Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

grietje14 schreef:Ja, maar zo is dat wel bij onze manier.
want als je paarden niet kunt aanvoelen, kun je ook geen nh doen.
En niet iedereen lukt dat, maar dan kun je beter er een instructrice bij hebben.
Die je zegt van, kijk nu doe ik dit, nu reageert het paard zo.
En daardoor de juiste dingen beseffen en inzien.
Als je dat eenmaal gelukt is, moet je de juiste denkwijze vinden.
Dus er niet te veel over nadenken, alleen doen wat nodig is.
Als je de juiste dingen hebt beseft en ingezien, ga je paarden aanvoelen.
En hoef je alleen nog maar te denken wat nodig is.
).
Je moet niet proberen iedereen na te praten, dat helpt je echt niet vooruit 
Van daaruit kan je nog altijd naar het VD-en toe gaan. Qua bitloos, dat moet zo kunnen, daar ben ik ook mee begonnen zonder dat ik ooit grondwerklessen had gedaan (of actief met grondwerk bezig was, ik deed de standaard-dingen maar ik wist niet dat dat grondwerk was
) omdat ik het niet nodig vond om met een bit te rijden want zonder ging toch ook? (ik had toen ook het gevoel dat het bij mijn pony niet helemaal goed zat met bit, heb achteraf ook ontdekt waarom enzo, maar bitloos ging dus een stuk beter).
). Ik vind het persoonlijk héél belangrijk dat er af en toe iemand meekijkt en me helpt of zegt wat ik "verkeerd" doe of hoe ik het beter kan aanpakken. Ookal is het maar 1 les, als je een goede instructrice hebt krijg je al zoveel meer inzicht in alles en kan je zelf ook gewoon verder oefenen.

Maar ik zeg er wel altijd duidelijk bij dat het is hoe IK het bij MIJN pony heb gedaan, ondervonden, ... en dat wil niet zeggen dat het voor anderen ook zo werkt.

grietje14 schreef:Maar dan vraag ik me ook weer af, wat moet ik anders vertellen dan mijn eigen
ervaring als ik niet meer dan van men eigen ervaring van weet?

grietje14 schreef:Cassidy@ Wat vind je fout aan mijn eigen ervaring?
[naam]@ Ja, ik snap absoluut wel dat het zo op jou overkomt.
Komt omdat ik er zo van overtuigd ben, maar je hebt gelijk,ik moet niet altijd proberen een ander te overtuigen. Ik zal proberen er rekening mee te houden.
Maar dan vraag ik me ook weer af, wat moet ik anders vertellen dan mijn eigen
ervaring als ik niet meer dan van men eigen ervaring van weet?

maar ik lees wel veel, ook over Parelli, en ik merk dat ik zelf ook gewoon veel oefeningen doe die daar allemaal bijhoren, omdat het gewoon de basis-oefeningen zijn .. die kom je overal tegen, zo ook bij Parelli .. Dus waarom zou Parelli dan niet goed zijn, je doet toch gewoon aan Parelli als je die oefeningen doet?
(even krom gezegd, haha
).