Inrijden zonder harnarchement?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:19

Cassidy schreef:
Definieer harnachement?
Ik ben een voorstander van het inrijden op touwhalster. Hoeft niet perse met bit
Ik ben al helemaal geen voorstander om er zonder enige vorm van optoming op te stappen.
Ik ben geen voorstander van het inrijden op een blote paardenrug. Ik zie dus het liefste een zadel, al dan niet boomloos. Heb je als ruiter toch meer houvast.
Een val van een ruiter op het verkeerde moment, en al helemaal tijdens het zadelmak maken, kan het paard een trauma bezorgen waar hij de rest van zijn leven last van kan blijven houden.
Draaien met bovenlijf en gewichtshulpen zijn dingen waar een paard aan moet wennen.
De eerste hulpen bij het inrijden zijn groot en overdreven.
Subtiliteit in aanwijzingen komt later pas....

Jij gelooft dus dat het niet mogelijk is om met alleen een BBP en verder niks in te rijden?
Er stond trouwens ook al: als ik denk er van af te vallen met een paar rodeobewegingen ik uiteraard niet met BBP zal gaan inrijden.
Het gaat me dan ook niet om de snelheid waar alles mee kan, ook al duurt het 3 jaar :+

Cassidy

Re: Inrijden zonder harnarchement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:37

Wat een onzin.
3 jaar voorbereiden is te lang.
Soms moet je paarden domweg met dingen confronteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:38

AlexandraM schreef:
ik denk dat het zeker kan,al ligt het heel erg aan de voorbereiding die al op de grond begint..al zou ik toch wel idd op zn minst een touwhalster en Barebackpad gebruiken. Gewoon voor wat meer houvast en toch een beetje controle.. het hangt wel erg af van het dier zelf, je hebt nu eenmaal paarden die sneller in paniek raken en verschieten en paarden die heel koel in hun hoofdje zijn.

Voorbereiding is idd cruciaal.
Ook hier geldt weer: weten waar je mee bezig bent.
En als het voorbereidende werk goed is gedaan, kun je op dag drie van het zadelmak maken volgens parcours doorlopen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

Voorbereidend werk zie je hier.
Dag 1 tm 8 van het grondwerk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-10-11 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:39

Cassidy volgens mij snap je m'n punt niet helemaal. Mijn vraag is of het mógelijk is om het voor elkaar te krijgen. Niet of dat de snelste manier is, het meeste effect heeft of wat dan ook.
Die 3 jaar was dus bij wijze van spreken.

Mijn vraag aan jou dus: geloof jij dat het mógelijk is een paard in te rijden met alleen een BBP.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:41

Of het een BBP is, een boomlooszadel of een boomzadel, dat maakt verder niet uit.
Belangrijk is het voorbereidende werk, en wat je aan dat hoofd hebt hangen.
En als je weet waar je mee bezig bent, mag dat geen 3 jaar duren.
Dan is dat met een aantal dagen bekeken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:42

Cassidy schreef:
Of het een BBP is, een boomlooszadel of een boomzadel, dat maakt verder niet uit.
Belangrijk is het voorbereidende werk, en wat je aan dat hoofd hebt hangen.

Aan dat hoofd wou ik dus niks hangen. (Overigens is dit een vraag voor de toekomst, niet het nabije heden)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:44

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:11

Natuurlijk is het mogelijk. Een paard kan ook op ander cues reageren dan alleen die van teugels...
En het zadel heeft het paard niet nodig voor cues.

Je kunt ook een paard gewoon los achter je aan leren lopen, en te komen als je roept, er op zitten is gewoon een verlengde ervan.

Wel moet je dus hem de cues aanleren als je er naast loopt en verbinding leggen als je erop zit. Dat werkt voor alle soorten inrijden die niet lijken op "temmen" met klap er maar een zadel op, bind een been op of vouw de nek dubbel.

Als je er naast loopt en je kunt eerst de verbinding leggen van hand op de hals is halt bv, dan zal hij dat als je er op zit , ook gewoon doen. Hij heeft geen reden om het te negeren.
Om af te buigen naar een kant zul je in het begin heel wat gewicht opzij moeten gooien, ze reageren niet allemaal meteen op subtielere gewichtsverplaatsing.
Dus ook bij inrijden zonder harnachement leg je de weg af van zeer duidelijke aan de hand aangeleerde cues (hulpen) naar steeds subtielere tot onzichtbare.

Je moet je paard wel goed kennen, het paard moet jouw kunnen vertrouwen, je moet in de omgang dus ook routinematig en consequent zijn. Je moet een paard hebben dat laag in rang is, een volger, geen leider. Een paard dat liever lui dan moe is, is uiteraard ook makkelijker om mee te werken...

Er zijn diverse manieren van inrijden met oneindig veel variabelen, die allemaal werken. Als je als ruiter maar weet hoe dingen werken. Welke reactie je op welke actie krijgt of hoe je die aan kunt leren.

Het is niet gevaarlijker want het is natuurlijk onzin om te denken dat je en paard werkelijk onder controle kunt houden met een paar teugels al of niet aan een bit. Die controle is er omdat wij het de illusie geven dat het geen andere keus heeft dan gehoorzamen of omdat het paard wil begrijpen wat we vragen, of dat het bang is gemaakt voor het bit en honderd en een andere redenen. Elk paard heeft een andere mindset.

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.naturaldressageforum.com/
http://www.artofnaturaldressage.com/forum/index.php

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:15

Een bit, touwhalter oid is NIET per definitie controle
Het is een tool om te communiceren
Ik vraag me af hoe je het anders wilt doen?
Zonder dat je ook maar iets in handen hebt waarmee je de aanwijzing kunt geven over versterken of verduidelijken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:44

Jonge paarden zoeken duidelijkheid. Als je gaat inrijden met veel ruis in de hulpen dan zullen sommige het vertrouwen volledig verliezen.
Als jij dus vooraf door bijv stemhulpen je paard hebt geleerd wat ho is en dat is volop bevestigd, dan hoef je theoretisch niets om zijn hoofd te doen. Echter is niet ieder paard goed auditief ingesteld. Lichaamstaal die op de grond geleerd is ziet een paard niet als je erop zit. Teugels zijn een middel die je vanaf de grond al kan aanleren en daarna kan toepassen. Het paard begrijpt dat dan vrij snel en wordt dus snel beloond.
Als jij een paard hebt die wel heel goed op stem te dresseren is dan zie ik daar prima mogenlijkheden.
Sturen op een jong paard gaat hoe dan ook op gewicht, dat is het enige natuurlijke middel wat je hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:50

Niet alleen op gewicht.
Op overdreven stuurhulp en overdreven beenhulp, in combinatie met dat gewicht!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:01

Ik doe eerst enkel met gewicht en voeg dan de teugelhulp eraan toe en pas daarna het been, maar dan hebben we het over minuten, niet dagen.

Zonder enige vorm van dwang bestaat hoe dan ook niet tenzij het paard beslist dat jij erop moet gaan zitten. Ik ken 1 persoin die nooit eist en enkel vraagt: dat paard loopt daardoor nooit goed voorwaards (flegmatiek geval) en is door het half zachte dravostapje nu compleet vastgelopen in de lendenen en kan nog maar 1 kant op buigen.
Voor de bestwil van je paard zul je af en toe moeten doorzetten tegen zijn wens om zijn zwakke punten te verbeteren. Ook moet een paard leren dat in conflict situaties jij het laatste woord hebt, anders kan dat tot levensgevaarlijke situaties komen op de weg.
Ik vind je plan erg romantisch klinken, maar iedere ruiter die ik ken die ook buiten optomingsloos veilig is zijn ontzettend sterke persoonlijkheden die mer karakter het paard domineren als het nodig is. Daar is dus ook niets dwangvrij bij.
Sterker nog, een hek om je wei zetten valt al onder dwang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:07

Er is altijd sprake van zeker overwicht van de ruiter, anders kun je niet veilig werken, en niet elk paard is geschikt voor veel vrijheid. Andersom zijn er ook paarden die echt heel gevaarlijk worden onder teveel dwang.
Dat een paard niks om het hoofd draagt wil echter nog niet zeggen dat het vrij is om te doen wat het wil. Het kan op andere hulpen leren reageren en dus ook die gehoorzamen ook al heeft het er geen zin in, want je kunt evengoed gewoon ook straffen en belonen.
Niks om het hoofd is niet meteen van god los!

Er is meer mogelijk dan een stemhulp. Wat dacht je van een vingerdruk hier of daar? Een stokje links of rechts (hier gaan ezels voor de kar en onder de man zonder teugels, met stok).
Voorbeeld van helemaal niks
Met name als de af te leggen weg altijd hetzelfde is, heb je feitelijk niks nodig. Routine is de makkelijkste weg naar "met niks" rijden.

(Terecht wordt wel gewezen op het rechtrichten van paarden om het goed te houden, maar dit gaat ook zonder teugels.)

Iets om het hoofd is HANDIG, maar niet noodzakelijk. Dat we het gebruiken is vooral omdat het een makkelijke weg is.

Valt een halsring ook nog onder harnachement? Hoe zie je dat TS? Paard heeft dan niks om zijn hoofd, maar je hebt wel deels controle over het paard via een communicatiemiddel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:09

Begin groot in je aanwijzingen, werk naar klein toe.
Is in de NH niet anders dan in de klassieke - engelse dressuur

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:14

Precies, dat is overal hetzelfde wat africhting betreft.

"Engelse" dressuur bestaat trouwens niet. De term "Engels rijden" bestaat alleen vanuit de "western" wereld. Engeland heeft totaal geen rol in de ontwikkeling van dressuur. Dit terzijde.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:29

ff ter toevoeging dan:

begin groot, werk naar klein toe, MAAR begin wel licht in de hulp en werk naar zwaarder toe als de response uitblijft :)

wellicht dat men het anders opvat dat je een grote hulp moet geven, dus een zware hulp
maar dat is niet het geval.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:27

Als ik kijk naar mijn jaarlingen merk ik onderling al een verschil, die op de wei hebben gelopen zijn wat wantrouwiger naar vreemde dingen terwijl de jaarling die hier thuis was, mee was geweest op trektocht, mee gaat wandelen op het strand, etc. al veel verder is in zijn ontwikkeling. Het scheelt ook dat wij echte maatjes zijn natuurlijk maar regelmatig wandel ik met 2 pony's. Hij loopt welliswaar aan een halstertouw voor af achter en gaat op kleine signalen netjes aan de kant lopen en stuurt braaf. Ik loop dan naast de andere pony.
Als ik hem los in de bak neem en ik leg hem een probleem voor en geef hem een antwoord wat ik wil, zie je hem zoeken naar een oplossing. Zo doen we wat lichte agility opdrachtjes (sturen om pionnen of een slalom) en hij doet dit heel erg serieus en probeert mijn kleinste tekens al te begrijpen, met hem zou ik het dus aandurven er zo op te stappen en waarschijnlijk ook zo weg te rijden. Bij de andere waarbij ik iets minder band heb zou ik gewoon iemand erop zetten met halster, teugels en touw of hoofdstel. Een paard wat gaat bokken accepteer ik niet, ik wil niet dat ze moeten vechten en doe dan dus ook een stap terug.

Voorbeeldje van de jaarling:
Afbeelding
http://94.100.120.143/1403300001-140335 ... _CBkg.jpeg

Ik denk dus ook dat de voorbereiding het belangrijkste is. Kijk naar je paard, kijk naar jezelf, wees eerlijk en veiligheid voor alles.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:47

Bokken is niet altijd vechten. Er zijn ook paarden die zo nu en dan een paar vreugde of opwindingsbokken uitlaten.
Nou mag dat van mij doorgaans niet, maar daar kun je pas als werken als je weet dat hij het doet.
Dat verschil tussen paard aan huis en in de opfok merk ik nauwelijks. Ik heb mijn paard uit de opfok gehaald en zou daar net zo goed zonder iets op durven gaan zitten, ik zie enkel het nut niet.
Ik heb ook paarden 3 jaar in handen gehad waar ik nog steeds niet zeker van was of opstijgen wel een goed idee was. Ligt echt aan het karakter.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:30

Sassol schreef:
@ SanneK: jouw paard is verder dus nog helemaal niet ingereden? Ben je ook van plan om op deze manier door te gaan? (Want dan wil ik komen kijken en aantekeningen maken *\o/* )

Zo wel een hele late reactie dit :+ nee hij is verder nog niet echt ingereden, naja ik weet niet wat je precies onder inrijden verstaat? Ik ben niet van plan om op deze manier verder te gaan, want ik wil in het begin eigenlijk het liefste kilometers maken en om dat dan direct zonder tuig te doen vind ik niet zo'n veilig plan. Ik heb er ook wel eens met zadel opgezeten maar hij pakt het het beste op als ik er zonder iets op ga zitten. Dat komt waarschijnlijk omdat ik dan zo min mogelijk controle heb en alles alleen maar met positieve beloningen kan doen en dat werkt voor mijn pony het beste. Zodra ik bij wijze van spreke aan de teugels begin te 'trekken' dan is meneer het er al niet meer mee eens, en ik wil dat de eerste stappen een positieve ervaring zijn, dus doe ik het zo :) Dat tuig komt later nog wel. Een belangrijk ding om te melden is denk ik wel dat ik er alle tijd voor heb :P Ik zit er gemiddeld 1x in de maand of 2 maand op. En dan kruip ik er snel eventjes op met wat brokjes in mn zak :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:58

Voor mij zijn "ruitermak" en "zadelmak" twee verschillende dingen. Of eigenlijk heb ik zelfs 3 verschillende stappen, het wennen aan de mens op de rug, het zadel en tenslotte de ruiter, die dus inwerkt met hulpen om het paard daadwerkelijk te leiden in zijn beweging.

Bij mijn eigen paarden stap ik vaak al een keer op. We hebben een vertrouwensband en het is voor hun normaal dat ik overal aan en op zit. Als ze gaan lopen dan lift ik mee. Een beetje sturen met het touwhalster of halster lukt vaak ook nog wel. Het zadel is weer anders vanwege de singel. Zadelmak is in mijn opinie nog niet ruitermak of andersom.

En dan komt alles samen bij het werkelijke rijden. De voorbereiding, maar net wat je hem aanleert, wel of geen bit, dat komt allemaal tot uiting met het rijden. Wees duidelijk in je hulpen. Ik heb wel gehad met een van mijn paarden dat hij gewoon rechtdoor bleef lopen met zijn hals en hoofd naar links gebogen. Het duurde echt even voor het kwartje viel en hij zijn neus achterna liep! Voor de fine tuning gebruik ik pas een bit. Lichte hulpen.

Dus om jouw vraag te beantwoorden, kan het zonder harnachement? Ja hoor! Maar of het een ultiem doel is..?? Voor mij niet, eerder het begin.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:16

ik kom binnenvallen, maar hopelijk kan iemand helpen, heb dus ook nog maar amper het topic gelezen O:)
ik probeer mijn geitje te beleren (aan een halster lopen) maar het probleem is dat ze niet vooruit wil totdat we erachter aanzitten, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil ze laten lopen aan een halster omdat ze moet vermageren, daarom vindt ze lopen ook niet echt leuk
heeft er iemand tips voor mij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:15

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:00

sorry, dacht dat het missch van waarde kon zijn :o

k ga het trouwens proberen

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:43

het inrijden moet geen probleem zijn teugelhulpen zijn heus niet duidelijker voor een groen paard dan andere stuur hulpen. alleen moet je het heel goed voorberijden want dan zal het paard heus niet enorm gaan bokken als je erop zit.
ik ken trouwens wel mensendie hun paard hebben ingereden met pad maar zonder zadel
(je brengt me nu wel op een leuk idee hoor)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:58

Zonder zadel inrijden is niet iets om massaal te gaan doen. Bescherm op zijn minst de rug met iets dat op een zadel lijkt in de zin van geul voor ruggegraatvrijheid en stevigheid voor druk verdeling.
Het paard gaan pesten met druk van zitbeenknobbels op een zeer klein van de rug(-ge graat) lijkt me niet prettig en niet verstandig. Je kunt het zelf wel fantastisch vinden, maar of het dat ook is voor je paard, is de vraag.