Houden paarden van rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:10

Fellor schreef:
Alles wat een paard onder het zadel doet zou het liever los doen (zoals die flinke galop, dat rondje bos enz enz). Gezien dat niet kan is rijden iets wat een paard afwisseling brengt, maar dit is dus eigenlijk bij gebrek aan de betere optie.

Wat is je onderbouwing hiervan?

KDS

Re: Houden paarden van rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:42

ik doe dezelfde dingen onder het zadel als op de grond qua oefeningen, toch staat het paard naast het opstapkrukje... en gaat er niet weg tot ik opstap ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:02

Zelfde hier.

Zaterdag wilde [***] trouwens weer rijden, maar toen ik op de cavaletti stond, kwam Frederieke eraan en besloot ik dat ik liever met haar wou praten, dus heb [***] beloond voor het aanbieden en de rest van de training hielden we het bij grondwerk.

Zondag wilde ik wel rijden, vroeg [***] om naast de cavaletti stil te staan en op het moment dat ik mijn been over zijn rug wilde leggen, stapte hij opzij weg. Dus ik cavaletti weer naast hem slepen, been over zijn rug en [***] stapte weer twee passen opzij. Duidelijk. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:29

Ik denk dat er iets te veel vanuit menselijke visie naar het "leuk vinden van rijden" wordt gekeken.

De paarden die ik heb gehad gingen ook klaarstaan bij het krukje voor opstappen, maar dit kan net zo goed zijn om een beloning (dit hoeft geen voer te zijn) te ontvangen of omdat ze dit gewoon zo geleerd hebben.

Ook het dansen met een goede danspartner is een leuke vergelijking om ons als ruiter een beeld te geven van hoe dingen zouden moeten verlopen en daardoor als ruiter te verbeteren, maar het paard ervaart rijden heel anders dan wij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:16

Ik geef [***] inderdaad ook een beloning als hij bij het balkje gaat staan - maar vervolgens is hij degene die ook echt blijft staan of wegloopt tijdens het opstijgt.

Dus of [***] heeft het gewoon slecht geleerd, ( :j inderdaad, heb het hem helemaal niet geleerd), of hij heeft daadwerkelijk zelf zo'n ideeen over wel of niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:22

Ging hij ook bij het krukje staan als jij er niet op stond?

Het is natuurlijk wel zo dat dat je je paard kan rijden zonder dat het hem dwars zit of dat hij delen ervan leuk vind, zoals die lekkere galop buiten of het feit dat hij dan eens wat prikkels krijgt, maar het gaat mij erom dat dat allemaal ook kan zonder dat er iemand op zit en dat paarden dus niet direct "van rijden houden".

Opstijgen kan ook betekene: oh we gaan leuk naar buiten. Het feit dat hij een positieve asscoiatie heeft met opstijgen betekent niet perse dat hij liever met iemand op zijn rug naar buiten gaat. Het gaat dus niet om iemand op zijn rug maar om het naar buiten.
Dat is mijn punt. Of een paard echt van rijden houdt; ik denk dus dat ze het liever zonder iemand op hun rug deden, maar dat we het wel zo aangenaam kunnen maken dat ze er geen last van hebben.

Het is maar wat je onder houden van laat vallen.

ZvVeelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:45

Echt een mooi verhaal! Je hebt zeker wel een hele goede band met je paard?

Ik zit al 6 jaar op paardrijden, maar ik heb er nooit aan gedacht dat paarden het misschien wel helemaal niet leuk vinden. Ik droom al elke dag van een eigen paard :z , lekker lange buitenritten maken, wandelen, springen, strandritten maken, enz. Maar het mag niet van mijn ouders... Dus blijf ik gewoon lekker door dromen. Het lijkt me echt geweldig om zoiets mee te maken.

Niet elk paard vindt rijden leuk, sommige paarden moeten keihard werken om hun baas te vreden te houden, en andere hebben plezier met hun baasje.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:03

Wat een leuk verhaal. :D

Ik vraag het me vaak af, of mijn paard net als ik plezier beleeft aan het rijden. Echt naar zal hij het niet vinden, want waarom zou hij anders vrolijk naar me toe komen als ik hem roep? Dat denk ik dan altijd maar, maar ik zou er véél voor over hebben om een keer een dagje mijn paard te zijn en te weten wat er in hem omgaat.

Het is wel te meten natuurlijk. :) Hersenactiviteit kan gemeten worden en daar kun je wel het een en ander uithalen. Ik weet niet in hoeverre de hersenen van paarden al in kaart gebracht zijn, maar deels zal het overeen komen met ons.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:11

Hhhm, lastige vraag... Ik ken wel paarden die als ze ontsnappen, naar de poort lopen met een hoofd van HIER wil ik naartoe!! Dus echt van de rest weg.
Een shetje dat sinds ze voor de kar beleert is, lekker bitloos ook, met een zeer ondeugend hoofd lekker naar buiten gaat.
Maar haar idee van mennen is: Ikke mijn rondje doen, mens mag niet bemoeien, ik trek haar alleen mee zodat ze kan kirren hoe lief en braaf en goed ik ben. Verder wens ik geen bemoeienis. Bepaal zelf wel hoe hard ik ga. De route maakt mag zij dan kiezen dat maakt mij toch niet uit.

Zucht, konden we hun gedachten maar lezen... Ik bedoel mijn paard komt echt wel op me af, maargoed ik kan het dan ook niet laten haar dan een peentje oid te geven. :o

swiftie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:19

mijn paard houd absoluut van rijden
als ik aan hem vraag of hij wilt rijden begint hij uitbundig te hinniken <3

en als ik dan een keer boos op hem ben en ik zeg: "dan gaan we niet rijden hoor"
dan is hij spontaan weer heel lief en wilt ie zo graag rijden <3 *D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:34

Fellor schreef:
Ging hij ook bij het krukje staan als jij er niet op stond?

Het is natuurlijk wel zo dat dat je je paard kan rijden zonder dat het hem dwars zit of dat hij delen ervan leuk vind, zoals die lekkere galop buiten of het feit dat hij dan eens wat prikkels krijgt, maar het gaat mij erom dat dat allemaal ook kan zonder dat er iemand op zit en dat paarden dus niet direct "van rijden houden".

Opstijgen kan ook betekene: oh we gaan leuk naar buiten. Het feit dat hij een positieve asscoiatie heeft met opstijgen betekent niet perse dat hij liever met iemand op zijn rug naar buiten gaat. Het gaat dus niet om iemand op zijn rug maar om het naar buiten.
Dat is mijn punt. Of een paard echt van rijden houdt; ik denk dus dat ze het liever zonder iemand op hun rug deden, maar dat we het wel zo aangenaam kunnen maken dat ze er geen last van hebben.

Het is maar wat je onder houden van laat vallen.

En dat is dan weer JOUW visie, wat niet hetzelfde is als HET FEIT.
Jij denkt en vermoed er vrolijk een eind op los, maar of dat daadwerkelijk zo is, daar heb je geen idee bij; simpelweg omdat je het niet WEET.

Ik kan alleen maar constateren dat mijn paard het leuk vindt buiten. Als een echte toerist kijkt ze constant om zich heen, ziet dus ook alles (ook wat er niet is). Of ze dat liever zonder mij doet?? Geen idee....

Ik heb een poos een IJslander verzorgt, die vanalles werd toegedicht, behalve dat het een enthausiast paard was. Daar ging ik dan mee wandelen want rijden zou gevaarlijk zijn en nog zowat van die dingen. Op een zeker moment blijft dat beest stil staan. Deed niets meer; wilde niet vooruit, niet achteruit, niets! Daar sta je dan, midden op een leeg industrieterrein....... Ze keek me alleen maar aan en dan naar achteren..... Ik ben er dus maar op gaan zitten en ze vertrok als een pijl uit een boog! Oren erop, kop erop en gaaaaaaaan. En heel netjes op de baas passen, dat die er niet afviel, zo zonder zadel. Dus ja, IK kan bewijzen dat er paarden zijn die rijden leuk vinden. Dat wil niet zeggen dat alle paarden het leuk vinden maar dit specifieke paard dus wel en die trok er ook het nodige voor uit de kast om haar zin te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:59

Dat beschouw ik ook enit direct als bewijs hoor. Ik beweer nergens iets zeker te weten, ik geef alleen aan dat je er neit zomaar bij iedere reactie of actie vanuit kan gaan dat het betekend wat wij als mensen denken. Het is toch ook maar wat je onder houden van laat vallen? Ik snap niet zo goed waarom je over die opmerking valt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:01

Hier 3 die amper gereden worden. Twee vinden er geen hol aan, die zijn ook niet goed onder het zadel dus wellicht vandaar.
De derde vind het echter wel hartstikke leuk om eens in het half jaar een ritje te maken. Hoe meer aandacht ze krijgt hoe beter, oortjes erop en flink doorstappen.