Wie kent deze halve gare??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:04

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:05

Hoe kan je nou oordelen over een foto zonder dat je het verhaal kent?
Misschien was dat paard wel verwaarloosd, weet jij veel..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:05

1 foto waarvan je het verhaal niet kent en t is gelijk een halve gare... Ach ja, t kan allemaal tegenwoordig!

En ik vind de comments van die Yolanda ook niet bijster onderbouwend :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-09-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:06

Dat paard mag idd wel wat spek erop krijgen, maar mijn pony zag er ook een tijdje zo uit toen haar dieet iets te grondig was. Dat krijg je er niet meteen weer aangevoerd, mss is er met dat paard ook wel zoiets aan de hand.

HorseTopShop

Lol, wat een onzin-topic dit.
:')

Cassidy

Over het werken met touwen, kluisteren en het neerleggen van paarden.

Ik plaats hier even een quote uit een ander topic dat over kluisteren ging, maar de methode om een paard veilig zijn achtervoetjes te laten geven staat daar ook in vermeld, inclusief de link naar een aantal filmpjes.

Lees het even door, bekijk de filmpjes even.

Cassidy schreef:
De natuurlijke reactie van een paard is, als hij ergens vast zit, dat hij terug gaat trekken. Hij kan daar heel erg door in paniek raken, zo erg dat hij door blijft knokken tot hij er dood bij neervalt, of tot er serieuze schade is ontstaan. Dat kan aan hoofd en nek doordat hij gaat hangen, in paniek raakt, blijft trekken en zo kan stikken als het halster of het halstertouw niet breken. Dat kan aan de benen als hij met zijn been door bijv. een houten schot van de trailer gaat, blijft hangen in schrikdraad of door een boxdeur of wand heengaat. Hij gaat knokken tot pezen door zijn, hij blijft knokken om los te komen en kan door dat geknok meer schade veroorzaken dan zou gebeuren als hij zich gewoon had overgegeven en had gewacht tot iemand hem los kwam maken.

Kun je me tot zover volgen?

Wij leren een paard aan om niet te gaan hangen als hij vaststaat. Het is een paard ook aan te leren dat hij accepteerd dat er iets om dat been zit. Wij gebruiken beenbeschermers, wij leren merries aan om kluisters te accepteren als er natuurlijk gedekt moet worden (er zijn er ook die dat absoluut niet willen, deze categorie mensen wil ik even helemaal buiten beschouwing laten). Maar je kunt ook een paard de kluisters gewoon aanleren als onderdeel van zijn opvoeding. Om erger te voorkomen mocht hij een keer vast komen te zitten.

In landen waar de afstanden erg groot zijn, waar niet zo makkelijk een hek om een stukje gezet kan worden, waar je geen prikpaaltjes, schrikdraad en een schrikdraadapparaat in de buurt hebt, landen zoals Amerika, waar je trailrides gaat maken, in de natuur gaat overnachten onder de sterrenhemel, is het gebruikelijk dat je een paard gaat kluisteren om hem de volgende ochtend weer terug te vinden. Een paard dat je midden in de wildernis achterlaat en op huis aan gaat is namelijk een doodvonnis voor de persoon in kwestie. Midden in de rimboe heb je namelijk geen bereik met je mobiele telefoon....

Maar goed, dat even terzijde. Ik ben van mening dat kluisters een onderdeel behoren te zijn van de basisopleiding van een paard. En daar dien je naartoe te werken. Ik heb de manier waarop ik het heb geleerd al eerder op bokt neergezet, ga dat voor het gemak even quoten. Ik zal ook even op zoek gaan naar filmpjes met oefeningen hoe je een paard eraan kunt wennen dat hij niet gaat knokken als er een touw om zijn benen zit (een daarvan is een ander filmpje, hoe je een paard kunt leren liggen). Bekijk ze goed, lees ze door. Ik zou je alleen willen waarschuwen om dit niet zomaar lukraak toe te gaan passen.

En voor de tegenstanders van het kluisteren: als je een paard voor permanente schade kunt behoeden, heiligt het doel soms de middelen. Of wil je lijdzaam blijven toekijken hoe een paard zichzelf vernield? Moet een paard dood, omdat jij grenzen in je hoofd hebt zitten waar je niet overheen wilt? Associeer jij kluisters bij het dekken soms met verkrachtingen? Hoeveel menselijke emotie projecteer jij in een paard?

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

De beloofde links:

[OPG] Wat is kluisteren?

[WN-AM] Kluisteren wel of niet?!?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hobble_%28device%29

En filmpje over het neerleggen van een paard : http://youtube.googleapis.com/v/O1k5w7BdCXc

Heel mooi om in het laatste geval te zien dat het dier uiteindelijk meegeeft met de druk op het touw.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:07

judith370 schreef:
Hoe kan je nou oordelen over een foto zonder dat je het verhaal kent?
Misschien was dat paard wel verwaarloosd, weet jij veel..

Jij hebt het begrepen! Hulde. +:)+

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:07

Idd een oordeel is snel gemaakt en als ik de berichten op FB zo snel lees is het niet eens zeker of het wel dezelfde man is :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:08

Wel gelijk een heleboel interessante posts hier :j

Niet zo dramatisch he, TS :D

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:08

jesito schreef:

Volgens mij is dit nog een jong ding en vele 1 tot 2 jarige zijn nu eenmaal vrij mager. Zie ze liever zo dan te dik.
Misschien is dit wel een van de probleem paarden die gecorrigeerd moet worden vaak hebben die geen best verleden ene pakt het aan met omkopen andere met een iets harde hand.

Echt weer penny een touw en mager zien en is gelijk weer slecht. Jammer hoor.

Ene een probleem paard hard aanpakken ook geen probleem mee liever dat dan het softe en ongelukken.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 25-09-12 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:09

ellentjes schreef:
wat doet hij met dat touw om het voorbeen van dat paard? :?
en met die benen van dat veulentje, arm dier. lijkt mij niet lekker voor het beestje.

Gebruik van leg ropes ed. is vrij normaal in een working horse cultuur. Vooral bij paarden die nog gebruikt worden om vee mee te hoeden. Het leren vasthouden van de benen (al vanaf zeer jonge leeftijd) is om het paard te leren rustig te blijven als hij met zijn benen vast blijft zitten, bijvoorbeeld in de omheining. Ziet er misschien niet leuk en lief uit, maar kan het beest later wel zijn leven redden. Je doet het paard er geen pijn mee en ze leren over het algemeen heel vlot dat als zij ontspannen, baasje het been weer los laat/maakt.

Ik zie ook niets raar op de filmpjes/foto's. Vind deze jongen voor een Spanjaard juist vrij beschaafd en relatief rustig met zijn paarden, dat zie je vaak genoeg anders in die streken.

En off-topic, als ie klaar is met die zwarte heropvoeden mag hij hem zo hier komen brengen. :D Wat een prachtig paard.

EDIT: Cassidy was me voor met een veel uitgebreidere uitleg. +:)+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:11

Een halve gare? Heeft ie een paar minuten in kokend water gelegen dan? :D :P
Lekker eenvoudige manier om iemand te be-/veroordelen...

Geen argumenten, geen onderbouwing...

Misschien eerst even aan je eigen persoonlijke vaardigheden en discussie vaardigheden werken, voordat je een poging doet anderen op deze manier naar beneden te halen. ;)

Een klassieke opening voor een rel-topic.
Lijkt me niet de bedoeling.

Als je 't met de werkwijze van iemand niet eens bent, kun je daar op een normale manier een topic over openen met een duidelijk beargumenteerde onderbouwing.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:13

Nou Jesito zie niets ernstigs hoor...die ergere praktijke bij de gemiddelde penny ruiter in nederland.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:14

Jesito je kan plaatjes blijven plaatsen maar dat heeft geen enkel nut :)

Misschien eerst inlezen in waarom ze zulke dingen doen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:14

Hoezo nou reltoppic.
Ik kwam dit tegen op facebook en vind het niet normaal wat hier gebeurd.
Als iemand zo'n foto zou neerzetten op Bokt met zijn/ haar paard, zou heel Bokt beginnen te gillen.
En dit paard is echt wel mager, jong of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:15

Ach, die van mij staan ook regelmatig met de leadrope rond hun benen, een gevolg van mijn "handigheid", maar ik maak er verder geen probleem van, is gewoon onderdeel van de training, dat er wel eens wat met hun benen gebeurd of rond hun benen hangt en dat ik dat ook wel weer oplos.

Ik zeg niet dat ik het zo uitgebreid doe maar ik heb er alleen maar voordelen van dat mijn pony's regelmatig wat rond, tussen, achter hun benen krijgen ... En die ene foto op dat forum waarbij hij achter het paard staat heb ik eergisteren ook nog meegemaakt, met de ezel, en dat was niet MIJN keuze, ezel vond het verder prima en ik had geen zin om toe te geven, en dan krijg je dus zo'n foto's ... Dan ben ik ook een halve gare ... ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:15

Dat dat dier door het hek heen gaat en dan een wondje heeft?
Is dat heel erg?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:15

quera schreef:

Hier hoef ik geen uitleg bij, zijn manier staat me totaal niet aan.
Ik zou zoiets nooit met mijn paard laten doen.
Krijg alleen al de kriebels als ik weet dat er hier zoveel mensen dit goedkeuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:16

jesito schreef:
Hoezo nou reltoppic.
Ik kwam dit tegen op facebook en vind het niet normaal wat hier gebeurd.
Als iemand zo'n foto zou neerzetten op Bokt met zijn/ haar paard, zou heel Bokt beginnen te gillen.
En dit paard is echt wel mager, jong of niet.

Ligt eraan wie er begint te gillen... Waarschijnlijk mensen die een topic zoals deze openen?

quera

jesito schreef:
quera schreef:

Krijg alleen al de kriebels als ik weet dat er hier zoveel mensen dit goedkeuren.

Het kan dat het niet jou manier is :) maar dan is iets nog niet direct zielig.

HorseTopShop

TS, nou plaats je heel leuk dat topic met die foto's, maar heb je ook gelezen wat er in dat topic geplaatst wordt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:17

jesito schreef:
quera schreef:

Em ik krijg de kriebels van mensen die meteen een oordeel vellen zonder dat ze doorvragen of ook maar een poging doen om te begrijpen wat de theorie achter sommige handelingen is.
Gevalletje dom geboren en nooit wat bijgeleerd?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:20

jesito schreef:

Ik vraag me dan altijd af wat het paard precies doet (of hoe het 'verpest' is) dat dit ergens nodig voor moet zijn... Normaalgesproken kan wat hij doet, gewoon met een paard. Maar paarden waarmee gekloot is (verhoerd zijn :D) geven meestal dit soort heftigere reacties.. en sja,dan moet je wat..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:20

Even een citaat uit het topic over de foto's:

Il s'agit de Buck Brannaman. J'ai lu son livre et ces méthodes ne me semblent pas du tout comparable à la cruauté que ce cinglé nous montre là.

Vertaling: Dit is Buck Brannaman. Ik heb zijn boeken gelezen en deze methoden is niet te vergelijken met de wreedheid van die gekke shows daar.

Jammer voor je TS, maar deze foto's zijn niet van Miguel Perez
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 25-09-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt