Ik wil bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:48

MaritAriel schreef:
In_Black schreef:
Papagroom was mij voor. Ik zat zoiets te tikken en kan nu mijn bericht nog aanpassen. Voor zo'n bejaard besje is boomloos funest voor de rug.
MaritAriel, het is god niet, het is PapaGroom :+

ik ga er maar van uit dat de mensen met dit soort meningen geen ervaring er mee hebben :+

Dat is idd een groot punt, naar mijn idee.
Anti-boomlozers hebben vaak nulkommanul verstand van boomloze zadels, hebben nooit verschillende zadels getest..
En apart genoeg hebben boomlozers vaak benocht van al die oliebol met die verdumde boomzadels, en proberen ze -soms als laatste redmiddel- boomloos uit, wat dé perfecte combinatie blijkt.

@In_Black
Een Startrekk heeft gewoon kussens van een heel stevig materiaal, maar iets dat wel soepel genoeg is om mee te bewegen.
Bij Barefoot kun je desnoods 3dubbele inlages hebben, waardoor je gewoon je eigen boom creeert.

En.. Ik zie genoeg blije paardenruggen :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:49

In_Black schreef:
Ja, heel erg vaak zijn de mensen wel tevreden over de boomloze zadels maar de paarderuggen heel wat minder. Een boom zit in het zadel om de druk te verdelen en zeker bij zo'n oudje is dat erg belangrijk;

Tuurlijk Ariel............ dat zijn de mensen die niks afweten van paarden heh?

ik had het ook eigenlijk niet over het boomloos zadel . daar rijd ik namelijk zelf ook niet mee . geen ervaring mee . Ik praat hier alleen over bitloos rijden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:50

nou bitloos is echt niet zo'n drama voor een 27 jarige hoor. En boomloos, volgens mij gaat het zoals ts omschrijft om lekkere rustige buitenritjes dus ik zou zeggen hou haar gewoon goed in de gaten, je merkt snel genoeg of ze tegengas gaat geven. Ik rij met boom (western) en ook vaak met bareback pad, daar doet mijn paardje het prima op, en ook haar rug, voordeel natuurlijk dat er geen beugels aan zitten.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:51

papagroom schreef:
een boomloos zadel heeft op een paarden rug vrijwelhet zelfde effect alszonder zadel....geloofme daaris het oude bedecht niet blijmee

ik heb totaal geen verstand van boomloze zadels , ik kan alleen mee praten over bitloos ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:53

Slofje, ik heb genoeg vernielde paardenruggen gezien door boomloze zadels.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:53

Haha, dan had ik me vergist Slofje!

Papagroom, wat is dan jouw persoonlijke ervaring met boomloze zadels?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:54

In_Black schreef:

Raad eens hoeveel x100 er meer zijn door boomzadels :+

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:54

In_Black schreef:

en ik genoeg door niet goed passende boomzadels.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:58

hestejente schreef:
Haha, dan had ik me vergist Slofje!

Papagroom, wat is dan jouw persoonlijke ervaring met boomloze zadels?

Ik heb me er persoonlijk nooit aan gewaagd........maar heb weldiverse paarden moeten opknappen die boomloos,en/ofhersenloos gereden werden..........en helaas,soms was dat opknappen niet meer mogelijk.....echt kapot blijft kapot....

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:58

Je hebt altijd van die malle mensen die een zadel kopen via Marktplaats en dat klakkeloos op hun paard mikken maar een ruiter met een klein beetje meer IQ doet dat niet. Kneuzen hou je altijd. Maar die zitten ook tussen de overtuigde boomloze ruiters.
Verder ken ik niemand die boomloos rijdt én goed kan zitten op een paard en dat maakt dat de schade twee keer zo hard aan komt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:59

In_Black schreef:
Je hebt altijd van die malle mensen die een zadel kopen via Marktplaats en dat klakkeloos op hun paard mikken maar een ruiter met een klein beetje meer IQ doet dat niet. Kneuzen hou je altijd. Maar die zitten ook tussen de overtuigde boomloze ruiters.
Verder ken ik niemand die boomloos rijdt én goed kan zitten op een paard en dat maakt dat de schade twee keer zo hard aan komt.

er zijn ook heeeeel veel mensen die zich een niet goed passend zadel laten aansmeren door een zadelpasservice omdat ze er vanaf moeten . Daar komt zelfs iemand met IQ niet onder uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:01

In_Black schreef:

Gelukkig generaliseer je niet al te veel in je post. :D

Een écht passend zadel vinden is vrijwel onmogelijk.
Zadels worden nou eenmaal stilstaand gemeten, maar wat vergeten wordt is dat het paard toch echt beweegt met het zadel op.
Natuurlijk past het wel. Het ligt stil, beweegt niet, klemt niet, zit niet te los. Maar echt perfect zal het nooit zijn.
Dat is zo met boomzadels, maar ook met boomloze zadels. Wel is het zo dat boomloos waarschijnlijk sneller past dan zadels mét boom, als je er even goed over nadenkt.

Ik heb trouwens een marktplaats-zadel gekocht, wat wel degelijk netjes past... :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-11 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:02

Je maakt me aan het lachen, serieus :D
Wie laat zich nou een zadel aansmeren......

Dank je Bizzybijtje :+
Het merendeel van de bitloosjes en boomloosjes is er niet in geslaagd om met een normaal passend boomzadel en met een bitje netjes rond te rijden, en dan stappen ze over op bitloos en boomloos, lekker natural.
Heb jij wel eens een bitloos en boomloos gereden paard correct zien lopen en goed dragen onder de ruiter? Ik niet :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:03

papagroom schreef:
Ik heb me er persoonlijk nooit aan gewaagd........maar heb weldiverse paarden moeten opknappen die boomloos,en/ofhersenloos gereden werden..........en helaas,soms was dat opknappen niet meer mogelijk.....echt kapot blijft kapot....

Aha, die heb jij opgeknapt, dat is mooi. Hoe heb jij die opgeknapt dan, en in wat voor functie?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:04

MaritAriel schreef:
In_Black schreef:

er zijn ook heeeeel veel mensen die zich een niet goed passend zadel laten aansmeren door een zadelpasservice omdat ze er vanaf moeten . Daar komt zelfs iemand met IQ niet onder uit ;)

dan ben je niet echt terzake kundig......je laat je toch niets aan smeren.....daarben je ook zelf bij....en als je geen kennis in huis hebt....dan neemje gewoon iemand mee die dat wel heeft

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:05

papagroom schreef:
MaritAriel schreef:

dan ben je niet echt terzake kundig......je laat je toch niets aan smeren.....daarben je ook zelf bij....en als je geen kennis in huis hebt....dan neemje gewoon iemand mee die dat wel heeft

het gebeurd . en vaak . dat zou jij toch wel moeten weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:06

In_Black schreef:
Je maakt me aan het lachen, serieus :D
Wie laat zich nou een zadel aansmeren......

Dank je Bizzybijtje :+
Het merendeel van de bitloosjes en boomloosjes is er niet in geslaagd om met een normaal passend boomzadel en met een bitje netjes rond te rijden, en dan stappen ze over op bitloos en boomloos, lekker natural.
Heb jij wel eens een bitloos en boomloos gereden paard correct zien lopen en goed dragen onder de ruiter? Ik niet :D

Nou ja, dat is weer een compleet andere discussie.
Ik heb ook al vrij weinig met-bit en met-boom gereden paarden echt correct zien lopen.

Maaaaaaaaar goed, ik dacht dat de TS niet op een discussie over wel of niet boomloos/bitloos uit was, gezien het feit dat daar al tig reltopics over te vinden zijn op Bokt waar je je naar hartelust uit kan leven over hoe slecht het wel niet is om zo te rijden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:08

Ik zal nooit iemand veroordelen als diegene liever wel of niet met bit wil rijden, en met boomloos moet je oppassen inderdaad. maar met een boomzadel moet je net zo goed oppassen.
En inderdaad dat was niet echt de vraag van TS.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:09

In_Black, ik rijd bitloos buiten en met bit op de baan (toltbaan),
bitloos buiten omdat ik voel dat mijn paard veel ontspannener is, en ik ook.
Hij hoeft geen rare pasjes uit te voeren dan, of met z'n koppie mooi, gewoon het hoofd lekker ontspannen en zijn rug en buik goed gebruikend.
Bit op de baan omdat ik -en dat ligt zowel aan mij, ik ben absoluut geen sterruiter maar zit recht en netjes, als aan Thom, die niet zo'n sterpaard is- mijn hulpen voor tolt beter door kan geven met een bit,
en hij heeft toch al altijd een humeur als hij een keer aan het werk moet, want hij is gewoon een luilak.

En boomloos.. Het is een verademing, Thoms buik/rug zwiebelt per seizoen zo'n 10 keer van redelijk dun naar tonnetjerond, ik kan niet steeds wachten op de dag dat hij precies even dik is als toen hij het zadel aangemeten kreeg om dán een ritje te maken, ik ben niet gek :')
Daarnaast krijg ik toch van veel mensen te horen dat mijn paard -natuurlijk hebben we nog flink wat oefening nodig voordat we als een dressuurteampje rijden, maar gelukkig wil ik dat niet en Thom zal me vast dankbaar zijn voor mijn keuze- toch echt wel goed loopt :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:11

hestejente schreef:
papagroom schreef:

Aha, die heb jij opgeknapt, dat is mooi. Hoe heb jij die opgeknapt dan, en in wat voor functie?

Zo lang het om spier problemen gaat kun je door middel van gymnastiseren en gerichte arbeid aan de longe ,heel goede resultaten bereiken.....is het skelet(lees wervelcolom )aangetast,,,,,dan is er weinig hoop meer

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:12

je leidt het paard toch ook bitloos?
of haalt iedereen tegenwoordig zn paard met een bithoofdstel van de wei?
(kan zijn, ik volg de trends niet zo)
dus het wijken voor druk kent ze al, waarom dan ook niet rijden zonder bit?

en over boom/boomloos.
beiden zijn funest als je niet weet waar je mee bezig bent.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:13

papagroom schreef:
MaritAriel schreef:

het gebeurd . en vaak . dat zou jij toch wel moeten weten :)[/quote]
daarom hamer ik er ook op......zorg in hemelsnaam dat er iemand met kennis van zaken aanwezig is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:18

papagroom schreef:
hestejente schreef:

Zo lang het om spier problemen gaat kun je door middel van gymnastiseren en gerichte arbeid aan de longe ,heel goede resultaten bereiken.....is het skelet(lees wervelcolom )aangetast,,,,,dan is er weinig hoop meer

En hoe moet het paard dan gegymnastiseerd worden?

Mijn tweede vraag heb je niet beantwoord. Had ik ook niet verwacht ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:23

hestejente schreef:
papagroom schreef:

En hoe moet het paard dan gegymnastiseerd worden?

Mijn tweede vraag heb je niet beantwoord. Had ik ook niet verwacht ;)[/quote]
bedoelje mijn functie of die van het paard?????
en met gymnastyseren bedoelik eenvoudige oefeningen....bv.....een worteltje aanbieden....maar di steeds verder naar achteren doen.,zo dat het paard zn rug welmoet bollen om er bij te komen.....en zozijn er nog veelmeer mogelijk heden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:27

papagroom schreef:
bedoelje mijn functie of die van het paard?????

Die van jou ;)

Helpen die oefeningen (waar je er maar één, en ook nog de meest voor de hand liggende van noemt en waarvan je mij toch eens moet uitleggen hoe het paard de rug dan BOLT) in alle gevallen van spierproblemen?