Ik laat hem loslopen omdat mijn looptempo erg hoog is en zijn tempo erg laag ik loop gewoon door en hij draaf zo af en toe een stukje bij.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Narita schreef:Maartje1990 schreef:Ik zie het verschil niet met een hond mits je je paard dus goed opvoed of zoals bij mij er gewoon echt naast blijft lopen.
Het verschil tussen hond en paard is er wel degelijk. Een hond is een roofdier, dat zie je al aan zijn lichaamsbouw; de lichaamsbouw van een paard ziet er heel anders uit. Een hond zal niet zo gauw schrikken en vluchten, maar een paard wel, het is immers een vluchtdier. Hoe goed je jouw paard ook opvoed, als een paard schrikt zal hij vluchten, daar is geen ontkomen aan. En zodra hij vlucht, zal hij niet stoppen voor een kind of een auto.
Ik vind het loslopen onverantwoord, en naar mijn idee geeft het ook geen meerwaarde. Laat je paard lekker los achter je aanlopen in een afgesloten ruimte zoals een bak, maar waarom zou je hem los laten lopen in het bos/park/straat? Het heeft alleen maar risico's.
jensvl schreef:Als je los lopen op zo'n goede verstandhouding van respect onverantwoord vindt, dan zijn er veel mensen die een paard (ongeacht de leeftijd) niet mogen leiden op openbaar terrein. Want ik kan je met zekerheid vertellen dat paarden die dit doen ten eerste niet snel schrikken omdat ze de leider (mens) vertrouwen en respecteren. Anderzijds zijn er heel veel mensen die het respect en vertrouwen van hun paard niet hebben, en die toch de baan opgaan. Deze paarden verschieten veel sneller, en zijn zeer zeker bereid om de mens in hun angst mee te sleuren. Desnoods onder een auto.
Ik ga nu niet zeggen dat mensen met bange paarden geen vertrouwen en respect hebben, maar andersom is meestal wel waar.
MarlindeRooz schreef:Omdat ik het erg fijn vind om hem los te laten lopen en het natuurlijk een vrij gevoel geeft.
er staat niks over op de bordjes over paarden, wel dat je op het ruiterpad moet blijven.
Kijk, ik woon in het bos, paard woont in het bos het is voor ons eigenlijk net als de wei en ik kan je vertellen ik kom ongeveer 1x per 3 maanden een ander paard tegen en ik maak soms wel wandelingen van 4uur ( dan word hij gerden samen met zijn vriendje) en dan kom ik nogsteeds niemand tegen.
MarlindeRooz schreef:Rider01 schreef:In rustige gebieden liet ik mijne ook wel eens los lopen, hang ik gewoon even het (korte)halstertouw om zijn nek.
Maar dan ook alleen 'in the middle of nowhere'
ja ik doe hem ook vast als er veel toeristen/wandelaars zijn.
maar het lijkt me stug dat veel mensen op maandagochtend een boswandeling gaan maken.
capopjekop schreef:Die moeten van mij ook van de openbare weg afblijven. Schrikken kan altijd een keer gebeuren, maar je paard moet goed opgevoed zijn zodat je die schrikactie snel weer onder controle hebt. Zolang je dat niet hebt dan kun je wat mij betreft beter niet op de openbare weg komen. Je moet zo min mogelijk risico vormen voor andere weggebruikers. En de meeste mensen? Ik ken in mijn dorp niemand die zijn paard niet onder controle heeft en er zijn best wat mensen met paarden en pony's, dus ik denk dat je het eerder over uitzonderingen hebt, want ik neem aan dat de meeste mensen hun paard toch wel onder controle hebben.
Maar waarom zou je dan perse je paard los willen hebben? Wat is daar de meerwaarde van? Met een lichtgewicht touwhalster kan je net zo goed relaxt wandelen en dan heb je wel iets in handen mocht je paard een schrikken.