Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BlauweSteen schreef:Ik vind een JU idd ook alleen nodig als je een dominantieprobleem hebt, ik vind het echt onzin dat dat soort dingen al in kinderboeken worden besproken(ik ben trouwens wel nieuwsgierig, wat noemen jullie kinderen? Wanneer heeft een kind geen begeleiding meer nodig? Ik ben 13, en ik heb echt niet meer iemand nodig die bij me blijft staan, als ik Thunder ga poetsen, ookal heb ik wel het liefst begeleiding bij dingen waar ik niet zo bekend mee ben)
Ikzelf heb me ook wat verdiept in de JU, want ik vond het allemaal heel prachtig als 11-jarige(en ja, heb het van de Heartland serie) maar ik vind het echt onzinnig hoe vaak een JU zou moeten worden toegepast(ook weer uit de Heartland serie). Hoe ik het beschreven heb zien worden, eerst loop je een rondje met je paard door de bak/longeercirkel, whatever, dan ga je in het midden staan, maak je hem los en jaag je hem weg, de rest weten jullie vast. Dus eerst moet je heel leuk gezellig met de paard door de bak lopen, om 'm vervolgens uit je kudde te sturen? Voor zover ik weet gebeurd het in de natuur alleen als een paard dat lager in rang is wat probeert bij een paard dat hoger in rang is, dus niet ff random wegsturen.
Cassidy schreef:maar toen u klein was waren er vast ook dingen die julie toen hadden en julie ouders niet, oké ik moet toegeven dat het idd nu makkelijker is om op die ideen Te komen maar de kinderen gaan met de dieren om omdat ze dat leuk vinden als iemand zegt dat een join up gevaarlijk is zal ik het zeker niet doen want je wil toch niet dat je dier pijn krijgt of in gevaar is?En ik ga mee met Angela. De jeugd van tegenwoordig is mondiger en brutaler dan wij dat ooit geweest zijn, zij hebben toegang tot informatie die wij vroeger niet hadden en komen door filmpjes op social media en real life demonstraties op de wildste ideeen. Roepen dat de meerderheid dingen niet uit gaat proberen omdat ze dat afgeraden wordt houdt geen steek, is juist interessant om dingen te doen die gevaarlijk kunnen zijn, met de nodige gevolgen van dien. En dan niet alleen paard gerelateerd, maar ik denk ook aan drugs, alcohol en andere stoerdoenderij.
Lees voor de lol maar eens alle topics door die in de eerste link van het JU verzameltopic staan, en je krijgt een indruk. Vervolgens kan ik hier ook nog een hele lijst met "hoe leer ik mijn pony steigeren", gevolgd door een lijst van "hoe leer ik hem het steigeren weer af?" hier plaatsen. Als je dat hebt doorgenomen krijg je een beetje een indruk waar ik op doel.
Alleen aanmodderen met pony's lijkt leuk, maar waarom kinderen loslaten en dingen verkeerd aan laten leren, als dat met een beetje goede begeleiding in een keer goed gaat komen? De pony is er alleen maar blij mee, blijft langer heel, leert geen ongewenste dingen aan die niet of moeilijk af te leren zijn,en hem blijft een hoop gesjor en getrek bespaard. Maar goed, over kids alleen met paarden om laten gaan zijn andere topics geschreven. Laten we hier niet offtopic gaan.
Cassidy schreef:Probleem is dat de JU ook in Heartlandboekjes tot in de details wordt beschreven. Zo goed zelfs dat het hele boek van Annemarie niet nodig is om kinderen op ideeen te brengen.
Ik heb al eerder de discussie over de JU op bokt aangekaart, met idd de kinderen met (verzorg)shetjes voor ogen die de JU drie keer per week meenemen omdat het dier dan zo schattig als een hondje achter ze aanloopt. Dergelijke discussies verzanden al snel in een discussie over de JU an sich.
Ik ga er van uit dat de meesten van jullie deze discussie al langs hebben zien komen, hij staat als sticky op het NH forum. Voor degenen die hem nog niet kenden, bij deze de link:
[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Neon schreef:In mijn ogen horen kinderen sowieso niet alleen en dus zonder begeleiding bij paarden/pony's/shetlanders/ezels/lama's/kamelen/koeien etcetera rond te hangen. Er hoort een ervaren volwassenen bij te zijn.... Dat vermindert ook de kans dat dingen mis gaan en dat een kind gaat expirimenteren met bijvoorbeeld een join up... Want ja een join up kan fout aflopen als het niet goed uitgevoerd wordt...
Ok ook met een volwassenen erbij kunnen dingen mis gaan, maar de kans is minder groot en er zijn mogelijkheden om in te grijpen...
Ik vind persoonlijk het dus niet fout om in een boekje uitleg te geven over een join up... Het kan een heel nuttige methode zijn om de rangorde tussen mens en paard te regelen... Hetgeen fout is, is in mijn ogen een kind alleen in de wei te laten...
Cassidy schreef:En ik ga mee met Angela. De jeugd van tegenwoordig is mondiger en brutaler dan wij dat ooit geweest zijn, zij hebben toegang tot informatie die wij vroeger niet hadden en komen door filmpjes op social media en real life demonstraties op de wildste ideeen. Roepen dat de meerderheid dingen niet uit gaat proberen omdat ze dat afgeraden wordt houdt geen steek, is juist interessant om dingen te doen die gevaarlijk kunnen zijn, met de nodige gevolgen van dien. En dan niet alleen paard gerelateerd, maar ik denk ook aan drugs, alcohol en andere stoerdoenderij.
Lees voor de lol maar eens alle topics door die in de eerste link van het JU verzameltopic staan, en je krijgt een indruk. Vervolgens kan ik hier ook nog een hele lijst met "hoe leer ik mijn pony steigeren", gevolgd door een lijst van "hoe leer ik hem het steigeren weer af?" hier plaatsen. Als je dat hebt doorgenomen krijg je een beetje een indruk waar ik op doel.
Alleen aanmodderen met pony's lijkt leuk, maar waarom kinderen loslaten en dingen verkeerd aan laten leren, als dat met een beetje goede begeleiding in een keer goed gaat komen? De pony is er alleen maar blij mee, blijft langer heel, leert geen ongewenste dingen aan die niet of moeilijk af te leren zijn, en hem blijft een hoop gesjor en getrek bespaard. Maar goed, over kids alleen met paarden om laten gaan zijn andere topics geschreven. Laten we hier niet offtopic gaan.
Pitch schreef:Mijn mening: Gewoon niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent. Of je nou een kind bent of een volwassene.
Geeft alleen maar gedoe, en als het nou echt een keer nodig is, haal er dan gewoon iemand met heel veel ervaring bij.
Britta1997 schreef:Ik ben ook pas 15 en ik las vroeger de boeken van heartland. Ik kreeg mijn pony toen ik 10 was en toen ik 12 was Deed ik voor het eerst een join-up ( uit een heartland boek ik weet het )wel mijn eigen versie maar mijn doel was wel hetzelfde een band krijgen met mijn pony. Nu drie jaar later volgt hij me overal. Hij stapt , draaft en galoppeerd achter mij aan. Ik had nu niet meer zo eventjes wat uit een boek geprobeerd maar ik wil wel graag zeggen dat het ook goed kan gaan!
_Esther_87_ schreef:Is maar wat je goed vindt...Ik heb mijn paarden liever wat nieuwsgieriger en zelfstandiger, dat ze ook eens eigen initiatief durven nemen. Zou het vreselijk vinden als mijn paard zonder zelf na te denken achter mij aan bleef lopen.
Cassidy schreef:_Esther_87_ schreef:Is maar wat je goed vindt...Ik heb mijn paarden liever wat nieuwsgieriger en zelfstandiger, dat ze ook eens eigen initiatief durven nemen. Zou het vreselijk vinden als mijn paard zonder zelf na te denken achter mij aan bleef lopen.
Het een sluit het ander niet uit. Eenmaal de JU betekend niet dat ze als zombies achter je aan gaan lopen. Daar is meer voor nodig.
Eigeninitiatief klinkt leuk, maar kan heel verkeerd uitpakken. Nieuwsgierigheid en dapperheid zijn te trainen.
Cassidy schreef:Definieer "normale omgang", want die is voor iedereen verschillend.
Je kunt een paard echt wel trainen dat hij bij je blijft, op je af komt galloperen als jij hem roept, hem niet krampachtig vast hoeft te houden als je ergens bent uit angst dat hij op stap gaat, zonder dat het een zombie wordt. Kwestie van het ongewenste moeilijk maken en het gewenste makkelijk. Paarden volgen een leider, maar paarden kunnen ook de "ground tie" aanleren, zodat je met simpelweg op de grond leggen van het halstertouw of de leadrope het paard waar dan ook kunt "parkeren". Kwestie van vertrouwen en goede training. Hoef je hem ook niet overal krampachtig vast te houden omdat je bang bent voor zijn "eigeninitiatief".
En dapperheid is zeer zeker iets wat een paard moet leren. Paarden worden niet verkeersmak geboren, moeten kennismaken met zebrapaden en langskomende racefietsen, betonmolens, trams, bruggen, tunnels ed. Of heb jij alleen oudere paarden onder je gehad die al wisten van de hoed en de rand?
Britta1997 schreef:Ik ben ook pas 15 en ik las vroeger de boeken van heartland. Ik kreeg mijn pony toen ik 10 was en toen ik 12 was Deed ik voor het eerst een join-up ( uit een heartland boek ik weet het )wel mijn eigen versie maar mijn doel was wel hetzelfde een band krijgen met mijn pony. Nu drie jaar later volgt hij me overal. Hij stapt , draaft en galoppeerd achter mij aan. Ik had nu niet meer zo eventjes wat uit een boek geprobeerd maar ik wil wel graag zeggen dat het ook goed kan gaan!
romyloverrr schreef:Britta1997 schreef:Ik ben ook pas 15 en ik las vroeger de boeken van heartland. Ik kreeg mijn pony toen ik 10 was en toen ik 12 was Deed ik voor het eerst een join-up ( uit een heartland boek ik weet het )wel mijn eigen versie maar mijn doel was wel hetzelfde een band krijgen met mijn pony. Nu drie jaar later volgt hij me overal. Hij stapt , draaft en galoppeerd achter mij aan. Ik had nu niet meer zo eventjes wat uit een boek geprobeerd maar ik wil wel graag zeggen dat het ook goed kan gaan!
indien deze ''band'' door de join up is gekomen zou ik dat geen band noemen,
je hebt hem namelijk laten kiezen : doodgaan of met mij mee gaan , zo maak je toch geen vrienden ?