tamary schreef:Ik denk dat het woord wat je zoekt niet zweverig is maar confronterend. Parelli is heel veel aan jezelf werken en dat kan erg pijnlijk en confronterend zijn. Eigenlijk net als puppietraining train je niet zozeer het paard, maar jezelf. Paard weet het allemaal wel, nu de baas nog.
Voest begint inderdaad los met een paard te werken. Parelli begint aan een touw, los is pas als je aan de lijn de communicatie in orde hebt/denkt te hebben. Groot voordeel van aan een lijn beginnen is dat je niet aan een specifieke afmeting bak vast zit om te kunnen werken. Is je band/communicatie echt goed heb je die omheining ook niet meer echt nodig. Maakt het ook makkelijker om oefeningen op ander terrein te doen als bv in bos met natuurlijke hindernissen.
Nee, confronterend is ook absoluut niet het juiste woord wat ik zoek. Want ook Voest is heel erg aan je zelf werken (ik denk dat elke methode dat is als het gaat om leiderschap en verhoudingen). Ik ben mezelf nog nooit zo tegen gekomen als sinds ik mijn paardje heb en heb naast veel met mijn paard ook heel veel met mezelf bereikt de afgelopen periode. Dus nee confronterend is niet het woord wat ik bij Parelli zoek.
Persoonlijk vind ik eerst loswerken logischer. Naar mijn idee is het net iets natuurlijker (voor zover de combi mens paard al natuurlijk is dan) nog als grondwerken aan de lijn en maak je nog meer gebruik van het natuurlijk kudde gedrag van een paard. Ik ben overigens ook met grondwerk aan de lijn begonnen omdat onze longeerbak niet optimaal was. Toen ik bij een bepaalde oefening toch de aanwijzingen van het loswerken nodig had zijn we wel gaan loswerken in de longeerbak. Maar ik zie ook wat jij bedoelt. Als je begint met loswerken ben je misschien net meer afhankelijk van die afgezette ruimte, heb je de niet dan wordt het lastig. En dat is dus wat ik bedoel met het moet voor jou en je paard werken.
ik zal nog even een voorbeeld geven, dan wordt mijn punt misschien wat duidelijker. In het loswerken zoals ik het geleerd heb laat je je paard vanuit stap over gaan in draf door eerst te kijken in de richting waar ze gaat dan met de leidende hand te wijzen, en vervolgens met de drijvende hand op en neer te bewegen. Wanneer het paard draaft beweeg je mee op het draaf ritme. Wanneer je aan de leadrope je paard laat draven maak je gebruik van precies dezelfde handelingen. Voor mij voelt het logisch om dit eerst los te kunnen en daarna aan de leadrope, dat wordt dan ook makkelijker omdat je beide de handelingen al kent. Aan de leadrope heet het dan op de circel zetten.
Van wat ik tot nu toe van parelli gezien heb (en ik weet, dat is niet heel veel, dus vergeef me als ik het verkeerd heb hoor) komt dit overeen met de cirkeling game. Met het verschil dat jullie blijven staan, en draai je de rope over je hoofd. Voor mijn gevoel is het veel logischer om mee te draaien met je paard, en je paard te ondersteunen met je lichaamsbeweging. Maar er zit vast een redenatie achter waarom Parelli dat anders doet. Twee min of meer dezelfde dingen die toch op een hele andere manier gaan. Is het één dan beter dan de anders? Nee toch?Voor mij zou dat blijven staan niet werken, ik vond het er met die demo toen zelfs wat onnozel uit zien (sorry, dat bedoel ik echt niet verkeerd hoor) en ik zou me er dan ook niet goed bij voelen. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat verkeerd vind.
Nogmaals, mijn mening is gebasseerd op wat ik tot nu toe gezien heb, en dat is dus niet super veel. Ik heb op dit moment ook geen behoefte om me te gaan verdiepen in welke (andere) methode dan ook. Ik ben bij toeval bij mijn instructrice terecht gekomen en dat werkt op dit moment heel goed voor ons. Misschien had het ook prima gewerkt als ik ze toevallig volgens parelli werkte. Wat niet weg neemt dat ik het vertik om dingen te doen waar ik het nut of de logica niet van zie of waar ik me niet prettig bij voel. Hoe goed de redenatie om het te doen ook is of hoe logisch het ook past in de opbouw.Om welke methode het dan ook gaat. wat overigens niet zegt dat ik alleen maar dingen doe die we alletwee geweldig vinden (want dan zou ik mijn paard enkel belonen met snoepjes en nooit iets moeilijks van haar vragen) er zijn best dingen die ik of zij minder leuk vinden waar ik het nut wel van zie en die we dus ook echt wel doen.
Ik hoop dat mijn punt duidelijk is...