discussie: kids & join-up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:46

Ik vind dat je dit niet uit een boekje kan leren..dit moet je gewoon met je eigen ogen zien en leren van een expert..

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:49

Ik weet maar al te goed de gevolgen van een verkeerd toegepaste join up.
Op de manege waren eens twee kindjes zo zot genoeg om een paard uit de stal te nemen en in de paddock voor de camera Heartland na te spelen. Je had het moeten zien. Twee zeven jarige kindjes met hun fluoroze caps en hun gummy-laarzen. Ze hadden één van de braafste pony's genomen, maar ze hadden achteraf toch werk de pony z'n vertrouwen weer volledig te winnen. De kinderen hadden hem losgelaten vervolgens opgejaagd en geraakt met de zweep om hem daarna meteen terug een halster om te doen en hem weer in de stal te dumpen. De fimpjes hadden ze op facebook verspreid en zo zijn de manegeeigenaren er ten slotte achter gekomen waarna ze die kinderen een serieuze uitbrander hadden gegeven. De pony was wel na een aantal weken/maanden weer in orde, maar toch.

Als je een join-up wil doen, vind ik dat je verantwoordelijk genoeg moet zijn en genoeg voorbereid moet zijn. Je moet niet alleen de join-up voorbereiden maar ook hetgene dat daarna moet komen als er toch iets misgaat. En als je niet zeker bent of het wel goed gaat gaan, huur dan professionele hulp in of verdiep je er eerst meer in. Join-ups zijn riskant en dragen veel risico's mee, en onervaren, jonge kinderen kunnen er beter niet mee beginnen. Ik denk er nog geen seconde aan om met een manege paard een join-up te doen o.O

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:53

ik vind dat alleen de profesionals de join-up mogen doen
ik fietste laats naar huis en toen zag ik een meisje rond de 6 "de join-up" doen.dus ik vroeg wat ze deed ze zei letterlijk: gewoon een join-up ik mocht even blijfen kijken van haar en toen begon ze ineens met de kant waar de klip zit met een longeer lijn naar de schouder van de pony te gooien en ze werd steeds bozer en bozer op die pony omdat het niet lukte.ik ben toen ook boos geworden en zei tegen haar stel dat er geen hek om jullie heen zou staan denk je dat de pony rond jou zou blijfen rennen of weg zou rennen ik heb haar ook de tip gegeven om met vrijheidsdressuur te beginnen en dat doet ze nu ook

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:11

Ik vind een JU idd ook alleen nodig als je een dominantieprobleem hebt, ik vind het echt onzin dat dat soort dingen al in kinderboeken worden besproken(ik ben trouwens wel nieuwsgierig, wat noemen jullie kinderen? Wanneer heeft een kind geen begeleiding meer nodig? Ik ben 13, en ik heb echt niet meer iemand nodig die bij me blijft staan, als ik Thunder ga poetsen, ookal heb ik wel het liefst begeleiding bij dingen waar ik niet zo bekend mee ben)
Ikzelf heb me ook wat verdiept in de JU, want ik vond het allemaal heel prachtig als 11-jarige(en ja, heb het van de Heartland serie) maar ik vind het echt onzinnig hoe vaak een JU zou moeten worden toegepast(ook weer uit de Heartland serie). Hoe ik het beschreven heb zien worden, eerst loop je een rondje met je paard door de bak/longeercirkel, whatever, dan ga je in het midden staan, maak je hem los en jaag je hem weg, de rest weten jullie vast. Dus eerst moet je heel leuk gezellig met de paard door de bak lopen, om 'm vervolgens uit je kudde te sturen? Voor zover ik weet gebeurd het in de natuur alleen als een paard dat lager in rang is wat probeert bij een paard dat hoger in rang is, dus niet ff random wegsturen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 00:33

BlauweSteen schreef:
Ik vind een JU idd ook alleen nodig als je een dominantieprobleem hebt, ik vind het echt onzin dat dat soort dingen al in kinderboeken worden besproken(ik ben trouwens wel nieuwsgierig, wat noemen jullie kinderen? Wanneer heeft een kind geen begeleiding meer nodig? Ik ben 13, en ik heb echt niet meer iemand nodig die bij me blijft staan, als ik Thunder ga poetsen, ookal heb ik wel het liefst begeleiding bij dingen waar ik niet zo bekend mee ben)
Ikzelf heb me ook wat verdiept in de JU, want ik vond het allemaal heel prachtig als 11-jarige(en ja, heb het van de Heartland serie) maar ik vind het echt onzinnig hoe vaak een JU zou moeten worden toegepast(ook weer uit de Heartland serie). Hoe ik het beschreven heb zien worden, eerst loop je een rondje met je paard door de bak/longeercirkel, whatever, dan ga je in het midden staan, maak je hem los en jaag je hem weg, de rest weten jullie vast. Dus eerst moet je heel leuk gezellig met de paard door de bak lopen, om 'm vervolgens uit je kudde te sturen? Voor zover ik weet gebeurd het in de natuur alleen als een paard dat lager in rang is wat probeert bij een paard dat hoger in rang is, dus niet ff random wegsturen.

Kinderen is in mijn mening tot 16 jaar.
Iemand heeft pas geen hulp nodig als het ervaren genoeg is ;)

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 04:50

Cassidy schreef:
En ik ga mee met Angela. De jeugd van tegenwoordig is mondiger en brutaler dan wij dat ooit geweest zijn, zij hebben toegang tot informatie die wij vroeger niet hadden en komen door filmpjes op social media en real life demonstraties op de wildste ideeen. Roepen dat de meerderheid dingen niet uit gaat proberen omdat ze dat afgeraden wordt houdt geen steek, is juist interessant om dingen te doen die gevaarlijk kunnen zijn, met de nodige gevolgen van dien. En dan niet alleen paard gerelateerd, maar ik denk ook aan drugs, alcohol en andere stoerdoenderij.

Lees voor de lol maar eens alle topics door die in de eerste link van het JU verzameltopic staan, en je krijgt een indruk. Vervolgens kan ik hier ook nog een hele lijst met "hoe leer ik mijn pony steigeren", gevolgd door een lijst van "hoe leer ik hem het steigeren weer af?" hier plaatsen. Als je dat hebt doorgenomen krijg je een beetje een indruk waar ik op doel.

Alleen aanmodderen met pony's lijkt leuk, maar waarom kinderen loslaten en dingen verkeerd aan laten leren, als dat met een beetje goede begeleiding in een keer goed gaat komen? De pony is er alleen maar blij mee, blijft langer heel, leert geen ongewenste dingen aan die niet of moeilijk af te leren zijn,en hem blijft een hoop gesjor en getrek bespaard. Maar goed, over kids alleen met paarden om laten gaan zijn andere topics geschreven. Laten we hier niet offtopic gaan.
maar toen u klein was waren er vast ook dingen die julie toen hadden en julie ouders niet, oké ik moet toegeven dat het idd nu makkelijker is om op die ideen Te komen maar de kinderen gaan met de dieren om omdat ze dat leuk vinden als iemand zegt dat een join up gevaarlijk is zal ik het zeker niet doen want je wil toch niet dat je dier pijn krijgt of in gevaar is?

Cassidy

Re: discussie: kids & join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:43

Ik ben meer dan drie keer zo oud als jij, en je moet niet vergeten dat met name de laatste 20 jaar de ontwikkelingen op gebied van telecommunicatie en electronica gigantisch zijn geweest. Mijn ouders hadden in hun jeugd TV (zwart-wit), radio en konden muziek horen van langspeelplaten, en dat kon ik ook. Meer was er niet. Geen Iphone, Ipod of - pad, geen internet, Youtube, Google, MSN, Wifi, Wii of Xbox. Ja er waren computers in mijn jeugd en daar speelde je dan spelletjes op als Pacman, en muziek nam je op van de radio met een cassettebandje, en je hoopte dat de DJ er niet doorheen liep te kleppen. Een walkman (met casettebandjes) was toen hip, en niemand had ooit gehoord van een CD, laat staan een DVD of een USB aansluiting.

Over dat niet met opzet iets doen wat slecht is voor een dier of wat hem kan bezeren: een kind kan die inschatting niet maken. Er zijn genoeg volwassenen die achter een kudde blinde kippen achter Monty Roberts aanhollen en klakkeloos de methode toepassen, wat dat betreft is idd leeftijd geen criterium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:10

Een JU is alleen nodig als er een dominantieprobleem is. Daaruit volgt voor mij de logische vraag: Wat doet een kind bij een paard met een dominantieprobleem? Zo'n paard hoort in handen van een ervaren iemand of een volwassene met verstand van zaken en niet alleen bij een penny in de weide.
Verder ook liefst een ervaren persoon in de buurt om te begeleiden tot je ziet dat ze genoeg verantwoordelijkheid en inschattingsvermogen hebben om alleen te laten met een braaf dier.

Je moet ze de kans geven om penny te zijn, daaruit leren ze het meeste, dat klopt. Ikzelf heb nooit de kans gehad en ergens vind ik dat heel jammer, had er veel van kunnen leren. Maar het moet wel zo veilig mogelijk zijn.

Door de sociale media en het internet hebben kinderen veel meer informatie die ze kunnen bekijken en raadplegen dan vroeger. jammer genoeg ook foute informatie. De ene ziet een foto op FB van iemand wiens pony die correct kan steigeren op commando en die wil dat nadoen. Maar dan hoger en beter. En dan gaan ze zelf aanmodderen en filmpjes maken, andere kinderen zien dat en gaan dan zo foute en onverantwoorde manieren oppikken. Zo krijg je een sneeuwbaleffect, waar de informatie vroeger veel minder toegankelijk was en alles meer binnen eigen kring bleef.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:17

Cassidy schreef:
Probleem is dat de JU ook in Heartlandboekjes tot in de details wordt beschreven. Zo goed zelfs dat het hele boek van Annemarie niet nodig is om kinderen op ideeen te brengen.

Ik heb al eerder de discussie over de JU op bokt aangekaart, met idd de kinderen met (verzorg)shetjes voor ogen die de JU drie keer per week meenemen omdat het dier dan zo schattig als een hondje achter ze aanloopt. Dergelijke discussies verzanden al snel in een discussie over de JU an sich.
Ik ga er van uit dat de meesten van jullie deze discussie al langs hebben zien komen, hij staat als sticky op het NH forum. Voor degenen die hem nog niet kenden, bij deze de link:

[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

ja dit is inderdaad waar , daar word net gedaan alsof je een megea band krijgt met je paard door dit te doen,
en hierdoor ben ik ( toen ik een 9 jarige penny was ) op het idee gekomen om dit te gaan doen bij mijn verzorgshet .
gelukkig nooit gedaan , maar via grondwerk .
maar ik denk dat weet ik hoeveel kinderen dit na aanleiding van de boeken
hebben proberen uit te voeren ,
opzich hele leuke boekjes , maar dat JU hadden ze echt niet moeten doen !

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:21

Neon schreef:
In mijn ogen horen kinderen sowieso niet alleen en dus zonder begeleiding bij paarden/pony's/shetlanders/ezels/lama's/kamelen/koeien etcetera rond te hangen. Er hoort een ervaren volwassenen bij te zijn.... Dat vermindert ook de kans dat dingen mis gaan en dat een kind gaat expirimenteren met bijvoorbeeld een join up... Want ja een join up kan fout aflopen als het niet goed uitgevoerd wordt...

Ok ook met een volwassenen erbij kunnen dingen mis gaan, maar de kans is minder groot en er zijn mogelijkheden om in te grijpen...

Ik vind persoonlijk het dus niet fout om in een boekje uitleg te geven over een join up... Het kan een heel nuttige methode zijn om de rangorde tussen mens en paard te regelen... Hetgeen fout is, is in mijn ogen een kind alleen in de wei te laten...

dat werkt ook niet , mjin vader en moeder ( moeder heeft zelf gereden )
zou denken dat ik aan het longeren was , mijn vader zou zeggen , '' doe dat beestje
niet zo afzeiken ''

dus dat is ook niet de oplossing denk ik ,

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:25

Ja wat verwacht je dan? Annemarie volgt de MR methode, dan is het toch heel logisch dat ze de JU uitlegt in haar boek? Ze geeft ook cursussen voor kinderen, ik neem aan dat daar de JU methode ook wordt behandeld.

Dat kinderen gaan uitproberen wat ze lezen is inderdaad niet verantwoord. Maar ik neem aan dat iemand van >18 hoe dan ook niet zonder begeleiding dingen mag/kan gaan uitproberen zonder begeleiding? Als een kind de vrije hand wordt gegeven met een paard of pony is dat hoe dan ook gevaarlijk en de verantwoordelijkheid van de ouders.

Toen ik een jaar of 12 was had ik een vriendin met een verzorgpaard. Zij mocht van haar ouders en de eigenaren zelfstandig het weiland in en deed dat ook. Op een dag is ze door een paard in haar buik getrapt; milt in 4 stukken. Ze heeft het overleefd maar vraag niet hoe. Dan kun je de boeken die ze las de schuld geven maar als je het mij vraagt is het gewoon onverantwoord om een meisje van die leeftijd alleen met paarden te laten. Ik zou het bij mijn paarden in elk geval nooit toelaten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:25

Cassidy schreef:
En ik ga mee met Angela. De jeugd van tegenwoordig is mondiger en brutaler dan wij dat ooit geweest zijn, zij hebben toegang tot informatie die wij vroeger niet hadden en komen door filmpjes op social media en real life demonstraties op de wildste ideeen. Roepen dat de meerderheid dingen niet uit gaat proberen omdat ze dat afgeraden wordt houdt geen steek, is juist interessant om dingen te doen die gevaarlijk kunnen zijn, met de nodige gevolgen van dien. En dan niet alleen paard gerelateerd, maar ik denk ook aan drugs, alcohol en andere stoerdoenderij.

Lees voor de lol maar eens alle topics door die in de eerste link van het JU verzameltopic staan, en je krijgt een indruk. Vervolgens kan ik hier ook nog een hele lijst met "hoe leer ik mijn pony steigeren", gevolgd door een lijst van "hoe leer ik hem het steigeren weer af?" hier plaatsen. Als je dat hebt doorgenomen krijg je een beetje een indruk waar ik op doel.

Alleen aanmodderen met pony's lijkt leuk, maar waarom kinderen loslaten en dingen verkeerd aan laten leren, als dat met een beetje goede begeleiding in een keer goed gaat komen? De pony is er alleen maar blij mee, blijft langer heel, leert geen ongewenste dingen aan die niet of moeilijk af te leren zijn, en hem blijft een hoop gesjor en getrek bespaard. Maar goed, over kids alleen met paarden om laten gaan zijn andere topics geschreven. Laten we hier niet offtopic gaan.

weet je wat het is , de brutale vallen op ,
de ''gewone'' vallen gewoon niet op ,
maar de brutale wel , want die fulmpjes gaan als de wideweer over facebook
twitter en hyves ,
met drugs alcohol enz. is het ook weer zo jammer dat men het allemaal onder '' de jeugd van tegenwoordig '' laat vallen , want het is echt maar een hele kleine groep met grugs , en een groep van 15 a 20 % ( bij mij isn de buurt dan ) die rookt

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:34

Mijn mening: Gewoon niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent. Of je nou een kind bent of een volwassene.
Geeft alleen maar gedoe, en als het nou echt een keer nodig is, haal er dan gewoon iemand met heel veel ervaring bij.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:36

Pitch schreef:
Mijn mening: Gewoon niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent. Of je nou een kind bent of een volwassene.
Geeft alleen maar gedoe, en als het nou echt een keer nodig is, haal er dan gewoon iemand met heel veel ervaring bij.

Dat geldt wat mij betreft voor alle technieken en hulpmiddelen...

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:11

Ik ben ook pas 15 en ik las vroeger de boeken van heartland. Ik kreeg mijn pony toen ik 10 was en toen ik 12 was Deed ik voor het eerst een join-up ( uit een heartland boek ik weet het )wel mijn eigen versie maar mijn doel was wel hetzelfde een band krijgen met mijn pony. Nu drie jaar later volgt hij me overal. Hij stapt , draaft en galoppeerd achter mij aan. Ik had nu niet meer zo eventjes wat uit een boek geprobeerd maar ik wil wel graag zeggen dat het ook goed kan gaan!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:14

Britta1997 schreef:
Ik ben ook pas 15 en ik las vroeger de boeken van heartland. Ik kreeg mijn pony toen ik 10 was en toen ik 12 was Deed ik voor het eerst een join-up ( uit een heartland boek ik weet het )wel mijn eigen versie maar mijn doel was wel hetzelfde een band krijgen met mijn pony. Nu drie jaar later volgt hij me overal. Hij stapt , draaft en galoppeerd achter mij aan. Ik had nu niet meer zo eventjes wat uit een boek geprobeerd maar ik wil wel graag zeggen dat het ook goed kan gaan!

Is maar wat je goed vindt...Ik heb mijn paarden liever wat nieuwsgieriger en zelfstandiger, dat ze ook eens eigen initiatief durven nemen. Zou het vreselijk vinden als mijn paard zonder zelf na te denken achter mij aan bleef lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:15

Natuurlijk kan het goed gaan. Heartland boekjes zouden niet op de markt gekomen zijn als er dingen instonden die op het eerste gezicht gevaarlijk zouden kunnen zijn. En de band die je met je pony bereikt hebt, die had ook op andere manieren voor elkaar gekomen als je die geweten had. Of ook als je helemaal geen manier had geweten en gewoon met hem was omgegaan....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:16

_Esther_87_ schreef:
Is maar wat je goed vindt...Ik heb mijn paarden liever wat nieuwsgieriger en zelfstandiger, dat ze ook eens eigen initiatief durven nemen. Zou het vreselijk vinden als mijn paard zonder zelf na te denken achter mij aan bleef lopen.

Het een sluit het ander niet uit. Eenmaal de JU betekend niet dat ze als zombies achter je aan gaan lopen. Daar is meer voor nodig.
Eigeninitiatief klinkt leuk, maar kan heel verkeerd uitpakken. Nieuwsgierigheid en dapperheid zijn te trainen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:22

Cassidy schreef:
_Esther_87_ schreef:

Het een sluit het ander niet uit. Eenmaal de JU betekend niet dat ze als zombies achter je aan gaan lopen. Daar is meer voor nodig.
Eigeninitiatief klinkt leuk, maar kan heel verkeerd uitpakken. Nieuwsgierigheid en dapperheid zijn te trainen.

Daarom was mijn reactie ook niet algemeen maar op het bericht van Britta 'mijn pony volgt me overal' en 'stapt draaft en galoppeert achter me aan'. Mijn paarden lopen ook achter me aan hoor, tot ergens anders iets interessanter is. Wat precies de reden is dat ik ze loslaat op plekken waar ze toch wel blijven staan (zoals zadelplaats) en vasthoud op plekken waar meer te zien is (zoals onderweg naar de bak). Waarom zou je nieuwsgierigheid en dapperheid willen trainen? Dat is alleen maar nodig als je het er eerst uit traint, meeste paarden hebben die eigenschappen gewoon van zichzelf. Dan hoe je ze dus alleen maar grenzen te leren, wanneer mag ik zelf op pad en wanneer letten we gewoon op de baas. Ho=ho, niet in mijn nek springen, dat soort dingen. Ofwel, normale omgang in combi met normaal paardengedrag geeft leuke, vrolijke en nieuwsgierige paarden in de meeste gevallen. Stuk minder werk imo...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:36

Definieer "normale omgang", want die is voor iedereen verschillend.

Je kunt een paard echt wel trainen dat hij bij je blijft, op je af komt galloperen als jij hem roept, hem niet krampachtig vast hoeft te houden als je ergens bent uit angst dat hij op stap gaat, zonder dat het een zombie wordt. Kwestie van het ongewenste moeilijk maken en het gewenste makkelijk. Paarden volgen een leider, maar paarden kunnen ook de "ground tie" aanleren, zodat je met simpelweg op de grond leggen van het halstertouw of de leadrope het paard waar dan ook kunt "parkeren". Kwestie van vertrouwen en goede training. Hoef je hem ook niet overal krampachtig vast te houden omdat je bang bent voor zijn "eigeninitiatief".

En dapperheid is zeer zeker iets wat een paard moet leren. Paarden worden niet verkeersmak geboren, moeten kennismaken met zebrapaden en langskomende racefietsen, betonmolens, trams, bruggen, tunnels ed. Of heb jij alleen oudere paarden onder je gehad die al wisten van de hoed en de rand?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:58

Cassidy schreef:
Definieer "normale omgang", want die is voor iedereen verschillend.

Je kunt een paard echt wel trainen dat hij bij je blijft, op je af komt galloperen als jij hem roept, hem niet krampachtig vast hoeft te houden als je ergens bent uit angst dat hij op stap gaat, zonder dat het een zombie wordt. Kwestie van het ongewenste moeilijk maken en het gewenste makkelijk. Paarden volgen een leider, maar paarden kunnen ook de "ground tie" aanleren, zodat je met simpelweg op de grond leggen van het halstertouw of de leadrope het paard waar dan ook kunt "parkeren". Kwestie van vertrouwen en goede training. Hoef je hem ook niet overal krampachtig vast te houden omdat je bang bent voor zijn "eigeninitiatief".

En dapperheid is zeer zeker iets wat een paard moet leren. Paarden worden niet verkeersmak geboren, moeten kennismaken met zebrapaden en langskomende racefietsen, betonmolens, trams, bruggen, tunnels ed. Of heb jij alleen oudere paarden onder je gehad die al wisten van de hoed en de rand?

Niet bepaald nee, in tegendeel. Enne, ik hoeft niets krampachtig vast te houden hoor, veel te lastig. Gewoon, touwtje eraan, of teugel als hij toch al gezadeld is. Dat hangt maar los in de hand hoor, maar goed, ik heb 't vast en dus zijn we samen op stap. Ground tie...Bij mij is dat gewoon 'Ho'. Dan blijven ze ook staan, touw of geen touw. Tenminste, als ik er mee bezig ben, dus tijdens het zadelen, wandelen of rijden. Kwestie van vanaf het begin gebruiken, altijd hetzelfde commando gebruiken, consequent terug op de plek zetten en stilstaan = braaf. Daar heb ik verder geen trainingsprogramma van welke aard dan ook bij nodig...

Ik snap je wel hoor, ik lees je reacties wel vaker en voor de mensen waar je in zulke gevallen vaak op reageert, zijn die trainingen misschien juist wel heel erg goed. Maar dat dat nodig is, dat je boeken, dvd's en stappenplan nodig hebt voordat je fatsoenlijk met je paard om kunt gaan...Dat vind ik heel erg. Dat het die richting op gaat, dat er zo ongelofelijk veel problemen zijn en dat die op zo'n, imo, omslachtige manier moeten worden opgelost omdat het zo ver heeft moeten komen...Ja, dat vind ik erg. En vanuit dat perspectief komen mijn reacties ook, dat maakt het misschien wat begrijpelijker.
Bij mij gaat ook niet alles altijd vanzelf en natuurlijk gaat er hier ook weleens wat mis. Maar het is nooit zo ver gekomen dat paarden gevaarlijk worden of aanvallen of *vul willekeurig RTP of OPG topic in* En ik doe geen grondwerk (althans niet op de manier die hier doorgaans bedoeld wordt, ga er wel gewoon mee om natuurlijk in de stal en wei), ik gebruik geen Parelli/Voest/Roberts/overige opties en ik doe niets waar natural voorstaat. Wat ik wel doe is hameren op veiligheid en gezond verstand, tegen iedereen die hier op stal komt. Ik leer ze nadenken over hun positie ten opzichte van het paard, zodat de dagelijkse omgang zo veilig mogelijk gebeurt. Ik leer ze duidelijk grenzen aan te geven maar moedig daarnaast ook vooral aan om het gewoon leuk te maken en (en nu zet ik het belangrijkste misschien wel als laatste neer) om niet te moeilijk te doen. Schrikt ie een keer? Lekker doorgaan waar je gebleven was, geen reden om te panieken of te gaan tutten. Gebeurt er een keer iets onverwachts, lach er maar gewoon om. Wij geen stress=paarden ook geen stress. 'Worden ze gemakkelijk van' zeggen we dan...

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:03

Mijn pony is geen zombie en loopt wel achter mij ook maar ook niet 24/7 als hij iets leuks ziet is hij ook weg! En cassidy die band was er zondervrijwerken niet geweest. Ik heb de eerste 2 jaar dat ik mijn pony had er niet normaal op kunnen rijden omdat hij zeer dominant was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:19

Die tijd had korter kunnen zijn, maar goed, het is jouw leerproces, mag je zo lang over doen als je zelf wilt...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:43

Britta1997 schreef:

indien deze ''band'' door de join up is gekomen zou ik dat geen band noemen,
je hebt hem namelijk laten kiezen : doodgaan of met mij mee gaan , zo maak je toch geen vrienden ?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:38

romyloverrr schreef:
Britta1997 schreef:

indien deze ''band'' door de join up is gekomen zou ik dat geen band noemen,
je hebt hem namelijk laten kiezen : doodgaan of met mij mee gaan , zo maak je toch geen vrienden ?

Vind je dat niet een beetje dramatisch?