Geen goed gevoel over instructrice, stoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Re: Geen goed gevoel over instructrice, stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:23

Wat ik mezelf afvraag is hoe je erbij komt dat je paard denkt dat je een roofdier bent wanneer je tegen hem schreeuwt. Dit is toch niet serieus, wie verkoopt die onzin?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:26

Schreeuwen is een uiting van emotie, vaak frustratie. Frustratie is een typische roofdier-emotie met bijbehorende lichaamstaal. Het is dus niet helemaal uit de duim gezogen en onzin ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:51

Schreeuwen is inderdaad een uiting van emotie maar niet een typische roofdier emotie. Ik vind dit zwart-wit geformuleerd en valt voor mij een beetje onder 'de grote boze wereld' categorie. Maar dat zie je wel vaker bij stromingen binnen het Natural Horsemanship, dus ik zal dat stukje lekker laten rusten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:48

Generaliseren is een nuttig overlevingsmechanisme van de mens. Als je alles precies zou zien en verwoorden zoals het is, zou je gek worden. Zwart-wit is niet typisch NH, maar zie je in alles terugkomen. En ik denk dat niemand op bokt zit te wachten over eenlap tekst van 4000 woorden waarin alle uitzonderingen op de regel worden besproken ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:14

Ja, ik blijf erbij ik heb niks met dat hele Hype NH.

Hou het gewoon lekker simpel en als jouw paard een paardwaardig leven heeft en jij duidelijk bent en eerlijk bent naar je paard toe en dat doet een hoop goed.

Heel simpel dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:07

Om echt goed (of zoals Ragdollcat het verwoord "simpel") met je paard om te kunnen gaan moet je wel begrijpen waarom een paard op bepaalde dingen zo reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen. Ziedaar de hele essentie van NH. Dat is niet fluisterend bij het licht van de volle maan een dansje om je paard heen maken, dat is begrijpen waar je t.o.v je paard fysiek moet staan, waarom je er moet staan en hoe je er moet staan. Dat is inkomen met een aanwijzing in een gradatie die zo zacht is al hij kan en zo hard is als hij nodig is. En dat kan, mocht je echt naar een hogere fase gaan, voor een buitenstaander heel erg cru overkomen.

Nh is je verdiepen in het wezen paard. En dat kan op andere manieren ook, zoals op de ouderwetse cavaleriemanier, de Jan Boerenfluitjes manier, de simpele manier. Je moet alleen weten waar je mee bezig bent, en nu de omgang met en de aanschaf van paarden voor iedereen bereikbaar is, ontbreekt deze basis maar al te vaak. Ziedaar de toegevoegde waarde van de thuisstudiepaketten van Parelli.

Parelli is er echter heel duidelijk in: je kunt het niet alleen met die paketten doen, je hebt iemand nodig die je controleerd. En dat kun je dan het beste laten doen door iemand die gecertificeerd is. Parelli gecertificeerd is. Ik krijg de indruk dat de instructie uit de OP wel gecertificeerd is, maar niet Parelli.

Als het niet goed voelt, dan zou ik hier niet mee doorgaan. Zoek een Parelli gecertificeerd instructeur op die je kan begeleiden, en wees bereid om daar dan het gevraagde bedrag voor neer te tellen. Bij een bedrag van 12,50 Euro zou ik me iig al afvragen wat dit voor instructie is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:03

Juist, dan heb je dat hele pakket aan DVDs en boeken en of hele cursussen toch niet nodig?

Gewoon simpel en duidelijk, klaar.

Paarden/ponys zijn gewoon duidelijk en houden t simpel naar elkaar toe.

Mensen maken het moeilijk en complex.

Voor de getraumatiseerde paarden door mishandeling of wat dan ook, moet je het overlaten aan iemand die weet wat ie doet en niet aan kinderen die het van een dvdtje ff nadoet.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:30

Hoop dat je op termijn iemand kunt vinden, waarbij je gevoel wel goed is. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:48

Ragdollcat schreef:
Juist, dan heb je dat hele pakket aan DVDs en boeken en of hele cursussen toch niet nodig?

Gewoon simpel en duidelijk, klaar.

Paarden/ponys zijn gewoon duidelijk en houden t simpel naar elkaar toe.

Mensen maken het moeilijk en complex.

Voor de getraumatiseerde paarden door mishandeling of wat dan ook, moet je het overlaten aan iemand die weet wat ie doet en niet aan kinderen die het van een dvdtje ff nadoet.

Paarden en pony's houden het simpel naar elkaar toe, maar het simpel en duidelijk van een mens is wat anders dan simpel en duidelijk van een paard. Een paard spreekt paardentaal, die kan niet anders dan dat wat hij weet en kan. Wij mensen spreken mensentaal, en dienen ons eerst te verdiepen in de paardentaal en de manier van denken van paarden voordat wij simpel kunnen worden op een paardenniveau. Je moet niet vergeten dat jij door de jaren heen met paarden heel veel kennis hebt opgebouwd. Probeer dat even uit je hoofd te zetten. Menigeen die aan paarden begint weet niet dat wat jij weet. Probeer dat in je achterhoofd te houden en probeer te accepteren dat mensen bij A moeten beginnen en niet bij D kunnen instappen.

DVD's en boeken kunnen je meer theoretische kennis geven dan de instructie je in een uurtje kan overbrengen. Via DVD en boeken krijg je met verschillende soorten paarden en verschillende situaties te maken, die je ook niet tegenkomt met je ene paardje. De instructie ter plekke kan je aanwijzingen geven over de positie waar je staat t.o.v het paard, en kan je corrigeren bij het geven van de aanwijzingen naar het paard toe. Net zo min als je kunt leren paardrijden uit een boek, kun je aan NH gaan doen uit een boek. Een boek kan je echter bij paardrijden, en bij NH wel degelijk helpen.

Moeilijke en getraumatiseerde paarden zijn een heel ander hoofdstuk, doorgaans komen die echt niet zo vaak voor. Niet ieder paard die een beetje de kat uit de boom kijkt is meteen getraumatiseerd of mishandeld!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:30

NH_trainer schreef:
Hoop dat je op termijn iemand kunt vinden, waarbij je gevoel wel goed is. Succes!

ceasario schreef:
delerium schreef:
vanuit de lounge: de sfeer is nog altijd prima. De lounge is behoorlijk vol met mensen die vol interesse staan te luisteren naar Emiel Voest.

[ Afbeelding ]

Het was nog veel en veel drukker,rijen dik om de piste , toen om ongeveer 11.30 uur Voest met zijn z.g.n. kennis een paard door de heining en met de heiningbanden aan zijn benen het publiek in jaagde..(Die staat morgen met dikke benen)

Voest..als het goed is moet paard nu vaart minderen als ik hem benader en toen gings het mis met al zijn kennis en het paard.. :(:)
Die foto-sessie hebben jullie gemist. !! :D

.

[HE] [HK] Horse Event 2012

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:22

Wat een geluk als het paard er goed vanaf komt en dat er niemand gewond is geraakt tijdens zo'n groot evenement.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:19

Waar staan die foto's dan? Ik snap het niet helemaal.

Schreeuwen is hetzelfde als brullen, van een leeuw bijvooreeld.
Weet niet meer waar het in de dvd's stond maar je maakt je vertrouwensband er echt niet beter op.
Dat wil niet zeggen dat elk paard er gevoelig voor is he:p een haflinger bij ons op stal heeft er gewoon echt schijt aan haha

Volgens mij zegt pat het zo ongeveer: ohhh just when i thougt you werent so bad you act like a preditor!! Haha

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:32

1. Als je je er niet goed bij voelt moet je stoppen. Je betaalt er voor, en ik zou niet betalen voor iets waar je je niet goed bij voelt.

2. Aan de andere kant kom jij op mij niet zo heel ervaren over. Het is allemaal een beetje softerig. Sterk beinvloed door een paar DVD's die je hebt bekeken, waardoor je heel vast zit in je denkbeelden. Dus ik denk wel dat je wat hulp kan gebruiken bij het opvoeden van je paard. En het kan dan goed zo zijn dat iemand met wat meer verstand en ervaring in de paarden, inderdaad wat steviger gaat optreden. Dingen die jij wel prima vindt, en een beetje laat gaan, zal een meer ervaren persoon direct oppakken en rechtzetten.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:57

Ts. ik zou het maar met een korreltje zout nemen. Wanneer een dominant paard een keer een brul krijgt omdat hij loopt te etteren bij het buiten zetten, ziet hij snel genoeg dat hij niet als paardenrookvlees op jouw bord eindigt. Weer een leermoment voor 'm.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:13

Ik heb niets tegen NH en niets tegen mensen die geen NH doen, maar gewoon goede feeling, timing en gezond verstand hebben in de omgang met paarden.
Waar ik wel moeite mee heb, is het feit dat de populariteit die NH nu geniet ertoe heeft geleidt dat de 'trainers' uit alle hoeken en gaten kruipen om les te geven, terwijl het nodige schort aan hun eigen kunde.
Iedereen wil een graantje mee pikken, en dat is behoorlijk uit de klauwen gelopen.

Bij het verhaal van ts krijg ik het gevoel dat de instructeur bij die categorie hoort.
Goede trainers zijn mensen met een flinke dosis ervaring, opgeleid door andere zeer kundige mensen (wat mij betreft is dat veel belangrijker dan een papiertje van orun of deurne... dat zegt mij niet veel...). Die weten gewoon wat ze doen en waarom en kunnen dat ook helder uitleggen, te beginnen bij stap 1. (en daar hangt dan meestal ook een ander prijskaartje aan)

Mbt schreeuwen... er is helemaal niets mis met het gehoor van een paard dus commando's schreeuwen is zinloos. Kan mij alleen voorstellen dat je een brul geeft als paardlief met 800 kilo op je voet wil gaan staan (of al staat) of je omver dreigt te springen omdat ie een enge muis heeft gezien. Je gebruikt het dan puur als schrikmoment om gedrag onmiddellijk te onderbreken.(en misschien uit schrik)
Maar dat is iets anders dan het schreeuwen van commando's tijdens de training.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:21

Ik vind die 12,50 er niet veel mee te maken te hebben. Kan de beste hulp zijn die je kunt wensen maar jij moet er wel een goed gevoel overhebben en dat heb je nu niet.
Ik zou dus niet met deze vrouw verder gaan.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 11:32

Ellie_F schreef:
Ts. ik zou het maar met een korreltje zout nemen. Wanneer een dominant paard een keer een brul krijgt omdat hij loopt te etteren bij het buiten zetten, ziet hij snel genoeg dat hij niet als paardenrookvlees op jouw bord eindigt. Weer een leermoment voor 'm.

Ze kan ook best een keer een brul krijgen hoor, maar niet als het niet nodig is!
En ik vond het niet nodig als ze naar me toe komt met parelli. Ze doet het beheerst. Ze moet uiteraard ook geen spelletje van maken, maar dat zie ik aan haar koppie. Dan hoef ik alleen even te wijzen naar de hoefslag van daarheen en dan gaat ze ook weer braaf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:54

Ellie_F schreef:
Wat een geluk als het paard er goed vanaf komt en dat er niemand gewond is geraakt tijdens zo'n groot evenement.

Nou idd. En als je een dergelijke demonstratie geeft, dan moet de accomodatie er ook naar zijn. een paar paaltjes met een lint/band is iig NIET voldoende.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-09-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:54

_RMHorse_ schreef:
Ellie_F schreef:

Ze kan ook best een keer een brul krijgen hoor, maar niet als het niet nodig is!
En ik vond het niet nodig als ze naar me toe komt met parelli. Ze doet het beheerst. Ze moet uiteraard ook geen spelletje van maken, maar dat zie ik aan haar koppie. Dan hoef ik alleen even te wijzen naar de hoefslag van daarheen en dan gaat ze ook weer braaf.

En dat is de juiste manier! Neen, schreeuwen is idd geen manier van commando's geven. Het is een noodgreep, net als slaan of rukken aan een halstertouw.

arual1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:56

Als je geen goed gevoel meer over heb dan kun je daar beter bij stoppen!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:58

Afgaande op je titel: Ja!
Als het niet goed voelt tuurlijk stoppen!

Op de rest van het verhaal: wat een zoetsappige onzin.

Hoe moeilijk kan het zijn.....

Als hij naar je toe komt en jij wil dat niet moet je hem niet aaien maar wegsturen. Waarom aaien? Hij doet toch niet het gevraagde? Wegwezen dan!

En paarden zijn nou niet bijster slim.
Maar na een brul zien je ze je echt niet gelijk aan voor een leeuw hoor. Haha!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:03

@Chaos: dan is elk paard getraumatiseerd, dus ik bied me bij deze aan voor trauma-training! Ha ha! 100 euro per uur.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:42

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:25

Hahahaha leuk dit!!!!

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:10

Ik zou stoppen. Iemand die instructies geeft, daar moet ik een klik mee hebben. Anders heb ik de wil niet om het ook aan te nemen of te leren.
Ik zou inderdaad opzoek gaan naar iemand waarmee ik wel de klik heb en die net zo enthousiast is als ikzelf.