Clinton Anderson Round Penning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Clinton Anderson Round Penning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:46

Gelukkig zijn er meerdere stromingen. Zo is er voor iedereen wel wat te vinden en zo kun je toch aan NH doen op een manier die het beste bij je past. :) Ik vind het wel altijd erg leuk om verschillende mensen bezig te zien. Het is altijd leerzaam.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:43

dankjewel voor het filmpje. Heb hem bijna afgekeken en heb weer even een opfrisser gehad. Heb met mijn eigen paard niet veel rounpenn werk gedaan, maar sinds een week heb ik het weer opgepakt met m'n nieuwe verzorgpaard. Gaat super mag ik zeggen, zeker nu ik het weer eens zie doen op m'n scherm. Ik ga zeker ook de andere filmpjes kijken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:36

Heb het filmpje helemaal afgekeken (oké, desensitizing met stick&string overgeslagen, heb ze zelf niet en geloofde het al wel na desensitizing met de leadrope).

Ik vond het een fijne sessie om te zien, vind het heel knap hoe CA heel consequent is in zijn lichaamstaal.
Ook weer even een reminder voor mij dat ik best dat beetje extra kan eisen van mijn paard en haar echt wel even aan het werk kan zetten.

Je zag dat het paard het allemaal vrij snel doorhad (omdat CA zo duidelijk was) maar zich heus niet zomaar alles liet zeggen. Mooi om te zien hoe het paard ook 'door' de stick heen rende omdat ze Clinton voor was }>
En dat Clinton nog even de definitie van 'gooien' uitlegt, heel sympathiek ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:12

Cassidy schreef:
Wat CA hier doet is in mijn ogen geen "natuurlijke" JU, want de reactie die het paard geeft moet worden aangeleerd. Hij moet leren binnendoor te draaien.

En in mijn ogen gaat CA niet oneindig door tot hij die "overgave" krijgt die je bij de JU volgens Roberts wel krijgt. Ja, paardje is moe, want heeft hard gewerkt, maar daar is niets mis mee. CA wisselt vaak genoeg van richting om de aandacht vast te houden. Voorkomt het moment van overgave. Je ziet aan de reactie van de merrie dat ze dingen uitprobeert, en dat ze daar de ruimte voor heeft. Het aanhaken en naar binnen vragen is het bepalen van het rustpunt in het midden van de round pen, bij de persoon die daar staat. CA blijft hem daarbij aankijken, en dat doet Roberts niet.

was helemaal vergeten hierop te reageren :o
wat zie jij als JU? Dat je paard meeloopt? dat noem ik namelijk gewoon meelopen :D JU zie ik als de methode en uitleg van Roberts met het hele opjagen en dan tatatada: hij loopt achter je aan! (en negen van de tien keer had het paard dat sneller gedaan als je hem nooit opgejaagd had :+ )

Ik begrijp niet wat je bedoeld met overgave? Welke overgave zie je bij Roberts wel en bij CA niet. Ik geloof namelijk niet in "overgave". wat is dat dan?: "learned helplessness"? hoofd laten zakken? likken en kauwen?
Wat heeft het voor nut om zoveel druk te zetten dat het paard constant weg wil, het liefst de round pen uit wil en constant naar buiten kijkt (en daarbij zelfs de kont naar binnen draait). Ik vind het niet zo vreemd dat het paard niet binnendoor wil draaien, eerlijk gezegd :+ Wat leert het paard hier nou van? Ik denk dat je dat je altijd moet afvragen: "wat heb ik mijn paard nu geleerd?"

cissy

Re: Clinton Anderson Round Penning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:45

oe bekend filmpje! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 23:49

sanne83 schreef:
wat zie jij als JU? Dat je paard meeloopt? dat noem ik namelijk gewoon meelopen :D JU zie ik als de methode en uitleg van Roberts met het hele opjagen en dan tatatada: hij loopt achter je aan! (en negen van de tien keer had het paard dat sneller gedaan als je hem nooit opgejaagd had :+ )

Voor mij is de JU het contact maken met het paard op het moment dat ik er ben of aankom. Dat hij zich naar me toedraait en op me afkomt. Maakt niet uit waar ik ben. Geen opjagen a la Roberts voor nodig.