paard/pony slaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:54

Jessix schreef:
Cassidy schreef:
Als je paard voldoende heeft aan een "foei" is dat toch alleen maar mooi?
Alleen, hou in je achterhoofd dat een paard standaard niet onder de indruk is van een verbale correctie.
Dus ergens in zijn leven is hem bijgebracht dat een verbale correctie waar hij niet op reageert een fysieke correctie als gevolg heeft.

A horse knows exactly what happens, before what happens happens.

Hoeft maar één keer.....

Maar wel in een intensiteit die aankomt.
Want een verbale correctie waar het paard niet op hoeft te reageren, en waar geen fysieke correctie op volgt creeert alleen maar ruis.
En ruis zorgt ervoor dat er op een volgende correctie niet naar behoren wordt gereageert. Ruis stompt een paard af, en dat is niet wat je wilt.

Tot je een keer een paard treft die denkt: "Bring it on!!" En dan zit je pas echt met een probleem. Ik zeg niet dat je niet fysiek mag reageren hoor, helemaal niet zelfs. Maar fysiek gezien leg je het natuurlijk wel af tegen een paard.

precies, en daarom moet je altijd wel eerlijk blijven op een manier die het paard begrijpt

Jessix

Re: paard/pony slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 01:01

En dat kun je volgens mij alleen maar doen door op het juiste moment, de juiste correctie te geven, welke weer per situatie en per paard verschillend is. Hoeveel mensen zien al niet het verschil tussen angst en dominant gedrag? Ik vind het vaak te simpel om alleen maar te zeggen "zo hard als nodig is..."
En ik weet echt wel dat Cassidy weet waar ze het over heeft, maar ik weet ook wel dat heel veel mensen er totaal geen idee van hebben. En dat is de reden waarom ik altijd maar zeg, houd je handen thuis! ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 01:02

Om te beginnen heeft Parelli het advies om je niet in te laten met een hengst als je niet op zijn minst level 4 bent. Die gaan door tot er bloed vloeit of er doden vallen. Ruinen en merries binden eerder in.

Ten tweede hoeft je niet meteen de confrontatie aan te gaan met een paard dat helemaal niets van Parelli weet. Je kunt naar een confrontatie toewerken. En de ultieme confrontatie komt echt niet out of the blue...

En ten derde is Parelli iemand die roept dat je ook toe moet geven als een paard een maatje te groot voor je is. En dan hoef je niet af te wachten tot de - zoals al eerder gezegd, ultieme confrontatie- doorgaans zie je die aankomen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 01:53

Cassidy schreef:
Om te beginnen heeft Parelli het advies om je niet in te laten met een hengst als je niet op zijn minst level 4 bent. Die gaan door tot er bloed vloeit of er doden vallen. Ruinen en merries binden eerder in.

Ten tweede hoeft je niet meteen de confrontatie aan te gaan met een paard dat helemaal niets van Parelli weet. Je kunt naar een confrontatie toewerken. En de ultieme confrontatie komt echt niet out of the blue...

En ten derde is Parelli iemand die roept dat je ook toe moet geven als een paard een maatje te groot voor je is. En dan hoef je niet af te wachten tot de - zoals al eerder gezegd, ultieme confrontatie- doorgaans zie je die aankomen...

Ik snap je nu niet meer. Vanwaar haal je er ineens hengsten, merries en ruinen bij? En wat is nou die ultieme confrontatie waar je het over hebt? En wanneer is een paard een maatje te groot? Als hij "oef" zegt als je met je fase 4 in komt? Grappig hoe verschillend je naar hetzelfde kunt kijken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 02:07

Happen is bij mij not done. Dan krijgen ze een tik, maar daarna blijf ik niet boos.
Ik verwacht alleen wel, dat ze het dan niet weer doen, anders krijgen ze er nog één, maar dat is nog nooit gebeurd.
streng maar rechtvaardig!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 03:07

Ik heb een denkbeeldig cirkeltje rond mijn voeten getekend.

Een paard die in mijn ruimte komt en mij aanraakt in de zin van bv: bijten, trappen, duwen, slaan met het hoofd etc.
Krijgt sneller als het licht een kreet "Hey" en een circus waarvan het paard goed schrikt en voor mij terugdeinst. Dit gaat echt snel en daarna is het ook over en gaan we normaal verder. De mate van optreden ligt aan het paard.

Ik merk vooral dat het groter optreden nodig is bij de "verpeste" paarden.
Die zijn vastgeroest aan hun gewoontes en je zou toch met iets moeten komen om daardoorheen te prikken.

Mijn ervaring tot nu toe is wel dat 1 of 2x flink optreden genoeg is.

Verder sla ik niet :n
Als een paard iets niet doet voor mij snapt hij het niet of kan hij het niet. Het ligt in mijn ogen niet in de aard van het dier om te dwarsbomen of te klieren.
Het is aan mij om duidelijker te zijn of het paard lichamelijk te trainen totdat hij het wel kan. Consequent zijn heeft ook een hele grote rol bij aanleren, afleren, onderhouden etc. Maar hiervoor hoeft niet worden geslagen, er zijn genoeg andere mogelijkheden.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:48

ik vind het altijd heel lastig om zo te bepalen of het 'slecht' slaan is, of een corrigerende tik.
ik vind (mijn mening) dat je zoizo niet mag slaan (heb ik al eerder geschreven), maar eigenlijk raak ik mijn (eigen) pony ook niet echt aan als hij wat stouts doet.
nu is mijn pony voorbeeldig opgevoed en heel gevoelig (zeg maar als ik mijn hand omhoog doe, doet hij zijn hoofd ook al omhoog), maar dan ik een tik ook echt niet nodig. maar bij de shet van mijn opa bijvoorbeeld.... een beetje lopen waarschuwen helpt dan echt niet... een tik als hij hapt vind ik dan wel op zijn plaats (maar wel op zijn kont bijvoorbeeld)
maar om even de vraag van de ts te beantwoorden, dat ligt dus aan een heleboel dingen. je moet eigenlijk zelf een beetje uitproberen waar hij het beste op reageerd.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:57

Als een paard mij bijt, jaagt hij me weg en staat hij bovenmij.
Ik concieer hem door een tikje tegeven met de buitenkant van mijn hand. Dat hij het net voelt maar totaal niet slaan is. Een paard moet weten dat hij dat niet bij de leider mag doen.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:08

loisbr96 schreef:
Ik concieer hem door een tikje tegeven met de buitenkant van mijn hand. Dat hij het net voelt maar totaal niet slaan is. Een paard moet weten dat hij dat niet bij de leider mag doen.

dat snap ik, maar maar zoals ik al zei, je moet even aanvoelen hoe een paard op je reageerd. hiet is niet de bedoeling dat ze kopschuw oid worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:27

Herve schreef:
loisbr96 schreef:

dat snap ik, maar maar zoals ik al zei, je moet even aanvoelen hoe een paard op je reageerd. hiet is niet de bedoeling dat ze kopschuw oid worden.

Je hoeft toch niet perse tegen het hoofd die tik te geven?
Paarden slaan elkaar ook als de één zich misdraagt, dus waarom zou een mens dat niet mogen. Als je, je macht maar niet misbruikt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:21

Ik denk ook echt dat het niet zo erg is dat je een paard een klap geeft, maar wel wanneer je dat doet.

En dat luistert heel nauw. Er gaat tussen paarden zoveel lichaamstaal vooraf eer een een tik uitgedeeld wordt. En die tik is nog vaak subtiel, want hoe vaak verwonden paarden elkaar nou bewust? Daarbij ziet een paard een ander paard als een paard, prooidier dus en kuddegenoot. Wanneer een mens slaat op het verkeerde moment dan is het een roofdier. Dat heeft een heel andere impact als wanneer een paard het doet.

Daarom blijf ik bij m'n standpunt dat we op moeten passen met de opmerkingen die we maken over dat je een paard gerust een schop onder zijn hol mag geven. Nogmaals zoveel gedrag komt voort uit onzekerheid/angst en gebrek aan leiderschap van het mens in kwestie. Dit vererger je alleen maar door te gaan slaan.

Persoonlijk vind ik dat dus een heel moeilijk onderwerp om een "advies" of mening te geven via de pc terwijl je paard, noch persoon nog nooit hebt gezien.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:05

maar als je even naar een kudde kijkt, er word ook heel wat afgedrijgd...
natuurlijk; jij ben een leider, en geen paard, maar een uurtje paarden observeeren kan ook wel helpen.
ik vind het heel geed van jessix zegt. zoals dit: Wanneer een mens slaat op het verkeerde moment dan is het een roofdier. Dat heeft een heel andere impact als wanneer een paard het doet. vind ik oo kheel belangrijk.
verder ben ik het ook helemaal met jessix eens over: Daarom blijf ik bij m'n standpunt dat we op moeten passen met de opmerkingen die we maken over dat je een paard gerust een schop onder zijn hol mag geven. Nogmaals zoveel gedrag komt voort uit onzekerheid/angst en gebrek aan leiderschap van het mens in kwestie. Dit vererger je alleen maar door te gaan slaan.

ts, ik hoop dat je wat aan onze adviezen hebt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:12

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Erg mee eens met bovenstaande.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:23

NH weet ik niets van,

echter, ik herinner me nog wel een situatie waarin een hoop verkeerd ging.
Ik stond mn VZpaard zn hoeven uit te krabben, ik ben op dat moment met een achterbeen bezig.

De pensionhoudster komt binnen, paard bijt geirriteerd op een houten lat, dat zag ik niet. Van mij had hij een ruk aan het halstertouw gekregen en toch echt een speech dat hij weet dat hij dat niet mag doen. Dan had het voor hem klaar geweest.
Pensionhoudster ziet dat ik niet zie wat hij deed, accepteert zijn gedrag niet en trapt hem vol tegen zijn buik.

Beest schrikt zich wezenloos, trekt zijn been acuut terug, ik schrik, spring weg...

Anyway, die straf is in mijn ogen way te hard. Wat ik eerder al las, er is bewust tegen zn buik getrapt en dat doet pijn.
Ik heb haar toen ook aangesproken dat het gepaster was geweest dat ze mij aansprak en ik hem had kunnen corrigeren.
Haar antwoord; 'In de kudde krijgt hij ook een trap''.

Tjsaa....

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:15

slofje, waarom erger je je aan mijn reactie? ik ben het alleen eens met jessix. mijn mening dus...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:36

Lieffiefi schreef:

:roll: Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat een ander paard trapt, omdat het op het hout staat te bijten...

Verder volledig eens met Jessix

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:40

Herve schreef:
slofje, waarom erger je je aan mijn reactie? ik ben het alleen eens met jessix. mijn mening dus...

Lees het nog eens :o

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:13

sorry, maar ik vat hem echt niet :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:47

ik erger me niet aan wat je zegt, ik ben het er erg mee eens met wat je zegt.
Ik ben het er heel veel mee eens :P zeg maar

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:55

Ik sla mijn paard eigenlijk nooit. Is ook nooit echt heel erg nodig geweest. Meestal geef ik een flinke brul en dan is het goed. 1x heb ik haar een zachte tik (en dan bedoel ik ook echt zacht) gegeven en een flinke brul aangezien ze aan de hand bijna niet te houden was (op vreemd terrein). Meestal krijg ik haar dan wel weer "bij me" aangezien ze dan haar aandacht bij mij moet houden, maar nu werd ik wel aangekeken alsof ik een paardenmishandelaar was :')

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:58

eviennoortje schreef:
Hallo allemaal!

Ik ben begon met rijden op een Holistische wijze, en ben daarna verder gegaan met mijn verzorg paard om die zo 'natuurlijk' mogelijk te behandelen. Via kuddegedrag, om het zo maar te noemen. Maar ik heb nu een ander verzorgpaard, en die bijt mij wel eens (ze is nog erg jong) of doet vervelend. Eigenlijk sla ik nooit paarden, maar in de kudde wordt een een paard toch ook gebeten of geschopt als hij ongehoorzaam is? Dus dat zou eigenlijk natuurlijk zijn, maar toch ook weer niet... Wat kan ik heb beste doen?

Mijn paard deed dat ook. Ik heb hem daarvoor één keer ongelooflijk hard geslagen op het juiste moment. Hij had heel goed door dat ie die mep kreeg, omdat hij mij gericht wilde bijten. Daarna heeft hij het echt nóóit meer gedaan. Ik redeneer ook, dat ik mijn paard nooit zo veel pijn kan doen, als dat een ander paard kan op een kudde. Maar ik ben ook wel rechtvaardig. Ik heb hem eerst gewaarschuwd, voor ik uithaalde.
Mijn paard moet mij tergen wil ik uithalen, maar dan doe ik dat dus ook gewoon. Dat is nu de afgelopen 11 jaar een keer of 3 voorgekomen. Dus ik ben best lief voor mijn paard. :D En mijn paard ziet mij heel graag. Als ie zich niet prettig voelt komt hij altijd naar mij en dan zou ie iedereen voorbij lopen voor mij. Echt een paard voor één persoon.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 22-08-11 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:01

sanne83 schreef:
Lieffiefi schreef:

:roll: Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat een ander paard trapt, omdat het op het hout staat te bijten...

Verder volledig eens met Jessix

Kom een keer kijken dan? Mijn paard trapt andere paarden weg hoor, als ie denkt dat er wat lekkers ligt. _O- Ook als ze op hout staan te bijten... :P Dat loste ik vroeger anders op, dan smeerden we er van dat spul op en dan lieten ze dat wel. Dat spul is helaas inmiddels chemisch afval.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:09

Het paard trapt dan het andere paard omdat hij niet aan de kant gaat. Niet als "straf" omdat hij op het hout staat te bijten.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:12

Slofje schreef:
ik erger me niet aan wat je zegt, ik ben het er erg mee eens met wat je zegt.
Ik ben het er heel veel mee eens :P zeg maar

oh sorry, verkeerd gelzen :o ik dacht al... wat heb ik nu weer verkeerd gezegd :')
maaruu... mensen... volgens mij heeft de ts al een poosje niet meer gereageerd, en we zijn het volgens mij allemaal eens dat de een slaan wel nodig vind en de ander niet. iedereen zijn eigen manier toch? :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:43

Ik sla inderdaad als het moet!
En dan ook niet 1 x maar gelijk 4 a 5 x achter elkaar zo dat ze echt door heeft dat het niet mag, daarbij druk ik haar terug op haar plek.

Als een paard over mij heen walst dan wals ik net zo hand weer terug, waarom zou ze dat bij mij wel mogen doen met het gewicht van 600 kilo, kan ik nooit terug dieuwen, dus dan krijgt ze een tik.
Ik weet dat ze daar van leren, want het is daarna nooit meer gebeurd!.

Ze mogen heel ver gaan, maar stil staan is stil staan, en netjes naarst mij lopen is netjes naarst mij lopen.
Ik heb meerdere jongen paarden opgevoed, en moet zeggen dat ze nog steeds gelukkig zijn, ze zijn netjes opgevoed, en weten precies wat wel of niet mag!.
En dat is duidelijkheid!

Je kan een paard 1 x goed aan pakken dan 10 x zachtjes!...