Knoophalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:10

_sylly_ schreef:
Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan een Knoophalster
En waarom moet je er eigenlijk een hebben volgens velen?
En als ik hem van velen niet hebben wat heeft een Knoophalster wel wat een normaal halster niet heeft?

Wat er bijzonder aan is is dat hij heel erg licht is, als je er niets mee doet voelt het paard het amper. Maar als je er wel wat mee doet kan het zelfs heel erg zwaar inwerken.
Het is veel presieser dan een stalhalster en vooral is de release meer dan goed(en dat is wat het paard leert wat het juiste is om te doen).

Denk niet dat het een schattig middel is, het kan zoals gezegd erg zwaar inwerken, juist omdat het dun is en die knopen heeft. Je mag dan ook niet je paard eraan vastzetten(onbewaakt), hangen in een touwhalster kan schade opleveren.
Het is een vrij ideaal grondwerk-hulpmiddel, maar je kan er ook mee rijden, mits je freestyle rijdt en niet in contact rijdt. Voor in contact rijden zijn betere hulpmiddelen wat mij betreft.

En het ziet er leuk uit, dat is ook bijzonder ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:17

_sylly_ schreef:
ik zei niet dat ik hem alleen zou gebruiken om mijn pony dan hopelijk minder dwars te maken. leer lezen -.-''

@laraax
dus als mijn pony dwars is mag ik niet even een hulpteugeltje gebruiken of als zij vroeger 13 jaar lang als fok merrie is gebruikt en nu de sport in gaat en dat nog lastig vind en dus dwars word(ik rijd nu geen wedstrijden omdat ze iets met de rug heeft. nee dat komt door het zadel en niet door het rijden)of voor 1 lesje een ander bit gebruiken dat meer werking heeft?

maar ik zie al dat jullie allemaal voor bitloos enz. en allemaal van die horsemenship meisjes zijn......

De grote vraag is hoeveel zin het heeft om zwaardere hulpmiddelen te gebruiken, de kans is enorm groot dat je op die manier naar steeds zwaardere middelen moet grijpen.
Beter kijk je waarom het paard "dwars" is en lost dat op zodat je zo licht mogelijk kan blijven in je hulpen.

Als de nood aan de man is en je moet bv een noodrem maken dan is alles toegestaan om je eigen huid te redden, maar waarom zou je dat doen tijdens gewone training, als het ook anders kan, beter kan zelfs. Soms is het wat meer moeite op die manier, maar wel veel prettiger voor zowel mens als paard.
Vergis je niet in wat een bit kan doen als je daar hard mee omgaat, dat gaat tot kaakschade aan toe met verkeerd gebruik, pas dus op met naar harder, zwaarder inwerken te grijpen als het niet noodzakelijk is. "Zwaardere" bitten zijn niet bedoeld om te gebruiken om een "dwars" paard aan te pakken, maar om presieser te kunnen zijn met de hulpen.
Hulpteugels hetzelfde, als je die gebruikt om te "dwingen" kunnen ze meer schade dan goeds opleveren, daarvoor zijn die dingen niet bedoeld, die zijn bedoeld om een ontspannen paard te helpen de juiste houding te vinden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:20

liekec schreef:
Touwhalster is ook voor horsemanship. Logisch dat er dan NH mensen reageren. Maarja, ik als ´horsemanship meisje´ zal mijn mening maar niet geven

Niet perse nh hoor dat touwhalster, dat werd al lang en breed gebruikt voordat iemand ooit aan de term nh had gedacht ;)
Vroeger was het (in amerika in ieder geval) zo dat jonge paarden bitloos begonnen, dit door het wisselen van de tanden e.d., dat daarna een gebroken bit(snaffle) werd gebruikt en daarna evt een stang-variant.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:23

Janneke9 schreef:
Nou je kunt er niet beter mee rijden. maar je kunt er wel goed bijvoorbeeld vrijheidsdressuur meedoen en je kunt bitloos rijden. Wat een hele trent is volgens vele. En voor leuke foto's. Je kunt er namelijk kraaltjes ofzo aanhangen :) maar het is meer voor de sier,maar ja. Het is toch heel leuk voor de foto's?

Je kan er perfect mee rijden zelfs ;)
Alleen is het minder geschikt voor aan de teugel rijden en je moet even aan je paard uitleggen wat je bedoeld met de hulpen, dat doe je met grondwerk ;)

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:10

ik heb zelf ook een heleboel touwhalster gewoon omdat ik ze fijner vind werken dan een gewoon halster en ik zie vaak op sites dat je minder ruis in je communicatie met je paard hebt omdat het best strak om het hoofd van een paard zit een andere reden weet ik niet