mika11 schreef:Wat zou voor een paard van 9 die altijd met bit is gereden, het beste zijn om bitloos mee te beginnen?
Er zijn zoveel soorten bitloze hoofdstellen dat ik daarom er eigenlijk (nog) niet mee begonnen ben. Ik zou niet weten wat het beste is.
Maar mijn paard reageert best gevoelig op druk in de mond, dat ik daarom aan wel eens denk om het te gaan proberen.
Deze film geeft daar info over:
http://www.youtube.com/watch?v=fjm0h1Yg ... er&list=UL
Mijn oudere paard was 14 jaar toen ik met haar overstapte op bitloos.
We reden meteen weg met een kruislings systeem, na een tijdje heb ik een kingekruist syteem gekocht en daar rijden we inmiddels alweer 6 jaar mee.
Zoiets zou ik dus wel graag willen in een huiskamertopic.
beetje discussieren en elkaar op de hoogte houden vd vorderingen Wie zou er mee willen doen? Ook leuk voor mensen die bv overstappen van bit naar bitloos.
Om het daar over te hebben zeg maar. 
Dus als ik het tempo kan bepalen en de richting ben ik al blij :p
zou je nog iets specifieker kunnen zijn
en toen weer terug naar bitloos. Mijn 2e paard heb ik bitloos beleerd, heb daar 1,5 jaar over gedaan en nu wordt hij bitloos bereden. De dikke stinkerd is ook al 7 geworden dus nu wordt het weleens wat
Mijn nichtje van 10 of 11 dacht ik kan heel netjes rijden, zit zeer stil dus die heb ik er op gezet. Ze was wel wat lang, maar die kip weegt niks en ik heb liever haar erop die mischien wat groot is maar niet hindert, dan een klein kind die niet weet wat 'ie doet. Er is trouwens maar 2 keer 10 min/kwartiertje op gereden, en toen zaten iig de knoppen voor stap en draf en sturen erop. Galop hebben we niet gedaan, enkel eens voor de sulky. Maar ik vond het fijn als ze eerst ohz het sturen kende voor ze voor de wagen ging. En het is zeer goed bevallen. 
haha vind ik echt niets voor jou, een paard berijden met bit