Paard in hokjes stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:50

Ik vind het wel helpen.
Heb parelli test, videos en boekjes :) gedaan en de mijne is een right brain introvert.
Niet de gemakkelijkste dus, nu probeer ik er beter mee om te gaan.
Vind wel niemand die ook een right brain introvert heeft :D Ik lijk wel helemaal alleen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:52

lailapri schreef:
maar de elementen zelf bestonden al veel langer. Ik heb dat voer ook nooit gekocht. Veel te duur en ingewikkeld.

Ach 'vroegah' toen de mensen nog niet wisten dat moleculen uit atomen bestonden dachten ze dat alle materialen gemaakt waren uit de vijf elementen.

Nu weten we wel beter en weten we dat het zo'n 116 elementen zijn H He Li Be B C N O F Ne Na Mg Al Si P S Cl Ar K Ca etc

:list:

Afbeelding

Op één of andere manier trappen mensen er wel in als het gaat om 'oer' elementen vuur water aarde lucht etc, maar als je zou zeggen

'doe hier de test en kijk of je paard een natrium, koper, stikstof, of neon paard is'

Dan wijst iedereen naar het voorhoofd _O-

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:02

Er is nog een leuke: is your horse a rockstar? moet je even googlen, best een goede indeling met tips enzo :D
Denk trouwens nog eens aan de meer traditionelere indelingen: op ras en op afstamming.

Het verschil met de horsenality van parelli is dat dat niet om karakter-indeling gaat, maar om gedrag. Het is een gids om je te helpen bij wat voor strategieën kunnen helpen bij bepaald gedrag, om het gedrag inzichtelijk te maken.

Heb Pat al horen zeggen dat de horsenality een van de beste dingen is die ze gedaan hebben, maar ook een van de slechtste dingen :D
omdat mensen hun paard in een hokje plaatsen en het als een excuus gebruiken.
De meeste paarden gaan door training en omstandigheden meestal de hele chart door, het doel is een calm-trusting-motivated-willingly obedient paard.

Anoniem

Re: Paard in hokjes stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:13

Hoop dat het niet erg gevonden wordt dat ik de quote even leen, komt uit een ander topic maar ik vind 'm hier ook wel toepasselijk.. ;)

ikke schreef:
Fellor schreef:
Wat is er nou duur aan left/right brained en introvert/extravert?

Doe termen betsaan buiten parelli ook gewoon huur. Niks duurs aan. Soms dekt het de lading gewoon netjes omdat ze een duidelijke uitleg hebben over wat wat is met voorbeelden en filmpjes. Ik vind het iets positiefs dat ze mensen op deze manier een handvat geven om hun paard te lezen. De gemiddelde eigenaar die net een paard heeft heeft deze kennis inderdaad niet direct op de plank staan. Is het dan niet een kee raardig om dit gewoon als iets positiefs te zien ipv meteen weer in de parelli ankers te gaan?
Zoals ik zeg, dekt het de lading gewoon vaak. Waarom komt een paard in jouw ruimte? Onzekerheid? Dominantie? Impulsiviteit? Aan de hand daarvan kan je beslissen HOE je het het best op kan lossen. Daar gaat het tenslotte om. Dan kan je wel simpel zeggn: onopgevoed maar dat is gewoon niet voldoende.

Maar wanneer je niet eens in staat bent om deze termen correct te plaatsen bij een paard, hoe wil je dan de juiste keuze maken?? 90% van de "dominante" paarden is helemaal niet dominant maar neemt de leiding maar over, omdat er in ieder geval geen leiding wordt geboden. 1-2-3 in godsnaam, dan doe ik het zelf wel (wat meestal niet zo geweldig afloopt.....)

Het is namelijk helemaal niet zo simpel. Elk paard is een individu, heeft een rechter- en een linker hersenhelft en introverte en extroverte neigingen. Die combi biedt je oneindig veel mogelijkheden. Veel meer dan de 16 vakjes die Parelli biedt. Het paard dus simpelweg rechts-introvert te noemen is niet alleen eindeloos kortzichtig; het is levensgevaarlijk, omdat ie dus in veel gevallen niet "correct" zal reageren op die rechts-introverte aanpak.

Ik persoonlijk heb mijn pony leren kennen, heb uiteindelijk (met hulp) een plan van aanpak gevonden en kwam toen de horsenality's etc. tegen, daar heb ik eens uit interesse naar gekeken en ik vond het wel grappig dat ik mijn pony zo makkelijk duidelijk aan 1 kant kon plaatsen. Maar, het aanpakplan is nog steeds hetzelfde gebleven, ik zou niet anders omgaan met mijn pony omdat Parelli of weet ik wie zou zeggen dat dat zo hoort volgens die hokjes, want hoe ik nu werk werkt het voor ons beiden, dus waarom veranderen?

Maar, toevallig, ontdekte ik gisteren waar mijn pony zou thuishoren volgens Hempling, die heeft ook een heel omgangsplan met al de type paarden en dat heb ik voor de lol eens gelezen .. Ik zat met open mond, want die dingen doe ik allemaal gewoon (of heb ik gedaan)! Dus .. als je je paard leert kennen, kijkt hoe hij/zij zich gedraagt in verschillende situaties en (goede) hulp zoekt wanneer nodig, dan kom je gewoon altijd op hetzelfde punt uit. Vind ik wel leuk :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:30

[***] schreef:
Hoop dat het niet erg gevonden wordt dat ik de quote even leen, komt uit een ander topic maar ik vind 'm hier ook wel toepasselijk.. ;)

ikke schreef:
Maar wanneer je niet eens in staat bent om deze termen correct te plaatsen bij een paard, hoe wil je dan de juiste keuze maken?? 90% van de "dominante" paarden is helemaal niet dominant maar neemt de leiding maar over, omdat er in ieder geval geen leiding wordt geboden. 1-2-3 in godsnaam, dan doe ik het zelf wel (wat meestal niet zo geweldig afloopt.....)

Het is namelijk helemaal niet zo simpel. Elk paard is een individu, heeft een rechter- en een linker hersenhelft en introverte en extroverte neigingen. Die combi biedt je oneindig veel mogelijkheden. Veel meer dan de 16 vakjes die Parelli biedt. Het paard dus simpelweg rechts-introvert te noemen is niet alleen eindeloos kortzichtig; het is levensgevaarlijk, omdat ie dus in veel gevallen niet "correct" zal reageren op die rechts-introverte aanpak.

Ik persoonlijk heb mijn pony leren kennen, heb uiteindelijk (met hulp) een plan van aanpak gevonden en kwam toen de horsenality's etc. tegen, daar heb ik eens uit interesse naar gekeken en ik vond het wel grappig dat ik mijn pony zo makkelijk duidelijk aan 1 kant kon plaatsen. Maar, het aanpakplan is nog steeds hetzelfde gebleven, ik zou niet anders omgaan met mijn pony omdat Parelli of weet ik wie zou zeggen dat dat zo hoort volgens die hokjes, want hoe ik nu werk werkt het voor ons beiden, dus waarom veranderen?

Maar, toevallig, ontdekte ik gisteren waar mijn pony zou thuishoren volgens Hempling, die heeft ook een heel omgangsplan met al de type paarden en dat heb ik voor de lol eens gelezen .. Ik zat met open mond, want die dingen doe ik allemaal gewoon (of heb ik gedaan)! Dus .. als je je paard leert kennen, kijkt hoe hij/zij zich gedraagt in verschillende situaties en (goede) hulp zoekt wanneer nodig, dan kom je gewoon altijd op hetzelfde punt uit. Vind ik wel leuk :)

Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat je steeds bij hetzelfde uitkomt, omdat je met jouw beeld van de pony naar diezelfde pony kijkt?
Ik heb de test van Equiral weleens gedaan (aarde, vuur, water, hout, metaal) maar mijn verzorgster en ik kwamen op een totaal verschillende uitkomst (over hetzelfde paard!!!). Kortom, het gaat nergens over.

Wanneer je niet out-of-the-box kunt denken, zul je nooit tot het wezen van je eigen paard komen, domweg omdat die in geen enkel hokje past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:39

Het zou kunnen :j Maar zoals gezegd kijk ik dus naar mijn pony en baseer ik daar (met hulp) mijn aanpak op, op de reacties die hij heeft (of niet geeft :+ ) om zo, met omweg, toch te komen waar ik uiteindelijk wil komen .. Want recht door zee werkt bij mijn pony gewoon niet, dat heb ik ookal ontdekt :+

Als ik dan bv. die test van de elementen doe zijn er natuurlijk vragen waardoor hij meer een ander type is, maar hij is ook duidelijk een aardetype. Ik denk niet dat er 1 aardevraag is waar ik neen op zou antwoorden, zo even uit het hoofd (ken ze echt niet allemaal vanbuiten hoor :P ) .. En ik weet niet of anderen (die de pony kennen) dat wel zouden doen, want iedereen heeft wel zo'n beetje dezelfde ideeën over de pony. Ik heb er verhalen & meningen over gehoord, er hebben verschillende mensen wel eens op hem gereden bv. en als je dan hoort wat zij ervan vinden ... allemaal hetzelfde :+

Mijn lesgeefster heeft trouwens ook gezegd dat mijn pony zowat de moeilijkste is die ze ooit heeft meegemaakt, en dan niet omdat hij zo'n bokkerd is of zo steigert of vlucht of dit of dat, maar omdat hij gewoon zichzelf is, omdat hij er staat en weet wat hij wil (en niet wil) en daar moet je als mensje maar net mee om kunnen. Hij is niet stout, hij is niet wild, mensen noemen hem zelfs lui .. maar hij weet zo goed hoe alles in elkaar steekt ... Het is moeilijk om uit te leggen, want hij zal zich niet moe maken, je zal hem bv. NOOIT bokkend door een piste zien gaan, maar hij kan wel op 1 bepaald moment zo'n welgemeende bok geven dat jij ook meteen op de grond belandt en denkt "huh, wat was dat nou?" .. (en ja, ik heb het meegemaakt :+ pony heeft mij door 1 move een hersenschudding bezorgt en ik stond daar echt van "huh, what the .... :') " ). En toen kwam ik toevallig gisteren bij de uitleg van Hempling uit ... en ik vond het gewoon grappig/leuk om te lezen ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:45

[***] schreef:
Het zou kunnen :j Maar zoals gezegd kijk ik dus naar mijn pony en baseer ik daar (met hulp) mijn aanpak op, op de reacties die hij heeft (of niet geeft :+ ) om zo, met omweg, toch te komen waar ik uiteindelijk wil komen .. Want recht door zee werkt bij mijn pony gewoon niet, dat heb ik ookal ontdekt :+

Als ik dan bv. die test van de elementen doe zijn er natuurlijk vragen waardoor hij meer een ander type is, maar hij is ook duidelijk een aardetype. Ik denk niet dat er 1 aardevraag is waar ik neen op zou antwoorden, zo even uit het hoofd (ken ze echt niet allemaal vanbuiten hoor :P ) .. En ik weet niet of anderen (die de pony kennen) dat wel zouden doen, want iedereen heeft wel zo'n beetje dezelfde ideeën over de pony. Ik heb er verhalen & meningen over gehoord, er hebben verschillende mensen wel eens op hem gereden bv. en als je dan hoort wat zij ervan vinden ... allemaal hetzelfde :+

Mijn lesgeefster heeft trouwens ook gezegd dat mijn pony zowat de moeilijkste is die ze ooit heeft meegemaakt, en dan niet omdat hij zo'n bokkerd is of zo steigert of vlucht of dit of dat, maar omdat hij gewoon zichzelf is, omdat hij er staat en weet wat hij wil (en niet wil) en daar moet je als mensje maar net mee om kunnen. Hij is niet stout, hij is niet wild, mensen noemen hem zelfs lui .. maar hij weet zo goed hoe alles in elkaar steekt ... Het is moeilijk om uit te leggen, want hij zal zich niet moe maken, je zal hem bv. NOOIT bokkend door een piste zien gaan, maar hij kan wel op 1 bepaald moment zo'n welgemeende bok geven dat jij ook meteen op de grond belandt en denkt "huh, wat was dat nou?" .. (en ja, ik heb het meegemaakt :+ pony heeft mij door 1 move een hersenschudding bezorgt en ik stond daar echt van "huh, what the .... :') " ). En toen kwam ik toevallig gisteren bij de uitleg van Hempling uit ... en ik vond het gewoon grappig/leuk om te lezen ...

Wellicht wordt het dan tijd voor een ander lesgeefmens? Wanneer hij daadwerkelijk zo'n oude ziel is als jij beschrijft, dan is het feitelijk kippetje-eitje om ermee om te gaan. Niet slap leuteren, actie in de hut; die flauwekul bewaar je maar voor andere sukkels. Heb ik hem daarmee goed getypeert?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:48

Heel veel testen zijn vooral gebaseerd op een aantal vragen die trainingsafhankelijk zijn. Of inschattingsafhankelijk van de eigenaar... Wil je paard graag hard? geeft alleen aan dat je paard extrovert of introvert is, de reden waarom is dan nog steeds onduidelijk.

De horsenality chart is een handige tool, maar alleen zo een keer invullen heeft niet zoveel nut. Invullen is een nuttig hulpmiddel om eens in de zoveel maanden te doen, om te kijken wat de veranderingen zijn. Vooral als je nog niet zoveel ervaring ermee hebt, dan is invullen heel leuk. Of als je vastloopt met een paard, dan kan je eens heel objectief gaan invullen. Voor mijzelf is het gewoon iets wat geïntegreerd is in m'n hele training.
Of iets mild-moderate-extreme is zal iedereen ook anders inschatten, maar dat maakt helemaal niets uit. Het is ook niets meer dan een persoonlijk inschatten van je paard en vergelijken hoe dat door training kan verbeteren. Je kan dus nu je paard betitelen als extreem dominant en er na twee maanden parelli achterkomen dat ie dat helemaal niet is. Prima toch!

Als je hem invult, vind ik het zelf nuttiger om hem in te vullen in vijf verschillende situaties.
Hoe is het paard van zichzelf? Hoe gedraagt hij zich met jou als leider? Hoe gedraagt hij zich als je hem iets wilt leren? Hoe gedraagt hij zich in een onbekende omgeving? Hoe gedraagt hij zich met andere paarden?
Dan krijg je een veel beter beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:54

@ ikke : Neen, want dat hebben velen voor jou gedacht en die konden er uiteindelijk niks mee :+ Ja, hij liep wel, tegen z'n goesting en elke 5 minuten moest je hem een mep met de zweep verkopen (of eens goed op schreeuwen) en dan ging ie wel weer een paar meter ... Leuk hoor :+

Wat ik nu heb bereikt ben ik veel trotser op dan wat ik ervoor ermee deed. En toen zat ik erop en nu niet, en toch ... toch gaat het nu allemaal een stuk beter en werkt de pony mee omdat hij zelf wil lopen en niet omdat hij moet ... Een voorbeeldje (geef ik altijd omdat ik er zo trots op ben :P ).. toen ik hem leerde kennen als verzorgpony kon je erop rijden (met veel moeite) maar je kon hem niet longeren. Als je hem wilde longeren werkte jij harder dan hij want hij stond gewoon stil en je moest van hele goede huize (lees: goed kunnen schreeuwen en slaan) om hem een paar rondjes te laten stappen en misschien een halve ronde te laten draven. En nu? Nu loopt hij zowel los als aan de longe in stap, draf & galop, houdt halt op commando en gebruikt zelfs z'n kont tijdens het lopen .. Maar ik moest in het begin wel niet met de longeerzweep afkomen want dan hield pony het al voor bekeken voordat we begonnen waren ... Ik heb dit opgebouwd (met behulp van mijn lesgeefster) met een touw en nu sta ik daar gewoon met zweep en hij loopt super.

Ik heb denk ik het geluk gehad dat ik niet zo'n schreeuwerd ben ... dan moet je wel andere wegen zoeken ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:08

sanne83 schreef:
Heel veel testen zijn vooral gebaseerd op een aantal vragen die trainingsafhankelijk zijn. Of inschattingsafhankelijk van de eigenaar... Wil je paard graag hard? geeft alleen aan dat je paard extrovert of introvert is, de reden waarom is dan nog steeds onduidelijk.

De horsenality chart is een handige tool, maar alleen zo een keer invullen heeft niet zoveel nut. Invullen is een nuttig hulpmiddel om eens in de zoveel maanden te doen, om te kijken wat de veranderingen zijn. Vooral als je nog niet zoveel ervaring ermee hebt, dan is invullen heel leuk. Of als je vastloopt met een paard, dan kan je eens heel objectief gaan invullen. Voor mijzelf is het gewoon iets wat geïntegreerd is in m'n hele training.
Of iets mild-moderate-extreme is zal iedereen ook anders inschatten, maar dat maakt helemaal niets uit. Het is ook niets meer dan een persoonlijk inschatten van je paard en vergelijken hoe dat door training kan verbeteren. Je kan dus nu je paard betitelen als extreem dominant en er na twee maanden parelli achterkomen dat ie dat helemaal niet is. Prima toch!

Als je hem invult, vind ik het zelf nuttiger om hem in te vullen in vijf verschillende situaties.
Hoe is het paard van zichzelf? Hoe gedraagt hij zich met jou als leider? Hoe gedraagt hij zich als je hem iets wilt leren? Hoe gedraagt hij zich in een onbekende omgeving? Hoe gedraagt hij zich met andere paarden?
Dan krijg je een veel beter beeld.

Zou het helpen om niet op voorhand een "etiketje" op je paard te plakken, maar er gewoon mee gaan werken?
Wat is er mis met het paard gewoon paard te laten zijn, ermee te beginnen en te kijken waar je uitkomt. Uitgangspunt, alles is goed tenzij het niet goed is?

[***] schreef:
@ ikke : Neen, want dat hebben velen voor jou gedacht en die konden er uiteindelijk niks mee :+ Ja, hij liep wel, tegen z'n goesting en elke 5 minuten moest je hem een mep met de zweep verkopen (of eens goed op schreeuwen) en dan ging ie wel weer een paar meter ... Leuk hoor :+

Wat ik nu heb bereikt ben ik veel trotser op dan wat ik ervoor ermee deed. En toen zat ik erop en nu niet, en toch ... toch gaat het nu allemaal een stuk beter en werkt de pony mee omdat hij zelf wil lopen en niet omdat hij moet ... Een voorbeeldje (geef ik altijd omdat ik er zo trots op ben :P ).. toen ik hem leerde kennen als verzorgpony kon je erop rijden (met veel moeite) maar je kon hem niet longeren. Als je hem wilde longeren werkte jij harder dan hij want hij stond gewoon stil en je moest van hele goede huize (lees: goed kunnen schreeuwen en slaan) om hem een paar rondjes te laten stappen en misschien een halve ronde te laten draven. En nu? Nu loopt hij zowel los als aan de longe in stap, draf & galop, houdt halt op commando en gebruikt zelfs z'n kont tijdens het lopen .. Maar ik moest in het begin wel niet met de longeerzweep afkomen want dan hield pony het al voor bekeken voordat we begonnen waren ... Ik heb dit opgebouwd (met behulp van mijn lesgeefster) met een touw en nu sta ik daar gewoon met zweep en hij loopt super.

Ik heb denk ik het geluk gehad dat ik niet zo'n schreeuwerd ben ... dan moet je wel andere wegen zoeken ;)

Hoe zou het komen dat ie niet weer wil lopen. Te veel flauwekul over zich heen gehad?
Als hij dan niet wil doen wat jij wil, wil jij dan wel proberen te doen wat hij wil? Bekijk de foto's in je eigen profiel eens goed. Daar komt vrij duidelijk uit naar voren wat z'n punt is.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:10

Weet ik niet, hij heeft het mij nog niet verteld ... Ik kan alleen maar denken en proberen te interpreteren hoe hij zich voelt en hoe hij over dingen denkt. En dat laatste snap ik niet, sorry, wil je dat via pb misschien even uitleggen? (want anders gaat het beetje offtopic vrees ik).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:51

Denk dat jullie allemaal heeel goed gelijk hebben dat het mens-afhankelijk is waar een paard (of t nou de 5 elementen, parelli of hempfling is) uitkomt... Mijn poown wordt door veel mensen van stal gezien als een dominante etter, een echte hengst (als we het toch over hokjes hebben; das er ook zo een..) terwijl t bij mij een schat is die verder gewoon lekker jong is en ervan houdt mij te pesten en zn grenzen op te zoeken :+ Dominant is wel t lááste etiketje wat ik erop zou plakken iig :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:06

[***] schreef:
Weet ik niet, hij heeft het mij nog niet verteld ... Ik kan alleen maar denken en proberen te interpreteren hoe hij zich voelt en hoe hij over dingen denkt. En dat laatste snap ik niet, sorry, wil je dat via pb misschien even uitleggen? (want anders gaat het beetje offtopic vrees ik).

Heel simpel:
Op de springfoto is hij wakker en alert. Daar heb je de juiste snaar geraakt.
Op de "losloopfoto" is hij geconcentreerd maar niet blij. Daar zit je op de grens te pielen.
Op de lange lijnenfoto is hij BOOS! Daar ben je dus over een grens gegaan.
Op die foto met die emmer op z'n kop, schreeuwt ie zowat: sodemieter op met die onzin.

Jij kent de omstandigheden waaronder de foto's zijn gemaakt. Trek je conclusies............

amyz schreef:
Denk dat jullie allemaal heeel goed gelijk hebben dat het mens-afhankelijk is waar een paard (of t nou de 5 elementen, parelli of hempfling is) uitkomt... Mijn poown wordt door veel mensen van stal gezien als een dominante etter, een echte hengst (als we het toch over hokjes hebben; das er ook zo een..) terwijl t bij mij een schat is die verder gewoon lekker jong is en ervan houdt mij te pesten en zn grenzen op te zoeken :+ Dominant is wel t lááste etiketje wat ik erop zou plakken iig :)

Dominant is het meest "verkrachte" woord in de "NH-wereld". 90% van de paarden is helemaal niet dominant maar neemt bij gebrek aan beter zelf maar de leidieng. 1-2-3 in godsnaam dan maar, want aan de baas heb ik ook niks...... Zoals ik in dat andere topic ook al schreef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:18

Zoals ik al zei: van moeten werken wordt ie niet blij :+ Maarja, hem gewoon al weidedecoratie laten staan is ook zoiets ... (wordt ie trouwens ook veel te dik van, is ie nu al). In ieder geval werkt hij wel mee, en dat is voor zijn doen al héél veel ... Heb het dan niet over de dubbele lijnen, dat is iets wat hij inderdaad niet geweldig vindt, maar dat zit wel in de planning om ook dat aangenaam voor hem te maken (dit was trouwens de 2e of 3e keer dat het gedaan werd, gewoon om wat dingen te laten zien hoe hij reageert etc., mijn lesgeefster is er daar mee bezig ;) ). Maar het zou best kunnen dat hij het springen het allerleukst vindt :j maar dat kan ik ook niet constant doen want dan is ook dat niet meer leuk (toen was het best nieuw, denk de 2e keer ofzo dat ie los op commando sprong dus ja .. ). Heb ook wel gehad dat hij gewoon niet over de hindernis wilde, maar daar heb ik uiteraard geen foto's van geplaatst :P Het is de ene keer tegen de andere en je kan niet van 1 foto een besluit trekken natuurlijk, maar ik snap wat je wil zeggen :j ;)

Dat van die emmer ... ach ... als ik echt moest opsodemieteren dan lag die emmer binnen 1 tel op de grond en stond hij aan de andere kant van de weide te grazen. Hij trekt inderdaad wel zo'n kop van *zucht, wat moet ze nou weer*, maar hij werkt wel mee terwijl hij gerust voor andere dingen kon kiezen .. en dat is toch wat telt, niet? :) Als je bv. die ava-foto bekijkt (staat ook in mijn profiel) dan kan je gerust zeggen (heb ik in het verleden trouwens ookal gehoord) "je pony is boos op jou, je ziet het wit van z'n ogen etc. etc." terwijl pony het gewoon leuk vindt om (op commando) met z'n hoofd te schudden en dan alles gewoon laat flapperen, en daar kan je hele leuke/grappig foto's van maken ;) Vind ik dan :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:29

@ ikke; eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen een paard nog niet eens dominant noemen omdat ze daar aanleiding toe hebben (zoals bijv het feit dat t paard zelf maar de leiding neemt. Das voor de mens dus kwestie van verkeerd intepreteren en eigen gedrag niet doorhebben). T is vaker gebaseerd op zogenaamde ''feiten'' die ze ooooooit ergens op een site gelezen hebben.. Poown kruipt zowat in je zak? Dominant! (nee, ik geef mn eigen ruimte niet aan dus hij mag erin, my bad, I know). Poown gaat geen pootje-over bij t wegdraaien? Dominant! (nee, ik vroeg aan m om vooruit te gaan, niet zijwaarts, hij snapt t niet en ergens halverwege doet ie dus maar wat). Poown is lomp? Dominant! (nee, hij is niet meer of minder lomp dan een andere jaarling).
En zo kan ik nog wel even doorgaan... Het is doodzonde dat t (inderdaad) de meest misbruikte term is want mensen gaan hun aanpak erop baseren. Geef m maar een flinke mep, die dominante etter... Terwijl het paard in kwestie miss een hele andere reden heeft voor een bepaalde actie (zoals al eerder werd aangehaald) en een flinke klap misschien juist averechts werkt.

Denk dat te veel paarden (maar ook mensen en andere dieren) heeeel makkelijk in een hokje worden gestopt. 'die is dominant, dat is een pismerrie en dat is een etter van een hengst'. Mensen vergeten te kijken naar de oorsprong van bepaald gedrag... En wat dat betreft zijn de hokjes van de zgn goeroes dan wél weer handig, omdat ze mensen misschien een beetje meer bewust maken van het feit dat ook paarden individuen zijn die allemaal op een andere manier en om een andere reden kunnen reageren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:56

Ik lees trouwens dit toevallig (soms lees ik wel eens ergens overheen :+ ):

ikke schreef:
Zou het helpen om niet op voorhand een "etiketje" op je paard te plakken, maar er gewoon mee gaan werken?
Wat is er mis met het paard gewoon paard te laten zijn, ermee te beginnen en te kijken waar je uitkomt. Uitgangspunt, alles is goed tenzij het niet goed is?

Het is dat wat ik mij eerder ookal afvroeg :j Hoe gebruik je die dingen? Wat is er überhaupt de bedoeling van? Is het de bedoeling dat je zodra je een nieuw paard leert kennen deze gaat indelen en er op die manier mee gaat werken? Of moet je gewoon met je paard gaan werken en deze zo leren kennen en misschien achteraf eens indelen puur voor de leuk, om te zien of het overeenkomt met wat jij denkt en ervaart? Iets in die strekking ;)

Edit; kan mijn vorige reactie niet wijzigen maar zag toevallig dat de foto's van toen waar ik zo'n reacties op heb gekregen nog online staan (die reacties kwamen er overigens op een ander forum, ik was levensgevaarlijk bezig, het feit dat ik er 10 meter vanaf stond en pony gedurende de hele tijd braaf op z'n plaats is blijven staan knikken etc. werd bewust overheen gelezen): [ITP] Heb toch zoiets lopen ... Gewoon om even aan te geven dat foto's natuurlijk niet alles zeggen, al kan je er vaak wel dingen van afleiden :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:12

[***] schreef:
Ik lees trouwens dit toevallig (soms lees ik wel eens ergens overheen :+ ):

ikke schreef:

Het is dat wat ik mij eerder ookal afvroeg :j Hoe gebruik je die dingen? Wat is er überhaupt de bedoeling van? Is het de bedoeling dat je zodra je een nieuw paard leert kennen deze gaat indelen en er op die manier mee gaat werken? Of moet je gewoon met je paard gaan werken en deze zo leren kennen en misschien achteraf eens indelen puur voor de leuk, om te zien of het overeenkomt met wat jij denkt en ervaart? Iets in die strekking ;)

Iets in die strekking, juist! Heel bot en plat door de bocht gesteld, is die hele "hokjesmentaliteit" voor de zielepoten die niks te melden hebben maar toch iets voor willen stellen.
Dit is natuurlijk gechargeerd, omdat ook hier de praktijk vele grijstinten heeft.

amyz schreef:
@ ikke; eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen een paard nog niet eens dominant noemen omdat ze daar aanleiding toe hebben (zoals bijv het feit dat t paard zelf maar de leiding neemt. Das voor de mens dus kwestie van verkeerd intepreteren en eigen gedrag niet doorhebben). T is vaker gebaseerd op zogenaamde ''feiten'' die ze ooooooit ergens op een site gelezen hebben.. Poown kruipt zowat in je zak? Dominant! (nee, ik geef mn eigen ruimte niet aan dus hij mag erin, my bad, I know). Poown gaat geen pootje-over bij t wegdraaien? Dominant! (nee, ik vroeg aan m om vooruit te gaan, niet zijwaarts, hij snapt t niet en ergens halverwege doet ie dus maar wat). Poown is lomp? Dominant! (nee, hij is niet meer of minder lomp dan een andere jaarling).
En zo kan ik nog wel even doorgaan... Het is doodzonde dat t (inderdaad) de meest misbruikte term is want mensen gaan hun aanpak erop baseren. Geef m maar een flinke mep, die dominante etter... Terwijl het paard in kwestie miss een hele andere reden heeft voor een bepaalde actie (zoals al eerder werd aangehaald) en een flinke klap misschien juist averechts werkt.

Juist! Precies DAT is de kern! Zodra je dat inzicht hebt, ben je op de juiste weg om open minded, out-of-the-box je paard tegemoet te treden en in een actie-en-reactie samen te werken.
amyz schreef:
Denk dat te veel paarden (maar ook mensen en andere dieren) heeeel makkelijk in een hokje worden gestopt. 'die is dominant, dat is een pismerrie en dat is een etter van een hengst'. Mensen vergeten te kijken naar de oorsprong van bepaald gedrag... En wat dat betreft zijn de hokjes van de zgn goeroes dan wél weer handig, omdat ze mensen misschien een beetje meer bewust maken van het feit dat ook paarden individuen zijn die allemaal op een andere manier en om een andere reden kunnen reageren..

Alleen zo jammer dat ze dat laatste er zo vaak vergeten bij te zeggen. Ze verworden veelal tot een hapklare-brokken-cultuur die volledig voorbij gaat aan het werkelijke individu en daarmee wordt schijnkennis gecreeerd. Ik weet niet wat erger is...........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:06

ikke schreef:

Ik beschrijf nu juist dat het niet gaat om in een hokje plaatsen en een etiketje op plakken...

ikke schreef:
Iets in die strekking, juist! Heel bot en plat door de bocht gesteld, is die hele "hokjesmentaliteit" voor de zielepoten die niks te melden hebben maar toch iets voor willen stellen.
Dit is natuurlijk gechargeerd, omdat ook hier de praktijk vele grijstinten heeft.

:z
dat je ergens een systeem in kan brengen, geeft meestal aan dat je juist de essentie begrepen hebt.
Je kan ook gewoon zomaar wat doen, maar systeem aan brengen in je eigen denken neemt de trial-and-error weg, zodat je uiteindelijk veel sneller vooruitgang maakt. Dat je ergens lijn in aanbrengt, betekent niet dat je zomaar klakkeloos wat doet, maar dat je ervaringen veel makkelijker kan herhalen omdat je weet waarom iets toen en toen gewerkt heeft. Zomaar dingen uitproberen kan iedereen, het gaat hier om vooraf al weten dat iets de juiste strategie is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:28

sanne83 schreef:
dat je ergens een systeem in kan brengen, geeft meestal aan dat je juist de essentie begrepen hebt.
Je kan ook gewoon zomaar wat doen, maar systeem aan brengen in je eigen denken neemt de trial-and-error weg, zodat je uiteindelijk veel sneller vooruitgang maakt. Dat je ergens lijn in aanbrengt, betekent niet dat je zomaar klakkeloos wat doet, maar dat je ervaringen veel makkelijker kan herhalen omdat je weet waarom iets toen en toen gewerkt heeft. Zomaar dingen uitproberen kan iedereen, het gaat hier om vooraf al weten dat iets de juiste strategie is.

Het vervelende van "systemen" is dat mensen er vaak star mee omgaan. Als je van tevoren een strategie bedenkt en je paard reageert die dag op een manier die gaat botsen met je "strategie" dan doe je verstandig om niet aan je planning vast te houden, maar te werken met wat het paard aanbiedt op dat moment. Soms moet je je planning behoorlijk drastisch aanpassen omdat de hormonen opspelen, of je paard is van de wap omdat er een luchtbalon bij de buren is neergekomen, of omdat de blaadjes verkeerd om wapperen, of omdat er echt waar een kabouterinvasie is geweest :P
Zeker met jonge paarden moet je niet teveel plannen, maar juist inspelen op hoe het paard op dat moment is.

Om te leren herkennen welke benadering op een specifiek moment goed is kan het verstandig zijn om heel veel te kijken naar anderen die met hun paard bezig zijn. Liefst met iemand erbij die je op aandachtspunten kan wijzen. Op die manier train je je eigen waarnemingen zonder dat je er direct ook het handelen aan koppelt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:21

Systeem in je eigen denken is heel wat anders dan een systeem aanhouden. Het is voor mij niet meer dan vanzelfsprekend dat je je planning aanpast aan wat je paard op die dag/minuut/seconde laat zien.

Ik probeer al een paar keer aan te geven dat die chart juist gemaakt is om te zien wat de veranderingen zijn, juist zodat je je strategie aan kan passen als je paard in een keer z'n gedrag verandert.
Als je goed had gekeken, had je gezien dat de chart in elkaar overloopt. Het zijn geen losse karakters, etiketjes, vakjes, het laat juist zo mooi zien hoe alles in elkaar overloopt.
Is trouwens gebaseerd op een veel gebruikt model bij mensen: roos van leary.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:32

Heb je helemaal gelijk in Waratje.
Als je te star met systemen omgaat kan het ook voorkomen dat je bepaald ongewenst gedrag 'goed gaat praten' omdat het in paard's karakter zit. En zo moet het natuurlijk ook niet werken.

buiten die systemen en zogenaamd correcte bijbehorende voeding/behandeling is het ook nog belangrijk na te gaan WIE het zegt.
Omdat jou paard in een bepaald hokje, gemaakt door iemand past, betekent niet dat de behandeling die diegene daarbij aanraadt ook die van jou is, of bij jou en/of je paard past. Zoveel mensen, zoveel meningen...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:47

En dat laatste moet je idd ook écht niet te licht opnemen... Ik ben een type dat uit elke '''leer'' van elke goeroe die dingen haalt die ik nuttig vind, ik zal dus niet zo gauw echt volgens een bepaalde methode gaan werken, puur omdat ik bij elke methode dingen zie waar ik t wel mee eens ben, en dingen zie die totaal niet bij mij passen. Misschien doet poown t hardstikke goed volgens de parelli-methode, of de voest-methode of de younameit-methode... Maar als t niet bij míj past komen we nog nergens :+

Denk dat je dus feitelijk niet zuiver en alleen t paard in hokjes kán stoppen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:47

amyz schreef:
En dat laatste moet je idd ook écht niet te licht opnemen... Ik ben een type dat uit elke '''leer'' van elke goeroe die dingen haalt die ik nuttig vind, ik zal dus niet zo gauw echt volgens een bepaalde methode gaan werken, puur omdat ik bij elke methode dingen zie waar ik t wel mee eens ben, en dingen zie die totaal niet bij mij passen. Misschien doet poown t hardstikke goed volgens de parelli-methode, of de voest-methode of de younameit-methode... Maar als t niet bij míj past komen we nog nergens :+

Denk dat je dus feitelijk niet zuiver en alleen t paard in hokjes kán stoppen...

Dat klopt. Je moet het mens er ook bij frotten (Brabantse uitdrukking) en dan begint de ellende pas echt.
Heb je het eindelijk voor elkaar een hokje te timmeren waar 't peerd in past, past z'n mens niet; kun je weer een ander hokje timmeren.

Uiteindelijk zul je tot de ontdekking komen dat al die hokjes zinloos zijn. Dat de klap veel korter is door gewoon te beginnen; te kijken wat het paard verteld en daarmee verder t gaan. Scheelt een hoop frustratie en timmerwerk.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:38

Je paard in een hokje zetten, dus zijn karakter bepalen, en daaruit
zeggen hoe hij is, is opzich niets mis mee. Als het maar klopt.
Alleen om naar het karakter of het hokje te handelen is wat anders.
Je kunt wel door het paard in zon hokje te zetten, van hij is zo en zo, weten hoe hard
en hoe zacht je moet doen. Maar dat is het dan ook.
Voor de rest moet je paarden niet in hokjes zetten.
Bij parelli doen ze dat wel, dan zetten ze het hele wezen van een paard , het paard zelf dus in hokjes.
En die levels is nog erger, nog meeeer hokjes. Ik vind parelli niet goed.
Door een paard in hokjes te zetten, vervolgens daaruit handelen en hem dus eigenlijk
te confronteren met zijn eigen wezen ben ik het niet mee eens. Parelliers zijn zich ook niet bewust van zichzelf,ze snappen en begrijpen alleen de hokjes. Alles wat ze doen en begrijpen. Maar je moet je juist wel bewust van jezelf worden, want dat is juist 1 van de belangrijkste dingen!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:48

Ik kom dit topic toevallig tegen, vind het wel interessant. Het lijkt mij wel interessant om mijn paardje eens -in een hokje te laten stoppen- . Gewoon nieuwsgierig, en ook in de benadering naar je paard toe. Ik voel andere mensen (en dieren) vaak niet zo goed aan, het is wel handig als je dan een steuntje in de rug krijgt.

Ik ga meelezen, misschien steek ik er nog wel wat van op! Dan kan ik misschien wat bewuster van mijn paard worden.....