb vaak de indruk dat veel 'natural' aanhangers ( of ze nu proberen te dressuren of niet) vaak de 'natural way' kiezen uit onkunde, gebrek aan talent..

hier ben ik het niet mee eens. Ik merk juist dat er steeds meer mensen zijn die, op het moment dat ze beginnen met paardrijlessen, niet de gewone manege lessen in willen, puur omdat daar niet genoeg gekeken wordt naar het paard zelf, maar er heel gewoon in massa lessen wordt gegeven zonder dat er echt aandacht wordt besteed aan het paard, zijn behoeften en de omgang. Men gaat erop zitten en leert rijden :) Menig ruiter met eigen paard is ook ooit zo begonnen en ik merk dan ook dat het grootste deel van JUIST de "natural" mensen, vaak meer zijn paard begrijpt dan de standaard "dressuur" ruiter. Echter heeft de dressuur ruiter dan vaak weer meer kennis van de lichamelijke training van het paard. Natuurlijk zijn in overal mensen met of zonder talent, maar het is zeker niet zo dat er meer mensen zonder talent voor de natural omgang kiezen. Ik denk juist dat dit de mensen zijn die bereid zijn om aan zichzelf te werken, ipv dat ze denken dat er alleen aan het paard gewerkt moet worden :)

maar goed, mijn ogen kunnen beide werelden dus veel van elkaar leren. En inderdaad waar dan ook: veel ruiters weten niet meer waarom ze iets doen of wat de oorsprong ervan is. Oefeningen worden puur nog gereden omdat ze nu eenmaal erbij horen, maar in essentie is elke oefening uitgevonden met een doel!

Laatste stukje over verzameling: of je een paard echt kan verzamelen zonder tuigage is al heel erg lang een discussie. Toch zie je paarden in de wei zichzelf soms bijna tot perfectie verzamelen als ze aan het spelen zijn....... iets om over na te denken..... :)