Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:16

cp112 schreef:
troi schreef:
Tja, ben geen parelli expert maar zie hier vooral een paard dat totaal niet let op de mens maar alleen maar oog heeft voor alles om hem heen en Linda die alles uit de kast haalt om de aandacht op te eisen. Of dit de goede methode is om dat wel voor elkaar te krijgen zou ik overgens niet weten. Maar doordraaien zie ik totaal niet, sterker nog ze heeft volgens mij geen andere keus want zodra zij 2 seconden niks doet heeft hij al iets anders gevonden om naar te kijken ipv naar haar.

Weet je wat ik zie?! Een paard wat aan 1 kant niet op let. Het paard mist zo te zien een oog...!
Ze gaat er niet zachtzinnig mee om, houd er totaal geen rekening mee dat hij belemmerd is aan die kant. Vind het niet fijn om naar te kijken en snap ook totaal het doel niet :n

Blijkbaar kan dit paard prima zijn aandacht richten, dat is namelijk constant op alles behalve het mens aan de andere kant van het touw! Dat staat los van het feit dat hij aan 1 oog blind is. Daarnaast reageerd hij alleen maar op strenge aanwijzingen dus dan geeft ze die tot hij reageerd, dan probeert ze af te zwakken maar als hij dan gelijk weer wat anders doet moet ze de intensiteit weer opvoeren tot hij weer reageerd. Tja, ik ben geen expert maar vind het er echt volkomen logisch uitzien..
Enige wat ik me afvraag is of deze locatie nu echt het slimste is voor deze oefeningen. Ik geloof dat ik eerst gekozen zou hebben voor een prikkelarme omgeving maar goed, het kan zo maar zo zijn dat hij alles prima kent maar het op dit soort momenten totaal 'vergeet'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:16

Bestel level 1 en 2 en na het zien van wat parelli inhoudt zul je iig snappen wat ze daar aan het doen is... of het jouw methode is of dat je er nis mee hebt is weer wat anders. Als je niet weet wat parelli inhoudt dan kun je ook niet inzien wat ze hier wil bereiken en bereikt.

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:18

Er zullen ook heel wat mensen zijn die al dat geprik met sporen in een paard vreselijke mishandeling vinden terwijl vrijwel iedere dressuurmiep dat heel normaal vindt :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:19

Ik vind niet dat ze doorslaat. Echter, ik kan merken dat omdat ze geërgerd is, omdat het paard zo slecht reageert, dat ze minder reageert op wanneer hij wel luistert, en hem dus niet tijdig beloont. Dat vind ik jammer. Ik vind het wel opvallend hoe weinig aandacht het paard heeft voor haar en vraag me af wat daar de reden van is.

Ik zie geen paard dat in paniek raakt en vind het paard ook niet zielig overkomen.

het stuk waarbij ze aan z'n blinde kant hem opdrijft vind ik niet helemaal eerlijk tegenover het paard.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:20

Ik snap wel wat ze aan het doen is, maar de manier waarop vind ik walgelijk.
Je maakt het er zelf naar dat hij zo op alles gericht is als je het in zo'n omgeving doet. Waarom niet eerst eens gewoon in een afgezet stuk? Dat geram aan de kop. Bah...

En inderdaad wat degene boven mij zegt bvind ik haar zelf gepikeerd over komen. Daarnaast inderdaad doet ze sommige handelingen aan de kant waar hij niets zit, en dan op zn 'mieter' geven dat ie niet reageerd, nee duh :roll:

Ik ben geen heilige met mijn paarden, krijgen gerust eens een ruk aan het touw, ik houd niet van gedram en mijn ruimte is mijn ruimte. Maar dit vind ik echt absurd :n
Laatst bijgewerkt door cp112 op 19-01-13 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorinda

Ik snapte al niet wat hier de bedoeling van was, laat staan dat dat paard het moet snappen.... :? Nee, prima als mensen dit logisch vinden en het graag met hun eigen paard doen: go ahead, maar dit -in mij ogen- agressieve gehannes hoef ik sowieso bij mijn paard er niet bij te hebben, gatverdamme.

Imago01

troi schreef:
tamary schreef:
Klopt. Paard let niet op de mens aan het andere eind van het touwtje. Dat is gevaarlijk voor de mens (en omgeving) en helemaal bij een paard met 1 missend oog. Mens niet belangrijk = mens plat bij schrikreactie.

Helemaal mee eens. dit paard lijkt de mens nu niet te zien als iets waar je op moet letten, iets dat belangrijk genoeg is om aandacht voor te reserveren. Eigenlijk vindt ik dat ze het heel netjes doet...

Mee eens.
Zo braaf is het dier niet hoor. Enige dat hij nog niet probeert, is haar mee te sleuren over het terrein; maar hij zal vast wel voor opname van dit filmpje al geleerd hebben dat dat niet werkt :D .
Hij heeft totaal geen aandacht voor haar en is sterk gefocussed op andere zaken in zijn omgeving. Als je dat niet probeert te doorbreken, zal hij blíjven focussen en zal het energielevel van het dier veeeel te hoog blijven waardoor stress alleen maar erger wordt. Dat fixeren is erg moeilijk te doorbreken en kost veel tijd en inspanning.

Wat zou dan wel een goede oplossing zijn voor soortgelijk gedrag? Zie een dusdanig gefixeerd paard maar op andere gedachten te brengen. Enige dat dan werkt is om de triggerende omstandigheden weg te halen of paard er weg te halen, maar dat is geen oplossing voor het probleem.

Zodra het paard ook redelijk (en zichtbaar) ontspannen is (hoofd laag), zie je dat ze totaal ontspant en ook zelf zucht.

Ze staat inderdaad ook veel aan de zijde van het missende oog maar tsja, je kunt toch niet altijd het paard maar 1 kant op laten gaan lijkt mij? Ze leert hem wel om te wijken voor druk aan de kant van zijn oog dus ze houdt er m.i. wel degelijk zoveel mogelijk rekening mee.

Ben wel verder benieuwd of mijn gevoel bij dit paard aansluit bij de daadwerkelijke problemen die dit paard blijkbaar heeft.

Het is inderdaad niet zachtzinnig om te zien maar dit is zo te zien ook geen type paard daarvoor.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:21

Ja, zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Zie hier alleen maar hard en soms ook nog onterecht / foute moment. Arm beest! Ben eigenlijk wel benieuwd waar hij nou steeds naar zat te kijken, moet voor hem machtig interessant geweest zijn want hij bleef tamelijk onverstoorbaar. Naar flimpje

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:21

Anoniem schreef:
Bestel level 1 en 2 en na het zien van wat parelli inhoudt zul je iig snappen wat ze daar aan het doen is... of het jouw methode is of dat je er nis mee hebt is weer wat anders. Als je niet weet wat parelli inhoudt dan kun je ook niet inzien wat ze hier wil bereiken en bereikt.

Dan moet het paard denk ik ook eerst level 1 en 2 bestellen want zo te zien heeft die ook geen idee wat ze aan het doen is en van hem wil :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:22

kaars1978 schreef:
Ben niet bekend met de parelli maar heb vroeger wel de emiel voest gedaan maar dit ben ik nog niet tegen gekomen en moet ik ook niet tegen komen.
Ik dacht dat het de bedoeling is om met zo min mogelijk zo veel mogelijk te bereiken. maar hier snap ik de logica niet

Als je paard zijn aandacht niet bij jouw heeft is het met zo min mogelijk werken niet mogelijk. Je moet dus eerst de aandacht krijgen, dan vast houden en pas dan kan je als twee-eenheid bijna onzichtbaar voor buitenstaanders samenwerken.

Dat aandacht krijgen is bij sommige paarden (veelal bar slecht opgevoed) niet subtiel te verkrijgen, want je bent simpel weg niet belangrijk en dus zien ze je niet staan.

Je kan dit mishandeling noemen als je geen problemen hebt met over het erf gesleurd te worden, paard dat lekker voor zichzelf bezig is etc. Maar 99% van de paarden wordt daar zelf ook echt niet gelukkig van, alleen al omdat ze enkel de beslissingen nemen omdat de mens dat niet voor ze doet. Opvoeden mag dan uit de mode zijn, maar voor het welzijn van de dieren is het wel noodzakelijk. Helaas kan dat niet altijd met lieve woordjes en een wortel.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:23

Anoniem schreef:

Ik heb verder geen verstand van Parelli maar kon wel degelijk opmaken wat ze hier probeerde te bereiken. Maar zoals hierboven ook al staat vond ik idd wel dat ze op sommige momenten wat laat was met belonen. Maar goed, het zou mijn methode idd niet zijn, ieder zijn ding :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 01:23

Anoniem schreef:

Zoals ik al schreef ben ik bekend met level 1 maar ik kan hier niet zoveel mee. Sta in principe ook niet negatief tegenover de Parelli-methode (wel tegen het commercieele deel er van) maar dit gaat mij toch wat te ver. Ze verteld idd dat hij niet reageert en op alles let behalve op de mens die hem begeleid maar is dat daadwerkelijk zo of pakt zij de signalen niet goed op? Is ze op zoek naar een quick fix om niet voor gek te staan?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:23

Mijn paard is hengst en had eerder op vreemd terrein ook overal aandacht voor behalve mij. Maar dat heb ik er toch echt niet op zo'n gehannes uit gekregen... :n

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:24

Ik snap zowiezo de eerste 9 seconden al niet. Het paard staat daar "gewoon" en opeens krijgt hij het geslinger naar zijn hoofd. Dit lijkt me echt volkomen onbegrijpelijk voor het paard. Als het paard zijn aandacht continue ergens anders heeft, ben jij gewoon niet interessant genoeg. Dan moet je dáár wat aan doen en dat kan ook wel zonder dit gerommel aan zijn hoofd. Ik zie geen paard wat op een agressieve manier door iemand heen probeert te lopen. Paarden die uit je persoonlijke ruimte moeten blijven kun je dit ook op een andere manier aanleren. Dat is mijn mening. Dit ziet er gewoon niet uit. Ik zie een halster een lange tijd aan een stuk door alle kanten tegen het hoofd aan klapperen en ook het touw meerdere keren tegen de neus aan slaan. Nee, bah hier houd ik echt niet van.

Anoniem

Wie weet is dit een paard dat in een drukke omgeving juist letterlijk over zijn begeleider heen loopt, in de drukke situatie van het filmpje doet hij het iig wel. Als je een paard van stal haalkt moet je juist vaak langs drukkere delen waar meerdere mensen met meerdere paarden lopen op bijv een pensionstal. Misschien wilde ze hem juist in zo'n situatie in dit gedrag corrigeren en het hem afleren. Als zo'n paard dan andere paarden en ruiters zou platwalsen en verwonden dan zou iedereen weer anders gillen... waarom zo iemand dat paard dan geen manieren aanleert.

Toad

Voor de mensen die niet snappen wat Linda probeert te doen: ze probeert de aandacht van het paard te krijgen. Dat zou hij ook moeten hebben, want zij is nu de leider. Ze probeert de aandacht te trekken door de zwiepen met het touw. Het enige doel is dat hij hierop reageert door te wijken voor het touw. Dat doet hij echter bijna niet, dus zwiept ze wat harder. Dit heeft ook weinig effect, omdat het paard nog steeds alleen aandacht heeft voor andere dingen. Dus gaat ze door totdat hij haar wel aandacht geeft.

knollentuin

tamary schreef:
kaars1978 schreef:
Ben niet bekend met de parelli maar heb vroeger wel de emiel voest gedaan maar dit ben ik nog niet tegen gekomen en moet ik ook niet tegen komen.
Ik dacht dat het de bedoeling is om met zo min mogelijk zo veel mogelijk te bereiken. maar hier snap ik de logica niet

Als je paard zijn aandacht niet bij jouw heeft is het met zo min mogelijk werken niet mogelijk. Je moet dus eerst de aandacht krijgen, dan vast houden en pas dan kan je als twee-eenheid bijna onzichtbaar voor buitenstaanders samenwerken.

Dat aandacht krijgen is bij sommige paarden (veelal bar slecht opgevoed) niet subtiel te verkrijgen, want je bent simpel weg niet belangrijk en dus zien ze je niet staan.

Je kan dit mishandeling noemen als je geen problemen hebt met over het erf gesleurd te worden, paard dat lekker voor zichzelf bezig is etc. Maar 99% van de paarden wordt daar zelf ook echt niet gelukkig van, alleen al omdat ze enkel de beslissingen nemen omdat de mens dat niet voor ze doet. Opvoeden mag dan uit de mode zijn, maar voor het welzijn van de dieren is het wel noodzakelijk. Helaas kan dat niet altijd met lieve woordjes en een wortel.

eens , en dan nog zou dit niet mijn manier zijn..ook omdat ik meerdere dingen zie gebeuren die niet terecht zijn [hierboven al genoemd]

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:25

Ik vind haar niet helemaal correct handelen, net wat Toad zegt, het paard is blind aan een kant en zij lijkt net zo blind voor wanneer hij wel even luistert. Snap wel wat ze doet, en dit is dus voor mij het ultieme voorbeeld waarom ik geen aanhanger ben van Parelli.

Het paard is op zoek naar veiligheid, juist omdat dit wrs onbekend terrein is en hij zich maar al te goed bewust is van zijn zwakte. Linda zet zich nu tegenover hem om aandacht te krijgen, ipv naast hem.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:26

Ingrid_92 schreef:
Ik snap zowiezo de eerste 9 seconden al niet. Het paard staat daar "gewoon" en opeens krijgt hij het geslinger naar zijn hoofd. Dit lijkt me echt volkomen onbegrijpelijk voor het paard. Als het paard zijn aandacht continue ergens anders heeft, ben jij gewoon niet interessant genoeg. Dan moet je dáár wat aan doen en dat kan ook wel zonder dit gerommel aan zijn hoofd. Ik zie geen paard wat op een agressieve manier door iemand heen probeert te lopen. Paarden die uit je persoonlijke ruimte moeten blijven kun je dit ook op een andere manier aanleren. Dat is mijn mening. Dit ziet er gewoon niet uit. Ik zie een halster een lange tijd aan een stuk door alle kanten tegen het hoofd aan klapperen en ook het touw meerdere keren tegen de neus aan slaan. Nee, bah hier houd ik echt niet van.

Denk je dat een leider in de kudde ook zo denkt? Ik ben niet interessant genoeg? Nee, die trapt het paard ook gewoon aan de kant. Linda probeert het met een touw.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:27

Ik ben ook bekend met het Parelli systeem en heb er niks op tegen maar dit is echt typisch. Je ziet dat ze meerdere keren door blijft gaan als het paard al passen achteruit doet en op haar let. Er is gewoon geen duidelijkheid.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:29

Toad schreef:
Denk je dat een leider in de kudde ook zo denkt? Ik ben niet interessant genoeg? Nee, die trapt het paard ook gewoon aan de kant. Linda probeert het met een touw.

Het paard loopt niet door Linda heen. Dus hoeft het toch niet opzij? Ze wil inderdaad dat hij van haar af gaat, dat snap ik. Maar als hij te ver gaat moet hij weer komen. Als hij te dichtbij komt wordt hij weer weg gestuurd?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:29

Floemii schreef:
ik ben onbekend met parelli, maar vraag me af, of ze dit nou bedoelen met hoe je een paard kopschuw maakt?
kan iemand mij verduidelijken wat het nu is om zo aan het hoofd van het paard te trekken, sjorren en slaan?
en waarom het paard daarna in eens klappen op zijn kont krijgt met het touw en wel moet lopen?
het is me echt een raadsel?!? %)

moet je ff wat meer berichten hier lezen dat...
er zijn hier meerdere mensen WEL bekend met parelli die uitleg geven over het WAAROM...
dan ga je met andere ogen naar het filmpje kijken (ik vindt het nog steeds niet prettig om naar te kijken maar snap het nu wel :) )
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 19-01-13 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:33

HijadelaLuna schreef:
Toad schreef:

Het paard loopt niet door Linda heen. Dus hoeft het toch niet opzij? Ze wil inderdaad dat hij van haar af gaat, dat snap ik. Maar als hij te ver gaat moet hij weer komen. Als hij te dichtbij komt wordt hij weer weg gestuurd?

zoals ik hierboven al heb aangegeven vind ik ook dat ze te laat is met belonen en dus niet duidelijk genoeg is. Maar evengoed, als de leider zegt dat het paard opzij moet dan moet het gewoon opzij, klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:33

Barroco schreef:
Ik ben ook bekend met het Parelli systeem en heb er niks op tegen maar dit is echt typisch. Je ziet dat ze meerdere keren door blijft gaan als het paard al passen achteruit doet en op haar let. Er is gewoon geen duidelijkheid.

Ze zegt ook... I'm just gonna keep him busy

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:34

Ook geen kenner, maar dit is niet om aan te zien... En dat lachje niet om aan te horen...