Inrijden zonder stemcommando's?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:07

siskeh schreef:
@sjolvir:
Er is in principe geen andere reden dan dat je het al zonder kan.
Overigens is het met gewoon rijden toch ook niet zo dat je stemcommando's gebruikt?
Daarom zou ik het haast raar vinden om het wel te gebruiken.

Over het actiever gaan maar wel in dezelfde gang, daarvoor heb je andere hulpen(ongeveer gelijk aan met het rijden) dan de hulp voor de overgang.
Wat je met mennen(denk ik) niet kan en met de DLL wel is met je lijnen wel inpuls geven maar tegelijkertijd wel van voren vast houden.

Terugkomen e.d. kan je heel goed aanleren met een halve ophouding, let op, er gaat wat gebeuren. en vervolgens wat je wilt doen.

Ik vraag het ook specifiek voor het mennen, want terug komen kan inderdaad gewoon zonder stemcommando's geen enkel probleem.
Wel zo dat als je iets wilt en je hebt een paard dat super goed reageerd, dat je dan soms weer met je stem aanvult,
om je allicht iets te grote hulp met halve ophouding deels te corrigeren.

Zit inderdaad met het voorwaarts gaan als ik van het een of ander meer wil, en wel wil dat ze bv in dezelfde nette houding
in aanleuing met stelling en buiging een volte door blijft lopen of doorgaat met haar slangenvolte.
Je hebt uiteraard een menzweep, maar die is meer bedoeld om aanwijzingen te geven in de zin van tegen de schouder als
je wilt dat ze meer buigen etc.
Wil ik dan dat ze meer impuls krijgt en kittiger doorloopt moet ik stemhulp geven.
(bij mijn wagen zit de bok dusdanig dat de leidels het paard niet raken, dat is ook de bedoeling,
veel wagens echter wat lager en dan liggen ze als het ware op het paard.)
En je gebruikt inderdaad leidsels niet om meer impuls te krijgen,
want dan zit ik ook aan de voorkant te mieren, wat ik dan juist niet wil.
(hoewel ze in westernfilms volgens mij die dan zo ongeveer los gooien hihaah!!! roepen en er een klets mee op de
billen van het paard geven (zat ook dus stemhulp bij :D ) en stuiven vervolgens in een stofwolk over de prairie.)

Hoe doe jij dat met lange teugelen?
(Ik lange leidsel doorgaans omdat dat voor mij als menner handiger is ivm het mennen zelf)

Arabesk

Re: Inrijden zonder stemcommando's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:28

De reden dat veel NH 'goeroe's' het afraden is omdat er nogal wat mensen zijn die tegenstrijdige signalen geven naar hun paard

rustig rustig RUSTIG RUSTIG RUSTIG!!!

en ondertussen staan ze te springen en te stuiteren :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:50

Het maar heel weinig werk om stemcommando's te installeren en ze blijven doorgaans goed hangen zelfs als je het zelden gebruikt zoals ik. Het kan in iedergeval ook geen kwaad.
Soms kan het echt onverwacht handig zijn zelfs bij paarden die al jaren gereden zijn.
Zo liep ik een aantal jaar geleden tegen een probleempje aan dat mijn merrie de eenvoudige wissels niet goed snapte en daardoor erg in de stress schoot. Door domweg het woord 'stap' te gebruiken viel het kwartje ineens heel snel.
'Halt' heeft me al meermaals van aanrijdingen en andere enge zaken behoed. 'Voorwaards' of 'stap' kan heel handig zijn bij jonge paarden die de neiging hebben tot 'bevriezen' als ze wat spannends zien en de beenhulp nog geen reflex is.
Galop kan handig zijn maar zie het niet perse als noodzakelijk tenzij je een paard hebt waarvoor dit herl lastig is en niet vanzelf in de galop vallen (tuigers, dravers etc).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:59

Ik gebruik zeker wel mijn stem voor commando's stap, draf en galop, HO!! ;) Back up en dan ook nog zo'n klik en/of smak geluidje voor een versnelling hoger en een fluitje om langzamer of rustiger te gaan. Oja en dan beloon ik ook nog met stem. Kletskous dus! :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:04

Ik gebruik zelfs voor versnellen en vertragen bijna!! let op bijna zelfde commando,
maar wel met een wereld van verschil.

Pprrrrrrrrrrr voor langzamer
En voor sneller pppRRRRRRRRRRRRRT
En believe me, dat snappen ze perfect.

Haallllltttt vind ik ook ideaal, vooral toen zwartje nog net nieuw was, die snapte hij heel snel.
Hoef je hem in geval van nood (als er ineens bewegend obstakel voor je opdoemt in de bak)niet aan zijn hoofd te sjorren of zo,
halt en hij stond vierkant in zijn ankers.
En het stemcomando terruuuug vind ik ook ideaal, eerst op de grond aanleren en dan erop.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:04

Hartstikke bedankt allemaal.
Ik ben blij met zoveel reacties en zoveel verschillende meningen/ideeen.

Ik ben niet speciaal TEGEN het gebruik van stemcommando's, maar ik heb deze methode zonder geleerd dus ik vroeg me af hoe mensen dat dan doen met inrijden.
Kleine tegenwerping zou kunnen zijn dat ik mijn hulpen steeds kleiner maak, dus steeds kleinere handbewegingen en steeds kleiner instappen richting paard. De stemhulp gebruik ik niet, en als ik die nu zou toevoegen zorgt dat juist weer voor extra signalen, terwijl ik er steeds minder wil geven en mijn paard gevoeliger maken.

Maar dit weegt voor mij toch ook niet op tegen de voordelen van een stemcommando bij het inrijden. Dus ik ga het gewoon invoeren.

Bedankt allemaal!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:26

Sjolvir schreef:
Ik geef toe totaal niet bekend te zijn met jullie methode.
Vind je redenatie logisch.
Maar aangezien ik enorme kwek ben, klets ik vrolijk mijn paard door de baan :o :D

Het idee van lichaamstaal vind ik niet raar, prima zelfs, maar het uitbannen van stemcommando's vind ik dan weer onpraktisch.
Met mennen kan mijn paard me ook niet zien en ja ik heb leidsels, maar als ik wil dat ze net iets actiever wordt,
(wil dezelfde aanleuning houden, dus gooi niet mijn leidsels losser o.i.d.)
geef ik daar een stemcommando voor (waarop het paard netjes in hetzelfde model blijft lopen en net tikje harder d'r best gaat doen, net zoals voor het van stap naar draf gaan, of van draf naar galop of van stap naar galop.
Idem als je wilt terug komen (kan ook zonder), maar met is voor het paard prettig lijkt me, ze weet dan al wat er komen gaat
en kan er heel netjes op reageren.
Bovendien ben ik gek op oplettende luisterende paarden oortjes, die als schotel antennes de boel controleren.

Vind het dus het handigste om gewoon lichaamstaal en stemcommando's te blijven combineren.
Wat is de reden van het niet geven van stemcommando's? Behalve dat ze alles al kunnen zonder?
Persoonlijk vind ik de combi namelijk zeker met mennen heel praktisch.

(overigens favourite stemcommando van de paarden hier is (zoek) appeltje... :D :o . )

Ik ben ook heel erg van het werken op de stem en het ergens tegenaan kletsen, maar het gekke is dat toen ik eenmaal begon met het freestyle systeem de stemhulpen onbewust steeds minder ging gebruiken. Ik werk nu vooral met mijn ademhaling en visualisaties. Van draf naar stap doe ik nu bijv. door laag in mijn buik te ademen en dan langzaam uit te ademen terwijl ik in gedachten 2 luiken in mijn rug open zet. Wil ik echter van draf naar galop dan adem ik hoog in mijn borst en adem ik met kracht uit terwijl ik daarbij 2 luiken aan de voorkant open gooi.
Het mooie is dat ik dit op de grond kan doen, maar ook onder het zadel en ook op de kar.

Met stemcommando's is niks mis en hebben zeker hun nut, maar het minder gebruiken is op de een of andere manier gewoon een gevolg.

Voor de TS: Ik ben onze 4 jarige binnen dit systeem aan het opleiden en volgens mij gaat het inrijden niet zoveel problemen opleveren, juist omdat ze alle hulpen vanaf de grond al kennen. Als jij zelf verder doorontwikkeld in het systeem is het inrijden een logische volgende stap.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:39

Als Freestyle-instructeur moest ik van mezelf toch ook maar even reageren ;)

Ook Emiel Voest gebruikt (soms) bij het inrijden/trainen van paarden stemcommando's, alleen in een later stadium dan dat wij meestal gewend zijn.
Met als reden (zoals al eerder genoemd) dat mensen inderdaad dubbele signalen geven en een stemcommando gebruiken dat niets betekent.
Binnen het Freestyle systeem zorg je eerst dat mensen hun lichaamstaal goed gebruiken zonder dat ze zich kunnen 'helpen' met woorden.

Later koppel je OOK in het Freestylesysteem stemcommado's aan de lichaamstaal van de trainer.
Dat is kan (mits goed en consequent gebruikt) handig en fijn zijn voor het paard.

Je kunt dus gerust gaan loswerken met stemcommado's, Dubbele Lijnen met stemcommado's etc.
Waarbij je er wel op moet letten dat je altijd hetzelfde commando geeft voor dezelfde actie (dus niet 'ho' voor stoppen EN vertragen)
En dat wanneer je een commando geeft, je paard MOET reageren zodat het commando ook altijd iets betekent.
Ten slotte natuurlijk geen commado's geven die niet nodig zijn ('rustig maar' terwijl je paard niet gespannen is...)

Veel plezier!

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:14

Jullie ook bedankt!
Hartstikke interessant allemaal.

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:18

Janedieene schreef:
Ik ben ook op het moment bezig met het inrijden van een hengstje.
Maar ik had niet willen werken zonder stemcommando's aan het begin.
Zodra je de eerste keren erop gaat zitten, ziet je paard jou natuurlijk niet meer. Hij voelt je wel, maar kent dan ook de hulpen niet.
En ook je lichaamstaal zegt hem dan niks, want hij zit je niet en de 'nieuwe lichaamstaal' kent hij nog niet.
Toen voelde het voor hem wel heel vertrouwd om mij wel te horen.
Waarna het afstappen ook heel verwonderd werd gekeken waar ik opeens vandaan kwam :+

Zoals jij het ervaart zo sta ik er ook tegenover inderdaad. Het is toch ook een soort hulpmiddel in de communicatie.
Is het niet nodig dan gebruik je het niet maar het is zeker een stap in de goede richting vind ik persoonlijk.