Elke keer NET een stapje voorbij me

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:42

Belangrijk (ook Gaus :+ ) is dat je het touw met beiden vuisten, vlak onder elkaar zettend (dus zonder loos touw er tussen) vast houdt, ca 20 cm voor het midden van je lichaam, zodat je je eigen gewicht makkelijker in kan zetten bij een wending en je je geen schouderblessure riskeert ;) . Dus bij een wending blijven je handen op de plaats. Succes :) !

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:04

Millanka schreef:
sanne83 schreef:
Of juist interesse in alles behalve jou?

:j

Hij heeft een erg slechte concentratie. dat is ook te merken met het achteruit zetten. Dan gaat het een paar keer goed, kijkt ie 1 keer de andere kant op, dan weet ik dat hij bij de volgende stop me weer voorbij zal lopen. Hij heeft er gewoon moeite mee om zich te focusen op mij. Maar als ik hem niet achteruit zet en hem me voorbij laat gaan, gaat het geheid fout, dan gaat ie een loopje met me nemen. Dus het is een beetje dubbel op. Ik snap dat ie er moeite mee heeft, en ik wil er wel rekening mee houden maar eigenlijk kan dat ook weer niet als ik wil dat we weer heelhuids thuis komen...

Het gaat er niet om dat je weet wat de oorzaak is en je er dan maar bij neerlegt :D
Als je de oorzaak weet, kan je er wat aan doen ;)

Een ongeinteresseerd paard zou ik constant bezig houden. Niet lopen en wachten tot hij iets bedacht heeft, maar hem constant voor zijn en dat net een stukje meer intens dan dat hij wil.
Het kan zeker zo zijn dat dit inderdaad de oorzaak is (desinteresse), maar over het algemeen is de oorzaak onzekerheid. In ieder geval zoals je het nu beschrijft; op bekend terrein wel geinteresseerd en braaf, op onbekend terrein niet.
Meestal is de oorzaak dat een paard zich op onbekend terrein niet veilig voelt, gespannen wordt, dat hij jou (nog) niet als "de veilige plek" ziet. De veilige plek is thuis. Zodra je thuis komt en even in de bak gaat wandelen, is hij dan wel weer erbij?

Mastrootje

Re: Elke keer NET een stapje voorbij me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:50

Ja zodra we op een straat komen die die kent is het vaak weer goed.

Ik heb ook geprobeerd hem inderdaad bezig te houden, daar werd ie alleen maar heter en drukker van, en stond in eens een meter voor me in plaats van nog maar een klein stukje...

sanne83

Re: Elke keer NET een stapje voorbij me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:43

Mijn idee is dat het meer onzekerheid is, dan desinteresse (uit wat je nu beschrijft).

Probeer te kijken waar de grens is waar hij nog ok is en waar hij onrustig wordt. Probeer eens heen en weer te lopen en te kijken wat je moet doen om hem ok te houden.
Meestal is dit een kwestie van zelfvertrouwen opbouwen (dit kan bijv door te oefenen dat hij voorop loopt en zelf enge dingen onderzoekt) en daarnaast zorgen dat jij de veilige plek bent (oa door rekening te houden met plekken waar hij niet ok is, maar wel duidelijk te zijn in wat je wilt).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:37

Dit proberen/doen heel veel paarden, ik vertaal het altijd als: op zoek naar leiderschap. (Het is eng, dus paard pushed de grenzen om te zien of de leider nog steeds een goeie leider is in een 'gevaarlijke' situatie)

Wat ik zo lees raak (ben je al) geïrriteerd/gefrustreerd door zijn gedrag. Dat getuigt niet van leiderschap en met die mind-set kun je corrigeren wat je wilt, je paard ziet geen leider.
Ook lees ik dat je veel met het touw corrigeert, maar niet met je lichaam. Ook dat ziet je paard en zal dus misschien aan de kant gaan voor het touw, maar luistert daarbij niet naar jou.
Als een paard dit bij mij zou doen krijgt ie toch echt een mep van mijn hand, niet van het touw. (Alleen van het touw wanneer mijn arm niet meer zo ver uitstrekt. Het is niet voor niks een VERLENGING van je arm. Als je er met je arm al bij kan, heb je de verlenging niet nodig :)* )

Wat werkt dan dus wel? Zelf goed breed lopen, schouders naar achteren en je ruimte opeisen. Kalm en rustig blijven en je paard moet ACHTER blijven. Niet omdat jij het vervelend vindt als hij voorop loopt = mensengedachte. Maar omdat het gevaarlijk is als hij voorop loopt, jij bent de leider dus jij moet zien wat er aan komt = paardengedachte.
Als hij wel voorop wilt, zou ik dus gewoon afsnijden met je lichaam (blokkeren, zie je paarden ook veel doen) en daarbij dus even streng aankijken (ACHTER blijven jij!). Probeert hij er dan alsnog langs te lopen, dan dus een knal verkopen met je lichaam. Geen tikje, maar één goed geplaatste knal. Kijk maar eens naar de leider in de wei, als die corrigeert, wordt daar altijd naar geluisterd. En waarom? Omdat de leider niet zachtzinnig gaat doen maar meteen zo'n fikse correctie geeft dat de boodschap heel duidelijk overkomt.

Dus samengevat: Kalm blijven en op je lichaam gaan vertrouwen, niet op je touw.

Succes!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:01

Interessant topic! Mijn pony heeft hetzelfde, met als extra uitdaging, dat ze de neiging heeft om onverwachts vooruit te stormen, haar hoofd om te draaien en er vandoor te gaan. Als het lukt om haar hoofd om te draaien, houd ik er niets meer aan.
Dan rent ze een paar rondjes, staat me vanaf een afstandje uit te lachen en gaat dan grazen. Dan kan ik haar ook wel weer gewoon pakken. Op het erf luistert ze altijd prima. Concentratie is altijd wel een heel lastig punt. Ze kan heel netjes op een lichte hulp achterwaarts gaan en als ze mag stoppen direct haar aandacht ergens anders op vestigen, of haar neus laten zakken om te kijken of er nog wat te eten ligt op de grond :+

En dan loop ik al wel met een touwhalster. Hoop binnenkort een kaptoom binnen te krijgen en ga dan eens kijken of het daar beter mee gaat.
Het is natuurlijk ook zichzelf in stand houdend gedrag. Ik onderken haar wegren actie te laat en dan is ze al vertrokken dus 1-0 voor haar.
Hoewel ik graag buiten met haar wil lopen, weerhoud dat gedrag me er wel van, omdat ik haar gewoon niet de gelegenheid wil geven bij me weg te rennen omdat het er anders steeds lastiger uit te krijgen is...