On the road to the horse 2011: Parelli, Cox, Anderson

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:33

Het gedeelte "Natural" duidt niet op het feit of je er nu op gaat zitten of niet. Het verwijst naar het feit dat je je in gaat leven in het paard, dat je begrijpt waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en daarop in gaat spelen.

Dit in tegenstelling tot de militaristische aanpak (nog steeds gebezigd). Dat het paard wordt gedwongen om dingen te doen, desnoods kwaadschiks. Voor iedere kilo brok er een hulpteugel bijhangen omdat hij anders niet te houden is, paarden die over je heenwalsen en hun kracht tegen je gebruiken (en helaas hebben geleerd dat ze sterker zijn dan de mens).
Veel cowboys/westernruiters staan dichter bij het paard in hun benadering ervan dan je zou vermoeden.
Maar kijk in de gemiddelde (dressuur) manege en zie wat daar gebeurt....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-03-11 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

La_ruette

Re: On the road to the horse 2011: Parelli, Cox, Anderson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:40

In jouw uitspraak zit ook wel weer wat Cassidy.
En helaas weet ik wat er op de gemiddelde dressuur manege/pensionstal gebeurd. Maar gelukkig zie ik mensen ook steeds bewuster en paardvriendelijker met paarden om gaan!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:41

Maar dat noem ik überhaupt geen horsemanship.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:44

Wat bedoel je precies Justy?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:45

Dit:

Cassidy schreef:
Dit in tegenstelling tot de militaristische aanpak (nog steeds gebezigd). Dat het paard wordt gedwongen om dingen te doen, desnoods kwaadschiks. Voor iedere kilo brok er een hulpteugel bijhangen omdat hij anders niet te houden is, paarden die over je heenwalsen en hun kracht tegen je gebruiken (en helaas hebben geleerd dat ze sterker zijn dan de mens).

noem ik überhaupt geen horsemanship.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:47

Gevaarlijke uitspraak. Wat vind je dan van de Academische Rijkunst? Dressuur? Springen? Races? Endurance? Mennen?
De grens tussen wel paardwaardig beleren en militaristische aanpak en dwingen is heel dun. Ongeacht wat voor zadel je er opgooit en hoe je gaat werken.

Je gaat altijd grenzen tegenkomen, soms zelfs opzoeken. En het is hoe je met de weerstand bij die grenzen omgaat, dat het verschil maakt.
Sommigen zien ook het opzoeken van die grenzen als kriterium of je wel of niet met horsemanship bezig bent. En daar ben ik het nu niet mee eens.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:52

De grens tussen paardwaardigbeleren en een militaristische aanpak is denk ik een ethische kwestie.
De één vindt misschien dat hij heel paardvriendelijk of "NH"bezig is terwijl de ander het al naar een "militaristische aanpak vindt neigen. Dat heeft denk ik te maken met je eigen waarden kaders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 18:01

NH is idd een heel groot begrip, en het "zo hard als het moet en zo zacht als het kan" wordt niet door iedereen even correct toegepast. Resultaat: er ontstaan ook of juist door de verkeerde en te softe NH benadering staatsgevaarlijke paarden.
Maar is dat de fout van NH, het referentiekader of de verkeerde interpretatie?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:06

Waarom is dat een gevaarlijke uitspraak? Wat paardwaardig is, is inderdaad een ethische kwestie en iets persoonlijks. En voor mij persoonlijk valt de methode die jij benoemt en die ik citeer niet onder paardwaardig en noem ik derhalve geen horsemanship. Dat staat los van de disciplines die je opnoemt, iemand kan heel paardwaardig of heel paardonwaardig endurance rijden of dressuur beoefenen.

Wanneer er iets misgaat in de opvoeding van een paard is dat imo in principe altijd de verantwoordelijkheid van de opvoeder en niet direct van de stroming die hij/zij aanhangt. Tenzij die stroming bij de beesten af is natuurlijk. Maar goed, ook dat is weer relatief allemaal en voor meerdere interpretaties vatbaar :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:02

Ergens noemde iemand dat de indianen 'natural' reden. Nou wat mij betreft niet. Zij ragden een stuk touw door de mond van het paard..... :n

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:16

Arabesk schreef:
Ergens noemde iemand dat de indianen 'natural' reden. Nou wat mij betreft niet. Zij ragden een stuk touw door de mond van het paard..... :n

Te veel Spaghetti westerns gekeken? ;) O.a. de bosal (= bitloos! in vereenvoudigde vorm) vindt zijn oorsprong bij de Indianen, ze reden zonder zadel en hielden de paarden altijd buiten en zonder ijzers of dekens en voerden geen krachtvoer; dat doen sommige NH aanhangers hier toch ook?! }>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 22:37

Wil je de gematigde NH-ers alsjeblieft niet over een kam met de Natural-volgelingen scheren?

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:16

Cassidy schreef:
Inky_devil schreef:
Wat zou er met deze paarden gebeurd zijn als ze niet hadden mee gedaan?

Het zijn paarden die nog nooit in aanraking zijn geweest met de mens.
Slachten mag niet in de USA, dus ze zullen dan wel snel - net als alle uit het wild gevangen mustangs van het BLM, met -tig duizenden in een paddock ergens staan te verpieteren.

Volgens mij hebben ze het "niet in de USA mogen slachten" inmiddels ook opgelost door alles gewoon op dagenlang transport naar mexico te zetten en ze daar te laten slachten.
Dus ik vrees dat dat ook het lot van deze paarden was geweest als ze niet waren uitgekozen voor deze wedstrijd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:21

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 14:02

Idd erg leuke filmpjes. Kijk hem nou toch lelijk kijken naar die koeien...
Hij heeft er duidelijk heel veel plezier in!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:17

ElCid schreef:
Arabesk schreef:

Te veel Spaghetti westerns gekeken? ;) O.a. de bosal (= bitloos! in vereenvoudigde vorm) vindt zijn oorsprong bij de Indianen, ze reden zonder zadel en hielden de paarden altijd buiten en zonder ijzers of dekens en voerden geen krachtvoer; dat doen sommige NH aanhangers hier toch ook?! }>

informeer je ipv naar amerikaanse feelgood films te kijken. Ze reden met zadel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:54

Ja, vast. Toen ze na 1400 de nazaten van de paarden van de Spanjaarden wisten te temmen ( nadat ze eerst als voedsel hadden gediend) vonden ze ook meteen de zadels erbij!
Zijn best leuk die films maar op de oude plaatjes in mijn boeken ( bijv. They sang for horses of de fotoboeken van bijv. Curtis), reden ze toch echt zonder om de doodsimpele reden dat ze geen zadels hadden, niet wisten hoe ze deze moesten maken en er ook geen behoeft aan hadden. De zadels kwamen er pas veel later bij. Die info komt inderdaan niet uit films, maar uit boeken, en natuurlijk uit verhalen van deze mensen zelf. Een bit werd vrij snel gebruikt, de zadels veel later onder de invloeden van de diverse veroveraars toen deze zich met de Indianen gingen bemoeien , maar heel vaak ook niet omdat de Plains Indianen, zoals de Navaho ( dus niet die van de totempalen :o ) uitermate goede "horsemen" waren en geen behoefte hadden aan zadels. etc. etc. etc. etc.

Vaak gebruikten ze wel lappen als een soort dekjes:
http://imagecache6.allposters.com/LRG/2 ... LQD00Z.jpg
http://www.old-picture.com/indians/pict ... rriors.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2029/232 ... 980c_o.jpg
http://www.old-picture.com/indians/pict ... rriors.jpg

In een later stadium zie je dus wel zadels ( deze foto is uit 1905):
http://denverpost.slideshowpro.com/albu ... 1290439977

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:57

Ik vraag mij nu wel af hoe dat echt zat, tzijn altijd diezelfde 5 foto's die ik te zien krijg. Maar ze zijn wel overgestapt naar zadels alleszins, dus mss hadden ze het licht wel gezien.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:47

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 18:16

NH-ers of Naturals?

De indianen zijn uiteindelijk ook op zadels overgestapt omdat ze merkten dat het beter was voor de paardenrug. De keus om te beginnen zonder zadel was puur gebrek aan zadels, en geen bewuste keuze.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:18

Ik kwam dit artikel tegen, en vond het toch wel het vermelden waard dat het paardje dat Parelli uiteindelijk heeft gekocht, een fokproduct is van een heel beroemde Quarter Horse Ranch.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... rse-event/

Dus in tegenstelling wat ik eerder heb geroepen, dat het dier bij de slager had beland of anders niet zo goed terecht was gekomen, waag ik dat met die afstamming te betwijfelen.
Al is het een feit dat ook in Amerika de nafok, goed of niet, niet altijd verkocht kan worden.
Maar dit wilde ik even rechtgezet hebben.
Paardje is een Quarter, met een mooie stamboom.