Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xTesske schreef:heb je misschien een site daarvan
Cassidy schreef:Niet mee eens. Xenophon was een natuurtalent. Er is sindsdien een hoop veranderd om dingen toegankelijker te maken voor iedereen, al dan niet behept met het talent en natuurlijke gevoel. Tot op zekere hoogte kun je dingen namelijk gaan ontwikkelen. De materie (paard + ruiter) is nog steeds dezelfde. En ik weiger te geloven dat we die duizend jaar gewoon stil zijn blijven staan. Ook in de goede dressuur.
Cassidy schreef:Paard van 2000 jaar geleden is niet meer het paard van nu. Niet qua bouw, niet qua character, niet qua temperament. Vorm volgt functie. Een Warmbloed van nu is niet te vergelijken met de paarden uit Xenophons tijd.
Cassidy schreef:Uit archeologische opgravingen van paarden uit die tijd valt er een heleboel af te leiden. En als ik de ontwikkeling van de warmbloeden de laatste 30 jaar bekijk, wordt er steeds heter gefokt. Paarden zijn groter, meer blessuregevoelig.
O, en vertel me alsjeblieft dat ik met een Ijslander hetzelfde kan bereiken in de dressuur dan met een KWPN-er