grietje14 schreef:Ja, maar zo is dat wel bij onze manier.
want als je paarden niet kunt aanvoelen, kun je ook geen nh doen.
En niet iedereen lukt dat, maar dan kun je beter er een instructrice bij hebben.
Die je zegt van, kijk nu doe ik dit, nu reageert het paard zo.
En daardoor de juiste dingen beseffen en inzien.
Als je dat eenmaal gelukt is, moet je de juiste denkwijze vinden.
Dus er niet te veel over nadenken, alleen doen wat nodig is.
Als je de juiste dingen hebt beseft en ingezien, ga je paarden aanvoelen.
En hoef je alleen nog maar te denken wat nodig is.
Zo, dit komt mij even bekend voor ...
Ohja, hier hebben we een paar dagen geleden een discussie over gehad!
(ik ga niet teveel in detail treden, is niet belangrijk, maar het stukje over lesgevers & nadenken enzo heeft ze niet spontaan ondervonden
).
Heb nu al een aantal dingen van je gelezen en ik vraag me af of je je niet beter kan bezighouden met veel lezen & zelf proberen, in plaats van andere mensen te willen overtuigen van wat jij allemaal al zo goed zou kunnen, want je draait met de wind in je antwoorden
Je moet niet proberen iedereen na te praten, dat helpt je echt niet vooruit 
Om te reageren op het topic .. Ik denk dat grondwerklessen het meest interessant zijn om mee te beginnen
Van daaruit kan je nog altijd naar het VD-en toe gaan. Qua bitloos, dat moet zo kunnen, daar ben ik ook mee begonnen zonder dat ik ooit grondwerklessen had gedaan (of actief met grondwerk bezig was, ik deed de standaard-dingen maar ik wist niet dat dat grondwerk was
) omdat ik het niet nodig vond om met een bit te rijden want zonder ging toch ook? (ik had toen ook het gevoel dat het bij mijn pony niet helemaal goed zat met bit, heb achteraf ook ontdekt waarom enzo, maar bitloos ging dus een stuk beter).
Ik ben met grondwerklessen begonnen omdat ik door diverse gebeurtenissen totaal geen vertrouwen meer had in mijn pony en hij, uiteraard, niks meer voor mij wilde doen. Ik had dus gewoon hulp nodig, anders kwamen we nergens .. Omdat ik er niet op durfde rijden en ik voelde dat het probleem echt bij de basis lag heb ik meteen les genomen van iemand die zich zowel met grondwerklessen als rijlessen bezighoudt. Aan haar heb ik echt ENORM veel gehad, ookal heb ik eigenlijk maar een paar lessen gehad. Ze heeft me in die korte tijd zoveel bijgebracht, zoveel handvaten zodat ik zelf aan de slag kon .. Echt super!
Ondertussen ben ik naast het grondwerk ook met VD-en bezig en heb ik hier ook les in (ok, nu nog maar 1 les gehad maar meer in de toekomst is de bedoeling
). Ik vind het persoonlijk héél belangrijk dat er af en toe iemand meekijkt en me helpt of zegt wat ik "verkeerd" doe of hoe ik het beter kan aanpakken. Ookal is het maar 1 les, als je een goede instructrice hebt krijg je al zoveel meer inzicht in alles en kan je zelf ook gewoon verder oefenen.
Dus ik zeg ... grondwerk, met les indien mogelijk. En de rest komt wel