Bitloos maar met constante druk op teugels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:44

ZusJacobs schreef:
Ik heb nooit gezegd dat het een scherpe optoming is. Academische kaptoom is prima mee te rijden als je er mee weet om te gaan (heb je ook geen constante druk voor nodig). Weense kaptoom geeft eveneens meer ruis dan een academische, wel beter dan een stalhalster.

De academische werkt gewoon scherp in, hoe je het ook wendt of keert, op de momenten dat hulpen doorkomen. Er is een groot verschil tussen een brede platte neusriem en een rondgenaade met harde kern.
Daar moet je zeker mee om weten te gaan, reden waarom ik hem afraad om mee te rijden. Ik ken de ruiters niet aan wie ik ze verkoop. Ik vind het niet iets om elk om het even ruiter aan te raden die bitloos wil gaan rijden.

Het gaat hier ook nog om iemand die de wens uitspreekt om met constante druk te rijden.

Kaptomen zijn ook nooit bedoeld geweest om mee te rijden. Ze werden altijd in combinatie met een bit gebruikt na de longeer periode van het inrijden. Dus met verdeelde druk naar neus en mond.

ZusJacobs

Re: Bitloos maar met constante druk op teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:50

Je leest het verkeerd, ik bedoel een kaptoom in het algemeen (Dus ook de Weense). Dat een kaptoom vroeger nooit voor het rijden gebruikt werd betekent niks.. Dat een academische scherp in werkt, ja en nee, kan zo vriendelijk zijn als de ruiter zijn hand..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:05

Dat hij vroeger (en op Hoge Scholen voor de rijkunst nog steeds) niet voor rijden werd gebruikt wil zeggen dat hij daar niet voor bedoeld is. Als je dat toch wilt doen, moet je je bewust zijn van de werking en de verschillen daarin bij de kaptomen onderling.
De academische is onvriendelijker in dezelfde hand, vanwege zeer smal drukpunt. Dat geeft meer druk dan een breder drukpunt.
Ik vergelijk het altijd met een pelham. Dat is een heel fijn bit als je niet met druk rijdt en fijne hulpen wilt geven en niet wilt "schreeuwen" tegen het moeilijkere paard. Maar bij een "gewoon" paard zie ik geen reden om met pelham te rijden, die luistert naar gefluister van een gewoon bit.
Je kunt het ook vergelijken met stang en trens gebruik. Moet je ook zeer voorzichtig mee te werk gaan en raad je ook niet elk om het even ruiter aan als eerste probeersel bij kennismaking met dressuur bv.

TS is op zoek naar iets ipv een touwhalster om met druk te kunnen rijden, en dan valt de academische gewoon af, in mijn ogen.
Maar TS is vrij om met alle info die er gegeven wordt, een eigen keuze te maken.
Wij kennen het paard en de rijkunst van TS niet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:40

Wat ik uit de site www.bitloos.nl heb kunnen opmaken, is dat de enige bitloze optoming waarmee je met constantie druk mag rijden, een kaakgekruist hoofdstel is. 'Ruiters die gewend zijn om dressuurmatig met een aanhoudende contactteugel te rijden, zoals in de dressuur op wedstrijden veelal gevraagd wordt, kunnen zonder problemen tot dit hoofdstel overgaan en ermee wegrijden alsof ze met een bit rijden.'

Een voorbeeld van een kaakgekruist hoofdstel is deze:
Afbeelding
Bitloos Hoofdstel Walnut.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:24

En een sidepul gaat toch net zo goed ?
Ik denk dat de nadruk ligt op de overgang voor dressuurruiters. "Zonder problemen over gaan" is niet hetzelfde als "enige geschikte".

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:47

Een sidepull werkt op een andere manier in dan een kin/kaak gekruist hoofdstel. Een kin/kaakgekruisd hoofdstel is voor de overgang van bit naar bitloos het meest geschikt omdat de manier van rijden het meest overeenkomt.

Om nog terug te komen op mn vorige reactie, ik heb niet gezegd dat je geen teugels nodig hebt om stelling te krijgen, maar dat je vanuit je been naar je hand rijd en dat je paard zou moeten wijken voor druk en daardoor de stelling aanneemt. De stelling komt niet door stand door het vragen met de hand aan de binnenzijde als het goed is.

Overigens kun je op onderstaande site diverse hoofdstellen vinden die voor de overgang van met bit naar bitloos geschikt zijn: F.R.A. werkt middels verschillende systemen: 1 tm 5, elk systeem staat voor een andere druk of inwerking op het paard. Zo is 1 de rijring welke alleen op de nek inwerkt en 5 werkt in op nek, neus en wangen met kaak/kin gekruiste teugelvoering (en lijkt het meest op een regulier hoofdstel)
Eventuele verdere info is te vinden bij productinformatie.

Succes in iedergeval met de zoektocht naar het juiste hoofdstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:19

dorientjuh schreef:
Wat ik uit de site http://www.bitloos.nl heb kunnen opmaken, is dat de enige bitloze optoming waarmee je met constantie druk mag rijden, een kaakgekruist hoofdstel is.

En die club is dus niet meer neutraal en objectief, en hebben blijkbaar een deal met Cook. :')

Weet gewoon dat constante druk sowieso niet leuk is voor een paard en vraag jezelf af waarom je met constante druk zou willen rijden.
Wil je het, dan is het om 't even met welk systeem (behalve de mechanische, gebruik die aub niet), mits de neusriem maar breed, dik en zacht is en op de juiste plek op de neus ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:22

Maroesjka schreef:
Een sidepull werkt op een andere manier in dan een kin/kaak gekruist hoofdstel. Een kin/kaakgekruisd hoofdstel is voor de overgang van bit naar bitloos het meest geschikt omdat de manier van rijden het meest overeenkomt.

Ook al zo'n fabeltje. ;)
Of je nu een zijdelings of kruislings systeem hebt, een manier van rijden wordt er niet anders van. En je hoeft ook niet anders te gaan rijden met een bepaald systeem.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:50

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:42

JoviBan schreef:
Maroesjka schreef:

Ook al zo'n fabeltje. ;)
Of je nu een zijdelings of kruislings systeem hebt, een manier van rijden wordt er niet anders van. En je hoeft ook niet anders te gaan rijden met een bepaald systeem.

Het woord sidepull zegt het al: zijwaartse beweging en bij een ander systeem, 5 bijvoorbeeld, kun je werken met een ophouding zoals bij de gewone dressuur meer gebruikelijk is, systeem 5 is hierdoor het meest vergelijkbaar qua rijden met een regulier hoofdstel.
Fabeltjes verkopen niet hè, er is echt wel over nagedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:49

Maroesjka schreef:
Het woord sidepull zegt het al: zijwaartse beweging en bij een ander systeem, 5 bijvoorbeeld, kun je werken met een ophouding zoals bij de gewone dressuur meer gebruikelijk is, systeem 5 is hierdoor het meest vergelijkbaar qua rijden met een regulier hoofdstel.

Ik heb géén idee wat "systeem 5" is.
Maar bij ieder systeem kun je een ophouding maken en dressuurmatig rijden.
Dat dit alleen (goed) bij "systeem 5" ?? zou kunnen, is inderdaad een fabeltje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:23

Ik rijdt met een halster als in "gewoon dressuur". Ophoudingen komen prima door, stelling en buiging blijft eender. Ik zie het niet waarom er 1 specifiek hoofdstel geschikt zou zijn.

Als gezegd, bij constante druk is een brede zachte neusriem gewensd.

Het feit dat er info bestaat over bepaalde hoofdstellen op een bepaalde manier, wil niet zeggen dat de rest van de hoofdstellen daardoor meteen afvallen.

Vergelijk bevoorbeeld met een Perzische katten verkoper of een kattensite die zegt: "De Perzische kat heeft zacht haar. Hij is daardoor prettig in aanraking en een schoonheid op uw meubilair."

Dan kun je iedereen die een "zachte kat" wil een Pers aan raden, maar er zijn zoveel langharige of zacht aanvoelenden katten en het is onzin om dan als iemand zegt:
"Je kunt een Maine-coon kiezen" te gaan beweren dat de Maine-coon geen goede keuze is omdat een Pers de enige optie is, omdat die zacht haar heeft en een schoonheid op uw meubilair is, want dat staat op die site....

Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel. De informatie over de Pers is niet verkeerd, maar het is niet zo dat het de enige kat met zacht haar is. Er zijn andere opties voor hetzelfde doel, buiten die geboden wordt.

Zo is hier de info over de diverse bitloze hoofdstellen op zich niet verkeerd, maar het is niet zo dat ze de enige zijn met bepaalde eigenschappen of de enige optie voor iemand die met druk bitloos wil rijden.

Overigens heb ik begrepen dat er op bitloos.nl ook veel ervaringen staan, dus daar zou men kunnen kijken alvorens een keuze te maken, ipv een keuze te maken op wat er door de fabrikant of "deskundige" geschreven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:31

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:51

Bedankt voor de specifieke links.

Ik heb even gekeken en het valt me op dat de ervaringen bij de hoofdstellen op zich kinderlijk zijn omschreven. Wat moet je met "de neusriem is te breed"? Wat had dat dan voor nadelig effect? Is het niet handiger om te schrijven dat bv hulpen niet doorkwamen door te groot verdeelvlak ofzo?

En "geen metaal in de mond dus vriendelijker" is ook niet iets wat in een rapport over een bitloos hoofdstel in gebruik hoeft. Men kiest om eigen redenen voor bitloos en men wil weten hoe dingen werken. Niet wat je van bitloos vindt.

Daarbij viel het me op dat de diverse hoofdstellen door heel weinig ruiters zijn beoordeeld en blijkbaar ter proef zijn meegegeven, ipv praktijkervaringen van mensen die voor een bepaald hoofdstel hebben gekozen.
Dat geeft een iets ander beeld.

Wat me ook opviel was dat bij de meeste de release niet goed werkte.

Nou ja, niet om het hele topic nou daar naar toe te trekken, maar het valt me een beetje tegen eerlijkgezegd.

Wel raad ik aan te lezen wat er onder staat, na alle verschillen die ze tussen met bit een zonder bit hebben ervaren:

Citaat:
Géén verschillen die werden ervaren tussen het rijden met een bitloos hoofdstel en het rijden met bit:
mate van nageeflijkheid
hoeveelheid controle
mate van bestuurbaarheid
eigen gevoel van veiligheid
de hulpen zijn hetzelfde
de 'rem' werkt net zo goed
het dressuurrijden is gewoon hetzelfde
het rijden van figuren, overgangen, tempowisselingen, eigenlijk alles gaat hetzelfde

En dat slaat op alle hoofdstellen die geprobeerd zijn die daar gemeld staan.

Het is dus echt niet zo dat 1 ervaren werd als enige goede voor dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:58

@Lusitana:
Het zijn de letterlijke woorden (zinnen) van de betreffende mensen. Er is dus geen verhaaltje omheen gebouwd. De bevindingen zijn gewoon letterlijk overgenomen zoals ze destijds aangeleverd zijn.
Als iemand bijv. schrijft dat hij/zij de neusriem te breed vond, dan is dat misschien omdat hij/zij dat te vriendelijk vond. Maar dat is een conclusie die je als lezer zelf kunt trekken.
Er is volledig in het midden gelaten waaròm mensen vonden wat ze vonden.
Er is geen verhaal, discussie of vraag & antwoord geschreven om eea op te leuken of beter/mooier/onaantrekkelijker te maken. Het zijn heel simpel en basic de ervaringen en meningen van de mensen zelf. Geheel objectief dus. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:05

Ja, maar het gaat om zeg maar een rapport waar anderen wat uit moeten halen, anders kunnen ze die hele pagina wel weglaten. "Neusriem te breed" is onvolledige informatie van de persoon die dat beweert.

Verderop kom ik bv tegen "touwtjes niet prettig" en later iets van "touwtjes niet prettig omdat ze bij lange teugel gingen wapperen". Kijk, dat laatste heb je wel wat aan, het eerste niet. Zo moeilijk is het toch niet aom als "keurder" het waarom er bij te zetten?

Ik begrijp dat het gaat om blijkbaar niet erg volledig ingevulde rapporten, maar je kunt je afvragen wat het publiceren van vage dingen voor nut heeft.
Ik snap ook dat niet iedereen even goed onderlegd is met het uitdrukken op schrift, maar ik zou als uitlener van het product wel proberen om zo volledig mogelijk info terug te krijgen en geen genoegen nemen met te dit of te dat zonder onderbouwing en dus aandringen op de "waarom" bij alles.
Maar goed, dat ben ik.
Ik ben van het soort van zelf ondervinden, maar als ik op rapporten van anderen af moest gaan, zou ik een en ander niet als nuttig of duidelijk hebben ervaren.

Nogmaals, ik wil niet dat het nu over de site gaat.
Maar wat dus duidelijk is gebleken is dat je met allen gewoon dressuur kan rijden en dat wordt nog duidelijker op de andere ervaringspagina die niet specifiek over de hoofdstellen gaat. Daar heb je verhalen en foto's die aantonen dat er "normaal" dressuur, dus met aangenomen teugel=constante druk, wordt en kan worden, gereden met de diverse hoofdstellen.

Uiteraard voelen sommigen anders aan voor paarden, maar dat is niet anders dan met bitten en neusriemen bv, maar we gaan ook niet roepen dat er maar 1 bit of 1 neusriem geschikt zou zijn voor dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:31

Jammer dat jij er niks mee kunt Lusitana.
Maar gelukkig is de pagina niet speciaal voor jou bedoelt. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:47

Ik rijd met een kaakgekruist hoofdstel gewoon met constante druk.
Paard is er heel relaxt onder, wel iets hangerig maar dat is ze met bit ook snel.

Over het constante druk verhaal kan ik wel simpel zijn..
Een sidepull of kaakgekruist kan je prima met contact rijden als het een goed hoofdstel is.
Met een goed hoofdstel bedoel ik een hoofdstel met brede neusriem en degelijke kaakdelen.
Ik heb er meerdere, ook een dr.cook en die bevalt heel goed. Lekker brede kaakriemen.
Marylot heb ik ook, die zijn wat smaller maar schuiven enorm zonder aanpassing.
(gedeeld kopstuk, het geheel gaat schuiven. aangepast en nu gaat het goed.)

Ook heb ik een nurtural, maar die past niet helaas dus die is te koop.

Overigens verschilt het wel per paard bij mij of het werkt of niet.
De een loopt er super op en de ander loopt alleen met zijn/haar kop in de lucht.
Laatste keer met mijn dr cook gereden en dat ging top, fijn nageeflijk.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:58

JoviBan schreef:
Maroesjka schreef:

Ik heb géén idee wat "systeem 5" is.
Maar bij ieder systeem kun je een ophouding maken en dressuurmatig rijden.
Dat dit alleen (goed) bij "systeem 5" ?? zou kunnen, is inderdaad een fabeltje.

De systemen staan in een eerdere reactie van mij met een kleine uitleg beschreven, daarnaast staat er dat systeem 5 (van F.R.A.) het meest vergelijkbaar is qua rijden met een regulier hoofdstel.
Systeem 1 van F.R.A. is daar niet mee te vergelijken omdat het een rijring is en daarmee kun je inderdaad ophoudingen maken, maar het rijdt toch wel iets anders dan een hoofdstel met bit.
De systemen hebben te maken met de drukpunten op het hoofd van het paard en de teugelvoering.
Daarbij zeg ik niets over of iets alleen wel of niet bij een bep. systeem kan, alleen dat er wel over na wordt gedacht bij het ontwikkelen van de hoofdstellen of rijhalsters, bij welk merk of type dan ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:18

JoviBan schreef:
Jammer dat jij er niks mee kunt Lusitana.
Maar gelukkig is de pagina niet speciaal voor jou bedoelt. :)

Idd. Maar het is wel informatief bedoeld en het is jammer dat de info zo niet helemaal volledig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:33

De info is helemaal volledig, aanzien er diè info staat zoals de betreffende info bedoeld is.
Als je andere/meer info wilt, dan is die ook vast wel ergens te vinden.
En hier wil ik 't graag bij laten.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:42

TS, ik rij bitloos met een kaakgekruist hoofdstel, de FRA Indy. Bevalt mij heel erg goed, er zit wat betreft de hulpen bijna geen verschil in vergeleken met rijden met bit (alleen heb ik minder druk nodig, paard reageert er erg goed op!). Ik ben hier sinds kort op overgestapt vanaf het bit, dat zal nu een maand of twee geleden zijn.

In mijn profiel en hier staan een paar foto's. Ik ben geen topamazone, maar ik denk dat het beeld van wat je kan met dit hoofdstel duidelijk genoeg is (al moet je natuurlijk voornamelijk met je zit rijden en dient je hoofdstel niet om stelling af te dwingen, etc. maar ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt t.o.v. een touwhalster).

Voor mijn andere paard heb ik ook een bitloos hoofdstel van FRA, ben even de naam kwijt. Hiervan staan ook foto's in mijn profiel. Deze is kingekruist en zit dus alleen om de neus. Na veel oefenen en proberen kunnen zowel mijn merrie als ik er nu mee overweg, maar ik moet zeggen dat ik hier de teugels nog maar amper gebruik en veel meer op mijn zit ben gaan rijden (waar ze nu ook ineens op reageert ;) ). Als je echt met aanleuning wilt rijden, dan raad ik echt een kaakgekruiste aan die ik als eerste noemde.

JustNatural

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:06

zelf rijd ik met een touwhalster (aangezien mijn hafje vrij rustig is), maar hiervoor had ik een draver en had ik dus hetzelfde probleem als jouw :(:) We hebben ook aan rechtrichten gedaan en dat werkte prima, eerst reden we hem met leren bit maar we hebben hem ook een tijdje met CRB halster gereden (Cross Rope Bridle) Dit werkt ook heel goed :j

Nog heel veel geluk!

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:15

natasha1996 schreef:
als ik eerlijk mag zijn vindt ik bitloss rijden heel slecht
want je stuurt dan met het hooft
en als je met bit rijdt weet je toch wel hoe je er mee om moet gaan bij sommige

dit is niet gemeen bedoelt :D

Als je bitloos rijd stuur je NIET met het hoofd.
Je werkt in met je zit en verder zijn de hulpen niet anders als met een bit !
De ophouding aan de teugels zijn niet heftiger als met een bithoofdstel.
De inwerking verschilt bij bitloze hoofdstellen maar je stuurt niet door te trekken aan het hoofd
maar door de inwerking met je zitbeenknobbels in combinatie met ophouding/druk aan/op de teugel!

JustNatural

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:23

natasha1996 schreef:
als ik eerlijk mag zijn vindt ik bitloss rijden heel slecht
want je stuurt dan met het hooft
en als je met bit rijdt weet je toch wel hoe je er mee om moet gaan bij sommige

dit is niet gemeen bedoelt :D

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Verder nog wat te zeggen? :D