Manen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:41

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:43

Wil je happen voorkomen kun je antibijt gebruiken. En dat zou ik nou weer niet doen, smerig goedje, ook voor jezelf als je bij je paard bent. En een beetje een regenbui en het is er zo uit.
Als je paard vaker schuurt kun je kijken of sweet itch helpt. Of een keertje de manen wassen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:46

Arabesk

Re: Manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:49

Hmm wat is de oorzaak van de jeuk?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:55

De enige jeuk die ze heeft is van de rui. Daarvoor rolt ze. Maar dat heeft geen invloed op de manen. Die schuurt ze per ongeluk aan de voerplaats-balken. En ze worden bij het kroelen met andere paarden weggegeten. Verder schuurt ze niet.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:57

Dat is inderdaad een 'nadeel' van dergelijke voederplaatsen :j Hebben wij hier ook gehad.

Ik zelf ben overigens ook wel fanatiek CM gebruiker, hier blijft het ongeveer 3 weken merkbaar goed daardoor.

(al sinds eind feb) Zonder vlechten, met vriendjes (incl shetlander die tegen schoft/hoofd aan steigert en zich vastbijt) en met eenmalig CM afgelopen maand erin, alsnog een volle lange bos:
http://i797.photobucket.com/albums/yy25 ... EU/193.jpg
(foto van paar dagen terug)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:50

ik laat zijn manen gewoon los, want is ik ze invlecht dan schud hij als een gestoord de hele dag met zijn hoofd.. maar zijn manen blijven heel ondanks het gehapt van zijn k(n)udde vriendjes

grietje14

Re: Manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:08

Ik laat ze gewoon altijd los, en er gebeurt niks raars mee.
Alleen klitten, maar die zijn er natuurlijk weer uit te kammen, heel voorzichtig, en soms met antiklitspul.
Vlechten doe ik nooit want dat kan ik niet zo goed, kan ik wel leren natuurlijk. Maar ik vind los toch het mooiste. Ik denk eigenlijk dat gewoon los laten het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:50

ik kam met mijn vingers,antiklit en daarna de borstel de manen van mijn pony meerdere keren per week door.
Als het heel warm is,maak ik wellicht vlechten.
Hij heeft nog geen hele lange manen,maar wel enorm dikke en zweet snel daaronder.

Damiaantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:09

Ik vind het juist mooi, alleen die klitten tja...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:00

Altijd los max 4 keer per jaar helemaal geborsteld en dan wat antiklit in spuiten. Eigenlijk nooit veel klitten in, mocht er een zichtbare inzitte haal ik hem er tussendoor uit. Staart 1-2 keer per jaar doorborstelen. Ben dus beetje lui :P. Mijn paard is een draver dus ook niet massa s haren maar ook niet niks. De mijne gebruikt haar haren zeker weten voor vliegen op afstand te houden ook met haar de haren van haar manen (schudden) maar denk dat dit effect door meerdere kleine vlechtjes niet verloren gaat. Ik denk wel dat hele grote vlechten op den duur eerder schade aan de wortels doen dan goed als ze er mee schudden meer kracht op de harwortel staat. Ook kan ik mijzelf vroeger nog wel herinneren als ik ingevlochten was hoe mijn hoofdhuid achteraf voelde AU. neemt niet weg dat voor een ritje ik het nog wel mooi vind om bijvoorbeeld de warmte ventilatie wat te bevorderen maar zoals gezegd ben beetje te lui om har in te vlechten voor en rit :o zal het miss ens proberen van de zomer ;)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:14

Ik vlecht echt altijd. Ik heb altijd het idee dat losse manen juist in de weg gaan zitten, en ook in de winter kan het daaronder broeien. Ik maak zelf altijd vier hele dikke vlechten, en die laat ik rustig twee weken inzitten. Ik vlecht ze niet loeistrak, maar lekker losjes. Doe maar 1x per maand een vingertopje CM erin om het een beetje zacht en soepeltjes te houden. Ik moet wel vlechten, want anders eet ze haar eigen manen op, en kortwieken vind ik zonde. Ben juist blij dat ze zo lang zijn :D Maar ze wordt niet natural gehouden :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:19

Antheman schreef:
Rianne11_42 schreef:
Ik vind het overdreven om manen maar niet te vlechten alleen om het natuurlijk houden. Ik vlecht m'n pony altijd, omdat ik er anders nogal wat werk aan heb en ze mooi lang wil houden. Daarnaast is het voor haar prettig ivm de warmte.

Ehm, voor wie is dit natuurlijk?
Voor jou omdat het makkelijk is?
Voor je paard omdat het mooi is?

'Voor je paard omdat die t dan minder warm heeft'
Wij doen onze haren toch ook vast onder t sporten, is ook niks nattuurlijks :')

Sorry, ik zou ze gewoon invlechten, hengstenvlecht? :)

xShelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:44

Mijn ponytje heeft kleine rechtopstaande maantjes dus hij kan ook geen last meer hebben van de warmte, misschien kun je idd cowboy magic opdoen.

Bianc93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:38

Ik denk dat een paard niet direct een 'probleem' zal hebben met goed verzorgde/versierde manen. Maar ze moeten natuurlijk niet de oorspronkelijke functie (beschut tegen klimaat) belemmeren. Dus vlechten is goed, maar niet te veel versiersels zegmaar.

wolflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:21

wat ik vaak zie ( op mijn stage)
dat ze de manen invlechten tegen minder klitten.