Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
of iets anders voor zichzelf doen. Moet hij een rondje lopen? Moeten dat er twee zijn? Of moet dat totdat ik zeg dat hij moet stoppen. In welke gang? Of moet hij ergens overheen? Onderdoor? Bij leiderschap hoort doelgerichtheid. (zou jij iemand volgend die niet weet waar hij naartoe gaat en waarom?)Het geeft je paard duidelijkheid omdat jij meer houvast hebt. En uiteraard begin je klein en haal je alles uit de kast wat nodig is om je doel te bereiken. Uiteraard op een respectvolle manier zonder geweld. maar dat weet je denk ik wel 
tamary schreef:Ik denk dat het woord wat je zoekt niet zweverig is maar confronterend. Parelli is heel veel aan jezelf werken en dat kan erg pijnlijk en confronterend zijn. Eigenlijk net als puppietraining train je niet zozeer het paard, maar jezelf. Paard weet het allemaal wel, nu de baas nog.
Voest begint inderdaad los met een paard te werken. Parelli begint aan een touw, los is pas als je aan de lijn de communicatie in orde hebt/denkt te hebben. Groot voordeel van aan een lijn beginnen is dat je niet aan een specifieke afmeting bak vast zit om te kunnen werken. Is je band/communicatie echt goed heb je die omheining ook niet meer echt nodig. Maakt het ook makkelijker om oefeningen op ander terrein te doen als bv in bos met natuurlijke hindernissen.
tamary schreef:Parelli heeft meer een westernachtergrond en vandaaruit is het gebruikelijk om alleen commando's te geven als je iets anders wil dan het paard op dat moment doet. Als paard doet wat je vraagt doe je niks.
Voest is op dat punt voor mij doorzeuren of micromanagen en dat moet ik juist afleren.
) tjoppie schreef:ben ik nou de enige die een paard gewoon een klap op zn harses geef als deze mij meetrekt naar een polletje gras en dan wel op zo een manier dat zo een paard dat nooit meer in zn hoofd haalt? Om uiteraard daarna in alle rust weer verder te gaan waar we mee bezig waren.

jojootje84 schreef:. Begin je bv op de parelli manier maar werkt de circeling game voor jou niet, doe je dat stukje met het op de cirkel zetten van voest.

tjoppie schreef:niet als ik een vergissing maak, wel als ik niet luisterde of onbehoorlijk gedrag vertoonde.