Waratje schreef:Caira schreef:Zowel Rohan en Keevan, als mijn kudde thuis hebben 's winters onbeperkt voordroog tot hun beschikking en ze zijn allemaal prima op gewicht. JUIST een paard welke 24/7 buiten staat en dus meer te verduren heeft dan een stalpaard moet continue de beschikking hebben over voordroog of hooi. Helemaal als de temperatuur onder de 0 graden gaat.
Je zult zien dat ze in het begin erg veel eten en aankomen, maar na een week of 3 zijn ze gewend en zal het schrokken afnemen.
De shetten bij ons op stal zouden al dood zijn van hoefbevangenheid voor die 3 weken om zijn, dit klinkt heel leuk en zal bij veel paarden wel zo werken, maar er zijn altijd uitzonderingen.
Als het koud is moet je inderdaad zorgen dat ze meer kunnen eten, maar de hoeveelheid die ze meer moeten hebben hangt ook af van een aantal andere factoren. Met wind en een temperatuur net boven 0 kunnen ze stiekem heel veel warmte kwijtraken, meer dan met windstil vriesweer.
Voor mijn shetlanders (ik heb ze in de variatie shetlander tot belgisch trekpaard) heb ik oud hooi. Ik pas niet de kwantiteit aan maar wel de kwaliteit