Ik wil alles tegelijk ... Waarmee beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:57

Definieer "onze manier".
Als je met "onze manier" de manier van Klaus Ferdinand Hempfling bedoelt, dan is dat voor mij en voor iedereen duidelijk.
Er zijn andere, toegankelijkere manieren voor NH. Bijvoorbeeld Parelli.
En als je dat gaat doen, zie je ook hoe je paard op je gaat reageren, omdat jij hem op een bepaalde manier benadert, of omdat je op een bepaalde plek staat. Om Parelli te gaan doen, hoef je de vraag voor jezelf niet beantwoord te hebben wat de reden is van je bestaan, en of er nog een leven is na de dood.
En het is leuk als je eerst resultaten ziet, en dan snapt waarom je die resultaten krijgt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:01

Nou wij doen het niet meer op zijn manier.
Klaus die is teveel met zichzelf bezig.
Wij doen gewoon horsemanship.
Maar ook als je niet parelli doet, zie je dat ook wel.
Door dingen over jezelf te beseffen en in te zien, en te gaan
aanvoelen. Je kunt zelfs als je het goed doet, readen zonder dat
je hoofd helemaal leeg is. Je kunt het voelen.
Doordat je aanvoelt weet je wat je moet doen.
Natuurlijk kijk je dan en naar het paard,en naar jezelf.

Cassidy

Re: Ik wil alles tegelijk ... Waarmee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:02

Dus jullie zijn van KFH afgestapt.
Nu kan ik helemaal niets meer met de definitie "onze manier"...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:03

Nou saskia deed het nooit op zijn manier.
Ik wel een tijdje, maar toen vertelde zij mij dat, gelukkig
maar.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:37

Grietje , ookal praat ik niet mee in dit topic .
Ik wil toch even kwijt dat je al heel erg vaak is gezegd van hempfling geen methode of manier heeft .
En dat wíl hij ook helemaal niet..
Hij wil ons juist alleen helpen onze eigen weg te vinden, dat is waar hij naar streeft.

Ook wil ik kwijt dat readen onmogelijk is zonder dat je hoofd leeg is , echt waar . Dat kan gewoon niet . Als ik readings doe mediteer ik ook altijd van tevoren en zorg dat mijn hoofd leeg is ,aders kan het gewoon niet ,dan kun je je niet voor de volle 100% concentreren op je eerste ingevens en gevoelens die je doorkrijgt,en readen gaat niet om aanvoelen , readen gaat om contact...

Ik wéét dat je het vervelend vind dat ik me weer met je bemoei en in discussie ga. en ik probeer me ook in te houden . Maar ik erger me er soms aan dat bepaalde dingen je al zo vaak zijn verteld en je toch doodleuk ze weer opnieuw zegt . En ik weet dat je vind dat ik doordram en doorzaag , wat overigens ook zo is .
Maar uiteindelijk mak je het daar ook zelf naar eerlijk gezegd , als zo verschrikkelijk veel mensen zeggen dat hempfling geen manier of methode heeft , en je blijft het herhalen ( is het niet in het ene topic dan probeer je het wel bij een andere ) dan lok he gewoon reactie's uit zoals die van mij.

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:57

Ik ben ook dol op Parelli. Het heeft mij zo'n inzicht gegeven in de paarden.
Vooral ook omdat ik me vroeger wel eens persoonlijk aangevallen voelde, omdat je ze vermenselijkt.
Inmiddels een paar jaar ouder... en met Parelli ervaring en uitwisselingen met andere NH-ers, ben ik het veel beter gaan begrijpen.
Ik ben ook zo'n haastig type, wil veel en liefst heel snel. Dat heb ik nu afgeleerd, ik zie nu dat ik heel veel respons heb gekregen en kan dan gewoon stoppen en genieten.
Wow, dat is echt een compleet nieuwe ervaring voor mij geweest!!
Veel geluk met je nieuwe pakket. Het is 10x meer waard dan een nieuwe regendeken hoor *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:20

grietje14 schreef:
Ja, maar zo is dat wel bij onze manier.
want als je paarden niet kunt aanvoelen, kun je ook geen nh doen.
En niet iedereen lukt dat, maar dan kun je beter er een instructrice bij hebben.
Die je zegt van, kijk nu doe ik dit, nu reageert het paard zo.
En daardoor de juiste dingen beseffen en inzien.
Als je dat eenmaal gelukt is, moet je de juiste denkwijze vinden.
Dus er niet te veel over nadenken, alleen doen wat nodig is.
Als je de juiste dingen hebt beseft en ingezien, ga je paarden aanvoelen.
En hoef je alleen nog maar te denken wat nodig is.

Zo, dit komt mij even bekend voor ...
Ohja, hier hebben we een paar dagen geleden een discussie over gehad!
(ik ga niet teveel in detail treden, is niet belangrijk, maar het stukje over lesgevers & nadenken enzo heeft ze niet spontaan ondervonden :+ ).

Heb nu al een aantal dingen van je gelezen en ik vraag me af of je je niet beter kan bezighouden met veel lezen & zelf proberen, in plaats van andere mensen te willen overtuigen van wat jij allemaal al zo goed zou kunnen, want je draait met de wind in je antwoorden := Je moet niet proberen iedereen na te praten, dat helpt je echt niet vooruit ;)

Om te reageren op het topic .. Ik denk dat grondwerklessen het meest interessant zijn om mee te beginnen :j Van daaruit kan je nog altijd naar het VD-en toe gaan. Qua bitloos, dat moet zo kunnen, daar ben ik ook mee begonnen zonder dat ik ooit grondwerklessen had gedaan (of actief met grondwerk bezig was, ik deed de standaard-dingen maar ik wist niet dat dat grondwerk was :P ) omdat ik het niet nodig vond om met een bit te rijden want zonder ging toch ook? (ik had toen ook het gevoel dat het bij mijn pony niet helemaal goed zat met bit, heb achteraf ook ontdekt waarom enzo, maar bitloos ging dus een stuk beter).

Ik ben met grondwerklessen begonnen omdat ik door diverse gebeurtenissen totaal geen vertrouwen meer had in mijn pony en hij, uiteraard, niks meer voor mij wilde doen. Ik had dus gewoon hulp nodig, anders kwamen we nergens .. Omdat ik er niet op durfde rijden en ik voelde dat het probleem echt bij de basis lag heb ik meteen les genomen van iemand die zich zowel met grondwerklessen als rijlessen bezighoudt. Aan haar heb ik echt ENORM veel gehad, ookal heb ik eigenlijk maar een paar lessen gehad. Ze heeft me in die korte tijd zoveel bijgebracht, zoveel handvaten zodat ik zelf aan de slag kon .. Echt super!
Ondertussen ben ik naast het grondwerk ook met VD-en bezig en heb ik hier ook les in (ok, nu nog maar 1 les gehad maar meer in de toekomst is de bedoeling ;) ). Ik vind het persoonlijk héél belangrijk dat er af en toe iemand meekijkt en me helpt of zegt wat ik "verkeerd" doe of hoe ik het beter kan aanpakken. Ookal is het maar 1 les, als je een goede instructrice hebt krijg je al zoveel meer inzicht in alles en kan je zelf ook gewoon verder oefenen.

Dus ik zeg ... grondwerk, met les indien mogelijk. En de rest komt wel ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:24

Femke pb.
Sabine@ Ik probeer ook niet anderen
na te praten, nooit probeer ik dat.
Ik geef enkel alleen tips, van mij mogen ze zelf
bepalen wat ze gaan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:28

Het probleem is dat de tips die jij geeft, vanuit je eigen ervaring komen. En de eigen ervaring, en de draai en uitleg die je aan dingen geeft, zijn niet altijd zoals dingen ECHT zijn.

En ik ga met [***] mee. De discussie hebben we vaker gehad, ik heb je keer op keer proberen te corrigeren, ik heb je willen helpen bij je website waar je bij tijd en wijle de link van op bokt gooit, en waar ik geen verbetering en groei in zie.

Dus in hoeverre is het zinvol als jij je (verkeerde) visie hier keer op keer op bokt neer gaat kwakken?

Voor degene die er geinteresseerd in is hier de link naar eerder gestart topic (Met link naar de site van Grietje) :

[NH] www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:31

Dingen uit je eigen ervaring vertellen vind ik goed, doe ik ook want ik heb niks anders :+ Maar ik zeg er wel altijd duidelijk bij dat het is hoe IK het bij MIJN pony heb gedaan, ondervonden, ... en dat wil niet zeggen dat het voor anderen ook zo werkt.

Jou antwoorden, Grietje, komen op mij altijd over alsof het zo hoort, alsof het allemaal is zoals jij zegt en niet anders. En als daar dan een reactie op komt (want dat hadden we in die discussie) dat ik zeg van: bij mij was het zo en zo en zo ... dan is het ineens van "ohja, dat is een goede manier" of iets dergelijks en dan gebruik je dat weer in andere topics. Vind het een beetje vreemd moet ik zeggen :+

Dus zoals ik al zei: fijn veel lezen & bezig zijn met je eigen paarden, veel plezier maken, af en toe eens iets meegeven vanuit je eigen ervaring .. en dan is het toch ook goed?

Vind ik dan :+

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:41

Cassidy@ Wat vind je fout aan mijn eigen ervaring?
Sabine@ Ja, ik snap absoluut wel dat het zo op jou overkomt.
Komt omdat ik er zo van overtuigd ben, maar je hebt gelijk,ik moet niet altijd proberen een ander te overtuigen. Ik zal proberen er rekening mee te houden.
Maar dan vraag ik me ook weer af, wat moet ik anders vertellen dan mijn eigen
ervaring als ik niet meer dan van men eigen ervaring van weet?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:42

Cassidy@ Er is wel degelijk groei hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:59

grietje14 schreef:

Je zou kunnen beginnen met het accepteren dat anderen je ook wat kunnen leren. Les nemen van anderen dan Saskia (sorry Saskia, whoever you may be) Open staan voor NH-ers en hun visies, leren van anderen ipv alles zelf te willen uitvinden.

Wat dat betreft blijf je op hetzelfde niveau hangen. Daar zit geen groei in. En ik ben blij dat je die groei zelf ziet of denkt te kunnen zien. Uit je topic en uit je website maak ik niet op dat je ook maar en jota opsteekt van wat anderen je vertellen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:04

Nou ik ben gegroeid met datgene wat ik vertelde.
Ik wil best accepteren dat ik van anderen kan leren.
Van saskia heb ik als we afspreken ook een beetje les.
In dat zit idd geen groei, moet ik aan werken.
Maar ik bedoelde dat andere, wat groei betreft.
Ik zal er wel aan proberen te werken cassidy , lukt niet altijd in 1x tenminste, maar probeer tenminste.
Dan vertel ik gewoon eerst wel wat ik weet, maar luister ook naar anderen, als ze wat zeggen, want ja je kunt van iedereen wat leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:06

Dan wil ik nog een keer gaan herhalen wat ik al eerder heb gezegd: verdiep je in Parelli. En er gaat een wereld voor je open. Je hoeft het wiel echt geen tweede keer uit te vinden, dat hebben anderen voor je gedaan.

En laat de hele KFH en zijn bewustwording voordat je met paarden aan de slag gaat even in de ijskast staan. Heel lang in de ijskast staan. Misschien voor altijd in de ijskast staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:08

grietje14 schreef:
Cassidy@ Wat vind je fout aan mijn eigen ervaring?
[naam]@ Ja, ik snap absoluut wel dat het zo op jou overkomt.
Komt omdat ik er zo van overtuigd ben, maar je hebt gelijk,ik moet niet altijd proberen een ander te overtuigen. Ik zal proberen er rekening mee te houden.

Misschien ook zelf wat minder overtuigt proberen te zijn .. :=

Pas op, overtuigt zijn van iets is mooi hoor, maar je bent 14 jaar, ik kan me echt niet inbeelden dat je alles al eens gezien & geprobeerd hebt. Om dan bij 1 ding te blijven hangen en daar zo van overtuigt te zijn dat er voor anderen ook enkel maar die weg is ...

Ik heb geleerd om naar mezelf en mijn pony te kijken, iets proberen, kijken of de pony reageert zoals hoort/zoals ik het wil.. Lukt dit dan doen we zo verder, gaat het toch niet helemaal ok dan zoeken we wat anders ... Ik volg niet 1 ding of 1 visie of .. ik kijk naar mijn pony en zoek de dingen uit die voor ons werken, en dit dan met hulp van een instructrice die gelukkig helemaal op dezelfde lijn als ik zit ..

MAAR .. ik zal nooit in topics gaan zeggen: zo moet je het doen want dit is dé manier, gewoon omdat dit voor ons werkt ... Ik kan wel zeggen van: ik heb het zo gedaan bij mijn pony en dat werkte, misschien kan je dat ook eens proberen? En misschien proberen die mensen dat dan wel, en misschien werkt het. Of misschien proberen ze en werkt het niet. Of misschien willen ze het niet eens proberen .. Wil dat daarom zeggen dat ik geen gelijk heb? Neen, want ik zei dat het voor mij & mijn pony werkte, niet dat het een algehele waarheid was waar iedereen zich aan moest houden en naar moest richten ...

En daar zit een verschil ;)

Edit; naar aanleiding van de reactie van Cassidy ...
En als je het woord Parelli niet kunt/wil zien, koop dan het boek 101 Horsmanship oefeningen en ga daar leuke oefeningen uit doen, leer je héél veel van en het is leuk voor zowel paard als jezelf .. ;)

Ok, staat ook wel het woord Parelli in, maar dat skippen we dan maar even }:0

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:13

En ik ben iemand die de meeste mensen adviseert om Parelli te gaan doen, en deze ook op de letter te volgen. Omdat het programma wat hij rond bekende trainingstechnieken heeft gebouwd (hij heeft het allemaal echt niet zelf uitgevonden) bij iedereen werkt. Als je het echt gaat volgen en niets gaat overslaan en geen shortcuts gaat gebruiken, krijg je een band met je paard die ongeevenaard is. Daar hoef je echt geen filosofische vragen voor jezelf voor te beantwoorden, dat kun je gaan doen en later pas snappen wat je doet....

* edit: 101 horsemanship oefeningen ken ik niet, maar wel het boek van Inge Teblick. Heb ik zelf, doorgewerkt, kan er weinig mee omdat het losse oefeningen zijn en de volgorde ontbreekt. En ik ben zelf niet zo van de clicker, omdat je timing essentieel is bij het belonen, en je dat met de clicker goed kan verknoeien.
Bij Parelli leer je meer dan alleen de simpele oefeningen. Je leert er een hoop paardenpsychologie bij....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:13

Cassidy@ Bedoel je er niet over praten?
Want ik ben het zelf al. Misschien ga ik me weleens in parelli verdiepen,maar het interesseert me niet echt.
Sabine@ Bedankt voor de uitleg, snap je helemaal!
Er hoeft ook niet perse 1 weg te zijn die voor iedereen werkt, zo hard als het moet zo zacht als het kan.
Iedereen moet gewoon doen wat voor diegene het beste is, maar kijk er wel naar of je het wel goed doet, denk ik dan. Ik heb ook niet alles gezien en geprobeerd, ik ben er zo van overtuigt omdat het zo goed voelt, en ook heel goed werkt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:15

Sabine en cassidy@ Dan heb ik liever dat boek ja.
Ik ga het nu eerst gewoon proberen door aan te voelen enzo, en
af en toe eens een lesje van saskia.
Ik ga verder niet weer over parelli beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:16

Hoezo kan Parelli je niet interesseren? :=
Je bent toch geïnteresseerd in horsemanship, in grondwerk, in een band krijgen met je paard, etc. etc. Dat is toch gewoon net wat Parelli je wil geven? De mogelijkheid om dat allemaal te krijgen?

Ik volg zelf trouwens ook geen Parelli :+ maar ik lees wel veel, ook over Parelli, en ik merk dat ik zelf ook gewoon veel oefeningen doe die daar allemaal bijhoren, omdat het gewoon de basis-oefeningen zijn .. die kom je overal tegen, zo ook bij Parelli .. Dus waarom zou Parelli dan niet goed zijn, je doet toch gewoon aan Parelli als je die oefeningen doet? :+ (even krom gezegd, haha :P ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:18

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, krijg je de resultaten die je altijd al hebt gehad. Maar er is meer. Zo ontzettend veel meer.
En als je je niet verdiept in Parelli, omdat het je niet interesseert
En je van jezelf al vindt dat je een horseman bent.
Zijn we uitgepraat.

You may lead a horse to water, but you cannot make him drink.

Laat bovenstaand gezegde even op je inwerken. En tegen de tijd dat je misschien wel interesse krijgt in andere NHers dan jezelf of KFH, wil ik weer met je in discussie gaan.
Tot die tijd is het echt verspilde energie.

En als je van jezelf overtuigd bent dat je een horseman bent,
Wil ik je vertellen dat je dat niet bent, en ook nooit worden zal. Niet met de instelling zoals je die nu tentoon spreidt...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:18

Nou omdat ik dit al geweldig vind.
Daarom ben ik er ook zo van overtuigd, en maken
de andere stromingen met niet zoveel uit.
Maar ik zal er wel voor open staan, leer ik veel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:20

Als andere stromingen je niet uitmaken sta je er ook niet voor open .. en zal je er dus ook niks van leren ..

Jammer ... maar veel succes dan maar zeker?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:20

Je spreekt jezelf tegen.
Eerst geen interesse in Parelli
Nu er wel open voor staan
Eerst helemaal idolaat van KFH
Saskia zegt dat KFH alleen maar met zichzelf bezig is
Dus KFH is het niet meer
En nu ineens weer wel?

Heb je een leerprobleem of zo?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:21

Ik snap je wel cassidy, jij denkt nu van
dat ik alleen hier in geinteresserd ben, is ook zo, en dat
ik me nu al een horseman vind. Maar jij vind
dat je je als horseman ook in andere dingen van nh moet interesseren.
En dat je dan een echte horseman bent.