[Discussie] Paard "Los" met wandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: [Discussie] Paard "Los" met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:22

Ik kan je een ding vertellen, onze hond is stiekem een vluchtdier _O-

Ik laat hem loslopen omdat mijn looptempo erg hoog is en zijn tempo erg laag ik loop gewoon door en hij draaf zo af en toe een stukje bij. ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:23

Persoonlijk vind ik de baten van het loslopen niet zo opwegen tegen de lasten.
Oftewel; wat is nu het voordeel van je paard los laten lopen in openbaar gebied? En wat zijn er de risico's van?

Wat zeg je tegen de automobilist die je paard heeft aangereden: "dat doettie anders nooit meneer" ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:25

er komen daar geen auto´s, het weiland is omringt met bos en ik wandel voornamelijk over ruiterpaden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:27

Het hoeft natuurlijk niet een auto te zijn....... ;) Was maar een voorbeeldje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:32

ja, maar daar is het rustig, alleen maar vogeltjes en bomen en insecten. :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:35

Ook anderen maken gebruik van een ruiterpad, niet alleen vogeltjes en insecten....
Plus dat ik ernstig betwijfel of je uberhaupt je paard vrij mag laten lopen in openbaar gebied
En de vraag baten versus lasten heb ik nog niet beantwoord gezien. Maar goed; het is jouw paard :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:37

Omdat ik het erg fijn vind om hem los te laten lopen en het natuurlijk een vrij gevoel geeft.
er staat niks over op de bordjes over paarden, wel dat je op het ruiterpad moet blijven.

Kijk, ik woon in het bos, paard woont in het bos het is voor ons eigenlijk net als de wei en ik kan je vertellen ik kom ongeveer 1x per 3 maanden een ander paard tegen en ik maak soms wel wandelingen van 4uur ( dan word hij gerden samen met zijn vriendje) en dan kom ik nogsteeds niemand tegen. :n

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:18

Narita schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zie het verschil niet met een hond mits je je paard dus goed opvoed of zoals bij mij er gewoon echt naast blijft lopen.

Het verschil tussen hond en paard is er wel degelijk. Een hond is een roofdier, dat zie je al aan zijn lichaamsbouw; de lichaamsbouw van een paard ziet er heel anders uit. Een hond zal niet zo gauw schrikken en vluchten, maar een paard wel, het is immers een vluchtdier. Hoe goed je jouw paard ook opvoed, als een paard schrikt zal hij vluchten, daar is geen ontkomen aan. En zodra hij vlucht, zal hij niet stoppen voor een kind of een auto.

Ik vind het loslopen onverantwoord, en naar mijn idee geeft het ook geen meerwaarde. Laat je paard lekker los achter je aanlopen in een afgesloten ruimte zoals een bak, maar waarom zou je hem los laten lopen in het bos/park/straat? Het heeft alleen maar risico's.

Als je los lopen op zo'n goede verstandhouding van respect onverantwoord vindt, dan zijn er veel mensen die een paard (ongeacht de leeftijd) niet mogen leiden op openbaar terrein. Want ik kan je met zekerheid vertellen dat paarden die dit doen ten eerste niet snel schrikken omdat ze de leider (mens) vertrouwen en respecteren. Anderzijds zijn er heel veel mensen die het respect en vertrouwen van hun paard niet hebben, en die toch de baan opgaan. Deze paarden verschieten veel sneller, en zijn zeer zeker bereid om de mens in hun angst mee te sleuren. Desnoods onder een auto.

Ik ga nu niet zeggen dat mensen met bange paarden geen vertrouwen en respect hebben, maar andersom is meestal wel waar.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:31

jensvl schreef:
Als je los lopen op zo'n goede verstandhouding van respect onverantwoord vindt, dan zijn er veel mensen die een paard (ongeacht de leeftijd) niet mogen leiden op openbaar terrein. Want ik kan je met zekerheid vertellen dat paarden die dit doen ten eerste niet snel schrikken omdat ze de leider (mens) vertrouwen en respecteren. Anderzijds zijn er heel veel mensen die het respect en vertrouwen van hun paard niet hebben, en die toch de baan opgaan. Deze paarden verschieten veel sneller, en zijn zeer zeker bereid om de mens in hun angst mee te sleuren. Desnoods onder een auto.

Ik ga nu niet zeggen dat mensen met bange paarden geen vertrouwen en respect hebben, maar andersom is meestal wel waar.

Als hun paard schrikt hebben ze nog kans om het paard terug te pakken, omdat ze het paard vasthouden.

Natuurlijk zullen die paarden minder snel schrikken, maar minder snel staat niet gelijk aan nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:40

Ik vind een paard los laten lopen in nederland echt gewoon absoluut niet verstandig. Ik heb zelf met mijn paarden ook heel veel @liberty gewerkt en echt wel heel veel controle, maar die 0,1% maar is teveel in zo'n drukbevolkt land met zoveel verkeer.
Ik vind het niet eerlijk tegenover de pony en niet eerlijk tegenover je medeweggebruiker.
In minder dichtbevolkte landen is het zeker mogelijk zonder risico's.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:04

Als je het alleen op rustige achterafwegen doet is er niets mis mee. Natuurlijk is het sowiezo niet heel verstandig op de openbare weg. Maar ik vind niet dat het verboden zou moeten zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:33

Ik heb het ook wel gedaan. Maar alleen op polderwegen waar geen auto's kunnen komen. Mijn paard vertrouw ik wel, maar het verkeer niet zo. ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:05

Dat begrijp ik wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 13:39

Kijk ik woon in het oosten, en het is hier gewoon uitgestorven soms. :n

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:46

MarlindeRooz schreef:
Omdat ik het erg fijn vind om hem los te laten lopen en het natuurlijk een vrij gevoel geeft.
er staat niks over op de bordjes over paarden, wel dat je op het ruiterpad moet blijven.

Kijk, ik woon in het bos, paard woont in het bos het is voor ons eigenlijk net als de wei en ik kan je vertellen ik kom ongeveer 1x per 3 maanden een ander paard tegen en ik maak soms wel wandelingen van 4uur ( dan word hij gerden samen met zijn vriendje) en dan kom ik nogsteeds niemand tegen. :n

En toevallig schrok je paard net die ene keer in de drie maanden dat je wel iemand tegenkomt en die word omver gelopen.

Leuk, als mensen hun eigen vrije gevoel boven het gevaar dat anderen lopen zetten.

Ik vind je paard laten loslopen behoorlijk egoïstisch. Jij vind het leuk, bijzonder en apart, maar er hoeft maar één keer iets fout te gaan en iemand anders zit met de gebakken peren..

Mja, paardje los laten lopen is natuurlijk ontzettend stoer en dat is veel belangrijker natuurlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:52

Ik vind het niet kunnen, er kan altijd wat gebeuren, met een halster en een touw heb je dan tenminste nog iets te zeggen. Ik ben het verder met Rumbleteaser eens, wegen de voordelen op tegen de nadelen? Ik vind van niet. Ze voelen zich maar lekker vrij in hun weiland.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:57

Als je vind dat dat niet kan omdat er iets kan gebeuren zijn er maar een paar mensen die uberhaupt mogen gaan wandelen met een paard buiten de wei met halster en leidtouw aan. De meeste mensen hebben minder te zeggen met volledige optoming omdat ze geen vertrouwen en respect hebben van het paard. Het enige verschil is dat als hun paard schrikt dat zij er mee de dupe van zijn omdat zij juist hetzelfde meemaken als het paard. (meegesleurd onder een auto of zo). Je moet het natuurlijk niet gaan zoeken en elke dag op straat gaan wandelen op die manier, maar af en toe in de bossen op die manier is niet zo gevaarlijk volgens mij. Natuurlijk is er altijd een risico, maar dat heb je altijd als je met paarden werkt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:02

Die moeten van mij ook van de openbare weg afblijven. Schrikken kan altijd een keer gebeuren, maar je paard moet goed opgevoed zijn zodat je die schrikactie snel weer onder controle hebt. Zolang je dat niet hebt dan kun je wat mij betreft beter niet op de openbare weg komen. Je moet zo min mogelijk risico vormen voor andere weggebruikers. En de meeste mensen? Ik ken in mijn dorp niemand die zijn paard niet onder controle heeft en er zijn best wat mensen met paarden en pony's, dus ik denk dat je het eerder over uitzonderingen hebt, want ik neem aan dat de meeste mensen hun paard toch wel onder controle hebben.

Maar waarom zou je dan perse je paard los willen hebben? Wat is daar de meerwaarde van? Met een lichtgewicht touwhalster kan je net zo goed relaxt wandelen en dan heb je wel iets in handen mocht je paard een schrikken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:20

MarlindeRooz schreef:
Rider01 schreef:
In rustige gebieden liet ik mijne ook wel eens los lopen, hang ik gewoon even het (korte)halstertouw om zijn nek.
Maar dan ook alleen 'in the middle of nowhere'

ja ik doe hem ook vast als er veel toeristen/wandelaars zijn.
maar het lijkt me stug dat veel mensen op maandagochtend een boswandeling gaan maken.

:') Ik zie hier maandagochtend ook gewoon wandelaars hoor. Veel mensen vinden dat juist prettig, als er bijna niemand anders is.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:33

Net als Rumpleteaser zie ik niet echt het grote voordeel van los lopen.
Ik hoef ze niet los te laten lopen om te tonen hoeveel respect ze hebben, de dames lopen keurig mee. Het halstertouw hangt vaak over 2 vingers in een geopende hand, het doet niks. Los lopen ze ook mee ja, op eigen erf mag dat. Vluchten ze wel, dan is er een omheining. En voor die ene keer dat een straaljager naast ons neerstort wanneer ik buiten wandel heb ik dan nog iets te vertellen voordat het paard er vandoor gaat. oliebol happens, er kan altijd iets gebeuren dat je keurig opgevoede paard met alle respect voor zn baasje niet eerst dat baasje even aankijkt voor ie wegspringt. Al zou die kans 0,000001% zijn, iedereen weet dat die kans er is. Wat is dan het mega voordeel van er niet gewoon een touwtje aan hangen? Zo'n ding hoeft geen functie te hebben, behalve in die minuscule kans (die ik overigens persoonlijk niet zo minuscuul vind, maar dat ligt vast aan mij, omdat ik vind dat een paard in de omgang ook eigen input mag hebben) dat er wel wat gebeurd en je er wel wat aan hebt..
Als ik geen last wil hebben van het tempo van mijn paard, haar gedrag of een touw in mijn hand, dan wandel ik namelijk wel alleen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:23

capopjekop schreef:
Die moeten van mij ook van de openbare weg afblijven. Schrikken kan altijd een keer gebeuren, maar je paard moet goed opgevoed zijn zodat je die schrikactie snel weer onder controle hebt. Zolang je dat niet hebt dan kun je wat mij betreft beter niet op de openbare weg komen. Je moet zo min mogelijk risico vormen voor andere weggebruikers. En de meeste mensen? Ik ken in mijn dorp niemand die zijn paard niet onder controle heeft en er zijn best wat mensen met paarden en pony's, dus ik denk dat je het eerder over uitzonderingen hebt, want ik neem aan dat de meeste mensen hun paard toch wel onder controle hebben.

Maar waarom zou je dan perse je paard los willen hebben? Wat is daar de meerwaarde van? Met een lichtgewicht touwhalster kan je net zo goed relaxt wandelen en dan heb je wel iets in handen mocht je paard een schrikken.

Dan begrijp ik je bezwaar al veel beter. (Wees maar zeker dat als op een gegeven moment de stoppen echt doorslaan, er dan weinig mensen zijn die hun paard in de hand hebben.) Ik begrijp je als je zegt dat het het opzoeken van gevaar is, maar ik vind het niet overdreven om af en toe op een afgelegen rustig stukje je paard even los te laten. Maar je hebt gelijk dat je veiliger bent met touwhalster en dat dat ook heel relaxt wandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:01

En zelfs als de stoppen doorslaan heb je met een halster om 600x meer momenten gehad dat je nog mogelijkheid had om de situatie te keren. Ik ben al jaren enit meer in die situatie gekomen omdat je met een halster in kan grijpen voordat het mis gaat.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:23

Ik doe het ook met mijn pony, tuurlijk, hij kan er altijd vandoor gaan, maar of er nou een halster touw aanzit of niet, een echt op hol geslagen paard, hou je niet tegen, mijn pony heeft stukken waarbij die lekker actief meerend, en stukken waarbij die minder actief is, hij moet dat nog leren, dat kan je hier ook zien:

maarja, het is ieders eigen keuze, als het kan, waarom niet? :j

ik zorg trouwens wel dat hij altijd een (touw)halster om heeft, en een (haster)touw/teugels aan beide kanten van het halster heeft, zodat ik hem altijd ergens op terug kan pakken als ie eens niet luisterd, maar wel zo dat hij er zelf geen last van heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:26

Een paard wat ervandoor gaat kun je met halster nog met een flinke ruk omtrekken voordat ze weg zijn. Dan heb je nog altijd meer te zeggen dan als je paard los loopt. Maar wat is het voordeel dan als je paard wel gewoon een halster om heeft met een of twee touwen eraan? Dan kun je toch net zo goed het touw vasthouden?

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:52

het voordeel is, dat als ie bijvoorbeeld besluit de grassprietjes te onderzoeken ect, dat ik hem dan nog aan zijn touw mee kan nemen, of over de weg, ik hem aan het touw vast kan houden, of als er iemand langs komt, maar ik zorg wel altijd dat het als een soort van teugels zit, zodat ie er niet op gaat staan enz, maar als ik mijn pony graag wil leren volgen, is dat mijn eigen verantwoordelijkheid, als ik een goed omheinde ruimte had, waar geen andere pony's in de weg lopen, had ik het daar wel gedaan, helaas heb ik die facalitieiten niet.

en ja, je hebt met halster wel meer te vertellen, maar denk maar niet dat je een echt op hol gelsagen paard zomaar omtrekt, die trekt toch echt wel dat halstertouw uit je hand, natuurlijk niet in elk geval, maar paarden zijn altijd sterker.