Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:20

[***] schreef:
@ Gianti : Daar zit inderdaad ook wat in :j
Weet niet wat dan meer schade berokkend zeg maar, je paard overstretchen in een spagaat of met hulpteugels opknopen zodat hij maar 1 keuze heeft .. Zal er aan liggen hoe vaak & lang je alles doet zeker? Geen idee. Ben ook niet van plan het te onderzoeken, ik probeer beide te voorkomen :Y) :))

Fijn MarlindeRooz, maar zoals gezegd was mijn reactie niet op jouw persoonlijk bedoeld dus de verdediging was helemaal niet nodig hoor ;)

Weet ik maar wou het toch even kwijt! en hulpteugels zijn heel nuttig hoor! alleen zet ik ze altijd zo los dat ze nog makkelijk een normale houding aan kunnen nemen. maar toch hebben ze een :wow: effect!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:22

Ik zie VD meer als een spelvorm, lekker samen bezig zijn en paarden die niet meer gereden kunnen worden, te klein zijn(shetje oid). Vinden het vaak fantastisch om op deze manier bezig te zijn.

Ik zie het als een leuke afwisseling in een training.

Anoniem

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:23

Als spelvorm zie ik eerder horse agility, eventueel gecombineerd met dingen als schilderen, targetten, basketballen, .... dat soort dingetjes. Dat is voor mij (en mijn pony) pas echt spelen. Dingen als buigen & liggen zijn gewoon zwaar & moeilijk :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:25

Tuurlijk is dat meer spelvorm, dat ben ik met je eens.
Maar VD kun je natuurlijk zo zwaar en moeilijk maken als je zelf wil.. Mijn pony doet zo een spagaat(ben niet met vd bezig, maar als die zichzelf even uitrekt oid), die mega ver gaat. Terwijl mijn paard daar echt vreselikj veel moeite mee zou hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:27

Maar je hebt ook mensen die liever een team sport doen terwijl andere graag de show stelen aan de trapeze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:28

Zal inderdaad ook van het paard zelf afhangen :j
Maar toch kan ik me moeilijk voorstellen dat al die paarden van die topics die je hier zit dit allemaal zo vol plezier & overgave doen, die moeilijke dingen .. Mijn pony zal toch niet de enige zijn die het maar niks vindt? :)) En dan kom je weer bij het stukje "waarom zou het moeten, wat is het nut?" Anders dan dat je wil laten zien wat je een pony allemaal kan leren in een zo kort mogelijke tijd ...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:31

Mijn paard vind het ook 3x niks :') . Die kan flemen en vind dat fantastisch omdat ze daarna iets lekkers krijgt en daarna hield het echt wel op. Wel heel kort mee verder gegaan, maar ze zag daar echt het nut niet van in.
Mijn pony zou het fantastisch vinden, maar die vind ik in de basis nog niet klaar om met VD te starten, dus wellicht voor in de toekomst.
Denk dat mijn paard de agillity dan wel weer fantastisch zou vinden!

@TS: Om heel even op je titel terug te komen:
Wat versta je precies onder trucjes in het NH?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:51

Flemen is hier hét trucje, loopt hij ook zowat constant te doen, om allerlei redenen. Vroeger op "gevloekt" omdat ik niks vond waardoor hij ging flemen, en het leek mij zo'n leuk iets om je paard te laten doen. En nu denk ik soms "had ik maar nooit ... " :') Het is ook bij hem echt zijn dingetje, hij doet het als hij blij is (als ik vrolijk reageer gaat hij flemen :+ ), als hij aandacht wil, als hij een snoepje wil, als er mensen staan te kijken, als hij iets moeilijk vindt of geen zin erin heeft of niet weet wat ik wil (hij gaat dan maar flemen want je weet nooit dat het werkt ;) ). Dus hij staat regelmatig te flemen, het is ondertussen z'n handelsmerk :))

Maar dat soort dingetjes zijn gewoon grappig en leuk, al die kleine VD-dingetjes vind ik (knikken, schudden, gapen, tong uitsteken, ... ) maar verder dan dat .. soms probeer ik wel eens, soms lijkt het mij geweldig om te kunnen zeggen "kijk, mijn pony kan buigen!", maar als ik naar mijn pony kijk merk ik dat hij het moeilijk vindt en dat de beloning en het enthousiasme van baasje niet opweegt tegen die moeilijkheid. En dus doen we het maar niet, genoeg andere dingen te doen :)

In de openingspost gaat het in mijn ogen vooral over het liggen en dan op je paard gaan zitten, of je paard liggend omrollen (dood liggen) en daar dan over gaan staan enzo, de echt grote dingen dus zeg maar ... Zo begrijp ik het ;) (wat die dan weer met NH zouden te maken hebben begrijp ik dan weer niet, maar daar zijn ook al meerdere discussies over, wat is nou NH en VD etc. etc.).

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 21:59

Ik ben dat ook tegengekomen in NH dat paarden moeten liggen en er iemand overheen staat.
Veel dingen lijken erg op vrij dressuur.
Weet eerlijk gezegd het verschil ( aan de buitenkant/binnenkant ) niet zo hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:03

Volgens mij is er ergens zoiets dat bv. liggen via de NH-manier het resultaat is van jarenlang dingen opbouwen, eerst 500 andere stappen waardoor liggen een logisch gevolg zou zijn en helemaal niet moeilijk voor het paard, terwijl bij VD gaat het puur om het liggen, en maakt het niet uit hoe het aangeleerd wordt (even kort door de bocht) als het paard maar gaat liggen.

Heb ook het idee dat je bij VD veel vaker mensen hebt die het gewoon puur als kunstjes/trucjes zien en die de hele basisopvoeding voor het gemak maar even vergeten, want dat is niet interessant, die trucjes wel ...

Kan mis zijn, maar er is zoiets bij mij blijven hangen uit eerdere discussies...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:15

Ik denk dat je er open voor moet staan en het moet proberen om te oordelen of een paard het wel of niet leuk vind.

Paardje hier hield niet zo van snoep oid, vond alles eng en bleef er dan in hangen. hebben hem touch geleerd en nu bij touch raakt hij het enge aan en komt een beloning halen. Heel functioneel bij dit paard. Terwijl het niet prototype vd paard is. Bij mijn hengst was het zo ongeveer het enige waarbij je zijn aandacht kon trekken, en je kunt hem er veel mee leren het is simpel en behapbaar en altijd hetzelfde voor hem. Verder heel wat methodes geprobeert maar alles wat maar met dominantie te maken had werkte niet goed. Parelli, normaal, vrijwerken, vanalles geprobeert.

Misschien dat niet elk paard moet leren liggen, maar zoals bij elke training zitten er voor veel paarden nuttige dingen tussen.

Touch is het aanraken van zweep of voorwerp met de neus, en heeft dit dier dus veel stoerder gemaakt. Gebruik het bij mijn jonge hengstje ook wel om in beweging zijn hoofdje wat lager te vragen. Hij is dan altijd nog vrij om te kiezen, zou hem ook aan de longe kunnen knopen met eventueel teugeltje maar vond dit wel een mooi begin voor hem. Vraag zo af en toe iets en hij mag ervaren of het fijner is of niet.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 21-08-12 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:21

Het vertellen hoe iets op mij overkomt is niet een oordeel...maar het komt zo op mij over, ik snap het nut er niet van maar probeer er achter te komen....hoeveel opener wil je het hebben?

Is dat touch dan vergelijkbaar als met clickeren dat ze iets aanraken en je dit steeds meer uit gaat breiden om ze dingen te leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:28

Ik heb me ooit de vraag gesteld (ook hier op bokt) wat het nut was van de yoyo-game van Parelli, waarom moest een paard achterwaarts als jij aan een touw stond te zwengelen? Waarom moest een paard überhaupt achterwaarts, anders dan wanneer die in jouw persoonlijke ruimte zou komen of opdringerig zou doen?

Weet niet meer wat de reacties toen waren maar ondertussen heb ik mezelf meer verdiept in Parelli en ondanks dat ik sommige dingen minder gebruik dan anderen (de yoyo-game gebruik ik bv. totaal niet meer, porcupine daarentegen wel) zie ik er wel meer het nut van in. Het gaat namelijk niet over het achterwaarts an sich, dat is niet het doel. Het gaat erom dat je paard leert te reageren op jouw vraag, op jouw suggestie. Dat je paard weet dat als je iets vraagt dat je dat ook wil. En of dit nu achterwaarts is aan een bengeld touwtje, of opzij als je tegen hem duwt, het maakt in principe niet uit ... Het zijn allemaal dingen om jezelf te leren hoe je dingen aan een paard kan vragen. Ik kan mijn pony op diverse manieren achterwaarts krijgen, zeker 5 verschillende manieren (en dan enkel nog maar als ik ervoor sta, kan het ook nog als ik achter hem sta). Mijn verzorgster kan met mijn andere pony dit amper op 1 manier, voor haar zou het nuttig zijn om dat allemaal nog te leren, te doorlopen, het geeft je bagage mee die je misschien nooit meer gebruikt, maar als je het nodig hebt is het er wel (in tegenstelling tot nu, nu doet de pony gewoon wat hij wil :+ ).

Dus dat is misschien ook een stuk van het nut van VD, het leert je om op verschillende manieren iets van je paard gedaan te krijgen, het leert je naar je paard kijken en het leert je in te gaan op zijn reacties. Niet elk paard werkt namelijk volgens het boekje. Niet elk paard gaat liggen als je dat of dat doet, dus als je dan dat liggen wil dan moet je gaan zoeken hoe je dat kan verkrijgen. En zolang dat niet met dwang gebeurt lijkt me daar geen probleem te zitten. En ik kan me wel voorstellen dat je dan erg trots bent als je uiteindelijk wat gevonden hebt wat bij je paard werkt :Y)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:30

Ik doe geen VD, maar ik parelli.

Waarom?
Nou ik heb de keus gemaakt een paard te kopen, ik wil daar 'leuke' dingen mee doen en dan is het mijn verantwoordelijkheid om het voor het paard ook leuk te maken en zo goed mogelijk te laten verlopen.

De oefeningen die wij uitvoeren zijn geen doel opzich maar een hulpmiddel. Zoals een touch it (ik werk zonder voedsel beloning met de simpele reden, het gaat niet om de oefening het gaat om de communicatie en het samenspel) De touch it heeft als doel om zelf vertrouwen te kweken maar ook een rust punt. Voor onzekere paarden helpt het ze stoerder te maken, dat heeft veel meer voordelen dan het lijkt. Het paard heeft er ook in zijn 'eigen' tijd profijt van.

Ik vind het leuk om buiten te rijden, paarden zijn vluchtdieren en vinden het gevaarlijk dat snap ik. Maar door alle parelli oefeningen kan ik het paard stoerder 'maken' waardoor hij niet constant hoeft te denken dat hij wordt opgegeten.

Waarom? uiteindelijk voor mijn plezier, maar toch denk ik dat mijn paard het ook erg leuk vind. Haar wereld is groter en veiliger (is minder stress), het rijden en de dressuur achtige oefeningen helpen haar om haar sterker te maken, haar beter te laten bewegen in haar lijf en we weten allemaal dat een goed werkend, fijn lijf ook rust in het hoofd geeft.

Voor mij is een goed paardenlijk natuurlijk ook weer handig, daardoor kan ik op haar rijden.

Het los mee lopen, de spins op de grond etc etc zijn voor mij geen doel maar dat is gewoon een onderdeel van de communicatie.

Ik wil graag een goede verstandhouding met mijn paard, ik ben de leider en zij voelt zich veilig bij mij. Daarom KUNNEN we deze dingen, maar MOETEN het niet :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:36

Bedoelde het meer op de post van [***], je kan wel zeggen voor je paard dat hij iets niet leuk vind, maar zolang je niet expirimenteerd kun je voor een ander dat erg moeilijk bepalen. Dat bedoelde ik eigenlijk. Het paard zelf is dus de enige die imo mag oordelen of die iets leuk, minder leuk (kan misschien nog veranderen) of het helemaal niet zijn ding vind.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:36

ik gebruik VD veel als afwisseling, net zoals schriktraining of agility, en ook als training zoals cavaletti's lopen, longeren, dressuur en springen.
door middel van clickertraining heb ik hem veel geleerd, mijn paardje heeft zoveel meer rust in zijn hoofd nu. Als iets eng is heeft hij geleerd te gaan kijken, het te besnuffelen, en dan nog eens na te denken of het nou wel zo eng is. dit is in principe ook gewoon een aangeleerd trucje :)

buigen vind ik een goede oefening om spieren op te rekken, achteruit lopen gebruik ik om hem uit mijn ruimte te krijgen, steigeren (correct met achterhand er netjes onder, geen uitslaan met de benen maar mooi verzameld omhoog komen is mijn streven) is een goede oefening voor de achterhand, kusje geven vind ik gewoon ontzettend schattig :+
Het liggen heb ik mijn pony aangeleerd door hem te belonen als hij ging rollen en ik er bij in de buurt mocht komen, en zo verder geborduurd tot hij het op een stem- en aanraak commando doet. De beloning is lekker op zijn favoriete plekje op zijn rug kriebelen en een snoepje en schijnbaar is dat het waard om te gaan liggen.
Waarom liggen? ik vind het leuk, als ik bij hem kan komen zitten terwijl hij ligt voelt dat fantastisch. Mijn pony is ontzettend schichtig en wantrouwig, het idee dat hij zich veilig genoeg voelt om te gaan liggen terwijl ik er bij ben vind ik echt geweldig. En als hij niet wilt liggen? is ook goed, dan doen we wat anders. ik kan hem moeilijk tegen de grond duwen :+ als hij gedwongen zou worden dan is het idee (voor mij dan) achter het liggen helemaal weg :')
waarom ik op zijn rug ga zitten als hij ligt? omdat ik dan geen krukje hoef te pakken om zonder zadel op zijn rug te komen :Y)
op zijn rug liggen ga ik waarschijnlijk niet doen met mijn pony, ik denk dat ik continu op mijn hoede zou moeten zijn dat hij ineens omhoog schiet, en dat zou niet erg veilig zijn. Zo'n oefening moet rust als basis hebben anders is het imo geen doen. Mijn paardje heeft die rust niet, hij heeft nou eenmaal dit karakter en daar kan weinig aan gedaan worden, jammer maar helaas, het zal me eigenlijk niet minder kunnen schelen :+

het laatste stukje dat [***] zegt gaat heel wel voor mij op, ik ben ontzettend trots dat ik mijn pony kan vragen om te liggen en hij daar gewoon antwoord op geeft door dat te doen :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:50

Het nut? Goeie vraag.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met alle takken van de paardensport.
Plezier met je paard beleven op basis van vertrouwen en je paard vervolgens daarbij gymnastiseren zonder hem ergens toe te dwingen.

Bij VD leer je je paard werken voor een beloning ook wel positieve gedragstraining of clickertraining genoemd.
De moeilijkere oefeningen zijn -wanneer ze goed uitgevoerd worden- niet extra belastend voor een paard, want alle oefeningen kan een paard van nature zelf al. Je leert het alleen aan op commando.
Het wordt pas nadelig wanneer je een oefening overvraagt, maar dat is in elke trainingsvorm toch het geval?

Oefeningen zoals het liggen vergen immens veel vertrouwen en wanneer je je paard op commando kan laten liggen op elke gewenste plek dan ben je wel even wat trainings sessies verder.
Het geeft aan hoe goed de band tussen jou en je paard is waar je trots op mag zijn omdat het je kunde als trainer bevestigd, maar ik heb inderdaad ook filmpjes op YT waar het paard met touwen werd gedwongen te gaan liggen en dat vind ik persoonlijk ook zwaar respectloos.
Omdat een paard een vluchtdier is en zich dan op dat moment volledig overgeeft (zijn natuurlijke reactie/instinct) en vervolgens gaat liggen, maar dat heeft niks met vertrouwen en respect te maken. :n
Dat is dwang en dat vind ik niet het doel van Natural Horsemanship.

Dus VD is gewoon een positieve trainingsvorm ter entert(r)aining van en voor de mens. :P

Natural Horsemanship is niks anders dan een verzamelnaam om vanuit het perspectief van een paard te kijken en met hem te communiceren in zijn eigen taal en dat gebruik je ook wel wat bij VD, maar je paard doet het eigenlijk meer voor een beloning die hij er voor krijgt.

Operant conditioneren heet dat ook wel met een duur woord.
Bij operante conditionering vergroot de kans op een bepaald gedrag in een bepaalde context door de daaropvolgend bekrachtigende gebeurtenis of prikkel.
Positieve bekrachtiging: het aanbieden van een positieve prikkel (b.v. voedsel)
Negatieve bekrachtiging: het achterwege blijven of ophouden van de negatieve prikkel (b.v. directe druk of indirecte druk)
Operant conditioneren van gedrag is zeer vaak toegepast om ernstige gedragsproblemen te bestrijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:59

Ik maak een duidelijk onderscheid tussen NH en VD, maar het een kan het ander duidelijk aanvullen.

Wat is in mijn ogen NH? Dat is je te verdiepen in hoe het paard denkt, en daarop in te spelen. Door te begrijpen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert, kun je daar op andere manieren mee omgaan dan je voorheen deed. Het is een leerproces voor de persoon op de grond, niet zo zeer voor het paard, want die kan het allemaal al. En omdat de persoon op de grond zich verder gaat ontwikkelen, wordt de band tussen mens en paard alleen maar beter.

NH zijn niet alleen maar de oefeningen, dat speelt zich ook voor een gedeelte af in het hoofd van de mens en het paard.

En als dat eenmaal goed zit, kun je dingen doen als VD. Paarden kunnen maar 6 kanten uit. Naar voor, naar achteren, links, rechts, boven en beneden. De oefeningen die bij NH gedaan worden leren de mens hoe hij het paard ertoe kan zetten om die kanten uit te gaan, en als je dat dan omzet in spelvorm, wordt het VD.
Flemen, ja en nee schudden en andere VD kunstjes zijn dan nog een stapje verder dan NH.

Maar als je NH als "kunstje doen" ziet, heb je het geloof ik niet helemaal begrepen.

In het kort: als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen. Er is alleen zo ontzettend veel meer....

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:04

Precies! :j

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 23:39

Ok, het verschil is me wel duidelijk en van sommige dingen het nut ook.
Maar eigenlijk is het ( behalve voor paarden die niet bereden kunnen worden ) meer belangrijk om goed te kijken wat ze werkelijk nodig hebben, in hun training dan puur de training op zich.

Ik vergelijk het gemakshalve even met honden, je hebt van die pittige hondjes die van alles doen voor wat lekkers, ze gaan je dan dwingen voor een beloning.
Voor hen is het belangrijker iets te doen waar ze rust van in hun koppie krijgen/ moe worden.
Zekerdere paarden, super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het nut van achteruitlopen kan me voorstellen, ook moet ieder paard wel eens op een trailer, clickeren is super omdat als ze dat kennen, je dingen kunt vragen in stressvolle situaties.

Steigeren voor de achterhand heb ik weer mijn twijfels bij, kan dat niet op een andere manier.

Maar goed, ik heb geclickert met mijn hond, fantastisch om ze dingen aan te leren....maar r*te-iriritant zo'n schaduw. Dus ik gebruik het alleen als ik het nodig heb.
Misschien is dat het wel, ik zou een hekel hebben aan zo'n plakkerig paard.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:54

Je moet per paard altijd bekijken waar die behoefte aan heeft en waar je samen aan kunt werken om de band te versterken, maar elk paard hoort gewoon netjes opgevoed te worden en daar zijn dus verschillende manieren voor.

Een paard laten steigeren is voornamelijk voor de show.
Het vergt ontzettend veel kracht van de achterhand, maar steigeren is absoluut niet het doel om de achterhand te verbeteren. :n
Voordat je je paard leert steigeren moet je zorgen dat hij al kan verzamelen in zijn achterhand om juist blessures te voorkomen.

Een dier dat bedelt om een beloning is in mijn beleving altijd negatief en aangeleerd gedrag en iets waar je niet naar toe wilt werken lijkt me...
Daarom is het van belang dat je goed weet waar je mee bezig bent, want iets aanleren is makkelijker dan iets afleren.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 05:32

Even over dat "overstretchen" je overstrecht je paard niet.. je bouwt het op net zo als je met springen steeds een beetje hoger gaat is net zo als mensen die de spagaat kunnen ze gaan niet 1 2 naar beneden zonder iets kapot te maken nee het word opgebouwd en steeds uitgebreidt.. enigste wat ik niet aan de spagaat leuk vind is als mensen vanaf het rug doet vind dat dan weer niet fijn uitzien...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 06:46

@NynckeL, ik zou de vergelijking met honden en paarden niet zo snel maken. Een hond is een roofdier en een paard een vluchtdier. Een paard die bij je wil zijn behoort niet zo te plakken als een hond. En als je het goed aanpakt, respecteerd hij je persoonlijke ruimte en walst niet over je heen. Je kunt hem van een afstand een trailer insturen, hij komt op een groot weiland in galop op je af, zonder dat je hem van een afstand moet gaan halen (zonder dat je met voedsel gaat werken), hij loopt zonder problemen over zeiltjes heen en schrikt niet van wapperende plastic zakjes of luide geluiden. Bombproof paardjes krijg je er van. En dat kan echt met ieder type paard. De benadering van het dier gaat idd alleen anders zijn, maar daar heeft o.a. Parelli de Horsenalities voor beschreven. Ook daar zijn leuke filmpjes van op youtube en ook hier op Bokt over te vinden. Ik heb ze er even voor het gemak bijgehaald.

Wat informatie over de horsenalities. Een paard kan in verschillende situaties in verschillende categorien vallen, dus het is niet zwart-wit.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

En een aantal filmpjes: Linda Parelli met twee van haar paarden, een Introvert en een Extrovert paard. En deze vragen allebei een andere aanpak.

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxT ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1i ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx ... re=related

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllD ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaF ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy ... re=related

NH is niet alleen het werken vanaf de grond, het heeft zijn uitwerkingen ook in het zadel. Het gaat uiteindelijk allemaal om de communicatie met het paard, en als we beter communiceren en op hem in leren te gaan, gaat de band vanzelf beter worden. Want geef nou toe: dit niveau van harmonie zou je toch ook met je paard willen? Dit is echt niet komen aanwaaien, en dit niveau bereik je met NH.

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5Pk ... re=related

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 08:37

Ik vraag me af of het trainen ( van verschillende diersoorten ) zo'n groot verschil maakt Cassidy, ik zie ook van die plakkerige paarden.
Belonen blijft belonen, het lekkerste blijft gewoon het lekkerste.
Paard waar ik de afgelopen weken op heb gereden zou net zo erg zijn als bv mijn hond.

Weet zeker dat ik clickeren de beste manier van trainen vind maar als dat betekend dat ze niet meer van je zijde wijken of alleen op mij gericht zijn, hoeft dat niet.

Oeps, maak opeens een grote offtopic stap :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:40

Het paard zijn beste vriendjes horen zijn weidemaatjes te zijn, je bent daar zelf bij in de training, je kunt hem zo afhankelijk en slaafs maken als je wilt...