Clinton Anderson Colt Starting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Re: Clinton Anderson Colt Starting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:53

stipje

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:55

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 02:19

Ik had de filmpjes al gevonden. :) Leuk om te zien, juist om de (kleine) verschillen. Ik heb toevallig de nieuwe "Colt Starting" dvd van Parelli thuis liggen, dus het is leuk om die twee aan hetzelfde "werk" te zien. Ik vind Parelli zelf wat gemoedelijker overkomen, maar vind Clinton's techniek ook zeker de moeite waard. Elk paard en elke situatie verschilt weer, dus het is altijd goed om meerdere een breed beeld te hebben van de mogelijkheden. (maar ik ben dan ook wel verslaaft geraakt aan het leren! ;))

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:30

1 hour down, 8 (?) to go... :-)
Tot nu toe erg leuk om te zien en vind het ook vriendelijk gaan. (Gezien eerdere reacties vraag ik mezelf nu af of ik misschien gek ben geworden dat ik dat vind. Maar goed, 'vroeger' vingen ze toch het dier, bonden ze één been vast en dan er op zitten tot ie stopt met bokken? Als ik het goed heb begrepen tenminste. Hier krijgt het paard de tijd rustig te wennen aan alles, de mens, touwen, vastgehouden worden, etc.)
Misschien dat hij, op het punt waarop hij zegt normaal wat langer met het 'zigzaggen' (om het zo maar even te noemen) zou doorgaan in plaats van de lasso (?) er om te doen, dat ook daadwerkelijk beter had kunnen doen, dan zou er daarna als ik hem goed begrijp misschien wat minder pulling aan het touw nodig geweest zijn, maar goed dan nog vind ik het er tot nu toe rustig en duidelijk en vriendelijk aan toe gaan.
Ben benieuwd naar de rest, hoop dat ik de tijd kan vinden het af te kijken.
Ben ook benieuwd naar filmpjes van andere trainers ter vergelijking. Die ga ik daarna eens opzoeken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:26

Ik heb stukken gezien en vind het wel vriendelijk :j
Die man is gewoon ontzettend duidelijk in wat hij wil van het paard.
En ook uiterst consequent :j
Zonder deze twee geen opleiding voor een paard in mijn ogen...

Een paard doet dit niet omdat hij bang voor je is: http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss
Ik vind dit een bewijs van harmonie en uiterste alertheid.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:31

Ik vind hem wel hard hoor, niet zo zeer gemeen.

Maar echt kleine hulpen zie ik ook niet in het filmpje hierboven.

Waar is de zo ligt als kan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:34

Maritje1991 schreef:
Ik vind hem wel hard hoor, niet zo zeer gemeen.

Maar echt kleine hulpen zie ik ook niet in het filmpje hierboven.

Waar is de zo ligt als kan?

1e serie is mustang die nog niks kent en dus nog moet leren reageren op heel lichte signalen. 2e is een merrie die heeft leren lomp te zijn en lichte signalen nog zal negeren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:37

Maar dan moet je nog niet direct groot beginnen?

Ik ben nu bezig met een 1,5 jarige die echt niets gewend is. Dan ga ik niet direct fase 4 geven, ik bouw net als bij mijn volwassen merrie gewoon op, fase 1,2,3,4.

Dat verwacht ik helemaal van iemand als Clinton. Ik denk dat het eerlijker is tegenover het paard.

Dat is mijn mening.

Zoals jij het nu schrijft is het een feit en dat sluit de discussie dat vind ik niet nodig. Jij mag iets anders vinden, prima. Maar zo stellig iets omschrijven...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:21

Ik heb alleen het eerste deel nog gezien, maar ik vind het een inspirerend filmpje! De beste man is buitengewoon duidelijk in zijn hulpen en geeft het paard juist daardoor eigenlijk best veel vertrouwen. Ik denk dat een wild paard hier meer aan heeft dan aan iemand die ermee wil knuffelen en er koekjes in wil stoppen. De situatie is misschien heel zwart/wit, maar op deze manier leert het paard wel heel duidelijk gelijk te wijken voor druk.

Enige punt van kritiek wat ik kan bedenken, is dat ik die man zelf een wat onrustige lichaamshouding vind hebben. Het is een beetje alsof hij heel veel energie heeft (teveel koffie gedronken misschien? :P ) en dat brengt hij misschien wel over naar het paard. Wellicht dat zijn methode nog effectiever zou zijn als hij er zelf wat nonchalanter bijstaat.

Bedankt voor het delen, Cassidy! Ik ga de andere delen zeker ook kijken als ik wat meer tijd om handen heb.

Ik denk overigens wel dat dergelijke trainingsmethoden misschien voor Nederlandse begrippen niet erg begrijpbaar zijn, omdat het concept werkpaard hier niet meer zo bestaat, en mensen dit soort werkwijzen al snel heel ruw zullen ervaren...

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:12

@Rider; he he, zo zouden meer mensen eens moeten denken, idd werkpaard kennen we hier niet en juist daardoor denk ik dat veel mensen een minder optimale band met hun dier hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 23:56

Maritje1991 schreef:
Maar dan moet je nog niet direct groot beginnen?

Ik ben nu bezig met een 1,5 jarige die echt niets gewend is. Dan ga ik niet direct fase 4 geven, ik bouw net als bij mijn volwassen merrie gewoon op, fase 1,2,3,4.

Dat verwacht ik helemaal van iemand als Clinton. Ik denk dat het eerlijker is tegenover het paard.

Wat is het dat je er zo zeker van bent dat CA die fases niet doorloopt? Hij gaat in een korter tijdsbestek sneller door naar een fase 4, maar hij doorloopt de vorige fases wel degelijk. En hij beloont de kleinste poging. En je begint groot. Heel groot. Gaandeweg kun je verfijnen. Zul je met je jonkie nog leren. Een paard gaat bij het rijden echt geen gewichtshulp als rem herkennen. Je zult daar een duidelijke teugelhulp bij moeten gebruiken. Gaandeweg kun je die teugelhulp weglaten, en puur op gewicht gaan rijden.

En een paard dat niets gewend is, en volgens CA methode getraind wordt, daar heb ik al eerder filmpjes van geplaatst. Dat is het trainingstraject van Fancy. Mocht je het nog niet kennen, hier is het kanaal van deze organisatie. Bekijk dag 1 t/m 8 even. De training wordt gedaan via methode CA.

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine

En om een paard iets te leren, zul je anders te werk gaan dan bij het corrigeren van een paard.

Correctie van een niet te laden paard:

http://www.youtube.com/watch?v=q3aKWWB9ZMA

Quote Gordon McKinley (een van de mentoren van CA): When training horses, do whatever is necessary to get the job done. Be as firm as necessary but as gentle as possible. And always reward the slightest try.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-01-12 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:07

Ik blijf erbij dat ik de fases gewoon niet zie. Ik zie zulke grote bewegingen. Ik zie nooit de kleine. Dat vind ik jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:22

Ik vind het interessant. Heb nog maar net de eerste 20 minuten gezien maar het verbaast mij dat het op dezelfde manier gaat als dat ik met een nieuw paard (voor mij) de roundpen in ga. Ik heb nu recent een paar paardjes even in de roundpen gehad en dan begin ik ook altijd met bepalen waar zij lopen. Eerst laat ik ze even de boel verkennen, op een bepaald moment stuur ik ze een richting uit en daar moeten ze blijven lopen totdat ik wat anders vraag. Was bij beide paarden in het begin even zoeken, maar ging heel snel heel goed vond ikzelf. Nu zijn dit uiteraard geen wilde paarden, maar wel paarden die nooit wat met grondwerk te maken hebben gehad, dus dat is ook wel een leuke uitdaging dan.

Heb ook al meteen iets gevonden wat ik ga proberen, namelijk om het paard naar binnen te laten draaien, nog een paar keer kijken waar hij zich op welk moment ten opzichte van het paard plaatst, maar ik wil het wel eens proberen :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:26

[***], Wanneer je energie op achterhand van een paard richt, gaat hij in principe naar binnen. Die fout zie ik vaak met longeren met jonge paarden, iedereen drijft naar de achterhand en doet paard netjes wat gevraagd wordt, achterhand wegdraaien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:28

Aha, dus eigenlijk is het "gewoon" achteruit lopen en je op de achterhand richten? En dan zou dat normaal gezien automatisch moeten gaan zeg maar? Ga ik zeker eens proberen :j

Zie de link met het longeren niet .. je bedoelt dat die paarden dan naar binnen draaien?
Hoe drijf je dan om je paard voorwaarts te houden? Dan richt je je toch ook op de achterhand? (zoals in het filmpje bv. met het touw naar de achterhand, of met de stick achter de achterhand zeg maar). Heb zelf geen problemen (meer) met het voorwaarts gaan, maar vind het wel altijd interessant zo'n vragen enzo :) Is dat dan anders voor een paard omdat je met je lichaam zelf meegaat? Want als je achteruit loopt creëer je ruimte vanvoor voor je paard, terwijl als je gewoon meeloopt die ruimte er niet is. Maakt dat het verschil dan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-12 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:44

Cassidy schreef:
Wat is het dat je er zo zeker van bent dat CA die fases niet doorloopt? Hij gaat in een korter tijdsbestek sneller door naar een fase 4, maar hij doorloopt de vorige fases wel degelijk. En hij beloont de kleinste poging. En je begint groot. Heel groot. Gaandeweg kun je verfijnen. Zul je met je jonkie nog leren. Een paard gaat bij het rijden echt geen gewichtshulp als rem herkennen. Je zult daar een duidelijke teugelhulp bij moeten gebruiken. Gaandeweg kun je die teugelhulp weglaten, en puur op gewicht gaan rijden.

Waarom zou je groot willen beginnen, Cassidy? Je zorgt dan alleen maar voor extra commotie? Waarom niet eerst eens kijken of het paard op een klein signaal reageert?
Ook weer in dat trailer-filmpje. Waar is de rust? Waar is de beloning? Ik zie een paard dat alle kanten opvliegt omdat hij alle kanten op geduwd wordt en niet weet waar de ontspanning te vinden is. Voor een horseman heeft Clinton echt zijn energie niet onder controle.
Ik ben meer van het "trust that they'll respond, but be ready to correct".

Rijden is een ander verhaal. Zithulpen worden aangeleerd dmv combinatie met andere hulp, dat is geen van nature duidelijke hulp voor het paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:48

Nou, als een paard dat niet kent, zal het omdraaien, naar je toe.

Ik ging een paard de circling game aanleren( toen ik het nog niet goed kende, dus niet zo handig maar oke) en ik maar met die stick naar haar kont, gevolg paard hoofd naar binnen.

Toen zei iemand: richt je eens op die schouder, dus ik 1x naar de schouder 'getikt' een kreeg direct een rondje ;)

Linda parelli vertelde in een filmpje, stuur die neus naar links en het hele lichaam zal volgen.
Dus eerst de neus, dan de schouder en dan evt achterhand(is vaak niet meer nodig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:50

Hoe maak je dan het onderscheid als je paard het wel al kent? (want dat is toch uiteindelijk de bedoeling, dat je op die manier kan spelen ermee ... ). Is dit dan puur op jouw positie en waar jij jouw energie naartoe richt? De energie die je zelf uitstraalt? Wat je zelf denkt ofzo? (geen idee of het zover gaat maar wat je denkt zet je in principe ook om in lichaamstaal, toch? :) ).

Ik begrijp trouwens het hele trailerfilmpje niet moet ik zeggen :=
Misschien omdat het begin mist (neem ik aan?) en heb niet alles gekeken, maar de eerste minuten .. ik snap niet goed wat ze aan het doen zijn ... Ja, zij moet "pullen" en heel erg hard, maar verder dan dat ben ik niet geraakt .. Vind hem daar ook erg opgejaagd overkomen, zou ik als lesklant niet zo blij mee zijn (zou ik zelf ook alleen maar opgejaagd van worden := )...

Edit; heb nog stukje verder gekeken, volgens mij snap ik 'm nu, hij was haar gewoon beetje belachelijk aan het maken door te laten zien hoe de 'gewone' mensen het doorgaans proberen (wat hij daarna zelf ook nog eens laat zien en daar zit ik op dit moment).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:55

Nouja, uhm. Mijn paard reageert altijd erg ligt dus lastig :P

Ik doe om een gang te verhogen energy up (life up), send, stick, swing/tag. Als laatste optie zal ik 'taggen' dan 'sla' ik met de stick/string richting het paard, als hij op rijd reageert zal het niet voelen. Reageert hij te traag dan wel. Maar er gaat wel wat aan vooraf.

in principe draai ik ook niet mee, dus wanneer ik energy up doe, is mijn paard op schouderhoogte bij mij, dus zal ik wel achter haar taggen, maar zij kent dan het spelletje al. Wanneer een paard nog niet zelfstandig rond kan stappen zal ik ook geen hogere gang vragen.

Dus het paard kent het send, lift, swing, tag al ;) Dan maakt de positie van de stick/string niet veel uit.

Maar in de leerfase wel, je wil dat de voorhand in beweging komt, en dat begint bij de neus, en dan vanuit de schouder.

Ben ik zo duidelijk?

Misschien kunnen andere zich hier helemaal niet in vinden, dan hoor ik graag waarom niet. Vind ik ook erg interessant.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:58

Meestal is het onderscheid duidelijk als je je voor draaien echt op de kont zelf (zone 4) richt en voor harder meer achter het paard (zone 5). Daarnaast gaat je eigen energie ook omhoog als je wilt dat je paard versnelt en kan je een leidend signaal geven met je andere hand.
Bij de achterhand wegdraaien gaat je energie meestal naar beneden. De achterhand laten onderstappen is een remmende beweging.
Als je een voorwaartse beweging naar je toe wilt doen (draw), dan zou ik niet de achterhand laten onderstappen. Ik zou dan een voorwaartse beweging aanleren met een uitnodigende houding en een stapje achteruit. Als het paard op die manier naar je toe kan komen, kan je hem makkelijk de andere kant uitsturen en zo van richting veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:02

Thanks voor de uitleg, kan me momenteel meer vinden in die van sanne (misschien omdat ik die gewoon beter begrijp :+ ), zo werk ik ook denk ik (ik doe vooral veel op gevoel). Ben gisteren toevallig bezig geweest met het naar binnen wenden, dus vandaar dat ik dit nu toevallig erg interessant vind :) Ik zit namelijk met het 'probleem' dat hij het op 1 hand super doet (ook vanuit draf) maar langs de andere kant draait hij 90% van de tijd buitenom, en daar was ik dus mee aan het spelen om dat ook naar binnen te krijgen. Dit deed ik door het uitnodigen wat sanne zegt, ging uiteindelijk best wel goed :j Natuurlijk nog niet perfect, maar ik was eigenlijk wel heel tevreden met wat we uiteindelijk konden doen. Ik had alleen het gevoel dat het moeilijk zou zijn om op die manier in de hogere gangen te werken als we daar uiteindelijk waren, maar misschien dat dat ook wel gewoon lukt met blijven oefenen, het is toch altijd een soort handigheid die je moet krijgen :) Al ga ik toch eens kijken wat hij doet als ik me op de achterhand richt zoals Clinton, gewoon uit nieuwsgierigheid :Y)

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:07

Ik ben benieuwd naar de filmpjes, morgen ga ik er ff voor zitten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:08

[***]: Het kan beiden, maar veel paarden remmen enorm af als ze hun achterhand onder moeten laten stappen. vaak is draf nog net mogelijk (met een beetje voorwaarts paard), maar in galop zal je echt een goede voorwaartse draw moeten hebben. Door achterhand wegdriven gaan ze dan zowieso over in draf.
Ik leer het meestal aan door eerst uitnodigen en een stapje achteruit en dan als hogere fase de achterhand wegdriven. Als je dan hebt aangeleerd dat een uitnodigende houding en een stapje naar achter iets betekenen, kan je het in een hogere gang vragen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:08

Ik heb mijn merrie eerst het achterhand onderstappen geleerd. Later pas een draw in zelfde tempo. Zodat ze eerst het idee kent, van het naar binnen komen.

in princiepe werkte ik al wel aan de draw op andere manieren, niet perse op de circel waardoor zij het al snel kende. Overigens heb ik alles wel online geleerd. Dit omdat ik van mening ben dat het voor een paard veiliger voelt (niet aan zijn lot over gelaten) en het voor mij makkelijker was omdat ik net begon.

Maar ik denk dat ik het wel weer eerst zo doen. Ik volg trouwens het parelli programma

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:09

sanne83 schreef:
Ook weer in dat trailer-filmpje. Waar is de rust? Waar is de beloning? Ik zie een paard dat alle kanten opvliegt omdat hij alle kanten op geduwd wordt en niet weet waar de ontspanning te vinden is.

Hij is idd wat energiek en hectisch, maar je ziet wel degelijk rustmomenten in het filmpje. Hij blijft haar opjagen, tenzij ze actief de trailer onderzoekt of dichterbij loopt, dan laat hij haar even met rust. De trailer moet de veilige plaats zijn, alles daarbuiten juist onveilig en onrustig, dus dat snap ik wel. Hij begint haar weer weg te sturen/te irriteren op het moment dat ze weg deinst of 'uit' gaat.

Het ziet er best lomp uit, maar veel paarden die een traumatische ervaring hebben gehad met bv. een trailer, kunnen zichzelf heel goed in een soort angst trance helpen. Als ze in dat gedrag vervallen nemen ze niets meer op en kun je er niets meer mee. Dus moet je ze opjagen/irriteren zodat ze daar niet in weg zinken. Dat kun je met stick of rope doen, maar ook bijvoorbeeld door een hand zand naar het paard te gooien. Vriendelijk, misschien niet, effectief, zeker wel.

Als hij niet de trailer maar zichzelf de veilige plaats maakt, bereik je een omgekeerd effect. Dan zal het paard uiteindelijk de trailer oplopen, maar vervolgens compleet flippen op het moment dat hij de trailer uit gaat. :)