Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:08

Vanky schreef:
Zo veel nadelen dat er boeken en websites vol over zijn geschreven? ;)

Linkjes..? :)

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:17

Dani_ schreef:
@Packer. Dit heeft mijns inziens weinig met de optoming te maken, maar is gewoon een paard dat slecht luistert. Je kunt grondwerk doen om hem te leren dat hij zich tijdens het 'werk' op jou richt, met jou samenwerkt en niet zijn eigen ding gaat doen.
Je kunt ook ieder paard uiteindelijk gevoelig maken voor zachte, kleine hulpen.

Ja aankomend voorjaar beginnen we met grondwerk lessen, het zou leuk zijn als ik relaxed met zn bitloos hoofdstelletje kan gaan rijden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:21

Ik zag een heel mooi hoofdstel staan (sidepull Amber) en daarvan kon je de side pull zelfs eraf halen als het rijden zonder bit niet werkte. Mijn paard ging er altijd heel erg hard tussenuit (bit vastpakken enzo) en toen ging ik dus met het hoofdstel buitenrijden, hij was meteen hartstikke rustig, als hij wou gaan, kreeg ik hem fijn terug. Ook naar de hindernissen toe rijden ging hij als een gek erop af, zonder bit laat hij zich fijn rijden.
Tandarts komt elk jaar langs (ook voor het bitloos rijden) dus daar ligt het niet aan! Die vraag krijg ik dan meestal ;) Denk dat mijn paard het bit gewoon niet fijn vindt..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:21

Het ene paard omdat ze bij het vragen van een oefening der tong over het bit legde, nu bitloos gaat heel goed en ze is duidelijk meer ontspannen.
Mijn jongste van nu bijna 5 jaar om op te leren en wegens het wisselen vd tanden, maar af en toe op buitenrit doe ik wel een snaffeltje in

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:23

Mijn beste vriendin rijdt met haar haflinger ook bitloos. De haflinger is ingereden met bit, maar omdat mijn beste vriendin toch eerder voor bitloos was is ze eerst beginnen rijden met een touwhalster in de piste en dan buiten. Overlaatst heeft ze nog een met bit gereden toen heeft ze het hoofdstel gewoon uit gedaan want ze reageert dubbel zo goed zonder bit. :P

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:25

Ik rijd ook merendeels bitloos, maar soms nog met bit als ik naar de Veluwe ga. Thuis rijd ik alleen maar buiten en rij dan altijd bitloos, maar draaf en stap dan alleen maar omdat galop niet mogelijk is op de routes die ik rijd.
Als ik naar de veluwe ga, rijd ik met bit omdat ik dan voor de zekerheid met martingaal rijd en we soms behoorlijke sprintjes trekken. Heb dan het idee dat ik net even wat extra achter de hand heb, mocht het uit de klauw lopen ;-)
Ik merk dat mijn pony het bitloos rijden het fijnst vind, geen gedoe in zijn mond.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:13

Ik heb een pony met een kaakafwijking (een soort grote schiefel op de plek waar het bit zit) en als ik die met bit zou rijden zou het bit nooit recht inwerken, ik heb er dus bewust voor gekozen het vanaf het begin zonder bit te doen en ondanks haar zeer erge scheefheid door haar kaak (gelukkig verbeterd door de tandarts) is dit toch erg succesvol.

Mirel

Re: Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:24

Ik rij altijd bitloos heb niet eens een bit.
Waarom omdat het kan en omdat ik er van overtuigd ben dat mijn paard het fijner vind.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:27

Omdat ik eens iets anders wilde leren, een nieuwe invalshoek wilde proberen. Heb mijn jongste Knabstruber bitloos beleerd en gaat nu super, ik zou bij haar nooit meer een bitje gebruiken.

Okkieenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:06

Zijn er eigenlijk ook maneges te vinden die alleen maar lessen zonder bit?

Syl70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:13

Een bit is bedoeld voor verfijnde communicatie. De meeste mensen kunnen dat helemaal niet. Je moet goed in balans zitten en een fijn gevoel voor aanleuning hebben om mee te beginnen. Tot die tijd is een bit zinloos. Je mag er niet mee sturen of remmen en zolang je dat als ruiter nog wel doet, misbruik je het bit.

Mijn ervaring is dat ik tot nu alle paarden bitloos heb kunnen rijden. Jonge paarden weten niet beter en paarden die met bit zijn gereden, zijn gewend aan de aanwijzing, of die nou via het bit of via de neus komt.

Ik heb alle soorten bitloze optomingen uitgeprobeerd, de side-pull is mijn favoriet. Maar dan nog: een bit is niet perse slecht en bitloos is niet perse goed of vriendelijk. Het valt of staat met de handen van de ruiter.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:25

Okkieenjoy schreef:

www.spirithorses.be

Okkieenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:44

Dani_ schreef:
Okkieenjoy schreef:

http://www.spirithorses.be

Dank je wel voor de link! Jammer dat het niet zo in de buurt ligt, ook dat grondwerk is gaaf om te zien.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:59

Ik geef ook enkel alleen bitloze lessen, maar wel gericht op gymnastiseren (natuurlijkdressuur) en volgens het skala.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:01

Omdat mijn paard het bit niet meer vastpakt of op het bit gaat hangen. Bovendien loopt hij bitloos veel relaxter.

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:59

stoer hoor bitloos. Ik wil ook over op bitloos. :D

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:33

Ik rij sinds kort bitloos en wat een fijn gevoel! :)
Zou het zeker aanraden!

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:38

zijn er ook speciale sites waar je er meer over kunt lezen,en ook wat je dan kunt gebruiken,misschien erg stomme vraag maar weet er weing van

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:51

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:30

Vanky schreef:
nou, dr zijn wel veel site's over ja :)

Heb je hier linkjes van?

Winny66 schreef:
zijn er ook speciale sites waar je er meer over kunt lezen,en ook wat je dan kunt gebruiken,misschien erg stomme vraag maar weet er weing van

Ja, google.nl ;)

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:43

Rij nu zo een jaartje of 6 bitloos, pony nam altijd keurig het bit aan en was op je pinken te rijden. Door bulten in haar mondhoeken (melanomen zie je vaak bij schimmels alleen niet zo vaak in de mond) paste het bit steeds minder goed. Op een dag gekozen voor bitloos en we reden er zo mee weg. Pony weigerde daar na het bit in te doen en dat zei genoeg natuurlijk. Nooit meer met bit gereden en het gaat al jaren super!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:19

Ik heb een bit, een hackamore en touwhalsters waar ik mee rijd. Touwhalsters eigenlijk alleen als ik tijdens een wandeling besluit op te stappen. Maar ze loopt op allemaal even fijn, hack gebruik ik eigenlijk alleen maar buiten, vind het ontzettend relaxt rijden, als ik ermee in de bak rijd is dat maar voor 1 reden; als ik mezelf erop heb betrapt dat ik teveel aan de voorkant heb gezeten en dan ben ik dat meteen weer afgeleerd met dat ding omdat ik dat daarmee niet doe :)).

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:00

mijn jonge paard rij ik bitloos hij is bitloos ingereden toen met bit gereden
maar hij heeft altijd een hekel aan het bit gehad
dus nu voorgoed bitloos
ons oudere paard wel bitloos gereden maar met bit loopt hij veel lekkerder dus hem rijden we met bit
had al eens een bitloos hoofdstel gekocht van voest
voor dat ik zelf een paard had toen was de bedoeling dat hij tijdens het buitenrijden mijn verzorgpaard kon laten eten

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:02

Omdat mijn paarden op beide hetzelfde reageren en ik niet van bit afspoelen hou :+ We rijden alleen maar met lange teugel buiten en ze reageren op stem.

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:22

Ik ben sinds een week om.
Ik had problemen met mijn merie. Ze kon heel makkelijk der tong over het bit doen maar niet meer terug.
Ze heeft een heel fijn hoofdje en een kleine kaak. Ook een pony maat bit.
Ik ben toen met een klepel gaan rijden maar daar ging ze alleen maar aan hangen.(komt ook wel een beetje door der bouw)
Eigenlijk van alles geprobeerd, maar ze is heel snel met der tong. En het nu ook aangeleerd.
Vorige week voor het eerst bitloos. Eerst had ze zo iets van wat wil je nou. Maar daarna ging ze toch lekker nageeflijk lopen en te ontspannen. Ze moet wel weer leren om op der eigen benen te lopen en er niet aan te gaan hangen. (Moeten we samen leren)
Maar ik ben er super blij mee en heb er weer plezier in.
Ik wil der ook binnen kort gaan uitbrengen op wedstrijd dus ben wel benieuwd hoe iedereen daar op reageer.
Hier word niet veel bitloos gereden.
Ik zoek nu ook een mooi bitloos hoofdstel.
Een beetje bling dat mag wel. Heeft iemand een idee waar ik die kan vinden??
Het liefst wel 1 die kaakgekruisd is want dat gaat nu goed.