Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:50

ijssnuiver schreef:
Ik heb geleerd en ben van mening dat je, je eerst moet verdiepen in dingen en pas daarna kunt zeggen dit is voor mij goed of slecht.
Dat heeft dus gemaakt dat ik me nu langzaam echt ben gaan oriënteren in andere methodes en daar valt dus parelli ook bij en als de mogelijkheid daar is wil ik ook graag eens lesje gaan nemen, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar andere methodes(woon nog steeds op Schiermonnikoog, dus dat heeft wat meer voeten in aarde om gewoon een les te nemen)

Ik wens je veel plezier tijdens je ontdekkingsreis. Gelukkig is er via DVD en ook op Youtube een heleboel te vinden, methode Clinton Anderson en ook Parelli.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:54

Dat sowieso, maar voor mij werkt niets beter dan eerst een aantal lessen gevolgd te hebben en het daarna nog eens rustig terug te kunnen lezen/zien. Dus dat is dan ook mijn streven :)

_RMHorse_

Re: Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:51

Ik heb besloten methode van emiel voest te proberen, maar hebben jullie dan ook metheen alle materialen van voest? Zoals die lijn van 4,5 meter is 25 euro, maar kan hem elders bestellen voor 10 euro die is alleen 4 meter, maakt dit uit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:16

Op het moment dat ik voor een methode ga, dan zorg ik ook voor de spullen die aangegeven worden, in de kwaliteit die aangegeven wordt. Set yourself up for succes. Een halve meter meer ruimte kan verschil maken. En kwaliteit van ropes is ook verschillend. Je wilt een rope die stil blijft hangen op het moment dat jij stopt met het geven van aanwijzingen, en die niet nog eventueel doorzwiept. Dat creeert ruis en dat kan voor problemen zorgen. Dito met touwhalsters. Je wilt een touwhalster met een goede pasvorm en in een correcte touwdikte die voldoende impact heeft en die niet bij een wat heftigere aanwijzing van het hoofd kan vallen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:17

Oke top bedankt, dan ga ik voor de spullen die voest zelf aanbied:D

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:55

En is deze methode (wat ik gehoord heb wel) goed te combineren met bijv. wedstrijdambities? Ik heb namelijk les 1x per week dressuur, en zij wil me ook helpen met longeren met bijzet. Of moet ik dit nu helemaal laten vallen? (paardje buigt moeilijk 1 kant op)

iemand tips hiervoor?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:58

Als je Parelli zou gaan volgen zou het advies van mij zijn dat je alles wat je voorheen hebt gedaan even in de kast zet, je gaat verdiepen in Parelli, en dat je daarna weer terug kunt wat je voorheen hebt gedaan, inclusief wedstrijden rijden. En dat de resultaten dan ook veel beter worden.

Met Voest kun je gerust wedstrijden gaan rijden. Of je ver komt hangt er vanaf. Ik heb nog niemand die freestyle rijdt op Olympisch niveau mee zien draaien. Met een basis van de methode Parelli, en uiteindelijk weer terug naar je normale traject wel....

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU44

Parelli zelf ga je niet (meer) in de wedstijdring zien

http://www.youtube.com/watch?v=scxdV7Rm ... re=related

Maar dat is zijn eigen keuze. Omdat hij het niet wil.

Longeren met bijzet zou ik niet doen. Longeren is sowieso geestdodend. Lenigheid kun je op andere manieren trainen dan bijgezet longeren. Door grondwerkoefeningen bijv.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-12 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:04

Ik wil geen parelli, dat is nu wel duidelijk toch?
Iemand anders nog tips?:)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:35

Ach ik heb jaren gewerkt met een andere leadrope en touwhalstertje en heb eigenlijk pas sinds kort de echte officiele spullen van Emiel Voest en ik moet wel zeggen, die bevallen beter. Maar kan ook prima zonder. Alleen de hele zware en ruime parelli touwhalsters zijn wat onhandig(niet om parelli hoor, maar voor de freestyle is het wat te onduidelijk en zorgt voor ruis).

Wat betreft je lessen, als jij dat goed los kan koppelen en dingen niet met elkaar gaat verwarren tijdens de trainingen kan je dat best naast elkaar gebruiken.
Maaar... als je aangeeft dat je paard moeite heeft met inbuigen 1 kant op, dan gaat een bijzet jullie echt niet helpen en zul je andere manieren moeten zoeken om je paard buigzamer te maken(academische rijkunst oid).

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:54

Oke bedankt!:D

Jaa op de volte heeft ze moeite met stelling naar binnen en loopt ze maar haar hoofd naar huiten mijn instrctrice zei toen over longeren met bijzet vandaar.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:57

Wat er gebeurd is dat ze teveel op de binnenschouder loopt.
Een paard loopt van nature met de schouder naar binnen en hoofd naar buiten, dus wij willen dat totaal anders. We willen dat de paarden gaan ondertreden, inbuigen en met hoofd naar beneden lopen.
Dit moet je in stapjes aanbieden en langzaam sterker maken en in balans brengen. Als je stelling gaat vragen terwijl je paard al in die binnenschouder hangt, zul je merken dat ze alleen maar harder gaan lopen.
Het gewicht moet dus van die schouder af en ze moeten gaan dragen in de achterhand. Hierbij kan academische rijkunst(oa www.paardenbegrijpen.nl) je heel erg bij helpen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:54

Oke, zag filmpjes vandaag en volgens mij had emiel voest het daar ook over?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:13

In mijn profiel staan foto's aan de dubbele lange lijnen, dit is uitstekend te gebruiken als opbouw naar het rijden. Verder rijden ijssnuiver volgens de klassieke methode waarbij veel werken aan de hand gebruikt worden.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:15

Dus je tip is om dit via voest op te lossen of via een andere weg? En dus niet longeren met bijzet?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:44

De rijtechnische dingen zou ik persoonlijk academisch(en in nederland dus Marijke de Jong) oplossen. Het freestylesysteem vind ik vooral voor alle andere dingen, dus alle verstandhoudingen, stukje omgang, stukje duidelijkheid en inderdaad de Dubbele lijnen zijn een goede brug naar het rijden en het grondwerk is weer een goede brug naar het longeren en de paarden leren goed hun eigen balans vinden en dat is belangrijk voordat je verder gaat werken aan de rijtechnische balans.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:48

_RMHorse_ schreef:
Ik heb besloten methode van emiel voest te proberen, maar hebben jullie dan ook metheen alle materialen van voest? Zoals die lijn van 4,5 meter is 25 euro, maar kan hem elders bestellen voor 10 euro die is alleen 4 meter, maakt dit uit?

Hoi Hoi,

Ik ben slecht in engels, werk nu een jaar volgens methode van parelli en weet je wat cool is?
Mijn engels is beter geworden en mijn band met mijn paard ook.

Perfect dus.

Op het nhforum (www.nhforum.nl) werken veel mensen volgens de methode van parelli en wordt er veel in het nederlands uitgelegd. Ook een aanrader.

Het lukt mij goed om de methode te volgens ondanks mijn engels erg slecht is.

Bij voest houd het op een gegeven moment op , parelli gaat altijd verder.

Als je elke maand les neemt, van nederlandse instructeur lukt het je echt wel!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:51

Cassidy schreef:
Als je Parelli zou gaan volgen zou het advies van mij zijn dat je alles wat je voorheen hebt gedaan even in de kast zet, je gaat verdiepen in Parelli, en dat je daarna weer terug kunt wat je voorheen hebt gedaan, inclusief wedstrijden rijden. En dat de resultaten dan ook veel beter worden.

Met Voest kun je gerust wedstrijden gaan rijden. Of je ver komt hangt er vanaf. Ik heb nog niemand die freestyle rijdt op Olympisch niveau mee zien draaien. Met een basis van de methode Parelli, en uiteindelijk weer terug naar je normale traject wel....

Longeren met bijzet zou ik niet doen. Longeren is sowieso geestdodend. Lenigheid kun je op andere manieren trainen dan bijgezet longeren. Door grondwerkoefeningen bijv.

Nog beter zelfs (reactie op dikgedrukte)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:52

Ik denk dat parelli wat te extreem is voor mij, ik hoef de band met mijn paard niet te veranderen, ze hoeft geen robot te worden die precies doet wat en wanneer ik iets wil. Onze band is namelijk perfect, en ze doet in mijn ogen alles graag zoals ik het wil.
Parelli verandert het hele omgaan met je paard, en dat hoeft van mij niet.
Voest spreekt mij veel meer aan (deed het al had alleen een setje nodig) dan parelli.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:53

Maritje1991 schreef:
Cassidy schreef:

Dat komt ook mede omdat parelli over de hele wereld gebruikt wordt en voest niet, voest is nederlands.. dus dat is logisch, hoe meer mensen parellien hoe meer kans dat er iemand mee draait op dat niveau

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:54

Volgens wil je geen NH doen.

Parelli creeert JUIST geen robots. Als je iets niet begrijpt is dat prima, maar geen dingen roepen die niet waar zijn.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:55

_RMHorse_"
[quote="Maritje1991 schreef:
Cassidy schreef:

Dat komt ook mede omdat parelli over de hele wereld gebruikt wordt en voest niet, voest is nederlands.. dus dat is logisch, hoe meer mensen parellien hoe meer kans dat er iemand mee draait op dat niveau[/quote]

En waarom zouden meer mensen parelli doen? ;)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:55

Maritje1991 schreef:
Volgens wil je geen NH doen.

Parelli creeert JUIST geen robots. Als je iets niet begrijpt is dat prima, maar geen dingen roepen die niet waar zijn.

Dat ik dat zo zie betekent niet dat et niet waar is hoor ;)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:56

En waarom zouden meer mensen parelli doen? ;)[/quote]

omdat het engels is ;) ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:56

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:57