Boeken???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 21:01

amyz schreef:
Wat ik je ook beslist kan aanraden en je heeeel veel leert over op een totaal andere manier omgaan met je paard is de Tao van Equus, van Linda Kohanov (als ik het zo goed schrijf hihi).
Is echt een heel andere kijk op het paard en hoe je ermee om gaat, t moet je wel liggen want sommige stukken zijn best gecompliceerd, maar het is beslist de moeite waard :j Staan geen concrete oefeningen in oid, is meer aanvullende informatie (hoewel, aanvullend is miss niet het juiste woord). Maar kan m je echt aanraden!


ik zal die dan misschien kopen als ik al een paar oefeningen ken, want dat wil ik nu graag :)

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 21:02

Cassidy schreef:
amyz schreef:
Wat ik je ook beslist kan aanraden en je heeeel veel leert over op een totaal andere manier omgaan met je paard is de Tao van Equus, van Linda Kohanov (als ik het zo goed schrijf hihi).
Is echt een heel andere kijk op het paard en hoe je ermee om gaat, t moet je wel liggen want sommige stukken zijn best gecompliceerd, maar het is beslist de moeite waard :j Staan geen concrete oefeningen in oid, is meer aanvullende informatie (hoewel, aanvullend is miss niet het juiste woord). Maar kan m je echt aanraden!


En ik kan dan weer niets met Kohanov. Ik vind haar voor een beginner te hoog gegrepen. Heb "Ruiter tussen twee werelden" van haar liggen. Bij interesse wel voor een zacht prijsje over te nemen.


dan zal ik beginnen met Parelli :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:04

Grondwerk of Parelli is niet het "kennen van oefeningen". Want als je alleen maar oefeningen gaat doen, dan verworden de paarden op een gegeven moment tot robots en zombies. Je moet in dat koppie zien te komen, en daar is geen kant-en-klaar recept voor. Bekijk de filmpjes van Linda Parelli en Remmer en Allure maar. Ze doet daar heel verschillende dingen met de paarden. Weet wanneer ze druk op moet voeren en wanneer ze ruimte moet geven. Dat is NH. Ingaan en inspelen op je paard. Niet klakkeloos grondwerkoefeningen uit je hoofd gaan leren en deze in een vaste volgorde op je paard loslaten.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:09

amyz schreef:
Wat ik je ook beslist kan aanraden en je heeeel veel leert over op een totaal andere manier omgaan met je paard is de Tao van Equus, van Linda Kohanov (als ik het zo goed schrijf hihi).
Is echt een heel andere kijk op het paard en hoe je ermee om gaat, t moet je wel liggen want sommige stukken zijn best gecompliceerd, maar het is beslist de moeite waard :j Staan geen concrete oefeningen in oid, is meer aanvullende informatie (hoewel, aanvullend is miss niet het juiste woord). Maar kan m je echt aanraden!

Kohanov is van therapie met paarden, interessant om te lezen, maar voor NH basis en oefeningen geeft het geen lesstof.

amyz

Berichten: 6934
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:12

Daarom zei ik al, ergens is het aanvullend, hoewel dat misschien niet het juiste woord is. De nadruk ligt inderdaad op de therapie, maar ook ontzettend veel over hoe het paard in elkaar steekt zeg maar. Zelf heb ik er eigenlijk juist heel erg veel aan in de omgang met mn pony..

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 11:26

Cassidy schreef:
Grondwerk of Parelli is niet het "kennen van oefeningen". Want als je alleen maar oefeningen gaat doen, dan verworden de paarden op een gegeven moment tot robots en zombies. Je moet in dat koppie zien te komen, en daar is geen kant-en-klaar recept voor. Bekijk de filmpjes van Linda Parelli en Remmer en Allure maar. Ze doet daar heel verschillende dingen met de paarden. Weet wanneer ze druk op moet voeren en wanneer ze ruimte moet geven. Dat is NH. Ingaan en inspelen op je paard. Niet klakkeloos grondwerkoefeningen uit je hoofd gaan leren en deze in een vaste volgorde op je paard loslaten.


ik wil gewoon een sterke band en vertrouwen
dat wil ik bereiken met NH en met behulp van oefeningen en zo. Ik zeg het nu misschien verkeerd, maar ik vind het belangrijk een band te hebben en niet alleen rijden met bit en al die dingen gewoon vertrouwen en zo

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:45

Ik snap wat je wilt, en dat ga je met Parelli ook bereiken. Alleen is het gevaar gewoon heel erg groot dat de oefeningen die je gaat doen een "dingetje doen" worden. Dat wordt het heel snel als je alleen maar domweg grondwerkoefeningen meeneemt, en alles klakkeloos uit een boekje gaat leren. Daar krijg je - ook met Parelli - doodgeparelliede paarden van. En dat is iets wat je niet moet willen. Afkortingen bestaan er niet. Neem de tijd die nodig is, voor jezelf en ook voor het paard.

Ik zou je willen adviseren om eerst dat boek eens door te nemen, en dan lessen te gaan volgen, of het pakket aan te schaffen. Ik begrijp uit je profiel dat je geen eigen paard hebt, maar misschien zie ik dat verkeerd. Paarden moeten aan Parelli wennen, en als er meerdere mensen met een paard omgaan en die niet Parelli volgen, kan dat, wat jij met Parelli bereikt hebt, in een klap teniet worden gedaan. En als jij Parelli wilt gaan doen met een verzorgpaard, vraag dan eerst even toestemming aan de eigenaar.

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:02

Cassidy schreef:
Ik snap wat je wilt, en dat ga je met Parelli ook bereiken. Alleen is het gevaar gewoon heel erg groot dat de oefeningen die je gaat doen een "dingetje doen" worden. Dat wordt het heel snel als je alleen maar domweg grondwerkoefeningen meeneemt, en alles klakkeloos uit een boekje gaat leren. Daar krijg je - ook met Parelli - doodgeparelliede paarden van. En dat is iets wat je niet moet willen. Afkortingen bestaan er niet. Neem de tijd die nodig is, voor jezelf en ook voor het paard.

Ik zou je willen adviseren om eerst dat boek eens door te nemen, en dan lessen te gaan volgen, of het pakket aan te schaffen. Ik begrijp uit je profiel dat je geen eigen paard hebt, maar misschien zie ik dat verkeerd. Paarden moeten aan Parelli wennen, en als er meerdere mensen met een paard omgaan en die niet Parelli volgen, kan dat, wat jij met Parelli bereikt hebt, in een klap teniet worden gedaan. En als jij Parelli wilt gaan doen met een verzorgpaard, vraag dan eerst even toestemming aan de eigenaar.


Ik heb inderdaad geen eigen paard, maar heb toestemming om er alles mee te doen wat ik wil. Er werkt of rijdt niemand anders met haar dan mij.
Ik wil ook niet dat het een doodgeparellied paard wordt. Lessen kan ik nog niet nemen, want ik heb nog geen lesgeefster gevonden die dat zou kunnen en die naar mij zou willen komen voor een redelijke prijs :)

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:12

Ik heb nog een vraagje,
zijn die DVD's ook met nederlands ondertiteling te koop??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:25

Nee, alleen in het Engels. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar ik heb gehoord dat het goed te doen is voor degenen die de Engelse taal niet zo machtig zijn.

Er zijn ook DVD's over grondwerk in het Nederlands te krijgen, maar die zijn dan niet van Parelli zelf.

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:35

Cassidy schreef:
Nee, alleen in het Engels. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar ik heb gehoord dat het goed te doen is voor degenen die de Engelse taal niet zo machtig zijn.

Er zijn ook DVD's over grondwerk in het Nederlands te krijgen, maar die zijn dan niet van Parelli zelf.


ik kan wel engels, maar sommige dingen van de filmpjes die ik nu zie, begrijp ik niet. Dus ik weet niet of het zal lukken :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:42

Het is niet meer dan natuurlijk dat je dingen niet begrijpt, omdat je de theorie erachter niet kent. Daarom is het zo belangrijk dat je echt weet waar je mee bezig bent. Dus boek lezen, theorie leren, dan pas oefeningen doen. Neem de tijd die nodig is, begin bij stap 1. Alles van filmpjes af gaan halen is stap 10. Dan heb je stap 2 t/m 9 overgeslagen, en ik had net gezegd dat je dat niet moet doen.

Ik weet niet of de 2lazy7 ranch bij jou in de buurt zit? Zij geven cursussen en zouden je kunnen helpen.

http://www.27ranch.be/

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 15:05

Cassidy schreef:
Het is niet meer dan natuurlijk dat je dingen niet begrijpt, omdat je de theorie erachter niet kent. Daarom is het zo belangrijk dat je echt weet waar je mee bezig bent. Dus boek lezen, theorie leren, dan pas oefeningen doen. Neem de tijd die nodig is, begin bij stap 1. Alles van filmpjes af gaan halen is stap 10. Dan heb je stap 2 t/m 9 overgeslagen, en ik had net gezegd dat je dat niet moet doen.

Ik weet niet of de 2lazy7 ranch bij jou in de buurt zit? Zij geven cursussen en zouden je kunnen helpen.

http://www.27ranch.be/


niet echt, het is meer dan een uur rijden en dat zullen mijn ouders niet zien zitten
nu ik zie het ook steeds minder zitten om aan NH te doen
volgens mij kost het ontzettend veel geld, ik wordt zestien en moet op het moment nog alles zelf betalen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:12

Je zou kunnen beginnen met het kopen van het boek van Parelli.
Verder kun je financiele bijdrages vragen van je ouders, geld vragen voor je verjaardag of andere feestdagen.
Als je iets echt wilt, dan gaat het ook gebeuren. Ligt eraan wat je er voor over hebt.
Nu al meteen opgeven voordat je ook maar een stap hebt gezet....tja....

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 16:02

Cassidy schreef:
Je zou kunnen beginnen met het kopen van het boek van Parelli.
Verder kun je financiele bijdrages vragen van je ouders, geld vragen voor je verjaardag of andere feestdagen.
Als je iets echt wilt, dan gaat het ook gebeuren. Ligt eraan wat je er voor over hebt.
Nu al meteen opgeven voordat je ook maar een stap hebt gezet....tja....


Dat boek krijg van mn papa zijn vriendin, dus dat komt al goed
Ik zie het helemaal zitten juist die lessen zijn een probleem, ik blijf zoeken en ooit zal ik wel iemand vinden :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:52

Je kunt altijd proberen of je anderen in je omgeving kunt vinden die ook aan Parelli willen doen. En dan samen iemand laten komen. Een Parelli gecertificeerd instructeur bijv.
Een instructeur laten komen die niet gecertificeerd is, zou ik dan weer niet doen...

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 19:18

Cassidy schreef:
Je kunt altijd proberen of je anderen in je omgeving kunt vinden die ook aan Parelli willen doen. En dan samen iemand laten komen. Een Parelli gecertificeerd instructeur bijv.
Een instructeur laten komen die niet gecertificeerd is, zou ik dan weer niet doen...


Ohja, ik kan het misschien vragen aan mn vriendin, haar verzorgpaardje staat bij dat van mij :)
maar moet ik dan eerst die instructeur laten komen of moet ik eerst dat boek bekijken?
grtjs

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:18

Ik denk dat je er meer aan hebt als je eerst je wat gaat verdiepen in de theorie, dus het boek gaat bekijken. Je bent anders meer tijd kwijt met uitleggen van de basis. Als je weet waar het over gaat, volstaan wat aanwijzingen.

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:08

Cassidy schreef:
Ik denk dat je er meer aan hebt als je eerst je wat gaat verdiepen in de theorie, dus het boek gaat bekijken. Je bent anders meer tijd kwijt met uitleggen van de basis. Als je weet waar het over gaat, volstaan wat aanwijzingen.


ok, en weet jij waar ik zo'n instruceur kan vinden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:55


Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:03

Ik ben blij dat ik eerst het boek van Inge Teblick heb gelezen voord het boek van Parelli. Ik raad dan ook aan om ze in die volgorde te doen. :j Teblick geeft meer inzicht in de leerprincipes, en met die achtergrond begrijp je beter wat Parelli doet en in hoeverre je dat zelf wilt doen. :)

pip12

Berichten: 488
Geregistreerd: 28-05-11

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:51

je leert ook heel veel van de boeken van monty roberts. ik heb ze zelf bijna allemaal al gelezen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:33

Het boek "De man die naar paarden luistert" van Monty Roberts en dat als autobiografie wordt aangeprezen is fictie. Voor degenen die online gratis een boek over Monty Roberts wil lezen (je hoeft je alleen maar te registreren, en het is in het Engels): http://www.horsewhispersandlies.com

witje789

Berichten: 79
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:41

Elanor schreef:
Ik ben blij dat ik eerst het boek van Inge Teblick heb gelezen voord het boek van Parelli. Ik raad dan ook aan om ze in die volgorde te doen. :j Teblick geeft meer inzicht in de leerprincipes, en met die achtergrond begrijp je beter wat Parelli doet en in hoeverre je dat zelf wilt doen. :)


dus jkou volgorde is dan eerst het boek van inge teblick en dan van pat parelli

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Boeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:59

Freestyle-Emiel Voest
'Grondwerk' van Inge Teblick
Boeken van Mark Rashid en Klaus Ferdinand Hempfling
Boeken van Chris Irwin
Linda Kohanov
Monty Roberts (mwah, niet te letterlijk nemen...)

en... les nemen/clinics/demo's bijwonen!

kan allemaal dienen ter inspiratie. Gewoon gaan snuffelen en kijken waar jij je prettig bij voelt. Dat kan Parelli zijn (zijn stappenplan is makkelijk volgbaar) maar er is meer in de (NH)-wereld!
Veel plezier!