1 touw halster voor 2 paarden, welke maat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:00

mies_dummy schreef:
heeeee :D weeer wat geleerd!
ik zit alleen nu te denken welke maat? het is voor een fjord en die hebben een breeder hoofd dan een arabier en een warmbloed maar pony is denk ik te klein! :?

Volgens mij had je advies gehad om voor een Full te gaan?

mies_dummy

Re: 1 touw halster voor 2 paarden, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:02

ja maar op de site van parelli staat het met warmblood draft etc vandaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:06

Sodeletuut schreef:
Cassidy schreef:
Ik had al eerder aangegeven dat ik de keelriem wat laag vind zitten ja.
Maar als je vind dat je het goed doet, vooral doorgaan....

Oh dat had ik niet gezien. Die had je zeker later gewijzigd? :)

Ik vind je laatste zin een beetje vreemd, je doet het nu lijken alsof het parelli halster helemaal perfect is en de rest niet goed ofzo?
En wat is de reden dat mijn keelriem niet goed is, alleen het er af vallen? Of... Ik heb nog nooit problemen gehad hiermee. Maar ik ben benieuwd wat er zo veel beter aan een parelli halster is..

Hoe hoger de keelriem zit, hoe hoger de neusriem komt te zitten.
Verder heb ik geen vergelijkend warenonderzoek gedaan van alle touwhalsters die er op de markt te krijgen zijn. Daar heb ik geen zin in, en ook de middelen niet voor (over).
Ik heb door de jaren alleen wel geleerd om de spullen te gebruiken die in een "recept" staan. En dan maakt het niet uit of het om een kookrecept gaat, om een experiment op mijn werk, of bij het trainen van paarden.
Er zijn genoeg topics op bokt geweest over de kosten van de merkspullen, en dat het gerust minder duur kan. Jawel, maar heb ik zin, tijd en energie over om zelf uit te vinden wat werkt en wat niet? Heb ik zin om het wiel een tweede keer uit te vinden, als anderen al tijd en energie hebben gestopt in het verfijnen van hun hulpmiddelen, en uitvinden wat werkt en wat niet werkt?

Ik heb Parelli Carrot stick (en ja, andere sticks in handen gehad die beslist niet zo uitgebalanceerd waren) en touwhalster.
Ik heb ook Clinton Anderson touwhalster, maar ik begin niet aan zijn stick, vind mijn RSI en mijn slijmbeursontsteking in mijn schouder niet zo fijn.
En verder mag iedereen weten hoeveel hij zichzelf tekort wil doen.
Mijn advies is: set yourself up for succes. En dat begin met de correcte spullen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:08

mies_dummy schreef:
ja maar op de site van parelli staat het met warmblood draft etc vandaar

Voor mijn Quarter heb ik Warmblood.
Arabier was te klein.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:10

Maar dat betekent toch niet dat parelli alleen het correcte is?
Ik heb een duur trainingshalster (vind ik), van 25 euro. Je kunt ze ook voor 8 euro kopen, maar ik ben voor deze gegaan, omdat mij destijds verteld is tijdens een training (maar dan voest manier), dat dit het beste halster is. Dus ik ben echt juist niet voor het goedkoopste gegaan..

Ik vind het alleen wel een beetje jammer dat jij denkt dat Parelli spullen perfect zijn en dat de rest niks is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:16

Ik zou zeggen, probeer het halster dat je hebt met de keelriem zo vast te zetten als op de tekening, en kijk hoeveel ruimte er bij de neus nog overblijft.
En als dat erg strak komt te zitten, zou je misschien tot de conclusie kunnen komen dat het halster wat je hebt misschien kwalitatief goed is, maar niet past....;

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:17

Ik heb diverse touwhalsters van verschillende materialen en die van Parelli en Equiplay (en dan de best kwaliteit) zijn voor mij de besten. Ik gebruik ze altijd voor het trailerladen en verkoop ze ook vaak aan de mensen waarbij ik ben geweest voor een trailerklus. Zitten goed inelkaar, hebben de juiste maten en het fijnste materiaal.
Heb ook het Voest halster in handen gehad en ik vind m wat scherper aanvoelen, idem met de leadropes. Ik prefereer daar ook die van Parelli ipv de katoenen van Voest, het ligt net wat lekkerder in de hand maar wel 1 voorwaarde ze mogen niet schoon zijn :) In het begin zijn ze nog wat glad, ik was ze dus ook nooit. :o

Als je lid bent van de Savvy club kun je ze tegenwoordig voor een schappelijk bedrag kopen in een pakket van halster, leadrope, stick en string.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:18

ik denk dat warmblood ook wel past! bij die van mij. *\o/*
ik ben het met Cassidy eens dat gelijk met correcte spullen beginnen een goede start is maar bij mij thuis is, mijn moeder is van de "gewone" trainingsmethode en die vind dat het van parelli eigenlijk al te duur voor zoals zei zegt een simpel touwtje :( . ja het is mijn eigen geld maar toch ik ben nog minder jarig! :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:22

Cassidy schreef:
Ik zou zeggen, probeer het halster dat je hebt met de keelriem zo vast te zetten als op de tekening, en kijk hoeveel ruimte er bij de neus nog overblijft.
En als dat erg strak komt te zitten, zou je misschien tot de conclusie kunnen komen dat het halster wat je hebt misschien kwalitatief goed is, maar niet past....;

Het halster op de site van waar hij vandaan komt, zit precies zo.. Er zal wel een gedachten achter zitten, maar die weet ik niet. Paardlief en ik zijn tevreden zo, dus ik ga niet een ander duur halster aanschaffen omdat het misschien wel beter is, maar eigenlijk weet ik niet waarom hij beter zou zijn.. :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:24

Als je moeder al begint te steigeren bij een touwhalster, hoop ik niet dat ze begint te steigeren bij het horen van de prijs van een pakket.

Maar dan heb ik een argument dat je aan je moeder kunt vertellen. Je ouders geven veel geld voor je uit, willen de beste schoolopleiding, financieren eventueel je vervolgopleiding, helpen je bij het behalen van je rijbewijs, noem eens wat.
De investering in een Parelli touwhalster, leadrop, stick en string en in een pakket is eenmalig, en je hebt er de rest van je leven wat aan. Je investeerd in je eigen kennis, in je eigen paardentoekomst. Dit zijn geen UGGS, dit is geen iPhone die je een aantal jaren gebruikt en dan weggooit. Wat je in jezelf investeerd kan niemand je meer afpakken....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:26

Sodeletuut schreef:
Cassidy schreef:

Het halster op de site van waar hij vandaan komt, zit precies zo.. Er zal wel een gedachten achter zitten, maar die weet ik niet. Paardlief en ik zijn tevreden zo, dus ik ga niet een ander duur halster aanschaffen omdat het misschien wel beter is, maar eigenlijk weet ik niet waarom hij beter zou zijn.. :=

Niemand dwingt je om iets anders aan te schaffen...
Klakkeloos aannemen dat iets goed is omdat het op een plaatje zo staat (en ook alleen maar op dat plaatje zo staat) zonder uitleg, daar zou ik dan wel mijn vraagtekens bij hebben. Je hoeft me niet te geloven hoor. Het enige waar ik mee aan kom zetten op bokt is ook "maar een foto".

Hey, je bent baas over eigen portemonnee. Niemand dwingt je om wat anders aan te schaffen. Als dit voor je zo werkt, gewoon doorgaan.
Maar iemand die nieuw begint, niets heeft en vraagt wat hij aan moet schaffen, die ga ik adviseren.
En dan is het aan degene om mijn advies op te volgen (of niet).....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-03-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:28

Ja dat kan prima, ik heb altijd 2 standaard touwhalsters die ik meeneem naar lessen en gebruik ze dan zowel voor pony's als paarden. Uitgezonderd inieminie hoofdjes of gróóóóóte hoofden natuurlijk :)

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:30

cassidy wow jij hebt een goed punt, ik heb ook zo iets ik heb geen iphone en uggs enzo ben te down to eart! haha

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:32

Ik heb voor mijn tinker een regular en voor mijn enorme tinker een warmblood (dacht ik :o )
Als ik heel eerlijk ben zweer ik bij de orginele spullen. De kwaliteit van de halsters is zoooo veel beter, net als de leadropes. Ben begonnen met neppe spullen en heb nu alles orgineel en je merkt gewoon onwijs veel verschil. Daardoor wordt de communicatie ook weer verbeterd uiteraard.
Dus ik zou zeggen koop de orginele (die zijn net zo duur als de neppe van equiplay) en heb er heel erg veel plezier mee :D.

Als beide paarden ongeveer hetzelfde hoofd hebben dan kun je best 1 halster kopen. Even op de site kijken, daar staan verschillende paarden met verschillende maten en dan moet je even kijken wat ongeveer het beste past.
Je kan ze ook bij een parelli instructeur kopen, ik had een te kleine besteld en kon m mooi ruilen bij mijn instructeur :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:33

Cassidy schreef:
Niemand dwingt je om iets anders aan te schaffen...
Klakkeloos aannemen dat iets goed is omdat het op een plaatje zo staat (en ook alleen maar op dat plaatje zo staat) zonder uitleg, daar zou ik dan wel mijn vraagtekens bij hebben. Je hoeft me niet te geloven hoor. Het enige waar ik mee aan kom zetten op bokt is ook "maar een foto".

Hey, je bent baas over eigen portemonnee. Niemand dwingt je om wat anders aan te schaffen. Als dit voor je zo werkt, gewoon doorgaan.
Maar iemand die nieuw begint, niets heeft en vraagt wat hij aan moet schaffen, die ga ik adviseren.
En dan is het aan degene om mijn advies op te volgen (of niet).....

Ik heb dat halster gekocht toen ik een cursus heb gevolgd bij professionele mensen, waarom zou ik tegen die mensen in gaan? En ik heb nog steeds niet de reden gevonden dat een touwhalster beter werkt als de keelriem helemaal achter de kaak zit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:33

Zo heb ik ook twee Parelli halsters die ik standaard gebruik, een warmblood en een arab, past meestal goed op de meeste paarden, Ik heb nog een pony halstertje van Equiplay voor de ukken maar die heb ik niet vaak nodig.

Sodeletuut, het halster ligt dan rustiger om het hoofd als je een keer fase 3 of 4 moet gebruiken.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:41

even een deal gesloten met mijn mama en papa, niet helemaal zoals ik wil maar toch er is vooruitgang! :D
ik moet eerst van me moeder een goedkoper halster en me eigen goed inlezen over parelli en als ik over een maand nog zo vast besloten ben om parelli te gaan doen mag ik een start-pakket kopen en les nemen! dus daar ben ik helemaal blij mee! dat goedkoperen halster wil een vriendin van mij over kopen dus dan kan ik daar ook iets voor terug vragen! ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:42

cissy schreef:
Sodeletuut, het halster ligt dan rustiger om het hoofd als je een keer fase 3 of 4 moet gebruiken.

Ik doe geen Parelli, ik 'zwengel' nooit aan het touw.. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:42

mies_dummy schreef:
even een deal gesloten met mijn mama en papa, niet helemaal zoals ik wil maar toch er is vooruitgang! :D
ik moet eerst van me moeder een goedkoper halster en me eigen goed inlezen over parelli en als ik over een maand nog zo vast besloten ben om parelli te gaan doen mag ik een start-pakket kopen en les nemen! dus daar ben ik helemaal blij mee! dat goedkoperen halster wil een vriendin van mij over kopen dus dan kan ik daar ook iets voor terug vragen! ;)

Dat lijkt me een goede deal, top! :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:44

Sodeletuut, Maar het is wel een verklaring voor de hogere keelriem, be as gentle as you can and as firm as necessary, dan moet je materiaal dus wel passen.

Als jij er goed mee kunt werken dan is het toch prima?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:46

vind je 1 touw voor 2 paarden niet een beetje weinig? lijkt me niet fijn. wat nou als je een touw kwijt bent en de DA of HS komt? maar je moet het zelf weten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:46

Ja maar dit is gewoon een ander model touwhalster, en dat betekent niet dat hij niet past, maar dat het een ander model is.. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:47

Sjors493 schreef:
vind je 1 touw voor 2 paarden niet een beetje weinig? lijkt me niet fijn. wat nou als je een touw kwijt bent en de DA of HS komt? maar je moet het zelf weten.

touw HALSTER. :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:50

Sodeletuut schreef:
Sjors493 schreef:

touw HALSTER. :D

ohh ik weer met de neus gelezen. maar 1 touw HALSTER voor 2 paarden ook niet een beetje weinig?
Laatst bijgewerkt door Sjors op 18-03-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:51

haha kan gebeuren