Hoe heet deze man?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:18

Ik ga er naar kijken, omdat er wellicht iets te leren valt.
Overtuigd als ik ben dat paardenvolk meestal zeer kritisch/eigenwijs is (ook ik -:(- ), heb ik me toch maar over laten halen. Het is jammer dat er niet zoiets bestaat als en hbo opleiding paarden trainen.
Maar zoals mijn oom (stalmeester cavalerie) altijd zei: Paarden kijken liever naar hun trog, dan naar een paard op twee benen,.

Cassidy

Re: Hoe heet deze man?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:19

Daar zou PP het niet mee eens zijn.
En de ouderwetse Cavaleristische aanpak, daar ging alles ook niet echt paardvriendelijk...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:20

Overigens ben ik wel fan van Buck Brannaman (behalve dat boek over zijn eigen leven)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:22

Verdiep je in Parelli, en zoek naar vergelijkbare parallelen.
Parelli zat aan het begin van zijn carriere ook in de "Bucking Horses".
Maar het verleden van iemand is toch altijd garantie voor de toekomst? (NOT)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:24

haha, nee.
Ik heb wel een paar geweldige boeken van hem geërfd. En het is taaie kost, maar wel heel interessant hoe men in het begin van de vorige eeuw over paarden dacht en hoe te trainen, verzorgen, genezen etc.
En zo af en toe zie je daar dan weer fragmenten van terug in de moderne "diervriendelijke' methoden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:25

Cassidy schreef:

Gelukkig niet altijd :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:27

De moderne diervriendelijke methoden zijn ook niet altijd even diervriendelijk.

En hoe kan het ook anders, omdat het paard op zich ook niet verandert. Wat ook niet mogelijk is in die paar eeuwen dat wij met hem omgaan. Wat wel is veranderd is de kennis van de mensen die er mee omgaan.
En dan zijn dingen als snel "Sielugh" en worden bepaalde trainingsmethodes verfoeid.
Maar ik blijf erbij dat sommige manieren van aanpak nog steeds hun bestaansrecht hebben in de tegenwoordige tijd. Zo zou ik mijn paarden altijd het kluisteren aanleren. Niet alleen de merries, maar ook de ruinen. Omdat het levensreddend voor ze kan zijn als ze niet gaan knokken als ze een keer met hun been ergens in vast komen te zitten.
Kluisteren word helaas te vaak gelinkt met het (natuurlijk) dekken....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-03-11 02:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:29

JPS schreef:
Cassidy schreef:

Gelukkig niet altijd :n

Er zijn genoeg paardenmensen die "iets" van een trainingsmethode hebben opgeplakt, en daar voor de rest van hun leven hun mening op baseren.
Niet standaard er van uitgaan dat mensen open staan voor andere manieren van aanpak.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:29

Cassidy schreef:
Dus je hebt je mening klaar over PP zonder ooit je te hebben verdiept in zijn methode?
En op grond van een filmpje van zijn vrouw Linda is de hele man helemaal oninteressant?
Nee, dan is duidelijk hoe serieus ik je mening moet nemen.
IK heb me namelijk WEL in KFH verdiept.
En daar kan ik weer niets mee.
Omdat hij niet bereid is om zich te verlagen naar het niveau van een beginnend paardeneigenaar.
En ik God op andere manieren probeer te vinden dan alleen via de paarden.
Verder ben ik lichtelijk allergisch voor alles wat op sekte lijkt.
En daar heeft KFH in het verleden helaas teveel op geleken.
En ik zie geen verandering in zijn huidige aanpak.
Maar hey, als je bereid bent om voor een - niet erkende opleiding van een jaar, over de 80.000 Euro neer te tellen, is het toch je eigen schuld.
Iedereen mag zijn eigen fouten mogen maken, toch?
En variaties op een recept en mislukte recepten in de keuken zijn een ding.
Een serieus verknald paard is wat anders. En dat is NIET te verontschuldigen....

En waar zeg ik dat? Ik ken de man niet, heb me in zijn methode prima ingelezen en ga niet enkel uit van het filmpje van zijn vrouw, alhoewel ik dat weinig aanprijzend vond. Ik werk ook met een stick en wijken voor druk en ben me bewust van de hersenhelften. Verder is het niet mijn iets, dat kan toch, net als jij KFH niets vind? Prima.
Nogmaals, in iedere methode zit iets goeds, ik hang alleen niets specifieks aan, maar dat mag schijnbaar niet meer.
Net als ik Inge Terblick lastig vond, vanwege het werken met voer, het werkt voor mij niet, wil niet zeggen dat ik sommige dingen wel degelijk toe pas.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:31

Ga ik ook niet vanuit :-)
Wat bedoel je met kluisteren?
Laatst bijgewerkt door JPS op 06-03-11 02:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:31

Cassidy schreef:
Er zijn genoeg paardenmensen die "iets" van een trainingsmethode hebben opgeplakt, en daar voor de rest van hun leven hun mening op baseren.
Niet standaard er van uitgaan dat mensen open staan voor andere manieren van aanpak.....

En dat geldt ook voor het tegenovergestelde ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:34

Kluisteren is het aan elkaar binden van voorbenen of achterbenen.
Om een merrie te belemmeren om bij een natuurlijke dekking de hengst aan gort te slaan.
Maar ook om blessures te voorkomen bij het rammen tegen staldeur.
En om het paard af te leren om te knokken als hij een keer met een been ergens in vastzit, en geduldig te wachten op bevrijding.
Helaas zijn er de nodige mensen die bij het kluisteren van een merrie tijdens het dekken al aan verkrachting denken.
En verder teveel menselijke emoties tonen bij bepaalde dingen die je bij je paard doet, of laat doen...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:35

Tja wat is diervriendelijk... Meestal ook wat we als mens met een string aan, bij 15 graden onder nul niet willen ervaren.
Als ik die oude boeken er op nalees, dan was men begin 1900 ervan overtuigd dat er geen edeler dier bestaat als een paard, maar met de realiteit dat de een meer geld heeft om een paard als koning te behandelen, als de ander die er zijn brood mee moet verdienen. Geweldige conclusie.
Ja over kluisteren bestaan ook nogal wat misverstanden (wij passen het standaard toe op elk paard).
In een recent topic gaat er ook nog een discussie over.

Anoniem

Vroger kluisterde men paarden, zodat ze niet konden weglopen, wanneer men in de buitenlucht moest overnachten.
Tegenwoordig wordt het gebruikt bij dekkingen of ook nog weleens bij voernijd in de stal.
Er wordt ook een voorbeen aan het achterbeen gekluisterd. Twee voorbenen of twee achterbenen aan elkaar ken ik niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-11 02:36, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Cassidy schreef:
Kluisteren is het aan elkaar binden van voorbenen of achterbenen.
Om een merrie te belemmeren om bij een natuurlijke dekking de hengst aan gort te slaan.
Maar ook om blessures te voorkomen bij het rammen tegen staldeur.
En om het paard af te leren om te knokken als hij een keer met een been ergens in vastzit, en geduldig te wachten op bevrijding.
Helaas zijn er de nodige mensen die bij het kluisteren van een merrie tijdens het dekken al aan verkrachting denken.
En verder teveel menselijke emoties tonen bij bepaalde dingen die je bij je paard doet, of laat doen...

Bedankt voor je uitleg, ik kende de term niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:36

Mindim schreef:
Cassidy schreef:

En dat geldt ook voor het tegenovergestelde ;)

Je bericht in dit topic getuigd van een andere insteek.
Maar ik kan je natuurlijk verkeerd begrepen hebben.
Op Bokt is het helaas zo dat er teveel extremistische pro-ers zijn voor een methode.
En dat zijn er net zo veel dan de extremistische contra-ers.
Ik kom zelden de gematigde tegen.
En je eerste bericht in dit topic liet niet vermoeden dat jij tot de gematigde behoorde....:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:46

Cassidy schreef:
Je bericht in dit topic getuigd van een andere insteek.
Maar ik kan je natuurlijk verkeerd begrepen hebben.
Op Bokt is het helaas zo dat er teveel extremistische pro-ers zijn voor een methode.
En dat zijn er net zo veel dan de extremistische contra-ers.
Ik kom zelden de gematigde tegen.
En je eerste bericht in dit topic liet niet vermoeden dat jij tot de gematigde behoorde....:D

Ik ben juist zeer gematigd. Ik ben ook geen fervent KFH aanhanger, ik vind het wel geweldig om hem te zien en hoe subtiel hij het doet. Geweldig dat iemand die niet weet waar KFH mee bezig is, het schijnbaar ook niet ziet. Dat vind ik geweldig.
Parelli heb ik ook wel dingen van, maar hang hem verder niet aan, is niet zo mijn ding, MR al helemaal niet. Maar dat is misschien vooroordeel omdat de join up teveel wordt aangehangen door mensen die het niet snappen. Is misschien niet de man zijn schuld, maar ik zou er ook weer niet mee gaan demonstreren en he mijn paradepaard maken. Genoeg paarden die vernaggeld zijn, door mensen die hem nadoen. Zijn trailerlaadmethode, tja, ik heb niet altijd een hoop hekken bij de hand en daar begint het wel mee, tenminste in de shows die ik heb gezien van vander Toorn en Hueskens. Het dually halster vind ik ook niets, dus hij valt echt af. Parelli heeft goede dingen, de bewustwording van mensen dat ze met een vluchtdier te maken hebben en hoe de hersenhelften werken en hoe je de spanning in je paard kunt lezen.
Ik vind sowieso enig kennis moet hebben van de lichaamstaal van een paard en hoe een paard in het algemeen instinctief denkt en hoe je daar adequaat op kunt reageren. Ik gebruik ook een stick als mijn verlengde arm en een leadrope, omdat ik gewoonweg geen langer halstertouw kan vinden wat niet om de benen slaat. Ik neem wat van hem mee en ook van KFH, maar hang ze niet aan. Om mijn paard een horsenality mee tegeven, moet ik hem splitsen, want hij voldoet niet in een horsenality. Ik vind dat niet praktisch.
Wat ik al zeg, ieder heeft wel iets mee te geven en ik pik tot nu toe de meeste dingen mee van KFH.
Het dreigen op de flanken, hoe hij dat kan, vind ik fantastisch om naar te kijken om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb het dan over de jonge KFH.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:51

Als ik een leraar zoek, dan zoek ik een leraar die zich kan aanpassen aan het niveau van de leerling. Die desnoods bereid is om het stapje voor stapje uit te leggen. En dat mis ik bij - vooral de jonge KFH.
En hey, mensen ontwikkelen zich. Stilstand is achteruitgang. De jonge KFH en al zijn Borderline Demonstraties (kan iemand me nou eens duidelijk uitleggen WTF nu eigenlijk "Borderline" betekend) en de Borderline Filmpjes (mooi op Youtube en in slowmotion getoond), zonder echte uitleg wat hij aan het doen is, schreeuwen "don't try this at home".

En over het sektarische verleden van de jonge KFH en zijn Vinca's in Spanje kan ik je deze website aanbevelen.
Helaas in het Duits, en dat ga ik toch echt niet vertalen....

http://www.4pawsnet.de/sekten-esoterik_hempfling.html

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:57

Ik weet wat hij doet, daar kijk ik naar. Ik heb het niet van hem geleerd. Ben ik ook niet van plan, kost me te veel centen.
Zijn sektarische verleden heb ik niet mee te maken ik hoef zijn doopceel niet te lichten om het mooi te vinden, hem aan het werk te zien. Daarom maakt het me ook niet zoveel uit of hij zich te goed voelt voor beginners. Ik les niet persoonlijk bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:59

Ik zie hem echt niet als mijn spirituele leermeester, daar ben ik veel te nuchter voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 03:02

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 03:05

Ik ga er van uit dat een ander voor je heeft beslist want "de beste dingen zijn"? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 03:06

Cassidy schreef:
Ik ga er van uit dat een ander voor je heeft beslist want "de beste dingen zijn"? :P

Nee hoor, ben oud genoeg om dat voor mezelf te beslissen :D Zij sprak me juist om die reden aan, juist omdat ze geen specifieke stroming aanhangt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 03:12

Dan vraag ik me af waarom je duidelijk met namen aangeeft dat jezelf wel een KFH persoon vindt en Parelli niets vindt.
Want als je leermeester geen stroming aanhangt, waarom dan wel namen gebruiken om te omschrijven wat je stroming is? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 03:15

Cassidy schreef:
Dan vraag ik me af waarom je duidelijk met namen aangeeft dat jezelf wel een KFH persoon vindt en Parelli niets vindt.
Want als je leermeester geen stroming aanhangt, waarom dan wel namen gebruiken om te omschrijven wat je stroming is? :D

Voor de zoveelste keer, ik hang geen stroming aan. Mijn leermeester heeft ook geen namen genoemd hoor :D Ik lees veel en google veel en vis dan prima het een en ander uit. Ik geef ook niet aan dat ik een KFH persoon ben, ik vind hem prachtig om te zien, dat is iets heel anders.
Parelli is niet mijn ding, dat geef ik idd meerdere malen aan, maar ik gebruik wel dingen van hem.
Waarom moet er toch perse een stroming aangehangen worden?