Bitloos inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:45

Ik reed Catita gewoon aan een halster. Derde dag dat ik er op zat ging ik al met haar naar buiten. Dat vind ik dus een van de voordelen, ze hoeven niet te wennen aan het bit en sturen en stoppen daarmee.

Citaat:
Ik ben namelijk benieuwd of je ook kan longeren met een bitloos hoofdstel, net als je kan rijden en longeren met (bit)hoofdstel. Aangezien ik hem soms nog wel eens met een bijzetje longeer

Daar is de kaptoom dus voor....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:02

EllaBellaah schreef:
Dat heb ik dus inderdaad ook, paard is nogal angstig en ik wil het voor hem zo ontspannen mogelijk maken. Als het bitloos kan, waarom dan niet? Mag ik vragen met welk hoofdstel je werkt, heb je een foto?

Geen foto bij de hand, maar ik gebruik nu de leren sidepull van FRA (Pardoes), eerder de sidepull van Libby's, maar die heeft ook een beetje knevelwerking (zie www.horseandharmony.co.uk/libbys-scawbr ... -949-p.asp).

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:09

Wat vinden jullie van die neusriemen met gevlochten touw? Werkt dat anders ten opzichte van een gewone leren neusriem? Ik vind zulke namelijk erg gaaf maar betwijfel of die ook sterk genoeg zijn...
Deze bijvoorbeeld vind ik heel gaaf
Afbeelding

Maar deze ook
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 28-11-11 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:11

Die hangt in mijn ogen ruim te laag op de neus. Touw is in principe nogal hard tegen het toch vrij zachte velletje van de neus, kan soms heel nuttig zijn, maar als het niet nodig is zou het niet mijn keuze zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:12

Een ronde nesuriem werkt altijd veel scherper in dan een platte, omdat het maar met een klein oppervlak in aanraking komt met de neus. Daarbij is dat oppervlak bij een gevlochten ook niet glad, lijkt me ook niet zo lekker, met name als het iets kan schuiven. Dan krijg je toch een soort "zaag".

Vraag is dus, hoe scherp wil je dat een en ander inwerkt. Hoe scherp is nodig bij je paard?
Vandaaruit kun je een betere keus maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:14

EllaBellaah schreef:
Wat vinden jullie van die neusriemen met gevlochten touw? Werkt dat anders ten opzichte van een gewone leren neusriem? Ik vind zulke namelijk erg gaaf maar betwijfel of die ook sterk genoeg zijn...
Deze bijvoorbeeld vind ik heel gaaf
<knip>
Maar deze ook
Afbeelding

bij je tweede plaatje klopte de tag niet, dus even gecorrigeerd.
Enne, leer kan ook best kapot, hoor. Ik denk dat als een paard gaat hangen het leer eerder stuk gaat dan het touw.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:16

Ja dat vind ik dus een erg lastige vraag, op de grond aan de hand kán hij behoorlijk pittig zijn maar over het algemeen is hij erg braaf. Ik heb nog niet op hem gereden omdat ik nog bezig ben met het beleren op de grond dus ik kan daar weinig over zeggen of hij een scherpe neusriem nodig heeft of niet. Ik kan dus het beste met zo eentje als op de 2e foto beginnen? (alleen beetje jammer dat die kaakgekruisd is :o )

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:18

Waratje schreef:
bij je tweede plaatje klopte de tag niet, dus even gecorrigeerd.
Enne, leer kan ook best kapot, hoor. Ik denk dat als een paard gaat hangen het leer eerder stuk gaat dan het touw.

Haha ik had hem zelf ook al weer goed neergezet :P Ik snap dat alles kapot kan, maar die barefoot amber ziet er naar mijn idee niet zo heel stevig uit...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:19

Die tweede lijkt mij een halfrond, dus met een platte onderkant. Dan is het ronde er voor de sier.

Je kunt afgaan van hoe hij aan het halster is. Als hij niet hypergevoelig aan het halster is, zal hij ook niet veel geven om een redelijk scherpe neusriem. Maar een paard dat wel gevoelig is zal het zeker als onprettig ervaren.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:35

Ja inderdaad volgens mij is die bolling gewoon voor de sier. Paard is niet bijzonder gevoelig aan het halster, maar als hij een keer irritant is en ik hem daarvoor moet straffen wel, maar dat is een goede manier van gevoelig zijn in mijn ogen. Veel mensen hebben zo'n gevlochten neusriem en dan een bontje er om heen, maar dat vind ik zonde dan zie je niks meer van dat touw.
Ik vind het lastig om het juiste hoofdstel te vinden, die van de 2e foto vind ik ook mooi maar dat is dan weer een kaakgekruisde...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:00

Ik had eerst een platte leren, FRA Pardoes. Die had bij de vorige eigenaresse in een oliebadje gelegen. Ik heb er langere tijd met plezier mee gereden met mijn vorige (superbrave) Tinkermerrie. Ding werkte totaal niet scherp in, gewoon een heel vriendelijk hoofdstelletje :j

Afbeelding

Echter stapte ik hiermee op een ander paardje, ook onwijs braaf overigens, die schudde een paar keer met haar hoofd en ging me daarna iets te hard vooruit (vermoedelijk een insect die gestoken heeft oid), toen ik haar daarop corrigeerde scheurde het leer om de ring van de teugel los. Dit zal een combi van het te soepele leer door het oliebadje (niet echt bevordelijk voor de lijm ook), slijtage en de druk die ik op dat moment zette geweest zijn, maar ik koop dat hoofdstel dus niet meer. Mag blij zijn dat het met dat paardje gebeurde en niet met mijn jonge en sterke ruin die zodra hij de vrijheid kreeg daar onmiddelijk misbruik van maakte.

Ik heb dus nu een hoofdstel vergelijkbaar aan de bovenste van Barefoot (waarbij de neusriem overigens idd veel te laag zit). Deze werkt duidelijk scherper in, maar voelt ook een stuk steviger. Zolang hij los hangt is er geen druk, dus het hangt van de hand af hoe scherp hij inwerkt, maar het kan best heftig zijn. Omdat ik dat niet wil heb ik er een bontje om gedaan, werkt prima :j Ik vind het een voordeel dat ik de mogelijkheid wel heb, helemaal omdat dit het hoofdstel is waarmee ik mijn puberende puppenkind in de toekomst ook voor het eerst onder de man mee naar buiten ga nemen. Mocht het nodig zijn (hopelijk van niet), dan kan ik iig goed duidelijk zijn....

Afbeelding

Overigens, die ondere is toch de Walnut? Dat is met een kaakgekruisd systeem toch?
Laatst bijgewerkt door Caily op 28-11-11 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:07

Ik heb de micklem multi bridle (die je met bit, als sidepull of als kaakgekruist kan gebruiken)
Daar moet je wel wat centjes voor neerleggen maar ik vind het 't lekkerste hoofdstel tot nu toe.
(Overigens ook een van de weinige kaakgekruiste met een directe release)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:50

@_Lot: Die 2e op jouw foto's vind ik wel mooi! Het is inderdaad de wallnut van barefoot, die is kaakgekruist maar zo iets is wel wat ik mooi vind en graag wil hebben. Zul je natuurlijk zien dat zo eentje niet te vinden is als sidepull.

@Rider01: Heel veel geld neerleggen gaat helaas niet lukken, ik weet ook niet goed of het wel effect op hem heeft dus ik durf niet gelijk een hele dure te kopen. Misschien is dat wat voor later als het duidelijk is waar hij het beste op reageert, bit of geen bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:57

EllaBellaah schreef:
Ja dat vind ik dus een erg lastige vraag, op de grond aan de hand kán hij behoorlijk pittig zijn maar over het algemeen is hij erg braaf. Ik heb nog niet op hem gereden omdat ik nog bezig ben met het beleren op de grond dus ik kan daar weinig over zeggen of hij een scherpe neusriem nodig heeft of niet.

Springt hij wel eens weg (schrik ofzo) als je met hem grondwerkt? Hoe reageert hij dan als het leadrope "op" is? Dus op het moment dat er spanning komt op het hoofdstel/halster? Geeft hij dan meteen na of stiert hij door en trekt het leadrope uit je handen (bij wijze van spreken)? Als hij direct toegeeft, dan heb je geen scherpe neusriem nodig, schiet hij nog door heb je wat degelijks nodig.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 21:01

Ja hij schrikt nog wel eens ja, hij is behoorlijk onzeker en ziet spoken (maar hij stelt zich ook enorm aan alleen moet hij dat nog afleren) Op het moment dat het touw dan 'op' is dendert hij gewoon door en trekt het touw uit mijn handen, dan schrikt hij weer dat het touw achter hem aan komt en gaat dan 5minuten als een debiel rondjes rennen.
Ik heb hem nu 4 maanden en dit gedrag is al een stuk minder geworden maar hij is nog niet goed genoeg daar in, ik ben dus nog bezig om hem helemaal naar mijn hand te zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:02

Dan zou ik dus niet een leren sidepull gebruiken, daar kunnen we kort over zijn.
Hij zal eerst moeten leren dat hij stopt als het touw op is, tot die tijd is inrijden niet aan de orde.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:04

Ik ben ook nog niet aan het inrijden maar wel met beleren op de grond, de basis er in krijgen, maar ook longeren ed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:05

Dat ben ik niet met je eens... Als hij doorgaat is er iets fout in het vertrouwen of de communicatie, niet aan de optoming. En dat eerste, dat dient eerst opgelost te worden, maar volgens mij is TS daar al heel goed mee bezig :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:06

Ik neem aan dat je dat tegen Waratje hebt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:10

:j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:16

_Lot schreef:
:j

Oke haha :')

Waratje: Ferro is nu 3.5 en ik ben bezig met veel grondwerk en hier hoort in mijn ogen óók wennen aan een hoofdstel bij. In het voorjaar wil ik hem gaan inrijden dus ik wil de winter nu gebruiken voor longeren, vrijspringen, evt wandelen buiten als hij mak genoeg wordt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:20

Buiten wandelen is enerzijds heel goed voor een jong paardje en om een band te versterken. In een onbekende omgeving zullen ze nog sneller op jou gaan vertrouwen. Maar let in jouw geval wel op, hou het van huis zijn kort, heel langzaam opbouwen. Dat hij ten alle tijden weet dat je hem weer bij zijn vriendjes terug zal brengen...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:23

Wij moeten een klein stukje over een doorgaande weg en dan kunnen we lekker het bos in waar alleen fietsers kunnen komen. Er zijn best veel paarden op stal die verkeersmak zijn dus ik wil eigenlijk een keer (nu nog niet maar over een tijdje wellicht wel) met een groepje naar buiten zodat hij niet alleen is en kan zien dat ze andere paarden het niet eng vinden. Dat werkt voor hem vaak heel goed. Voetballen vindt hij doodeng maar zodra een ander paard met de bal speelt wordt hij toch echt wel nieuwsgierig en zit echt te bekijken wat dat andere paard aan het doen is :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:59

EllaBellaah schreef:
Waratje: Ferro is nu 3.5 en ik ben bezig met veel grondwerk en hier hoort in mijn ogen óók wennen aan een hoofdstel bij. In het voorjaar wil ik hem gaan inrijden dus ik wil de winter nu gebruiken voor longeren, vrijspringen, evt wandelen buiten als hij mak genoeg wordt.

Op zich heeft _Lot gelijk dat het lostrekken van jouw Ferro voortkomt uit iets dat fout gaat in het vertrouwen en jullie communicatie. Maar de optoming kan daarin wel helpen of juist tegen je werken. Als je door een andere optoming kunt regelen dat hij niet doordendert maar stopt en weer aandacht voor jou heeft, dan lijkt me dat toch iets om te overwegen. Als hij elke keer dat hij schrikt bevestigt krijgt dat hij weg kan vluchten en dus niet leert dat het bij jou juist veilig is, dan schiet het niet erg hard op met dat vertrouwen.
Dan is het om te beginnen zinvol om te werken in een beperkte ruimte als een longeerton of roundpen. Een hele rijbak geeft teveel risico op succes bij het lostrekken. Juist als hij extra gaat stressen van het touw dat achter hem aan gaat wapperen, moet je dus voorkomen dat hij loskomt.
Mijn insteek zou zijn om hem met een touwhalster in een roundpen te nemen met een heel ruime lengte longe of leadrope, zodat je altijd nog lijn over hebt als hij bij de heinig van de roundpen is en je dus nog steeds zijn aandacht kunt vragen via dat touwhalster. Hij moet leren luisteren naar hulpen via dat touwhalster voordat je veilig kunt gaan longeren en wandelen waar meer ruimte is.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:54

Ik denk niet dat je zo snel kan oordelen over het vertrouwen tussen mij en mijn paard. Dit paard heeft in zijn korte leventje al (te) veel meegemaakt wat ik nu allemaal recht moet zetten. Ik heb hem nu 4 maanden en er is al een hele hoop veranderd. Longeren met touw doe ik altijd in de longeerbak, er zijn veel vorderingen in het longeren. Eerst draaide/stopte hij in elke hoek bij elk rondje, nu is dat nog maar 1keer in 5rondjes. Soms 'longeer' ik hem ook in de gewone bak waar hij leert op mijn lichaamstaal en stem te reageren, dit gaat zonder touw in volledige vrijheid en hier zijn ook steeds meer verbeteringen in te zien :)0