Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jensvl schreef:jensvl schreef:
passieve leider-methode:
vragen
eventueel iets grotere druk en wachten.
En daarna???
Een paard zal altijd zoeken naar een manier om van druk af te geraken. Alleen soms bijna onmerkbaar. Als je rustig wacht en weet waarop je moet letten, zal je merken wanneer het paard begint te zoeken naar een manier om van de druk af te geraken. Bij de minste goede reactie beloon je door de druk te laten wegvallen. Het verschil is hier dat je dingen beter aanvoelt als je de druk niet te groot maakt. Bovendien is het minder stressend voor het paard om de druk vanaf een bepaald moment (nog steeds lichte druk) constant te houden. Bovendien krijg je je paard sneller heel licht, omdat je simpelweg nooit grote druk gebruikt.
jensvl schreef:Waratje schreef:Mis, je corrigeert het paard net voordat het (al dan niet per ongeluk) je wegduwt! Enne, bij mij is de "laatste fase" wel meer dan een tik, dan hebben we het over een "evenement"
Ik had het hier over de passieve leider. Meestal kan je met lichaamstaal duidelijk maken dat je niet wil dat het paard dichter komt, als je dat niet wilt. En als hij dan dichter komt en je omver loopt krijgt het een tik. Hij krijgt geen tik als hij enkel dichter komt. Dan sturen we hem gewoon terug achteruit.
HippoLogic schreef:Zo te lezen is de grens tussen een zuiver passieve en zuiver alfa leider slechts een theoretische en is de grens nogal... vaag en/of flexibel. Dat paarden onderling een (meer) zuivere leiderschap (passief vs alfa) kunnen toepassen is omdat een dier is zoals hij is (in dit geval een paard) en niet iets probeert na te bootsen dat hij niet kan zijn (een mens).
[***] schreef:Dus als ik in mijn kudde van 2 de laagste in rang meer aandacht geeft, dan gaat de hoogste in rang vanzelf inkrimpen? Onzeker worden? Gaat dan ook die lagere in rang zekerder worden? En die andere wel eens een mep verkopen als het nodig is? (in tegenstelling tot nu .. sta op het punt ze weer uit elkaar te halen... ). Heb je ook ergens de uitgebreidere versie van dat onderzoek toevallig?
angel_anoli schreef:Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
angel_anoli schreef:Ben ik totaal met je eens dat het dwang is geweest, dat besefte ik mij eerder deze week. Dat ik niet op de juiste manier bezig ben geweest ook. Vandaar ook de situatie schets, want ik wil een andere kant op.
Wel heb ik het iets verkeerd geformuleerd want ik ga er niet vanuit dat zij de beschreven dingen denkt, ik kan het me voorstellen dat zij dat zou kunnen denken en het te verklaren is en het dus gedrag zou kunnen zijn. Dat zij geen vertrouwen in mij heeft en ik haar dat ook niet geef, is ook zeker wel iets waar ik bij stil sta.
Dat ik de gehele situatie schets is om die bevestiging te krijgen waar het dus daadwerkelijk aan ligt en de rest uit te sluiten.
Rest de vraag: Hoe nu verder?