Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:52

:D Ik sluit me aan bij Polly. Zeker wbt longeren. Heb mijn oude instructeur eens gevraagd wat ie vond van fysiotherapie voor een paard. Vond ie echt onzin. Als je het paard correct rijdt en niet behandeld als een oude bromfiets is dat allemaal weggegooid geld.

Janine1990

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:23

Het gaat in mijn geval niet om een sensibel paard, nouja, hij schrikt van een gillende zandkorrel, maar that's ook it... Hij is 18 jaar. En voornamelijk in de wedstrijdhouding gereden, heeft voorheen Z2 gelopen.
Maar wordt oud, dat zie je wel aan hem. Maar behandeling van de osteopaat heeft 'm goed gedaan. Paard is altijd veel op de voorhand gereden, volgens eigenaresse. Ik rij 'm nu drie jaar.
Natuurlijk ook een stuk van mijn rijden. En oh, wat maken dit soort dingen mij onzeker.

Maar dat zou dus ook allemaal opgelost kunnen worden met longewerk en veel figuren, Polly2?
Is het niet zo dat het op die manier langer zal kunnen duren, en dat een osteopaat je een makkelijkere opstap geeft?
Ben zeker van mening dat je er niet van alles en nog wat bij moet halen, eerst naar jezelf kijken. En ik ben ook erg kritisch op mezelf, nooit tevreden. Maar is zo'n osteopaat niet iemand die dan ook kan zeggen waar het probleem ligt, om de ruiter er duidelijker op te kunnen wijzen? Zodat de ruiter de focus op het probleem kan leggen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:27

Misschien handig om dat per pb te bespreken, dan gaan we niet te ver off topic :)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:53

Poly heeft het allemaal al goed verwoord de commerci is er ingestapt
Vroeger was het gewoon nu slaat het bij somig over naar de verkeerde kant

Ik krijg wel weer het gevoel van doe goede oude tijd
Je sjabrakje met een ros kam afschuren :+ nu heerlijk in de was
Ik heb nog een regelemente boekje waar in staat
dat je paard uitgerust en schoon dient te verschijnen voor de les :D

Inderdaad gebruikte we peesbeschermers bij het springen
maar anders niet hoor gewoon blote benen dan letten ze wel op
Problemen waren er ook niet daardoor
Transport beschermer was een vierkant schuimrubber met klitte band

Veulens werden al in de moeder verkocht voor de geboorte
De hengst kwam nog aan huis

Zwemmen met de paarden gewoon op halster met een touw er aan
was wel een half uur rijden maar dat maakte niets uit
Het verkeer was ook veel minder niet te vergeten

Dekens gingen wel op maar die dingen waren zo zwaar dat ik dat
niet eens getild kreeg was 9 jaar

Geoon doen en niet te moeilijk maken
genieten van het paard was toen ook al aan de orde

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:02

Mijn pony was een working-cowhorse; die pakte ik altijd uit de wei om zonder zadel met het touw aan beide kanten van het halster de koeien te gaan halen voor het melken.

Zelfde uitrusting had ie trouwens ook als ik met een handdoek om de nek naar een kolk reed bij de IJssel in bikini en de pony ook een mooie duikplank was.... En als een pony van een vriendin watervrees had kon die van mij heel goed wijken; die drukte op die manier zo die andere pony het water in.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:05

Alle tuig was bruin. Ik weet nog dat de eerste zwarte zadels en hoofdstellen op de markt kwamen. Wat was ik daar jaloers op met mijn beperkte budgetje hahaha.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:39

Janine1990 schreef:
Wat ik me nu wel afvraag...

Ik heb inmiddels ruim 2 weken niet meer gereden, osteopaat is bij 'mijn' paard geweest, paard blijkt in de schouders helemaal vast te zitten. Was slecht voorwaarts en viel uit galop. Heeft toch een poosje geduurt voordat de eigenaresse en ik een link konden leggen.
Nouja, osteopaat er bij en nu wat longeerwerk.

Maar hoe werd zoiets vroeger opgelost? Neem aan dat iets dergelijks vroeger ook wel voorkwam?

Voor sommige zal ik nu wel de knuppel in het hoenderhok gooien maar ...bij ons in de buurt was het "vruger" zo, dat als een paard verreden was oid, hij gewoon naar de slacht ging :(:) . Dus dat goldt vnl. voor "paarden, die gek in de kop waren (die men niet klein kreeg) of scheve paarden / langere tijd kreupele paarden, die gingen naar de slacht....
Ik heb het nu over het manege / handelaargebeuren 30 jr geleden...

Is misschien hard maar zo kreeg je niet net zoals nu, een overschot aan "niet-bruikbare"paarden / overvol paardenland. Dit komt natuurlijk ook doordat er toen nog geen rugfoto's ed gemaakt konden worden. Met de technologie van nu, kan iedere scheet, die dwars zit ontdekt worden. Dat levert natuurlijk veel goeds op maar in mijn ogen ook best veel paarden, die misschien wel beter af zouden zijn naar de eeuwige jachtvelden. Worden er duizenden :$ kosten uit gegeven aan onderzoeken van osteopaten, massages, goede ruiters, zadelgedoe etcetcetc terwijl het dier nooit meer beter zal worden. En om daaraan toe te geven, wil men niet want dat doet pijn in je eigen hoofd |(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:45

Tegenwoordig is er veel meer sielughhh dan vroeger. Aan de andere kant, tegenwoordig kun je ook meer dingen kopen waarvan ik denk sielughhh aan hulpmiddelen enzo. (van antiblafband tot allerlei rare griezelige bitten). Vroeger kocht ik de ruitersportspulletjes bij een schoenmaker die ook wat sportartikelen had en veel verder dan basisdingen waren niet te koop. Zo had ik ook dat vilten dekje en iedereen had een hoofdstel met een oerlelijke lage neusriem waardoor het hoofd van je paard nog groter leek dan het was.

Tegenwoordig zijn de paarden over het algemeen ook veel mooier dan vroeger. Veel ranker en hoger op de benen en mooiere hoofdjes enzo. Moet ik er wel bij zeggen dat ik in een redelijk achtergebleven gebiedje van Nederland ben opgegroeid dus misschien liepen daar sowieso nog wat achter.
Laatst bijgewerkt door piezze op 22-01-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:46

De laatste decennia hebben we door uitvinding van radio, televisie en vooral het internet een kennisexplosie meegemaakt op alle gebieden, niet alleen in de paardenwereld.

Maar eigenlijk, misschien ben ik heel positief ingesteld, maar ik zie dit niet als een nadeel. Zoals al gezegd in het topic 'als je op die stal reed, deed je het zus en als je op die andere stal reed, deed je het zo'. Punt. Nu is het toch juist een verademing dat je die oogkleppen kan afzetten? Dat er zoveel visies en meningen zijn, dat je nu ook zelf kan kiezen. Dat wanneer zus niet werkt, je nog altijd zo kan proberen, want je hebt de kennis en de mogelijkheid.
En ja, dingen zijn gemoderniseerd, maar is dat de schuld van de paardenwereld. Het dikke dekje met de longeersingel is idd een boomloos zadel geworden. Net zoals de oude primitieve houten loopfiets een aerodynamische fiets uit carbon is geworden.
Nee, ik moet juist zeggen dat ik blij ben met de hoeveelheid keuze die wordt aangeboden.

Vroeguhh was alles beter. Misschien een kern van waarheid, maar je kan je ook te krampachtig vasthouden aan die stelling.
Laatst bijgewerkt door Gini op 22-01-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:48

als je nu het assortiment dekens bekijkt...vroeger was het de new-zeeland.
Loodzwaar als hij nat was maar onverslijtbaar.

Op dat gebied is er veel verbetert!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:50

Gini schreef:
De laatste decennia hebben we door uitvinding van radio, televisie en vooral het internet een kennisexplosie meegemaakt op alle gebieden, niet alleen in de paardenwereld.

Maar eigenlijk, misschien ben ik heel positief ingesteld, maar ik zie dit niet als een nadeel. Zoals al gezegd in een topic 'als je op die stal reed, deed je het zus en als je op die andere stal reed, deed je het zo'. Punt. Nu is het toch juist een verademing dat je die oogkleppen kan afzetten? Dat er zoveel visies en meningen zijn, dat je nu ook zelf kan kiezen. Dat wanneer zus niet werkt, je nog altijd zo kan proberen, want je hebt de kennis en de mogelijkheid.
En ja, dingen zijn gemoderniseerd, maar is dat de schuld van de paardenwereld. Het dikke dekje met de longeersingel is idd een boomloos zadel geworden. Net zoals de oude primitieve houten loopfiets een aerodynamische fiets uit carbon is geworden.
Nee, ik moet juist zeggen dat ik blij ben met de hoeveelheid keuze die wordt aangeboden.

Vroeguhh was alles beter. Misschien een kern van waarheid, maar je kan je ook te krampachtig vasthouden aan die stelling.

Inderdaad, hier kan ik me wel bij aansluiten. Er zijn veel meer mogelijkheden dan vroeger en dat geeft absoluut voordelen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:55

piezze schreef:
Gini schreef:

Maar eigenlijk, misschien ben ik heel positief ingesteld, maar ik zie dit niet als een nadeel. Zoals al gezegd in een topic 'als je op die stal reed, deed je het zus en als je op die andere stal reed, deed je het zo'. Punt. Nu is het toch juist een verademing dat je die oogkleppen kan afzetten? Dat er zoveel visies en meningen zijn, dat je nu ook zelf kan kiezen. Dat wanneer zus niet werkt, je nog altijd zo kan proberen, want je hebt de kennis en de mogelijkheid.

Inderdaad, hier kan ik me wel bij aansluiten. Er zijn veel meer mogelijkheden dan vroeger en dat geeft absoluut voordelen.

Sta ik van de ene kant helemaal achter alleen zit er dus ook een gevaar in. Want mensen willen tegenwoordig alles snel en nu (paard is gebruiksvoorwerp) dus als iets ff niet lukt binnen 1 maand wordt er een andere instructeur genomen, osteopaat oid bijgehaald, zadel nagekeken of uiteindelijk ander paard gekocht ed. Veel mensen zien daardoor door de bomen het bos niet meer en leren uiteindelijk niet meer zelf met hun gevoel te rijden en met paard om te gaan....
En dat vind ik dus wel triest.....

Het is en blijft toch een contact / gevoels-sport en iets met hart en ziel leren kost jaren tijd ....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:57

Ja de maatschappij is sneller geworden. Alles moet snel gaan en makkelijk en dat werkt niet bij paardrijden. NIets gaat snel en al zeker niet makkelijk dus worden er meer hulpmiddelen bijgehaald.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:57

piezze schreef:
Alle tuig was bruin. Ik weet nog dat de eerste zwarte zadels en hoofdstellen op de markt kwamen. Wat was ik daar jaloers op met mijn beperkte budgetje hahaha.

En nu wil iedereen weer bruin... :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:58

Ik heb gemerkt dat een klok en paarden niet samen gaan. Ben ik bij de paarden dan vliegt de tijd voorbij. Ben ik met paarden bezig dan wordt ik helemaal rustig van. Als ik haast heb dan lukt er niets.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:00

Evelienepien schreef:
Voor sommige zal ik nu wel de knuppel in het hoenderhok gooien maar ...bij ons in de buurt was het "vruger" zo, dat als een paard verreden was oid, hij gewoon naar de slacht ging :(:) . Dus dat goldt vnl. voor "paarden, die gek in de kop waren (die men niet klein kreeg) of scheve paarden / langere tijd kreupele paarden, die gingen naar de slacht....
Ik heb het nu over het manege / handelaargebeuren 30 jr geleden...

Is misschien hard maar zo kreeg je niet net zoals nu, een overschot aan "niet-bruikbare"paarden / overvol paardenland. Dit komt natuurlijk ook doordat er toen nog geen rugfoto's ed gemaakt konden worden. Met de technologie van nu, kan iedere scheet, die dwars zit ontdekt worden. Dat levert natuurlijk veel goeds op maar in mijn ogen ook best veel paarden, die misschien wel beter af zouden zijn naar de eeuwige jachtvelden. Worden er duizenden :$ kosten uit gegeven aan onderzoeken van osteopaten, massages, goede ruiters, zadelgedoe etcetcetc terwijl het dier nooit meer beter zal worden. En om daaraan toe te geven, wil men niet want dat doet pijn in je eigen hoofd |(

Denk dat het in veel gevallen ook geld uitgeven is, om maar niet te horen wat je eigen tekortkomingen zijn als ruiter...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:00

Ja maar niet dat bruine van toen. Nu hebben ze meer van dat mooie lichtbruine spul met bijpassende kleertjes en zo en dat was er toen ook niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:02

Gini schreef:

Maar eigenlijk, misschien ben ik heel positief ingesteld, maar ik zie dit niet als een nadeel. Zoals al gezegd in het topic 'als je op die stal reed, deed je het zus en als je op die andere stal reed, deed je het zo'. Punt. Nu is het toch juist een verademing dat je die oogkleppen kan afzetten? Dat er zoveel visies en meningen zijn, dat je nu ook zelf kan kiezen. Dat wanneer zus niet werkt, je nog altijd zo kan proberen, want je hebt de kennis en de mogelijkheid.

Vroeger zal zeker niet alles beter zijn geweest.
Maar de no nonsens houding wat betreft de omgang en het gebruik van paarden (zoals ik deze proef uit verschillende verhalen hier, maar ook van dichterbij), zou wat mij betreft nu wel een wat hogere plaats in mogen nemen in het hier en nu...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:02

piezze schreef:
Ja maar niet dat bruine van toen. Nu hebben ze meer van dat mooie lichtbruine spul met bijpassende kleertjes en zo en dat was er toen ook niet.

Was ook niet zo zeer serieus bedoeld :P
Ik ken de bruine kleur nog wel van de manege waar ik jaren geleden heb gereden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:16

Vroeger reed je (in de randstad) op de manege als je ouders geen geld voor een paard hadden (dat waren er best veel) en je bofte dat je naar 'dure paardrijles' mocht. Mensen met veel geld kochten voor hun kinderen een pony (dat was echt uitzonderlijk), en de andere kinderen die ik kenden met een pony woonden op een boerderij. Ik kende 1 meisje met een eigen pony maar die was (vonden wij) gruwelijk verwend (was ook zo, maar ik was ook jaloers natuurlijk). Met het groeien van de welvaart konden veel meer mensen alles kopen wat hun hartje begeerde en dus ook een pony/paard voor kindlief als ie dat zo graag wil. Gevolg: er zijn heel veel mensen die een paard aanschaften zonder goede kennis of achterban. Daar groeien allerlei misstanden van en daar springen NH mensen weer (voor een deel terecht) op in. En natuurlijk als er geld aan te verdienen valt, maar dat neem ik ze absoluut niet kwalijk.
De groep mensen die vroeger met paarden in aanraking kwam was gewoon veel kleiner. Ofwel woonde je in een agrarische omgeving of je ging naar de manege en daar hing je dan eindeloos rond. En van je gespaarde zakgeld kocht je soms een Penny of later een Hoefslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:58

kehdra schreef:
Huh, ik begrijp je opmerking niet helemaal?
Ik geef aan dat NH zoals het nu heet, al heel lang bestaat, maar dat het nu commercieel is geworden.
Ik vind dat jammer, omdat nu mensen vanuit een boekje/DVD met hun paard bezig gaan, zonder les te krijgen, terwijl les imo zo hard nodig is, om timing en 'feeling' te ontwikkelen. Veel van deze mensen vinden het dan niet NH wanneer je je paard een skup geeft, terwijl dat soms ook gewoon nodig is.

Misschien vatte je m'n laatste zin verkeerd op ofzo?

Omdat hier weer eens de bekende fabel wordt aangehaald dat Nh per definitie soft is...

De meeste "NH'ers" doen wel degelijk aan correctie. En welke correctie denk je dat beter/heftiger aankomt; degene die het paard snapt, die strookt met zijn taal en die goed getimed is.... Of degene die vanuit het niets kwam.

Juist ook het op effectieve manier corrigeren hoort bij NH! En effectief is een correctie die juist getimed is, met de juiste hoeveelheid energie (hoeft dus niet altijd met fysiek contact te zijn!) enz. Dat is o.a. waar NH om draait.

Dat er dan tegenwoordig op veel dingen een NH sticker zit...so be it. Kan me er niet druk om maken. Ik ben blij de meeste mensen met NH sticker nog proberen zich in hun paard te verplaatsen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:01

Soms lijkt het of NH als zweverig wordt gezien. NH is echter maar een etiketje om wat aan te duiden. Zoveel mensen, zoveel opvattingen. Laat ze mij maar als een softie zien, zolang ik zelf maar beter weet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:09

Een paard was vroeger minder snel aangekocht als nu. Ofwel was het voor de boeren, die dus hun geld moesten verdienen met hun paarden (als landbouwwerktuig) ofwel voor de gegoede klasse voor de sport. Die kochten dan zo'n duur paard en waren er heel zuinig op, het moest immers lang meegaan. Goede instructie en opvoeding stonden daar standaard hoog in het vaandel, anders was je pakje geld kwijt. Toen had je er nog geen 13 in een dozijn op MP en op elke straathoek een handelaar, om het even cru uit te drukken.

Nu kan bij wijze van spreken iedereen manègelesjes betalen, iedereen met een grotere tuin heeft toegang tot een paard/pony en de markt is ook enorm gaan uitbreiden. Dus ook toegankelijker voor diegene die er niet van kinds af aan of beroepsmatig mee bezig zijn. Daar maken al die commerciële pipo's handig gebruik van, en haasten zich erheen zoals vliegen naar een drol.

Omdat het allemaal zo makkelijker bereikbaar is voor iedereen, wordt ook de beleving anders. Vroeger was het gewoon zo dat als een paard je beet, dat je die een lel gaf. NIemand vond dat erg. Doe je dat nu, dan heb je zowaar een rel aan je been en haast de dierenbescherming op je dak.

Als ik met mijn paarden bezig ben, krijg ik ook zo vaak naar m'n kop geslingerd "oh wat leuk je doet NH en truukjes!". Ik doe geen NH, het zijn geen truukjes... dat is gewoon standaard goede opvoeding. Hoeveel mensen staan niet met open mond te staren als ik na het rijden gewoon afstap, tegen mijn paard het commando"staan" geef en dan afzadel als die los staat en blijft staan als ik alles paar meter verder even neerleg, hoofdstel afdoe, halster omdoe en zonder touwtje laat volgen naar de stal, staldeur open, commando "stal" en dat het paard lekker relax naar binnen stapt en ook niet meer over die drempel komt. Voel me haast een circusact soms! terwijl het voor mij gewoon basisdingen zijn in de opvoeding....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:19

Varekaj schreef:
Als ik met mijn paarden bezig ben, krijg ik ook zo vaak naar m'n kop geslingerd "oh wat leuk je doet NH en truukjes!". Ik doe geen NH, het zijn geen truukjes... dat is gewoon standaard goede opvoeding. Hoeveel mensen staan niet met open mond te staren als ik na het rijden gewoon afstap, tegen mijn paard het commando"staan" geef en dan afzadel als die los staat en blijft staan als ik alles paar meter verder even neerleg, hoofdstel afdoe, halster omdoe en zonder touwtje laat volgen naar de stal, staldeur open, commando "stal" en dat het paard lekker relax naar binnen stapt en ook niet meer over die drempel komt. Voel me haast een circusact soms! terwijl het voor mij gewoon basisdingen zijn in de opvoeding....

Heel herkenbaar; wahahaha ik heb ook regelmatig te horen gekregen dat ik zo "horsewisper" ben, nou echt niet. Opvoeden heet dat bij mij. En dat gaat echt niet altijd zachtzinnig, helaas.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:20

Vroeger heb ik ponyrijden geleerd samen met m'n nichtje bij de buurman. Die had een pony, wij hebben 1x 'les' van hem gehad, en daarna moesten we ons maar redden. Wij wisten totaal niks van paarden af, maar toch is het ons gelukt, met af en toe wat hulp. Later kregen we zelf allebei een pony en gingen we concoursen rijden. Met de vrachtwagen van de club de hele dag naar concours. Daar was je dan van 's ochtends vroeg tot na de parade. En je keek bij iedereen van je club die moest rijden en moedigde aan.
We deden mee met cross wedstrijden, springen, dressuur, viertal, achttal. Bosritten zonder zadel.
En dat allemaal met 1 pony. Zonder veel nadenken maar gewoon doen.
Viel je eraf of deed de pony wild, niet zeuren maar RIJDEN was altijd de raad die je kreeg van de instructeur. Pony's moesten ten allen tijde gehoorzamen, dus kreeg af en toe een pony een schop met de klomp.
We hadden les van de vereniging in buitenbakken, of het nu stormde, hittegolf was, slechte of goede bodem. Dat maakte allemaal niks uit, de pony's liepen altijd, wij wisten ook niet beter en het ging altijd goed.

Ik denk dat deze manier van paardrijden is veranderd. Het is individueler geworden sowieso. Dat hele verenigings gebeuren bestaat niet meer. Ik denk dat dat er ook mee te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-01-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt