Waar diploma natural horsemanship instucteur halen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Re: Waar diploma natural horsemanship instucteur halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:52

kfh zit in denemarken op het eiland lyo

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:21

op de paardenbassis kan dat ook
leer je volgens mij vanalles ook andere dingen dan freestyle volgens mij?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:07

heb je misschien een site daarvan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:53

xTesske schreef:
heb je misschien een site daarvan

Is al eerder in dit topic genoemd:

http://www.hempfling.com/

De opleiding bij Hempfling was vroeger niet erkend. Weet niet hoe dat nu zit....

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 19:49

ow oke

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:14

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:03

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:35

laudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:54

Annemarie van der Toorn is bezig met het opzetten van een online leerplatform, hier kun je voor alle aspecten van NH terecht,
van clickertraining tot emiel voest etc.
Dit komt als het goed is in september uit en is zeker iets om in de gaten te houden!

Voor meer info zie haar site en anders kan je op facebook ook veel vorderingen volgen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:59

Ik heb de opleiding van hofstede oostrijk gevolgt. Meer stromingen en niet een die perse goed of fout zou zijn, je kijkt met een open oog en kunt jezelf er dan verder in verdiepen, maar kan met de diploma wel verzekeren.

Dressuur natuurlijk heeft mij letterlijk gezegt dat ze niet van parelli houden en op de manier van voest werken, geen open visie dus.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:38

Dat ben ik niet met je eens lailapri want er wordt wel degelijk aandacht aan Parelli besteedt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:44

Dat is niet wat ze mij toe zeer nadrukkelijk gezegd heeft. Ze deed niet aan parelli, wel eens een enkele oefening maar de hoofdzaak was de manier van voest. Tevens op een toon dat ik me erdoor aangesproken voelde terwijl ik zelf niet eens aan parelli doe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:12

Voest heeft half z'n programma gejat, oh sorry, inspiratie opgedaan door Parelli :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:13

Je mag gerust "jatten" zeggen hoor in het geval van Voest.
Je gaat alleen zoveel verschil in kwaliteit merken als je echt bij het origineel beland (Parelli) en niet bij de kopie (Voest)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:35

En verschil in rijden denk ik ook, als je kijkt naar Parelli en ontwikkelingen (Game of contact ed) en Voest?
Klopt dat - ik ben niet zo thuis in het rijgedeelte van Voest, voor mijn idee is dat vrij marginaal?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:14

Zie weinig ontwikkeling bij Voest idd....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:11

Er is in de goede dressuur ook niet zoveel veranderd na Xenophon.........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:37

Niet mee eens. Xenophon was een natuurtalent. Er is sindsdien een hoop veranderd om dingen toegankelijker te maken voor iedereen, al dan niet behept met het talent en natuurlijke gevoel. Tot op zekere hoogte kun je dingen namelijk gaan ontwikkelen. De materie (paard + ruiter) is nog steeds dezelfde. En ik weiger te geloven dat we die duizend jaar gewoon stil zijn blijven staan. Ook in de goede dressuur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:45

Cassidy schreef:
Niet mee eens. Xenophon was een natuurtalent. Er is sindsdien een hoop veranderd om dingen toegankelijker te maken voor iedereen, al dan niet behept met het talent en natuurlijke gevoel. Tot op zekere hoogte kun je dingen namelijk gaan ontwikkelen. De materie (paard + ruiter) is nog steeds dezelfde. En ik weiger te geloven dat we die duizend jaar gewoon stil zijn blijven staan. Ook in de goede dressuur.

Aan het wezen paard is niet zoveel veranderd, dus aan de goede dressuur (het coreect gaande en dragende paard) is ook niet zoveel veranderd als jij graag zou willen geloven.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:55

Paard van 2000 jaar geleden is niet meer het paard van nu. Niet qua bouw, niet qua character, niet qua temperament. Vorm volgt functie. Een Warmbloed van nu is niet te vergelijken met de paarden uit Xenophons tijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:00

Cassidy schreef:
Paard van 2000 jaar geleden is niet meer het paard van nu. Niet qua bouw, niet qua character, niet qua temperament. Vorm volgt functie. Een Warmbloed van nu is niet te vergelijken met de paarden uit Xenophons tijd.

Was jij daarbij, 2000 jaar geleden? Het basisprincipe waarop een paard in staat is de ruiter te dragen, veranderd niet omdat paarden wat lichter of zwaarder gefokt worden. De dragende achterhand met de aangespannen buikspieren is nu niet anders dan wat Xenophon beschrijft.

Wat jij beschrijft is niet een wezenlijke verandering in het paard, het is slechts het uiterlijk vertoon, ingegeven door de mode van de tijd, zowel toen als nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:10

Uit archeologische opgravingen van paarden uit die tijd valt er een heleboel af te leiden. En als ik de ontwikkeling van de warmbloeden de laatste 30 jaar bekijk, wordt er steeds heter gefokt. Paarden zijn groter, meer blessuregevoelig.

O, en vertel me alsjeblieft dat ik met een Ijslander hetzelfde kan bereiken in de dressuur dan met een KWPN-er :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:24

Cassidy schreef:
Uit archeologische opgravingen van paarden uit die tijd valt er een heleboel af te leiden. En als ik de ontwikkeling van de warmbloeden de laatste 30 jaar bekijk, wordt er steeds heter gefokt. Paarden zijn groter, meer blessuregevoelig.

O, en vertel me alsjeblieft dat ik met een Ijslander hetzelfde kan bereiken in de dressuur dan met een KWPN-er :D

Jawel, dat kan je wel en zeker nu er geen beperkingen meer zijn! Je kunt gewoon met je IJslander lichte tour starten, als je de benodigde punten verzameld hebt :)*

Hetere paarden heeft niks met bouwkunde te maken. De fysieke constructie van een paard is nu niet wezenlijk anders dan in de tijd van Xenophon. DAT blijkt namelijk ook uit die opgravingen.
Ook het formaat zegt niks, aangezien de verhoudingen niet echt veranderd zijn. Dat kan ook niet, want die verhoudingen hebben alles te maken met de fysieke bouw van het skelet en de aanhechtingsplaatsen en -ruimte voor alle pezen.
De biomechanica die ten grondslag ligt aan het dragend en voortbewegend vermogen van het paard, is hetzelfde gebleven. het enige dat soms veranderd is de snelheid waarmee die beweging kan worden uitgevoerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:36

Ik betwijfel of er in die dagen over 1,60m werd gesprongen en of dressuurpaarden op 4 jarige leeftijd oefeningen moesten doen waar ze nog niet klaar voor waren. Maar we hadden het over dressuur uit die dagen, daar kwamen geen hindernissen bij kijken.

Het model paard is wel degelijk anders dan toen. En een langer pijpbeen werkt wel degelijk een peesblessure in de hand. Of is dat weer inherent aan het feit dat er te vroeg te veel wordt gevraagd van de paarden zoals ze ze vandaag kennen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:47

En over het feit dat je met een IJsco lichte tour kunt starten, je zult altijd langs een jurylid moeten die je punten toebedeeld. En aangezien men daar nogal naar plaatjes kijkt en een bepaald beeld wil zien, betwijfel ik of je in een acceptabele tijd met een IJsco hetzelfde gaat bereiken als met een KWPN/Warmbloed modelletje en gangen Totilas.