vd, parelli en natuurlijke omgang met paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij vrijheidsdresuur of/en parelli bij natuurlijke omgang met je paard horen?

ja allebei
7 (19%)
alleen vd
1 (2%)
alleen parelli
15 (41%)
nee
13 (36%)

Totaal aantal stemmen: 36

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:56

Cassidy schreef:
En ik ben van mening dat je het beste een recept kunt volgen, omdat sommige dingen haaks op elkaar kunnen slaan. Pas als je een programma helemaal hebt doorlopen, kun je gaan aanpassen, dingen toevoegen of weglaten.

Zie het als het bakken van een appeltaart. Als beginnend kok ga je ook een recept volgen en niet lukraak varieeren. Want laat de appelen weg en er komt van alles uitrollen, maar dan is het geen appeltaart meer. En als je de appelen vervangt door peren, is het dan nog steeds een appeltaart?

Nope, dan is het een perentaart :Y) En misschien wel lekkerder dan die appeltaart-volgens-het-boekje :9
Ook bij koken/bakken geldt dat sommige mensen een aangeboren gevoel hebben om de juiste variaties te maken om een resultaat te krijgen dat ze past. Natuurlijk moet je wel een stukje basis hebben daarvoor, maar dat hoeft niet eens zo'n heel uitgebreide basis te zijn. Zo werkt het ook met omgang met dieren, sommige mensen hebben bijzonder snel door hoe het werkt en kunnen dan ook heel snel afwijken van "beproefde systemen" om betere resultaten te behalen.

Cassidy

Re: vd, parelli en natuurlijke omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:59

Je zegt het goed, afwijken als ze doorhebben hoe het werkt. Maar laten we eerlijk wezen, iemand die doorheeft hoe het werkt heeft Parelli ook niet nodig....of wel soms?
En hoeveel mensen hebben van kindsbeen af aan omgang met paarden, weten hoe een paard in elkaar steekt en hebben Parelli niet nodig?
Er zijn er nog heel veel die geen jeugd in de paarden hebben, op latere leeftijd het geld en de mogelijkheid hadden om een paard te hebben of met paarden om te gaan. Deze missen een basis, en maar al te vaak een goede leerschool. En daar is Parelli nou net ideaal voor.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:00

Cassidy schreef:
En ik ben van mening dat je het beste een recept kunt volgen, omdat sommige dingen haaks op elkaar kunnen slaan. Pas als je een programma helemaal hebt doorlopen, kun je gaan aanpassen, dingen toevoegen of weglaten.

Zie het als het bakken van een appeltaart. Als beginnend kok ga je ook een recept volgen en niet lukraak varieeren. Want laat de appelen weg en er komt van alles uitrollen, maar dan is het geen appeltaart meer. En als je de appelen vervangt door peren, is het dan nog steeds een appeltaart?

Maar als je al verstand van appeltaarten, en perentaarten, en kersentaarten hebt, dan wordt het misschien wel een hele lekkere taart. ;)

Zo denk ik weer, ik vind niet dat je zomaar iets moet gaan aanmodderen en van iedere stroming wat.
Natuurlijk moet je je eerst verdiepen in verschillende dingen, zoals ik nu bezig ben met me verdiepen in Parelli, maar
níet alleen in Parelli, ik heb namelijk ook zo mijn eigen manier en manieren van andere mensen, en zo
maak ik mijn eigen appelperenkersentaart. :)

Maar, natuurlijk moet je niet zo'n taart maken als je geen idee hebt hoe je een taartbodem moet maken. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:43

Dus uiteindelijk zijn we het met elkaar eens. Zonder basis en enige kennis van zaken is het gewoon niet aan te raden om er zelf een mix van te maken. En uiteindelijk verlies je een heleboel tijd als je alles kriskras door elkaar gaat doen. Vooral programma's als Parelli zijn zo in elkaar gezet dat je in een redelijk tijdsbestek toch resultaten kunt bereiken...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:00

Nee in dat ben ik het inderdaad met je eens, zonder enig verstand van zaken moet je niet zomaar aan dingen gaan beginnen.
Maar dan heb ik het vooral over penny meisjes die een filmpje van Parelli (of toch meestal Monty Roberts) zien en dan vervolgens gelijk aan een Join-up beginnen, of dingen gaan aanleren van Parelli waar je niet zomaar aan kunt beginnen.

Aan de ene kant, gewoon logisch nadenken dus. :+ En je een beetje verdiepen in paardengedrag en taal. :)

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:15

oke heel erg bedankt l
ik ga zeker niet zomaar wat aanklooien maar was er gewoon beniewdnaar
bedankt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:59

Waratje schreef:
grietje14 schreef:
Dan zeg ik voortaan liever, ik probeer op een begripvolle manier met mijn paard om te gaan.
Dus mijn paard te begrijpen en te snappen hoe ik op het paard het beste kan reageren.
Dat noem ik dan wel weer horsemanship, en eigenlijk noem ik dat liever een omgangs manier met je paard.

Als je inderdaad begripvol met je paard kunt omgaan en snapt hoe je het beste op het paard kunt reageren dan is dat inderdaad "horsemanship", klopt. Het volgen van een systeem is niet per definitie horsemanship, maar ook niet per definitie geen horsemanship. Lekker verwarrend, he? :P

Nog even hierover
Is idd verwarrend, maar ik het snap het nu wel.
Horsemanship is inderdaad een mooi compact woord om aan te geven dat je vaardigheid hebt in het omgaan met paarden.
Dan snap ik denk ik wel waarom parelli het natural horsemanship noemt, wat hij doet, omdat je kijkt naar waarom paarden zo reageren zoals ze reageren en hoe daar mee om te gaan.
Dus paarden begrijpt, echt natuurlijk omgaan met paarden zou natuurlijk niet kunnen.
Dan zouden paarden weer in het wild moeten leven.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:01

mooi samengevad.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:08

Dankje!
Nog even over parelli en basis, ik vind ook dat je eerst een goede
basis moet hebben, het doorhebben dus en dan pas gaat kijken naar wat kan ik beter
wel en beter niet doen bij mijn paard.
Als de basis er eerst maar in zit, of dat nou bij parelli, voest of een ander horsemanshiptrainer is maakt niet zoveel uit, want vaak zijn de principes hetzelfde.