Bijvoeren paard dat 24/7 buiten staat in kudde..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:28

marleen_usar schreef:
Er zijn ook lampen die je moet monteren en die zich opladen met zonlicht.

Klopt. Maar die zijn een stuk duurder en dat vind ik dan toch de taak van de eigenaar van de stal, vooral als er gemonteerd moet worden. Uiteraard heb ik hiernaar gekeken maar het is ook echt prijzig!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 04:47

Angela_28 schreef:
Marloes schreef:
Dan heeft dat inderdaad geen nut := Kan je in het weiland niet iets maken dat je hem heel makkelijk even alleen kan zetten door een draadje te spannen?

Ja, dat is er, dus daar kan ik hem wel goed apart zetten! Ik heb vandaag een geniaal lampje gehaald! 20 cm hoog maar plakt werkelijk (magnetische pootjes) aan alles waar ook maar iets van ijzer/staal in zit. Heeft een flinke lichtstraal en super compact! :D Kan ik dus gebruiken vanaf auto naar paddock en dan in het hek of aan een paaltje bevestigen om bij te lichten! :-).

Afbeelding

Zo, waar heb je dat ding vandaan? Hebbuuhhhh!! Werkt 'ie op batterijen?

Mijn paard staat dag en nacht buiten in de kudde, verlichting hebben we (nog) niet, er is wel een generator maar nog geen lampen. Tot nu toe lukt 't om voor het donker te voeren, een aantal paarden wordt bijgevoerd. Eén ervan krijgt ook geweekte brok, dat wordt een dag vantevoren klaargezet en dan blijft 't staan -buiten de wei of course- tot het nodig is. In een emmer met een band eraan, die band gaat om de oren als een soort kopstuk. Zo kan alleen die ene pony dus uit de emmer eten (staan een paar opdringerige types bij) Je moet er wel even bij blijven zodat je kunt ingrijpen wanneer ze wat zou willen drinken, stel dat ze haar hoofd met die emmer erom in de drinkbak zou krijgen, dan zou ze verzuipen.
Andere paarden worden uit de wei gehaald en bijgevoerd op de poetsplaats. Zijn geen halsters voor nodig. En mijn paardje krijgt zijn stukjes voerkoek gewoon op de grond. Aangezien hij nogal een rouwdouwer is op het gebied van eten houdt hij de andere paarden wel zelf uit de buurt van z'n koekies :Y)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 23:49

Hij is maar klein hoor :-). Ziet er groot uit maar ik schrok een beetje toen ik hem had omdat hij in mijn gedachten groter was. (niet goed gelezen). Bij Beversport gehaald ;) .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:56

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 23:58

Deze was tegen de € 30.- Geeft wel een flinke lichtstraal moet ik erbij zeggen. Maar ik dacht echt serieus dat hij groter was op de site :D . Vriendje is hem gaan halen en toen durfde ik niet te zeggen dat hij wel heeeel klein is. Maar het licht is goed! :-) .

Tivara

Re: Bijvoeren paard dat 24/7 buiten staat in kudde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:59

Zo'n voerzak is ook best makkelijk zelf te 'maken'. Ik had het bij mijn paard (de dominanste van de kudde) met een meer gedaan. Een strotouwtje aan een emmer maken zodat dat touwtje achter haar oren zit, en haar neus in de emmer. Dan kon ze het eten van de rest niet opeten :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:18

dat lijkt me niet zo lekker zitten voor je paard...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:32

Je haalt hem er toch weer af na het eten,dus dan maakt het niet uit of het lekker zit of niet..Ik heb een poos emmers hiervoor gebruikt..Ik haalde de hengsels eraf en deed er touwtjes aan zodat ik ze aan het halster vast kon maken...Wel heb ik wel eems gehad dat een paard het nogal eng vond en er mee ging rennen :D weg voer..

Een lampje voor om je hoofd is een goede tip..Ik kijk al weer erg uit naar in het donker voeren ect ect. :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:33

je kunt ook een auto-accu met een omvormer kopen en daar een lamp op aansluiten :)
Het geheel wel even veilig aanleggen natuurlijk.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:42

opisop_shop schreef:
dat lijkt me niet zo lekker zitten voor je paard...

Ik ken ontzettend veel mensen die het zo doen, ook een vrouw met een ijslanderkudde(nja kudde; 5 ijslanders) en die hebben allemaal hun eigen kleur emmer, krijgen die om tijdens het voeren en zo weet ze zeker dat ze allemaal evenveel gekregen hebben :j Maak een touwtje vast aan de emmer, doe deze over de oren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:02

mijn hoofdlampje gaf erg weinig licht helaas... maar nu mogen we het soort van golfkarretje van de boer lenen en die heeft vette koplampen en dan zie je stukken meer :D ook handig met het hooi vervoeren :D