jaarling hengst is van lief veulen in draak veranderd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: jaarling hengst is van lief veulen in draak veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:01

Ik heb ervaring met beide. En ik moet zeggen dat het in wezen niet zoveel uitmaakt inderdaad. Ik heb een groen paard uit de kudde gehaald op leeftijd van 2,5 jaar en een paard wat ik al vanaf dag 1 onder mijn hoede heb. En eigenlijk is het paard wat amper mensen heeft gezien tijdens zijn jeugd net zo makkelijk als het paard wat ik al sinds veulen heb.

Wat betreft het "hengsten gedrag". Ik weet niet wat jullie beeld daarbij is en hoe jullie aan die info komen, maar er is juist geen grotere knuffelkont c.q. slijmbal als een hengst. Dus TS waarom jouw paard nu niets van je wil weten snap ik absoluut niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:14

nanjaluna schreef:
Mijn pony komt genoeg in handen.

Maar dat was niet mijn vraag . Het komt er nou op neer dat ik nicks Doe met mijn pony en dat is niet zo .

Hij weet heel goed Wat mag en niet . Alleen probeert me heel erg uit en als hij zijn zin niet krijgt gaat hij uit zijn plaat en kan ik nicks Meer met hem .

Ik Heb ook een 2 jarige die super luisterd naar me .

Maar ik weet nou dat het hengsten gedrag is . En houd ik daar rekening mee .

Hoe weet je dan dat het hengstengedrag is? Ik vraag me dat namelijk echt af.
Een jong paard gaat gewoon zijn grenzen verkennen. Dat jouw 2 jarige dat tot nu toe (nog) niet heeft gedaan, betekent niet dat jij geschikt bent als opvoeder van jonge paarden en dat de oorzaak niet bij jou ligt!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:42

Ik herken er ook niet echt hengstengedrag in. Als ik kijk naar de kudde hengsten waar de mijne in heeft gestaan, daar wandelde je het weiland in, tussen 12 hengsten en die wilden allemaal eigenlijk alleen maar kroelen en vonden het maar wat gezellig al die aandacht, is nooit iets raars gebeurt dat er eentje lelijk deed of van ons weg liep ofzo. Dus ik zie niet per se hengstengedrag in het verhaal van ts.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:00

Ik zie er ook geen hengstengedrag in. Ik zie alleen een jaarling die gewoon geen zin heeft om wat met z'n mens te doen ;) Zoals veel (ook oudere) paarden.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 22:58

nou ik weet waarom hij zo was op de ene andere dag hij was echt boos op me omdat hij niet meer bij zijn meiden mocht . hij is weer aardig afgekoeld hij komt weer naar me toe . en we hebben weer lekker geknuffeld met elkaar . gebosteld alleen nog niet gewandelt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:00

Wat jij beschrijft is geen hengstengedrag. Dat is het proberen verleggen van grenzen, en dat kom je ook bij ruinen of merries tegen.

jamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:12

Weghalen van bij de merries en mee aan het werk gaan (grondwerk) dat hij wat respect voor je krijgt! Ik heb nu een gelijkaardig geval met mijn jaarling hengst en het werkt super.

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:10

je paard is echt hengstig, doordat hij zoveel met die merries in contact is gaat hij ze *een soort van* missen.
dat is niet erg het kan minder worden.

mmmilllouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:12

je word in ieder geval goed geholpen :P
ikw eet ok niet ect meer iets aan toe te voegen
succes er mee!

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:00

ik heb niet echt ervaring, maar eht is wel vervelend, in ieder geval veel succes.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:58

Bij een jaarling (een jaar) heb je nog niet echt hengsten gedrag
De meeste gaan dat echt pas bij 2 jaar vertonen
Waarschijnlijk heeft hij steeds meer het gevoel gekregen dat hij boven je staat en is ook steeds meer uit gaan proberen tot op een punt hij dacht en nu ben ik de baas en vertel je mij niets meer.
Maar zoals sommige dat al boven mij zeggen dat hebben merries en ruinen ook.
Als je consequent en rechtvaardig bent kan je zelfs met een hengst overweg
Nee is nee en ja is ja.
En bij de 2de keer nee mag je ze gerust even op hun plaats zetten hoor dat gebeurd ook echt in de kudde en vergeleken daarbij zijn wij nog zachthandig ook.
Mijn paard heb ik op zijn 4de jaar laten castreren en niet omdat hij lastig was maar gewoon omdat ik hem in een kudde wilde laten lopen en niet steeds er tussen uit hoefte te halen als de meiden hengtig waren