24/7 buiten ook 24/7 beschikking over eten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:39

Waratje schreef:
Caira schreef:
Zowel Rohan en Keevan, als mijn kudde thuis hebben 's winters onbeperkt voordroog tot hun beschikking en ze zijn allemaal prima op gewicht. JUIST een paard welke 24/7 buiten staat en dus meer te verduren heeft dan een stalpaard moet continue de beschikking hebben over voordroog of hooi. Helemaal als de temperatuur onder de 0 graden gaat.

Je zult zien dat ze in het begin erg veel eten en aankomen, maar na een week of 3 zijn ze gewend en zal het schrokken afnemen.

De shetten bij ons op stal zouden al dood zijn van hoefbevangenheid voor die 3 weken om zijn, dit klinkt heel leuk en zal bij veel paarden wel zo werken, maar er zijn altijd uitzonderingen.
Als het koud is moet je inderdaad zorgen dat ze meer kunnen eten, maar de hoeveelheid die ze meer moeten hebben hangt ook af van een aantal andere factoren. Met wind en een temperatuur net boven 0 kunnen ze stiekem heel veel warmte kwijtraken, meer dan met windstil vriesweer.

Voor mijn shetlanders (ik heb ze in de variatie shetlander tot belgisch trekpaard) heb ik oud hooi. Ik pas niet de kwantiteit aan maar wel de kwaliteit

mijnluxor

Re: 24/7 buiten ook 24/7 beschikking over eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:36

bij ons staan ze op een track van 600 meter met aan de ene kant eten en aan de andere kant drinken.
hebben ze wel de hele dag hooi, máár wel in netten.
tis wel veel werk om het hooi in de netten te doen, maar ze doen er veel langer mee waardoor er eind van de dag nog steeds wat in ligt, en savonds worden er weer nieuwe netten ingelegd.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:00

Net als Caira, zoek ik wel uit welk hooi de shetten krijgen, maar mijn shetten krijgen echt onbeperkt hooi, als het op is bij de volgende voerronde krijgen ze meer, is het een dag koueder gaat er ook meteen meer hooi naar de paarden. Inmiddels kan ik inschatten welke invloeden het weer heeft op het eetgedrag van mijn pony's, zet ik ze op stal dan wordt het hooi meer dan gehalveerd ten opzichte van buiten lopend. Dan eten ze vaak nog niet eens de helft van het voer. Mijn shetten hebben in de zomer een buik van onbeperkt weidegang, maar s'winters raken ze zelfs nog wat kwijt en als ik met ze werk krijgen ze ook nog krachtvoer in de winter bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:02

Ik bied wel vrijwel onbeperkt hooi aan in de winter en dit gaat prima tot nu toe bij bijna alle paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:18

Mijn open stal paard heeft altijd beschikking tot voer (gras of hooi).
Voor mijn warmbloed precies goed, maar voor een aantal pony's is dat wel echt te veel.
Groepen maken met die twee apart zou kunnen werken maar anderzijds is de combinatie warmbloed en bergpony's gewoon een hele stabiele combinatie.

We hebben ook een groep met bijna enkel heetgeblakerde warmbloeden maar daar vallen regelmatig nare rake klappen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:34

Hier tob ik nog wel een beetje. Echt onbeperkt hooi lukt helaas niet, dan worden ze te zwaar. Ze hebben daarom daarnaast stro in netten om nog wat te kunnen knabbelen en scharrelen.
In de zomer staan ze op strookbegrazing en krijgen 2x (of 3x) per dag een strookje gras. Als het heel nat weer is krijgen ze in de zomer een plukje hooi.
Ik zou ze wel meer willen voeren, maar dan krijge ze teveel. Ik heb vorige winter een periode wel geprobeerd onbeperkt hooi te voeren, maar dan ging er meer dan 10kg hooi per pony doorheen. Dat is echt teveel.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 17:45

Met hoeveel kilo hooi moet je rekening houden per paard? Dat ligt natuurlijk aan het gewicht... En met hoeveel kilo hooi is een uur grazen te vergelijken? ... Wat een vragen he... Maar beter goed voorbereid want als het voor de winter nog zou lukken om te verhuizen moeten we natuurlijk weten hoeveel hooi we nodig hebben en of dat haalbaar is in deze "moeilijke" hooi periode...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:53

Nee, die van mij staat wel 24/7 buiten, maar onbeperkt eten krijgt hij absoluut niet.
In de winter krijgt hij in 2 voerbeurten een zeer fijnmazig hooinet gevuld met hooi en wat stro, in de zomer strookbegrazing: dus als zijn strook op is voordat wij komen, heeft ie even pech gehad :P

Maar ik heb wel een paard die chronisch overgewicht heeft, dus hij krijgt sowieso al veel minder dan een normaal paard. Dus ja, elke week heeft hij wel korte 'honger' periodes waarin zijn eten simpelweg op is.

Ik geloof dat de richtlijn is 1,5 kg. hooi per 100 kilo paard, uitgaande van het ideale gewicht. Die van mij kreeg in de winter nog geen 1 kg. hooi per 100 kg. paard (uitgaande van zijn ideale gewicht), maar het is wel in overleg met de dierenarts gegaan. Dit jaar krijgt hij wel weer wat meer hooi in de winter: 3 plak hooi+ 1 plak stro.

Jaren terug stond ie wel 24/7 buiten incl. 24/7 eten... ik kon elke maand steeds weer langere singels kopen := Dus nee, die tactiek werkt niet: hij blijft toch maar door eten hahaha, zit geen rem op :P Dus dan wil ik wel graag voor die rem zorgen! }>

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:27

Angela_28 schreef:
Met hoeveel kilo hooi moet je rekening houden per paard? Dat ligt natuurlijk aan het gewicht... En met hoeveel kilo hooi is een uur grazen te vergelijken? ... Wat een vragen he... Maar beter goed voorbereid want als het voor de winter nog zou lukken om te verhuizen moeten we natuurlijk weten hoeveel hooi we nodig hebben en of dat haalbaar is in deze "moeilijke" hooi periode...

Probeer de calculator op PaardNatuurlijk eens :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:06

Hier 24/7 toegang tot gras of hooi. Zowel als ze op stal staan (hooi dan alleen ;)) als op de weide (ook hooi tot hun beschikking). Hooi op de weide wordt aangepast ana hoeveel ze eten, als er de volgende dag niets meer ligt wordt er meer gegeven, heel veel over? Dan wat minder. Het is wel graszaadhooi, en geen echt rijk hooi, daar krijgen ze maar een beetje van.Ik vind het wel belangrijk dat paarden 24/7 wat te knabbelen hebben en zich niet gaan vervelen, ook buiten. Anders gaat mijn merrie ook andere paarden opeten (wordt ze gefrustreerd en gaat bitchen :') )

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:46

hier ook een kwpn merry en pony met 24/7 buiten, en 24/7 hooi/gras. we hebben een klein weiland en in de zomer mogen ze daar natuurlijk op. Momenteel hebben we het in twee verdeeld maar we willen gaan werken met strookbegrazing. Daarnaast krijgen ze af en toe wat hooi bij. In de winter hebben ze een pad met twee paddocks en krijgen ze onbeperkt hooi in hooinetten.

Zonder die netten aten ze dat veel te vlug op en stonden ze langere tijd met heel weinig. Nu is het meer verdeeld. De pony krijgt wel een dik buikje. De kwpn merrie niet. In de winter zijn ze wat dikker maar dat kunnen ze ook gebruiken met de koude.

Indien ze te dik zouden worden zou ik ook eerder kiezen voor minder rijk hooi dan voor minder hooi.