Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Janine1990 schreef:Wat ik me nu wel afvraag...
Ik heb inmiddels ruim 2 weken niet meer gereden, osteopaat is bij 'mijn' paard geweest, paard blijkt in de schouders helemaal vast te zitten. Was slecht voorwaarts en viel uit galop. Heeft toch een poosje geduurt voordat de eigenaresse en ik een link konden leggen.
Nouja, osteopaat er bij en nu wat longeerwerk.
Maar hoe werd zoiets vroeger opgelost? Neem aan dat iets dergelijks vroeger ook wel voorkwam?
Gini schreef:De laatste decennia hebben we door uitvinding van radio, televisie en vooral het internet een kennisexplosie meegemaakt op alle gebieden, niet alleen in de paardenwereld.
Maar eigenlijk, misschien ben ik heel positief ingesteld, maar ik zie dit niet als een nadeel. Zoals al gezegd in een topic 'als je op die stal reed, deed je het zus en als je op die andere stal reed, deed je het zo'. Punt. Nu is het toch juist een verademing dat je die oogkleppen kan afzetten? Dat er zoveel visies en meningen zijn, dat je nu ook zelf kan kiezen. Dat wanneer zus niet werkt, je nog altijd zo kan proberen, want je hebt de kennis en de mogelijkheid.
En ja, dingen zijn gemoderniseerd, maar is dat de schuld van de paardenwereld. Het dikke dekje met de longeersingel is idd een boomloos zadel geworden. Net zoals de oude primitieve houten loopfiets een aerodynamische fiets uit carbon is geworden.
Nee, ik moet juist zeggen dat ik blij ben met de hoeveelheid keuze die wordt aangeboden.
Vroeguhh was alles beter. Misschien een kern van waarheid, maar je kan je ook te krampachtig vasthouden aan die stelling.
piezze schreef:Gini schreef:De laatste decennia hebben we door uitvinding van radio, televisie en vooral het internet een kennisexplosie meegemaakt op alle gebieden, niet alleen in de paardenwereld.
Maar eigenlijk, misschien ben ik heel positief ingesteld, maar ik zie dit niet als een nadeel. Zoals al gezegd in een topic 'als je op die stal reed, deed je het zus en als je op die andere stal reed, deed je het zo'. Punt. Nu is het toch juist een verademing dat je die oogkleppen kan afzetten? Dat er zoveel visies en meningen zijn, dat je nu ook zelf kan kiezen. Dat wanneer zus niet werkt, je nog altijd zo kan proberen, want je hebt de kennis en de mogelijkheid.
En ja, dingen zijn gemoderniseerd, maar is dat de schuld van de paardenwereld. Het dikke dekje met de longeersingel is idd een boomloos zadel geworden. Net zoals de oude primitieve houten loopfiets een aerodynamische fiets uit carbon is geworden.
Nee, ik moet juist zeggen dat ik blij ben met de hoeveelheid keuze die wordt aangeboden.
Vroeguhh was alles beter. Misschien een kern van waarheid, maar je kan je ook te krampachtig vasthouden aan die stelling.
Inderdaad, hier kan ik me wel bij aansluiten. Er zijn veel meer mogelijkheden dan vroeger en dat geeft absoluut voordelen.
Evelienepien schreef:Voor sommige zal ik nu wel de knuppel in het hoenderhok gooien maar ...bij ons in de buurt was het "vruger" zo, dat als een paard verreden was oid, hij gewoon naar de slacht ging. Dus dat goldt vnl. voor "paarden, die gek in de kop waren (die men niet klein kreeg) of scheve paarden / langere tijd kreupele paarden, die gingen naar de slacht....
Ik heb het nu over het manege / handelaargebeuren 30 jr geleden...
Is misschien hard maar zo kreeg je niet net zoals nu, een overschot aan "niet-bruikbare"paarden / overvol paardenland. Dit komt natuurlijk ook doordat er toen nog geen rugfoto's ed gemaakt konden worden. Met de technologie van nu, kan iedere scheet, die dwars zit ontdekt worden. Dat levert natuurlijk veel goeds op maar in mijn ogen ook best veel paarden, die misschien wel beter af zouden zijn naar de eeuwige jachtvelden. Worden er duizendenkosten uit gegeven aan onderzoeken van osteopaten, massages, goede ruiters, zadelgedoe etcetcetc terwijl het dier nooit meer beter zal worden. En om daaraan toe te geven, wil men niet want dat doet pijn in je eigen hoofd
Gini schreef:De laatste decennia hebben we door uitvinding van radio, televisie en vooral het internet een kennisexplosie meegemaakt op alle gebieden, niet alleen in de paardenwereld.
Maar eigenlijk, misschien ben ik heel positief ingesteld, maar ik zie dit niet als een nadeel. Zoals al gezegd in het topic 'als je op die stal reed, deed je het zus en als je op die andere stal reed, deed je het zo'. Punt. Nu is het toch juist een verademing dat je die oogkleppen kan afzetten? Dat er zoveel visies en meningen zijn, dat je nu ook zelf kan kiezen. Dat wanneer zus niet werkt, je nog altijd zo kan proberen, want je hebt de kennis en de mogelijkheid.
kehdra schreef:Huh, ik begrijp je opmerking niet helemaal?
Ik geef aan dat NH zoals het nu heet, al heel lang bestaat, maar dat het nu commercieel is geworden.
Ik vind dat jammer, omdat nu mensen vanuit een boekje/DVD met hun paard bezig gaan, zonder les te krijgen, terwijl les imo zo hard nodig is, om timing en 'feeling' te ontwikkelen. Veel van deze mensen vinden het dan niet NH wanneer je je paard een skup geeft, terwijl dat soms ook gewoon nodig is.
Misschien vatte je m'n laatste zin verkeerd op ofzo?
Varekaj schreef:Als ik met mijn paarden bezig ben, krijg ik ook zo vaak naar m'n kop geslingerd "oh wat leuk je doet NH en truukjes!". Ik doe geen NH, het zijn geen truukjes... dat is gewoon standaard goede opvoeding. Hoeveel mensen staan niet met open mond te staren als ik na het rijden gewoon afstap, tegen mijn paard het commando"staan" geef en dan afzadel als die los staat en blijft staan als ik alles paar meter verder even neerleg, hoofdstel afdoe, halster omdoe en zonder touwtje laat volgen naar de stal, staldeur open, commando "stal" en dat het paard lekker relax naar binnen stapt en ook niet meer over die drempel komt. Voel me haast een circusact soms! terwijl het voor mij gewoon basisdingen zijn in de opvoeding....