Join Up met mijn verzorgpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisa000

Re: Join Up met mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:52

Nee ik heb het over een echte join-up

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:54

joh, dit is gewoon een meid die een leuke tijd met haar pony heeft gehad. Totaal geen kwaads lijkt me, pony heeft er niets van over gehouden en beessie heeft weer lekker wat aandacht gehad.

TS verdiep je eens in wat een join-up is, vergeet dat nooit meer en pas het nooit toe zonder heel heel heel veel begeleiding. En ga verder gewoon lekker los longeren met je verzorgpony! hier heb je een filmpje van een echte join-up: http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:57

Misschien was het je bedoeling wel om een JU te doen, maar die is dan behoorlijk mislukt.

We weten allemaal dat een Fries paard zwart behoort te zijn. Als ik een wit paard, misschien met sokken, en er verder helemaal uitziend als een Fries, een Fries ga noemen, dan ga ik alleen maar reacties krijgen van mensen die me gaan corrigeren (en een enkeling gaat denken: wat een dom mens, die weet niet beter, maar ik ga haar ook niet vertellen dat dit geen Fries is).
Een Shet is een Shet, en geen Arabier.
Een Arabier is een Arabier, en geen trekpaard.
Een Join Up is een Join Up, en geen los longeren.
Snap je waar ik naartoe wil?

Dus als jij los gaat longeren, noem het dan geen Join Up.
Als jij een Join Up wilt doen, zorg er dan voor dat hij lukt.
Als je een Join Up goed doet, dan kan het paard niet anders dan daarop reageren.
En als je de Join Up niet goed weet toe te passen: niet aan beginnen!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-08-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:59

Dit was niet echt de bedoeling maar ik dacht er later pas over na maar toen was het topic al aangemaakt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:02

Nu snap ik je niet meer. Je wilde een Join Up doen, die lukt niet en nu zeg je dat het niet de bedoeling was? Of is dat wat je hebt gezien tijdens ponykamp misschien toch los longeren en heb je de sticker "Join Up" er zelf opgeplakt?

Filoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:03

Als ik het goed begrijp heeft ze maar één rondje draf gedaan. Denk je dat ze hierdoor al moe is? Ik zou proberen een half uur, want ik denk dat dit op niks trekt als ik eerlijk mag zijn.

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 12:04

Nee ik wist niet hoe ik het anders moest noemen en toen ging ik dingen lezen over een echte join-up en toen begreep ik het wel maar ik kan niks meer veranderen!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:04

@Cassidy, ooit aan gedacht dat ze pas 11 is?

Ze komt me helemaal niet over als een verkeerde meid.
En zelfs nu ze zulke heftige reacties krijgt, want men kan het ook vriendelijk brengen,
staat ze open voor tips en blijft heel heel netjes.
Daar kunnen vele volwassenen een voorbeeld aan nemen!
Een pluim voor de ts, voor haar omgang daarmee.
Door deze houding zou je in je verdere leven veel kunnen leren, omdat je wilt leren.

Inderdaat moet je niet de JU bij elk paard toepassen en je moet ook weten wanneer je het kan gbruiken en wat het met een paard doet.

Ts. ik wens jou en je verzorgpaardjes nog heel veel paardenplezier toe!!!

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 12:09

R.X. schreef:
@Cassidy, ooit aan gedacht dat ze pas 11 is?

Ze komt me helemaal niet over als een verkeerde meid.
En zelfs nu ze zulke heftige reacties krijgt, want men kan het ook vriendelijk brengen,
staat ze open voor tips en blijft heel heel netjes.
Daar kunnen vele volwassenen een voorbeeld aan nemen!
Een pluim voor de ts, voor haar omgang daarmee.
Door deze houding zou je in je verdere leven veel kunnen leren, omdat je wilt leren.

Inderdaat moet je niet de JU bij elk paard toepassen en je moet ook weten wanneer je het kan gbruiken en wat het met een paard doet.

Bedankt, ik ben idd 11, ik heb namelijk iets dat pdd-nos heet (weet niet precies wat het is) dus heb ik problemen met sommige dingen. Mensen begrijp dat a.u.b.! Ik bedoel dit echt niet verkeerd hoor... Ik het boek en de serie 'Heartland' doen ze gewoon een join-up alsof het hun dagelijkse werk is. Ik wist niet dat het los longeren was en hoe ik het anders moest noemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:20

Als je dingen in je openingspost wilt laten veranderen kun je contact opnemen met een moderator. Een moderator wil misschien je topic ook verplaatsen naar het Young Rider gedeelte van Bokt. Ik weet dat je 11 jaar bent, maar op het moment dat je hier gaat plaatsen krijg je volwassen tegengas (en ik ben in dit geval nog mild geweest).

En nog een kleine tip: Heartland boekjes zijn fictie, het zijn verhaaltjes, en geen handleiding hoe je een pony moet gaan trainen. Probeer ze als zodanig te zien.

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 12:26

Mensen laat dit topic aub met rust want ik word er gek van!

Ik weet het wel maar ja...

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:29

mss moet je eerst een nadenken of de zoekfunctie gebruiken ;)
en zeker geen dingen doen dat je niet zeker weet wat het is of hoe het moet

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:30

T.s. laat je nooit maar dan ook echt nooit wijsmaken dat wanneer je iets niet snapt of wanneer je een menings verschil hebt dat jij altijd fout zit, omdat je pdd-nos hebt!
Iedereen moet leren en snapt eens een keer iets niet.
Echt dat is heel belangrijk, dat verdien je niet, je reageerd op de heftige reactie van de anderen zo netjes en je staat zo open om te leren, dat vele volwassenen met of zonder pdd-nos er nog heel veel van kunnen leren.
Het siert je en wees er trots op.
Ik heb ook pdd-nos en werkelijk ik ben al tegen zoveel vooroordelen aan gelopen.
Het is echt niet zo dat degene die pdd-nos hebben allemaal hetezelfde zijn, iedereen heeft zijn of haar kwaliteiten en minderheden.
Ik kan bijv. echt niet rekenen en een moeilijk spel aan me uitleggen met veel info, nou bespaar je je de moeite maar.
Maar daar in tegen voel ik heel goed mensen en dieren aan.

Ts. je hebt vast al wel begrepen wat men op een niet zo vriendelijke manier je duidelijk wou maken.
Gelukkig heb je je de pony geen schade aangericht en hebben jullie gewoon een leuke gezellige tijd samen gehad.
Mooi toch!
En je hebt nog wat geleerd ook nog.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:33

lisa000 schreef:
Mensen laat dit topic aub met rust want ik word er gek van!

Ik weet het wel maar ja...

Het maakt niet uit, je shetlander heeft zich waarschijnlijk gewoon met je vermaakt en ziet jou gewoon als een leuk maatje. Ik durf bijna wel 100% te zeggen dat je geen schade hebt aangericht bij je pony.

Ik zal je even uitleggen hoe een join-up eigenlijk werkt...
Deze techniek bootst eigenlijk iets na wat paarden uit kuddegedrag vertonen.

In een kudde heb je vaak een merrie, die de kudde leid en een hengst die achteraan loopt om alles te beschermen. De merrie die de boel leid, die zegt wat wel en niet mag. Dus wanneer iedereen mag eten, en wanneer ze mogen drinken etc. Als er een paard is in de groep die vervelend doet en zich niet gedraagd, dan besluit de merrie om hem tijdelijk de groep uit te zetten voor straf.

Bij een join-up bootsen mensen dit na. Een paard wat zich niet gedraagt of uit zijn panty vliegt om het zo maar te zeggen kunnen tot de orde geroepen worden met een join up. Hierbij speel jij dan eigenlijk de merrie die de kudde leid en geeft hem de straf. Door je paard op te jagen snapt je paard eigenlijk dat hij geen uitweg heeft dan zich onderdanig maken, dus te zeggen van; Oke ik was fout... (hoofd laten zakken, oren draaien, kauwen, likken). Je draait je om en je paard zal naar je rug toekomen, en je neemt het paard terug in de groep. Dit is hoe het eigenlijk werkt, voor zover mijn kennis weet. Je moet dus ook goed weten wat voor paard je voor je hebt, en verdiend hij dat allemaal wel?

Meid, ik zou me niet zoveel aantrekken van al die reacties! Dit is wat je nu weet. Jij en je pony hebben een mooie vriendschap en dat vind ik allemaal maar mooi om te lezen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:36

Altijd fijn, iemand die roept dat een TS zich niets aan moet trekken van andermans reacties...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:41

Vjestagirl schreef:
Altijd fijn, iemand die roept dat een TS zich niets aan moet trekken van andermans reacties...

Ze is 11 jaar oud als je dat nog niet had gelezen, ze was zich van geen kwaad bewust.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:43

Dat had ik al lang gelezen, zoals je ook had kunnen zien aan mijn reacties.

Mensen hier reageren zo omdat ze bezorgd zijn om de pony van de TS, niet om de TS te pesten. Veel mensen proberen de TS te helpen. Dan is het een beetje kloterig als jij ineens binnenwalst, en zegt dat ze zich niets van anderen aan moet trekken, alsof jij in je eentje de wijsheid in pacht hebt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 01:03

Vjestagirl schreef:
Dat had ik al lang gelezen, zoals je ook had kunnen zien aan mijn reacties.

Mensen hier reageren zo omdat ze bezorgd zijn om de pony van de TS, niet om de TS te pesten. Veel mensen proberen de TS te helpen. Dan is het een beetje kloterig als jij ineens binnenwalst, en zegt dat ze zich niets van anderen aan moet trekken, alsof jij in je eentje de wijsheid in pacht hebt.

Zo bedoel ik het niet, en sorry ik had niet helemaal duidelijk geleze dat ze jouw reactie had gequote waarin stond dat ze 11 was. ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 01:18

Cassidy schreef:
Ik denk ook dat het in dit geval met de Join Up wel losliep (letterlijk en figuurlijk)
Maar wat ik wel een kwalijke zaak vind is dat je dit met een verzorgshet zomaar hebt geprobeerd, omdat je het op ponykamp hebt gezien.
Je vraagt wat de Join Up voor kwaad kan? Nou, je geeft je paard psychisch een dreun mee van heb-ik-jou-daar. En als je het verkeerde paard hebt, dan kun je hem voor de rest van zijn leven verknallen. Of je loopt zelf gevaar omdat een paard je aan kan vallen. Zelfs Monty Roberts, of Annemarie vd Toorn zullen je vertellen dat ook zij de Join Up niet op ieder paard toepassen. En niet alleen omdat een paard erg dominant of agressief kan zijn, maar ook omdat je misschien een te angstig paard tegen kunt komen die op dat moment de JU even absoluut niet hebben kan.
Je moet weten wat je doet en wanneer je het doet. Of wanneer je het nou niet moet doen. En zo lang je dat niet weet vaar je er wel bij om het gewoon NIET te doen.

Een correct uitgevoerde Join Up is met 5 minuten bekeken, en duurt echt geen uur.
Overigens mag je een Join Up maar 2 tot 3 keer in een paardenleven meenemen. Wat jij met je verzorgshet nu wilde doen is daar een poging van. Wanneer komt de volgende keer? Volgende week?

Er is een centraal topic over de Join Up, die je iig even door zou kunnen lezen. Voor het gemak heb ik hier de link even neergezet±

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

En verder wil ik je veel wijsheid wensen bij de omgang met je verzorgshet. Als je domme dingen gaat doen, zou je haar zomaar kunnen kwijtraken omdat de eigenaar je dan niet meer op het terrein wil hebben. Daar al eens aan gedacht....?

Cassidy,wat een "toeval" dat jij nu weer zo'n post hebt. Not
Lekker scherp en bot naar een kind van 11 jaar..dat gewoon de pony los gelongeerd heeft en er blijkbaar een hechte band mee heeft.
Ik heb vroeger we'll vaker 2 of 3x JU achtig iets gedaan met mijn verzorgtinker toen de tijd.
Is ze alleen maar beter van geworden en ook de paarden die erna volgden zijn er erg koeltjes en braaf onder gebleven ;) dus nou nou wat een hysterie weer om niks..

@ts leuk dat je zo met je pony's om gaat! Verzorg je ze allang? :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:54

Elin_ schreef:
Cassidy schreef:
Ik denk ook dat het in dit geval met de Join Up wel losliep (letterlijk en figuurlijk)
Maar wat ik wel een kwalijke zaak vind is dat je dit met een verzorgshet zomaar hebt geprobeerd, omdat je het op ponykamp hebt gezien.
Je vraagt wat de Join Up voor kwaad kan? Nou, je geeft je paard psychisch een dreun mee van heb-ik-jou-daar. En als je het verkeerde paard hebt, dan kun je hem voor de rest van zijn leven verknallen. Of je loopt zelf gevaar omdat een paard je aan kan vallen. Zelfs Monty Roberts, of Annemarie vd Toorn zullen je vertellen dat ook zij de Join Up niet op ieder paard toepassen. En niet alleen omdat een paard erg dominant of agressief kan zijn, maar ook omdat je misschien een te angstig paard tegen kunt komen die op dat moment de JU even absoluut niet hebben kan.
Je moet weten wat je doet en wanneer je het doet. Of wanneer je het nou niet moet doen. En zo lang je dat niet weet vaar je er wel bij om het gewoon NIET te doen.

Een correct uitgevoerde Join Up is met 5 minuten bekeken, en duurt echt geen uur.
Overigens mag je een Join Up maar 2 tot 3 keer in een paardenleven meenemen. Wat jij met je verzorgshet nu wilde doen is daar een poging van. Wanneer komt de volgende keer? Volgende week?

Er is een centraal topic over de Join Up, die je iig even door zou kunnen lezen. Voor het gemak heb ik hier de link even neergezet±

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

En verder wil ik je veel wijsheid wensen bij de omgang met je verzorgshet. Als je domme dingen gaat doen, zou je haar zomaar kunnen kwijtraken omdat de eigenaar je dan niet meer op het terrein wil hebben. Daar al eens aan gedacht....?

Cassidy,wat een "toeval" dat jij nu weer zo'n post hebt. Not
Lekker scherp en bot naar een kind van 11 jaar..dat gewoon de pony los gelongeerd heeft en er blijkbaar een hechte band mee heeft.
ik vind cassidy niet zo scherp en bot hoor. Meisje plaatst iets op een openbaar forum, kan ze verwachten dat ze volwassen reacties krijgt, én het gaat om het welzijn van de pony. Daarnaast is Cas nergens persoonlijk geworden, maar heeft ze uitgelegd wat een JU kan doen.
Ik heb vroeger we'll vaker 2 of 3x JU achtig iets gedaan met mijn verzorgtinker toen de tijd.
Is ze alleen maar beter van geworden en ook de paarden die erna volgden zijn er erg koeltjes en braaf onder gebleven ;) dus nou nou wat een hysterie weer om niks..

@ts leuk dat je zo met je pony's om gaat! Verzorg je ze allang? :)