Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Wat CA hier doet is in mijn ogen geen "natuurlijke" JU, want de reactie die het paard geeft moet worden aangeleerd. Hij moet leren binnendoor te draaien.
En in mijn ogen gaat CA niet oneindig door tot hij die "overgave" krijgt die je bij de JU volgens Roberts wel krijgt. Ja, paardje is moe, want heeft hard gewerkt, maar daar is niets mis mee. CA wisselt vaak genoeg van richting om de aandacht vast te houden. Voorkomt het moment van overgave. Je ziet aan de reactie van de merrie dat ze dingen uitprobeert, en dat ze daar de ruimte voor heeft. Het aanhaken en naar binnen vragen is het bepalen van het rustpunt in het midden van de round pen, bij de persoon die daar staat. CA blijft hem daarbij aankijken, en dat doet Roberts niet.
sanne83 schreef:wat zie jij als JU? Dat je paard meeloopt? dat noem ik namelijk gewoon meelopenJU zie ik als de methode en uitleg van Roberts met het hele opjagen en dan tatatada: hij loopt achter je aan! (en negen van de tien keer had het paard dat sneller gedaan als je hem nooit opgejaagd had
)