Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Leuk om te zien, juist om de (kleine) verschillen. Ik heb toevallig de nieuwe "Colt Starting" dvd van Parelli thuis liggen, dus het is leuk om die twee aan hetzelfde "werk" te zien. Ik vind Parelli zelf wat gemoedelijker overkomen, maar vind Clinton's techniek ook zeker de moeite waard. Elk paard en elke situatie verschilt weer, dus het is altijd goed om meerdere een breed beeld te hebben van de mogelijkheden. (maar ik ben dan ook wel verslaaft geraakt aan het leren!
)
Maritje1991 schreef:Ik vind hem wel hard hoor, niet zo zeer gemeen.
Maar echt kleine hulpen zie ik ook niet in het filmpje hierboven.
Waar is de zo ligt als kan?
) en dat brengt hij misschien wel over naar het paard. Wellicht dat zijn methode nog effectiever zou zijn als hij er zelf wat nonchalanter bijstaat. 
Maritje1991 schreef:Maar dan moet je nog niet direct groot beginnen?
Ik ben nu bezig met een 1,5 jarige die echt niets gewend is. Dan ga ik niet direct fase 4 geven, ik bouw net als bij mijn volwassen merrie gewoon op, fase 1,2,3,4.
Dat verwacht ik helemaal van iemand als Clinton. Ik denk dat het eerlijker is tegenover het paard.

Is dat dan anders voor een paard omdat je met je lichaam zelf meegaat? Want als je achteruit loopt creëer je ruimte vanvoor voor je paard, terwijl als je gewoon meeloopt die ruimte er niet is. Maakt dat het verschil dan? Cassidy schreef:Wat is het dat je er zo zeker van bent dat CA die fases niet doorloopt? Hij gaat in een korter tijdsbestek sneller door naar een fase 4, maar hij doorloopt de vorige fases wel degelijk. En hij beloont de kleinste poging. En je begint groot. Heel groot. Gaandeweg kun je verfijnen. Zul je met je jonkie nog leren. Een paard gaat bij het rijden echt geen gewichtshulp als rem herkennen. Je zult daar een duidelijke teugelhulp bij moeten gebruiken. Gaandeweg kun je die teugelhulp weglaten, en puur op gewicht gaan rijden.

).
)...
Dan maakt de positie van de stick/string niet veel uit.
), zo werk ik ook denk ik (ik doe vooral veel op gevoel). Ben gisteren toevallig bezig geweest met het naar binnen wenden, dus vandaar dat ik dit nu toevallig erg interessant vind
Ik zit namelijk met het 'probleem' dat hij het op 1 hand super doet (ook vanuit draf) maar langs de andere kant draait hij 90% van de tijd buitenom, en daar was ik dus mee aan het spelen om dat ook naar binnen te krijgen. Dit deed ik door het uitnodigen wat sanne zegt, ging uiteindelijk best wel goed
Natuurlijk nog niet perfect, maar ik was eigenlijk wel heel tevreden met wat we uiteindelijk konden doen. Ik had alleen het gevoel dat het moeilijk zou zijn om op die manier in de hogere gangen te werken als we daar uiteindelijk waren, maar misschien dat dat ook wel gewoon lukt met blijven oefenen, het is toch altijd een soort handigheid die je moet krijgen
Al ga ik toch eens kijken wat hij doet als ik me op de achterhand richt zoals Clinton, gewoon uit nieuwsgierigheid
sanne83 schreef:Ook weer in dat trailer-filmpje. Waar is de rust? Waar is de beloning? Ik zie een paard dat alle kanten opvliegt omdat hij alle kanten op geduwd wordt en niet weet waar de ontspanning te vinden is.