Paard 24/7 buiten, alternatief voor nood?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Re: Paard 24/7 buiten, alternatief voor nood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:59

Mijn pony's staan op een boerderij waar ze vroeger varkens hadden. Bij nood kunnen ze in een oude varkensstal, precies op shetmaat.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:05

voor de opening van de schuilstal kunnen balken geschoven worden en ik heb 3 rijen hout buitenom rond met poorten die op slot gaan. de kans is toch echt relatief klein dat de paarden kunnen uitbreken tot op straat. Het enige wat kan gebeuren is dat ze door de onderverdeling tussen paddock en weide lopen, want dat is gewoon stroomkoord (3 draden). verder heb ik ook standaard massa's 'nood'materiaal liggen zoals verplaatsbare prikpalen (van die witte waar op meerdere hoogtes een draad in kan) en rollen stroomkoord. als er dan een paal moest breken bv, kan ik tenminste zoiets in de plaats zetten zodat de omheining veilig blijft.

dat vind ik persoonlijk het enige reeële risico waar je rekening mee moet houden. als er een kernramp gebeurt om maar wat te zeggen, hangen we er toch allemaal aan :')

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:13

Ik ben ook geen natural maar ben wel van mening dat mijn pony's buiten horen. Voor nood hebben wij een paddock met een kapschuur, maar ik heb ook stallen.

Mijn tinker heeft in 2 jaar 1 week in paddock met kapschuur gestaan toen ik haar kreupel in de wei vond, na een week is ze op advies van DA weer naar buiten gegaan.

Mijn shetlanders gaan bij het afveulenen naar binnen en naar gelang het weer gaan ze met veulen 's nachts naar binnen en bij slecht weer.

Schade aan de omheining wordt a la minute opgelost. Eventueel tijdelijk met prikpaaltjes en extra weideklok, maar voor de nacht staan de houten palen weer in de grond. (Ik ben van mening dat je altijd wat materiaal voor handen moet hebben ter reparatie)

Ik vind niet dat je mag beperken tot alleen stalling of alleen weidegang.

Ik gebruik mijn stallen / paddock met schuur slechts enkele dagen per jaar verder staan ze leeg. Een groot zand paddock gebruik in in de zomer wel veel om de grasopname te beperken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:14

MamboBeach schreef:
Welke dan?

Euhm, de MKZ vergeten waarbij alles verplicht opgehokt moest worden?

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:18

zeker wel over nagedacht mijn pony's lopen 24/7 buiten met schuilstal die natuurlijk afgesloten kan worden bij nood of ziekte...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:21

In de MKZ periode van 2001 hoefde de paarden ook niet op stal, ze mochten alleen het terrein niet fverlaten, ze mogen alleen de stal niet verlaten als je op een besmet o verdacht bedrijf staat.
Laatst bijgewerkt door fiona1 op 21-01-11 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:24

In de directe omgeving wel.
Maar goed, fijn om te lezen dat mensen er wel over na denken. Ik zou me geen raad weten als er wat gebeurt en je kan niks....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:27

Ik heb mijn paarden bij huis, ik heb in het verleden wel op een pensionstalling gestaan, maar het is voor mij wel een rede om geen paarden te stallen bij een stal waar ook bedrijfsmatig andere diersoorten gehouden worden, met name koeien, varkens en gevoglte.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:28

Die van mij staan op een pensionstal en hebben een eigen box. Er lopen hier ook een aantal 24/7 buiten die niet naar binnen kunnen (schuilcontainer, maar deze is te klein voor meerdere dagen opsluiting.) De stalhouder heeft echter voor nood een (oude) schuur leeg, met een aantal boxen waar ze dan in kunnen. Goed geregeld dus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:28

stef schreef:
MamboBeach schreef:
Welke dan?

Euhm, de MKZ vergeten waarbij alles verplicht opgehokt moest worden?

Nee hoor, maar is nu wel een jaar of 10 geleden en als zoiets zich voordoet zal er wel een oplossing komen. Ik heb die al maar bijvoorbeeld voor mensen die het niet hebben... ;)

Komt tijd, komt raad. Je kunt nu eenmaal niet met alles rekening houden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:33

Ik had ze altijd 24/7 buiten met schuilstal.

Heb er wel eens over nagedacht wat ik moest als ze ziek werden. 1 kan ik nog wel in de schuilstal zetten en deze afsluiten maar dan staat de ander altijd buiten. Niet ideaal eigenlijk.

In geval van nood (verplicht boxrust bv) dan had ik haar naar een bevriende man gebracht waar ik voor tijdelijk wel een box kon huren, dan moet het maar wat kosten.

Inmiddels staat ze op pension. Overdag buiten en 's nachts binnen dus is dat niet meer aan de orde.

Vind het goed dat je er een topic over opent. Er reageren nu mensen die er wel over na hebben gedacht maar er zullen er genoeg zijn die dit niet hebben gedaan.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:34

Euhm, de MKZ vergeten waarbij alles verplicht opgehokt moest worden?[/quote]

Nee hoor, maar is nu wel een jaar of 10 geleden en als zoiets zich voordoet zal er wel een oplossing komen. Ik heb die al maar bijvoorbeeld voor mensen die het niet hebben... ;)

Komt tijd, komt raad. Je kunt nu eenmaal niet met alles rekening houden.[/quote]

Klopt was in 2001, en als je op een besmet bedrijf staan zijn de zorgen wel groter dan een opgehokt paard, en zal daar ook een oplossing voor komen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:35

Ik zou er eentje elders onder moeten brengen wat wel mogelijk is!! (heb meerdere adressen mocht het echt nodig zijn)
Mocht het nodig zijn gaan ze bij mij echt wel elke dag naar buiten... desnoods overdag naar binnen en s nachts naar buiten!!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:36

Een optie voor een kreupel paard is tijdelijk een box huren op een pensionstalling.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:38

of een tijdelijke afsluitbare schuilstal maken. tegen de tijd dat er een boel geziek met de gemeente is kn je hem weer afbreken!!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:38

Waar een wil is, is een weg. Dus mocht het zover komen, dan is er vast een mouw aan te passen. Desnoods al het rijdend materieel naar buiten, de garage leeg, de buren lief aankijken. Komt vast goed, mocht er nood aan de man zijn. En voor een kleiner probleem is er natuurlijk één stal. Maar ik weet zeker dat we het gaan redden met 10 paarden en pony's, gewoon omdat het moet!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:40

Michellette schreef:
Waar een wil is, is een weg. Dus mocht het zover komen, dan is er vast een mouw aan te passen. Desnoods al het rijdend materieel naar buiten, de garage leeg, de buren lief aankijken. Komt vast goed, mocht er nood aan de man zijn. En voor een kleiner probleem is er natuurlijk één stal. Maar ik weet zeker dat we het gaan redden met 10 paarden en pony's, gewoon omdat het moet!

Dat heb ik hier dus ook met 4 paarden en 3 stallen en een voerhok waar er ook makkelijk 1 inpast!!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:37

Wij zouden met wat schuiven de kapschuur af kunnen sluiten. Gelukkig zitten we in een paardengebied en zijn er overal veel stallen. Vast wel ergens iemand die een plekkie voor 2 ponys over heeft in een nood geval.
Komt tijd, komt raad.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:36

stef schreef:
Maar wat nou als er iets gebeurt zoals de voorbeelden die ik geef?
Beschik je over een afsluitbare schuilstal? heb je iets geregeld met een manege/pension in de buurt? Of misschien bij vrienden?

Ik heb demonteerbare boxen. Die kunnen in de schuilstal, of in de schuur of gewoon buiten.
http://www.haas-pferdesport.de/produkte ... 60.jpg&d=2

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:47

Voor zulke gevallen hebben wij een grote schuur die evt leeggeruimd kan worden, en voor de snelle nood zo'n verplaatsbare stal die er altijd staat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:05

Mijn paarden leven ook 24/7 buiten. Ik sta wel op een grote pensionstal. Nu is alles wel vol maar als morgen een van mijn paarden op stal moet(breekt been/koliek) dan is er vast wel iets te regelen/te creeren.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:14

Onze "schuilstal" is eigenlijk een groot uitgevallen normale stal waarvan de deur openstaat. Die deur kan dus ook dicht. En ze passen best er met z'n vieren tegelijkertijd in. Een beetje krap wordt het dan wel, maar voor tijdelijk zou het best gaan. En als er één stalrust moet om wat voor reden dan ook, dan kan de rest wel een tijdje zonder stal. Ze kunnen altijd nog onder het afdakje van de stal gaan staan. En voor een langere termijn hebben we ook nog een noodstalletje. En als laatste optie zit er ook nog een pensionstal in het dorp waarvan ik verwacht dat ze ook wel ergens een gaatje voor vier shetjes zullen hebben.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:00

Bij een kreupelheid zou mijn paard niet op stal gaan, ik zou niet weten waarom. Ik kan ook niet veel ziektes bedenken waarvoor paarden op boxrust moeten. Sterker nog, mijn paard staat 24/7 buiten (o.a.) om gezondheidsproblemen zo veel mogelijk te voorkomen.

Als er een brand uitbreekt o.i.d. waardoor de paarden geëvacueerd moeten worden dan is er vast wel iemand die mij (letterlijk ;)) uit de brand kan helpen.

Ik heb ook geen schuilkelder onder mijn huis waar ik me terug kan trekken als de oorlog uitbreekt ;).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:06

Dani_ schreef:
Ik heb ook geen schuilkelder onder mijn huis waar ik me terug kan trekken als de oorlog uitbreekt ;).

*Proest!!!* _O-

Maar effe serieus, ik heb mijn paard 24/7 buiten, al jaren, en dan heb ik het nog niet over al die jaren daarvoor dat ik met 24/7 buitenpaarden bezig ben geweest. Er is nauwelijks een stal nodig geweest, eerlijk gezegd. ;)
Overigens kan ik altijd een box huren bij ons op stal en ik zou eventueel ook op andere stallingen in onze buurt genoeg kunnen huren (tijdelijk). Maar ik zie voorlopig het nut er niet zo van. :+

orlando_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:12

er is altijd wel een stalling waar hij terecht kan dus daar ben ik voor voorzien maar zeker wel goede vraag om over na te denken want geloof best dat er veel zijn die daar niet bij nagedacht hebben ;)