Klaus Ferdinand Hempfling cursuservaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GreenRider

Re: Klaus Ferdinand Hempfling cursuservaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:03

Ik stuur je wel even een PB :j

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:47

Ja, ik heb wel wat ervaring.

De eerste keer was in 1997, toen ik na diverse workshops in Dld zelf een keer naar een workshop van hem geweest met mijn merrie. Daarna heb ik me ruim 10 jaar teruggetrokken.

In 2010 ben ik nogmaals gegaan, ik ben nu eenmaal vreselijk nieuwsgierig. Deze keer ging ik een maand daarheen met twee jonge PRE hengsten, op naar Denemarken.
Dat was alleen weer niet zo succesvol, de paarden van toen 3 en 4 jaar zijn beiden (onnodig) flink in de problemen gekomen. Een lazerde de eerste nacht om met zijn 'box' die gemaakt was van hekken (zéér onveilig). Geen plek voor jonge hengsten.
Geen sorry, geen excuus gehoord helemaal niks.

Een ander voorbeeld is dat een van de paarden een week lang 'opgehokt' moest blijven zodat hij iets magisch zou kunnen gaan doen met dat paard. Heel spannend voor het publiek, maar helaas, het is er niet van gekomen.
Dat is, vind ik, geen optie voor een jong paard. Die moet iedere dag er uit, rennen, klooien, spelen.

Beide keren heeft hij het nodig gevonden om de eigenaar, ik dus, zo voor .... te zetten dat je verbaasd bent over zijn woorden. Dat doet hij bij iedere eigenaar. Hij is super en wij zijn allemaal klunzen en akelige mensen. Waarom hij dat zo doet? Ik zou het echt niet weten, ik weet wel hoe het voelt.
Ook als toeschouwer heb ik me er nooit aangenaam bij gevoeld als een eigenaar voor .... werd gezet.
Help mensen, daar komen ze voor. Laat ze in hun waarde. Voor mij getuigt het niet erg van een respectvolle benadering naar de mensen die aan je dure boterhammetje meebetalen.

Op zich heb ik in het verleden wel wat gehad aan zijn markante visie op het leven, op zijn beleving van seksualitet en zijn ideeën over de paarden. Maar ik vind hem de laatste tijd alleen sterk gefixeerd op andere dingen dan paarden. Voornamelijk paardenpiemels zie ik steeds op de filmpjes voorbij komen. Kan aan mij liggen hoor, dat ik er meer op ben gaan letten, maar ik zie de meerwaarde er niet van in.

In de 15 jaar (?) dat ik zijn werk volgde heb ik hem nooit op een paard gezien, alleen de oude foto's op de fokkerij in Spanje en zijn, zonder meer leuke, filmpjes met Janosh de pony. Blijft apart.

Ik denk dat je als toeschouwer hele interessante dingen kan zien of van hem horen. Ieder heeft zo zijn eigen beleving en invulling, maar of je er thuis iets mee kunt met je paard dat is de vraag.
Vaagheid vind ik ingewikkeld, maar nog ingewikkelder vind ik de mensen die als vliegjes om hem heen hangen. Buitengewoon interessant om te zien hoe mensen zich laten beïnvloeden.

Weggegooid geld? Nee, ik heb mijn lessen geleerd en ben flink wat ervaring(en) verder.

Wat me blijft verbazen is de geheimzinngheid er om heen, die ik nog steeds niet kan plaatsen.
Ik 'ken' maar één persoon die gesproken heeft over haar ervaringen. Ze is daarna Parelli 'gaan doen'.

Zet ik nu Hempfling in een verkeerd daglicht? Nee, het is puur mijn ervaring. En ik ben benieuwd of er meer mensen iets durven te melden. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen beleving ergens bij. Dit is de mijne.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:18

@ Paardentango, jammer dat je zo'n ervaring met hem hebt...
Was er ook in 2010 (de PPP) en dat was toch echt heel anders dan wat je nu beschrijft.

Over dat rijden heeft hij toen ook uitgelegd. Hij heeft geen tijd voor eigen paard nu, hij heeft het druk met
zijn paarden in training en doet daarnaast ook veel andere dingen, hij reist bijvoorbeeld
veel. En rijden doet hij niet zomaar, daarvoor moet eerst alles op de grond goed gaan eh :)

Het viel me op dat hij inderdaad veel over Janosch en Junque praatte... Hij werd dan helemaal vrolijk en
kon echt uren over hun door praten, je merkt dat hij ze wel mist, dat gaf hij ook toe.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:05

@greenrider: de beleving van paardentango is toch net zoveel waard als de jouwe? Beetje vreemd om dan te zeggen dat iets niet zo was. Zij was erbij, dit is zoals zij het beleefde.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:37

Wendy schreef:
@greenrider: de beleving van paardentango is toch net zoveel waard als de jouwe? Beetje vreemd om dan te zeggen dat iets niet zo was. Zij was erbij, dit is zoals zij het beleefde.

huh ? :S Waar heb ik gezegd dat de ervaring van Paardentango niet klopt? :S

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:55

GreenRider schreef:
Was er ook in 2010 (de PPP) en dat was toch echt heel anders dan wat je nu beschrijft.

Dat was toch heel anders dan wat je nu beschrijft, schrijf je in de quote. Daar had dan waarschijnlijk moeten staan: mijn ervaring was toen heel anders dan de jouwe... oid.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:00

Wendy schreef:
GreenRider schreef:

Dat was toch heel anders dan wat je nu beschrijft, schrijf je in de quote. Daar had dan waarschijnlijk moeten staan: mijn ervaring was toen heel anders dan de jouwe... oid.

Dat bedoel ik er ook mee ;) Ik snap niet helemaal waarom je dacht dat
ik haar ervaring bs vond?? Als ik dat vond zou ik het er heel anders
neer zetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:06

Ik dacht dat door de manier waarop je het opschreef. Omdat je het niet bij jezelf hield, maar de woorden 'het was' gebruikte. Maar goed, helemaal offtopic :)

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 10:06

ik vind het wel boeiend om die verschillende persoonlijke ervaringen te lezen van nabij
Al die verschillende belevingen kunnen wel meer genuanceerd een beeld geven van zijn manier van werken. En dan vind ik het wel spijtig dat je hengst dagen heeft binnen gestaan, dat lijkt me daar toch tegen in te druisen (zelfs wanneer het als didactisch voorbeeld zou moeten dienen...) Ik denk niet dat ik dat zou laten gebeuren... Dan mag hij op zijn kop gaan staan... (maar ja ik weet immers niet hoe het bij jou gelopen is dus kan er moeilijk over oordelen...) Dat hij zelf niet vaak of niet meer rijdt vind ik daarentegen irrelevant, je hoeft toch niet te zitten op een paard?
Wat mij aantrekt in zijn werk is voornamelijk de aanpak en communicatie met paarden, en hoe je een goede verstandhouding kan opbouwen. Het natuurlijk paardrijden & trainen vind ik een zeer leuke verderzetting van dat gedachtengoed, en dat hoop ik ooit zelf te kunnen waarmaken... Maar daarom hoeft hij van mij zelf niet op een paard "te zitten"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:45

Om dat te bereiken heb je Hempfling niet nodig ;-), zijn veel efficientere cursussen voor, oa Parelli en Voest bijv.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:54

Parelli heeft idd een stappenplan waar echt iedereen mee uit de voeten kan.
En dat is bij Hempfling anders.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:03

Dat zou ik wel watwillen nuanceren Arabesk. Wat bij jou past hoeft niet bij een ander te passen.
Mijn weerstand tegen Parelli en vooral Woest is dat ze nogal inwerken op de ziel van het paard. Het rondslingeren van paarden en bang makerij is niet mijn ding. Zoals parelli de paarden als een zombie dingetjes laat doen, nee is niet mijn ding. Ik wil een levend dier, wat wel zelfstandig na blijft denken.

Goed, ik ben nogal geschrokken van de ervaringen in Denemarken. Niet zozeer naar mij toe, wel naar de jongens toe.
Daar zag ik zeker niet terug wat er in de jaren daarvoor was opgebouwd.

Dat wil niet zeggen dat ik niets geleerd heb ik leer van iedereen nog altijd veel. Aan Hempfling heb ik ook weer veel te danken en dat vergeet ik ook niet. Alleen denk ik niet dat ik de behoefte heb om weer te gaan. Zeker niet met paarden.

Wat efficiënt is om een paard te laten gehoorzamen aan de mens is ieder voor zich. Ik heb hengsten en die happen, bedoeld als vriendschap. Als ik Parelli of Voest hoor dan zijn hun oplossingen heeeeeel ver van de mijne. Als ik lees dat het advies is om een staltouw helemaal in de mond van een jong paard te proppen zodat hij het happen (wat binnen de paardentaal heel gewoon is) om het dier iets af te leren ga ik over mijn... :r

Nee, dat moet ik Klaus nageven, hij heeft oog voor de psyche van een paard alleen drukt hij dat voor de denkmens niet handig uit. Gevoelsmensen zoals arabs en greenrider kunnen daar wel wat mee. Dat kon ik ook en het heeft me zeker geholpen.

Vergeet alleen nooit dat je met dieren te maken hebt, dieren die je heel graag willen snappen. Ik voel dat andersom ook zo. Ik heb daar bewondering voor, net als mensen die op zoek gaan mijn bewondering hebben. Want bij ieder paard in NL hoort ook een mens.

Ieder moet zijn eigen weg gaan, paardenmensen respecteren iedereen die zich serieus met paaren bezig houdt. Paardenliefhebbers zitten vaak vast in hun eigen droomwereld. Bij hen zie ik vaak paaren die 'hun dingetje' doen en waar geen of weinig leven in zit.

Volg je eigen weg, en leg niets op, noch aan mensen noch aan dieren maar leer samen van elkaar op basis van respect.
Denk ik.
wink

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:09

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:36

Paardentango schreef:
Wat efficiënt is om een paard te laten gehoorzamen aan de mens is ieder voor zich. Ik heb hengsten en die happen, bedoeld als vriendschap. Als ik Parelli of Voest hoor dan zijn hun oplossingen heeeeeel ver van de mijne. Als ik lees dat het advies is om een staltouw helemaal in de mond van een jong paard te proppen zodat hij het happen (wat binnen de paardentaal heel gewoon is) om het dier iets af te leren ga ik over mijn... :r

Dan heb je toch niet helemaal begrepen waarom dat advies van Parelli komt.
Maar goed, je zegt altijd bereid te zijn om bij te leren.
Voor jou daarom dit artikel. When you are bitten, say "ow".
Een paard mag gerust spelen, maar zijn tanden in mij zetten vind ik niet ok.
En spullen vernielen ook niet.
Het advies om een touw in de mond van het paard te proppen komt niet om hem het bijten af te leren.
Dat is om het hem zo onaangenaam mogelijk te maken om overal op de kauwen. Er blijf ook voor een hengst genoeg over om zijn speeldrift op bot te vieren, als je hem in een weiland met een paar maatjes zet.
Hoeft hij het niet op mij te doen...

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-11 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:39

Ja dat heb ik, al heel wat jaartjes geleden. Ik draai al een poosje mee en ben nu eenmaal enorm nieuwsgierig, had ik dat niet al eerder gezegd?

Ging dit topic niet over wie er cursus ervaring had met Hempfling, zullen we het daar bij houden dan.
Ik heb niet zoveel behoefte om met 'vertegenwoordigers van' te debatteren.
Bovendien gaat de toon er meestal niet op vooruit. Dat is ook iets is wat je bij de meer gevoelsmatige stromingen niet tegenkomt. Men is wat rustiger en vriendelijker voor elkaar.

Paarden en mensen zijn boeiend, en ik wil ze zo blijven zien op een positieve en constructieve manier.
Leer, leef en trek je eigen plan.
Net als de paarden is iedereen weer anders.

Mensen willen concurreren, paarden willen 'zijn'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:42

Parelli leert ook bij...de Parelli van nu is niet de Parelli van een heel wat jaartjes geleden.
En idd, iedereen mag doen waar hij zelf zin in heeft.
Inclusief fouten maken die anderen ook al hebben gemaakt.
Ik ga nu lekker naar mijn paardjes toe....

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:03

Hey jongens, niet vechten hè:+
het was inderdaad niet mijn bedoeling om voor-of tegenstanders van Hempfling te laten debatteren... Ik was gewoon benieuwd naar ervaringen en ik denk ook dat het wel duidelijk is dat sommigen voor Voest en Parelli zijn en anderen voor Hempfling... Ik weet waarom ik voor Hempfling ben en dat is omdat ik graag op mijn gevoel af ga, ik denk dat paardentango dat heel juist inschat (en komt me over als iemand die heel veel ervaring heeft, ik ben benieuwd naar meer... :D over die hengsten bijvoorbeeld, ik krijg binnenkort een veulentje ;) ). In ieder geval heb ik persoonlijk niets aan een stappenplan om met een dier om te gaan omdat dat voor mij niet werkt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:36

Of een stappenplan werkt, merk je pas als je het hebt doorlopen :D

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:40

:D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:26

Ik wil toch nog iets zeggen over de indeling die paardentango maakt over gevoelsmensen en denken mensen... want die gaat voor mij in ieder geval niet op. Aan de ene kant ben ik een enorm gevoelsmens (hoog sensitief) maar aan de andere kant ben ik ook behoorlijk rationeel soms. Dat gebruik ik ook om mijn gevoel te kaderen soms. En ik gebruik mijn gevoel om mijn denkrichtingen te duiden. Klinkt vaag, maar zo werkt het wel. In die zin maak ik bijvoorbeeld ook gebruik van de principes van NLP.

Zo gebruik ik parelli dus ook. Als je niet voldoende weet waarom het paard reageert zoals het doet en niet voldoende weet over paardenpsychologie, dan kun je alleen op gevoel juist de verkeerde dingen doen. Want de instincten van paarden en hun gevoelswereld is echt anders dan de onze.
In het werken met mijn eigen paard kwam ik met hempfling niet zo ver. Los werken op de grond en longeren waren letterlijk levensgevaarlijk. Met parelli in eerste instantie ook niet, want hij reageerde niet bepaald zoals op de DVD :+
Een paar jaar geleden heb ik flink wat hulp gehad van mensen die verder waren met parelli dan ik. Toen ik die basis meester was, kon ik weer meer op basis van mijn gevoel gaan werken. Paard blij, want dat is ook een heel sensitief en gevoelig dier, en ik blij.
Voor mij is gebleken dat ik zonder solide basis en inzicht in paardenpsychologie niet op basis van mijn gevoel kon werken. En hempfling bood mij niet die solide basis :n

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:09

arabs schreef:
het was inderdaad niet mijn bedoeling om voor-of tegenstanders van Hempfling te laten debatteren... Ik was gewoon benieuwd naar ervaringen en ik denk ook dat het wel duidelijk is dat sommigen voor Voest en Parelli zijn en anderen voor Hempfling... Ik weet waarom ik voor Hempfling ben en dat is omdat ik graag op mijn gevoel af ga, ik denk dat paardentango dat heel juist inschat (en komt me over als iemand die heel veel ervaring heeft, ik ben benieuwd naar meer... :D ..

Voor- of tegenstander is niet interessant. Doe overal kennis op, ga niet al bij voorkeur dingen afkeuren omdat je er "geen goed gevoel" bij hebt. Dan pas kan je beslissen wat je wilt doen, waar je heen wilt, waar je je geld aan uit wilt geven.

Bedenk wat je belangrijk vind in een cursus? Probeer een reeel beeld te krijgen van wat een bepaalde cursus inhoud. Wat leer je er? wat vind je zelf belangrijk? Praktische kennis, ervaring, zelfontwikkeling, vaardigheden, filosofie?
Vind je de communicatie belangrijk? Hoe leer je zelf het makkelijkst? Of een bepaalde cursus wel of niet nuttig is, hangt van zoveel factoren af, dat kan niemand voor je beantwoorden.

Om even heel simpel op je vraag terug te komen: Ik heb nog nooit een positieve feedback gehoord van mensen die een cursus bij Hempfling hebben gevolgd, deels tien jaar geleden toen hij nog in spanje zat, deels recent. Dat zijn nota bene mensen die nog steeds (ondanks de verschrikkelijke cursus) redelijk idolaat zijn van de man.
Ik zou er m'n geld niet aan uitgeven.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:30

@sanne
natuurlijk kan niemand anders voor je beslissen of iets goed voor je is, zelfs als je zogezegd slechte ervaringen hebt met iets kan je daaruit leren...
ik keur eigenlijk niets af an sich, ik probeer heel veel te lezen en te bekijken en uit al die informatie put ik om zelf mijn eigen ding te doen... Ik wilde gewoon even duiden dat er wel een reden is waarom ik hou van de manier van werken van Hempfling, dan mag hij als mens nog als een boer over komen (ik weet het niet, ik ken hem namelijk niet, jij misschien?) ik vind zijn aanpak heel boeiend en die werkt voor mij dankzij het snuisteren en lezen en bekijken van vele content onder andere van Hempfling (maar daar mag natuurlijk nog veel meer bij :) ) maar opnieuw, ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen... Ik hoef de man niet per se in het echt te ontmoeten en er een cursus van te volgen, het lijkt me gewoon fijn om mensen te ontmoeten (al is het online)die eenzelfde beleving tav paarden hebben en deze met mij en met jou willen delen...
Of dat nou de "jan met de pet" methode is, of de leer van Pipi Langkous I don't care Het gaat me eerder om een manier van omgaan met... dus vertel me maar hoe doe jij het? ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:59

Ik kan je wel vertellen wat ik doe (oa. parelli), maar er is een grote kans dat wij verschillende dingen belangrijk vinden ;)

Ik vind goede didactische vaardigheden van de cursusleider(s) en concrete, praktische informatie over paarden & gedrag het belangrijkste.
Voor houding, zit en body-awareness heb ik namelijk al iemand. Filosofie dat zoek ik niet binnen de paarden.

Daarnaast is er nog een verschil in een cursus waar je meer hand-on hulp krijgt of meer een cursus waar je brede concepten krijgt, waar je dan uiteindelijk zelf iets mee doet. Verschilt denk ik erg per persoon waar je iets mee kan.
Als ik hier in Nederland les krijg, dan gaat het meer specifiek over mij en m'n paard. Ik ben laatst 5 weken bij parelli geweest in Colorado. Daar gaat het bijvoorbeeld meer om concepten, big picture, mensen het inzicht laten vinden, er wordt daar echt niets voorgekauwd. Sommige mensen konden daar echt heel erg slecht mee omgaan :D

Je moet toch echt zelf bedenken wat jou het meest interesseert, wat je op dit moment het meest nodig hebt en hoe jijzelf het makkelijkst leert. Natuurlijk is geld ook nog een belangrijke ;)

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:16

ja vind ik ook... ik hou dus echt wel van de manier van Hempfling :D , ik vind het fijn om mijn paard te leren aanvoelen en daarmee te kunnen communiceren... dit vormt voor mij de basis van een gezonde werk- en vertrouwensrelatie met mijn paard
nu was ik eigenlijk vooral benieuwd om via dit forum te weten te komen hoe Hempfling zijn cursussen precies aanpakt
gewoon curieus
nu, ik vind jouw parelli ervaring even waardevol, kan je daar iets meer over schrijven? Hoe verliep die cursus dan, wat werd er gezegd, wat was de aanpak?
@ wendy: ik denk ook dat een inzicht in het paard een belangrijk vertrekpunt is, maar naast lezen over paarden en hun gedrag etc tracht ik dat dus aan te voelen... Ik denk eigenlijk, als je dat eerste boek van Hempfling leest, dat het voor hem ook zo gegaan is, het is een proces en je kennis ontwikkel je door te observeren, uit te proberen, aan te voelen en tja ook door elkaar te helpen
Silence had me aangeboden om me te helpen met mijn paardje (dat nogal wat traumatische ervaringen achter de rug heeft) en dat lijkt me super waardevol

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:34

Aanvoelen, observeren en je blijven ontwikkelen doe je ook met Parelli. Alleen begint Parelli met een aantal oefeningen voor de veiligheid van de persoon die er naast staat, om van daaruit verder te gaan met het gevoel en observeren. En dat stukje veiligheid aan het begin en duidelijke uitleg van paardenspychologie aan het begin mis ik bij Hempfling. En al die filmpjes op Youtube, met een dansende KFH met een aantal hengsten al dan niet staatsgevaarlijk of in geen maanden hun box uitgeweest, schreeuwen gewoon: don't try this at home!