Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:TurdusMerula schreef:Ik kan mij voorstellen dat je daar als 'natural' stevig in je schoenen moet staan.
Nu maak ik een onderscheid tussen Natural en Natural Horsemanship. Natural is een paard zo natuurlijk mogelijk houden, met uitschieters naar het extreme en zonder te kijken naar de behoeften van een paard (die misschien wel beter af is bij een deken, een ijzertje en een aantal uren op stal ipv in een prutweiland of paddock) , en rijden zonder boomzadel, bitloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster. NH kan ook met een paard dat een deken opheeft, een ijzertje onder en die met bit gereden wordt.
Wat is jou definitie van "natural"?
Cassidy schreef:De vraag is wat jij "gedoemd vindt om te mislukken"? Als je dingen doet zoals je ze altijd doet ga je resultaten krijgen zoals je ze altijd hebt gekregen. Er is alleen zoveel meer. En om dat te zien moet je open blijven staan. Parelli leert je kijken naar je paard, en je eigen weg te gaan, omwille van het paard. Kijkt niet naar plaatjes en hoe iets eruit behoort te zien, leert je communiceren met het paard en in te spelen op zijn behoeftes. Lichamelijk en psychisch. Zie ook de waarde van een paddock paradise die de medeklasgenoten zo stom vonden. Ik mis dan ook een beetje de inbreng waarop de andere leerlingen van de opleiding paardenhouderij hun paarden zouden huisvesten. Of wordt dat een "standaard opsluiten in een box 23 uur per dag en vervolgens je paard een uur te krampen rijden?" O, ik vergeet die doodsaaie stapmolen waar ze overdag dan ook nog een uurtje inmogen....
Parelli is overigens niet de enige "ware" maar wel de makkelijkste manier om de kennis van verschillende en inmiddels overleden trainers in een goed gestructureerd programma te vinden. Scheelt mij een heleboel werk, heb de info mooi compact binnen handbereik.
En voor een verschil tussen "normal" en "natural" aanpak zal ik even een filmpje neerzetten. Is wel mooi dat het een persoon is die het verschil kan laten zien.
http://www.youtube.com/watch?v=lqKYG9UqP1Y
Cassidy schreef:Loetie84 schreef:Cassidy, ik vind het filmpje écht nikszeggend. Sorry. Want andersom is er net zo.makkelijk een 'before-after' filmpje te maken...
Ik snap niet wat je om wilt draaien. Die stugheid van het paard en die bokreacties, waarom zou je die willen opzoeken als het niet hoeft....
Loetie84 schreef:Ik bedoel, dat je ook een filmpje kunt maken waarbi je slecht bitloos rijdt en vervolgens superfijn op een.klassiekere wijze , en zo ook kunt 'aantonen' dat de ene.wijze van rijden beter is dan de ander. In die zin bedoel ik het omdraaien.
TurdusMerula schreef:Natuurlijk zijn het pubers, ik snap je punt ook wel hoor.
Ik blijf het gewoon zonde vinden dat er nog zo weinig open blikken zijn op veel scholen.
Ik kan mij voorstellen dat je daar als 'natural' stevig in je schoenen moet staan.
Koper schreef:En het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat je klasgenoten al wel doorhebben hoe dieronvriendelijk dat parelligebeuren is?
Cassidy schreef:Je kunt een paard wel naar het water leiden, maar je kunt hem niet dwingen om het te drinken.
Je kunt een mens wel naar kennis leiden, maar je kunt hem niet dwingen om dingen aan te nemen.
Doe je ding, verspil geen energie aan mensen die niet willen snappen waar je mee bezig bent. Jij hebt een manier van aanpak met paarden waar jij een leven lang op kunt voortborduren. Je medescholieren gaan dingen leren die ze hun leven lang toe gaan passen, en daardoor de garantie krijgen dat ze iedere keer dezelfde resultaten bereiken. Als ze daar blij mee zijn, dan zou ik ze lekker hun gang laten gaan. Ze komen zichzelf wel tegen, en dan is het nog maar de vraag of ze hun sjieke volbloed in gaan ruilen voor de volgende sjieke volbloed omdat ze hem niet aankunnen. Of de sport definitief aan de wilgen hangen omdat ze tegen grenzen aanlopen die eventueel opgelost kunnen worden als ze ook maar bereid zouden zijn om over de rand van hun bord heen te kijken.