Right brain introvert

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:52

Je zegt dat die karakterbeschrijvingen gaan over het moment, dus dan moet je elke 5 seconden denken van "nu is hij RB introvert, oh, nu extrovert, nu weer dit en dat .. ". Denk niet dat dat werkt, dan kan je beter niks van heel die persoonlijkheden weten :+ Ik vraag iets van mijn pony, die reageert (of reageert niet) en ik reageer daar weer op .. zo is er een wisselwerking en zo komen we ergens ... Je loopt toch niet constant te denken "nu reageert ie als een ... ", daar heb je de tijd niet voor :=

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:06

Ze werkt het wel Sabine,
Sommige paarden switchen niet zoveel, andere paarden wel.

Aan de horsenalitys zijn allemaal strategieën opgehangen die je kunt gebruiken bij een bepaalde horsenality. Wanneer je dit nog aan het leren bent moet je steeds goed nadenken. En zal je misschien denken 'oh hier is hij RBE in de dvd zag ik dat dit misschien kan helpen'. Dat hoeft natuurlijk niet 5 minuten te duren, in je hoofd flitst dat allemaal zo voorbij.

Hoe beter je wordt hoe makkelijker dat gaat totdat je zonder je ervan bewust te zijn registreert hoe je paard is en daarop inspeelt.

Het is een hulpje, om sneller de juiste strategie te vinden. Jij kunt dus al heel goed onbewust de juiste strategie vinden, of hebt een andere manier om op de juiste manier op het juiste moment te kunnen reageren op je paard.

Ik ben helaas nog lang niet zo ver :P

Anoniem

Re: Right brain introvert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:10

Hmm, als mijn pony iets zou doen en ik zou eerst moeten denken in welke staat hij op dat moment verkeerd en hoe ik dat zou moeten aanpakken vrees ik dat ik het misschien toch wel niet kan navertellen :=

Pas op, ik heb geen levensgevaarlijk beest hoor :+ maar hij heeft mij ooit letterlijk omvergelopen :j en meerdere malen pogingen tot, om mij iets duidelijk te maken ... en daar heb ik op een bepaald moment op moeten reageren, en toen kende ik de horsenality's en alle andere dingen nog niet .. En ik kan nu niet zeggen dat ik er niet geraakt ben :+

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:52

De basis is vrij simpel en het verschil tussen een paard dat het zat is en doelbewust op je af komt rennen om je omver te duwen en een bang paard dat in paniek je kant op komt stormen is toch makkelijk te zien.

En eigenlijk in beide gevallen is het eerste wat je moet doen zorgen dat dat paard niet bovenop je terecht komt koste wat kost.

Dit hierboven is natuurlijk wel een extreme situatie waar je eigen veiligheid voorgaat.

Wanneer je echt goed moet kijken is denk ik meer wanneer je bijvoorbeeld je paard over een stroom water wilt krijgen en je paard dat niet wilt. Waarom wil hij niet, is hij bang en neem je de tijd met approach and retreat, of vind hij het gewoon te veel moeite en moet je wel streng tegen hem zijn. En dan natuurlijk bij zo'n paard is het dan weer de kunst om de weg te vinden waarbij hij toch vanuit zijn eigen idee het stroompje over gaat.
Op zo'n moment heb je wel de tijd om even goed te kijken en na te denken.

Vind je het zo misschien logischer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:55

Vind ik logischer :j

Maar TS zit nog in die eerste fase zeg maar, terwijl ze al volop bezig is met "mijn paard is ... ". En persoonlijk vind ik dat ze daar helemaal (nog) niet mee zou moeten bezig zijn, maar zou moeten zorgen dat ze niet meer omvergelopen wordt, dat is stap 1 ... En als er dan reacties komen van "je moet het tijd geven & leren & nadenken" .. Misschien in de toekomst, maar nu moet er gereageerd worden ;) Snap je wat ik wil zeggen? :)

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:47

Ja, daar heb je gelijk in.
Maar ik denk dat ze aan de reacties in dit topic al heel wat heeft!

Hoe meer je leert hoe meer je erachter komt dat je eigenlijk nog weinig weet :p

en dan kan zo'n forum wel helpen maar gewoon instructie zoeken die bij je in de bak komt staan helpen is eigenlijk altijd nog het beste.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:15

heb je hier wat aan ansob?

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:33

Ja hoor :)
Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:03

Het idee is natuurlijk dat je het interpreteren en beïnvloeden van gedrag op gevoel gaat doen. Je bent veel te rechtlijnig aan het denken.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:43

Dat vind ik ook zo lastig aan nh, je moet echt je hele denkwijze aanpassen.
Maarja, het is het allemaal waard :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:49

skabelpunk schreef:

Juist niet. Gewoon ophouden met denken en alleen kijken. Kijken wat er gebeurt, hoe er gereageerd wordt en welke lijn daarin te ontdekken valt. Die lijn pak je op en daar begin je. Het paard verteld je de rest wel.......

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:44

Het filmpje van Linda die met het paard in de denkbeeldige box bezig is wordt bij mij niet weergegeven.
Kan iemand mij aub zeggen wat de titel is van het filmpje zodat ik het op youtube kan bekijken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:11

Het filmpje op Youtube is verwijdert omdat het in strijd was met de auteursrechten.
Helaas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:22

Het is niet realitisch om te dneken dat de juiste kennis iedereen op gevoel komt aanwaaien ikke. Wees blij dat er inmiddels door veel mensen over verbetering na wordt gedacht ipv de go with the flow die nogal vaak totaal verkeerd uitpakt. Zie de rest van bokt. Gevoel is zoals ik schreef waar je naar streeft en wat je ontwikkeld als onervaren persoon, maar neit iets wat de meeste mensen van begin af hebben. Ik denk dat mensen met een NH insteek eens moeten stoppen elkaar het zo moeilijk te maken en op alle slakken zout te leggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:41

Fellor schreef:
Het is niet realitisch om te dneken dat de juiste kennis iedereen op gevoel komt aanwaaien ikke. Wees blij dat er inmiddels door veel mensen over verbetering na wordt gedacht ipv de go with the flow die nogal vaak totaal verkeerd uitpakt. Zie de rest van bokt. Gevoel is zoals ik schreef waar je naar streeft en wat je ontwikkeld als onervaren persoon, maar neit iets wat de meeste mensen van begin af hebben. Ik denk dat mensen met een NH insteek eens moeten stoppen elkaar het zo moeilijk te maken en op alle slakken zout te leggen.

Het komt je inderdaad niet aanwaaien, net zo min als netjes dressuurmatig rijden. Daar hebben ze lesgeefmensen voor uitgevonden.

De go-with-the-flow die jij aanhaalt is een hele andere dan dan waar ik op doel. Ik ga uit van het paard, niet van blaaskaken (zonder inhoud).

Ik ben het helemaal met je eens dat op slakken zout leggen geen nut heeft. Evenmin als al het uiterlijk vertoon wat er door veel goeroes bij gehaald wordt, voornamelijk om extra inkomsten te genereren; niet om iets toe te voegen voor het paard......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:55

ikke schreef:
Fellor schreef:

Het komt je inderdaad niet aanwaaien, net zo min als netjes dressuurmatig rijden. Daar hebben ze lesgeefmensen voor uitgevonden.

De go-with-the-flow die jij aanhaalt is een hele andere dan dan waar ik op doel. Ik ga uit van het paard, niet van blaaskaken (zonder inhoud).

Ik ben het helemaal met je eens dat op slakken zout leggen geen nut heeft. Evenmin als al het uiterlijk vertoon wat er door veel goeroes bij gehaald wordt, voornamelijk om extra inkomsten te genereren; niet om iets toe te voegen voor het paard......

Dat zijn wel de goeroe's die de theorie voor het grote publiek beschikbaar maken en waarvan er een aantal onmiskenbaar resultaat hebben geboekt met hun eigen paarden en via les met die van anderen.
Niemand dwingt je om je bij hun aan te sluiten. Ze promoten NH en dat is zeker iets positiefs. Natuurlijk heb je er een aantal tussen zitten die zichzelf nogal interessant vinden, maar daar begint weer het nadenken/gezond verstand; heb ik hier wat aan? klopt deze theorie? enz enz.
Nadenken is iets waaraan je niet ontkomt. Iedere vorm van theorie en praktijkervaring vereist analyse en zelfreflectie om tot ontwikkeling te komen.
Nadenken is dus zeker niet iets slechts. Met op alle slakken zout leggen bedoel ik dat je weer valt over een woord. Terwijl het heus zijn nut wel heeft bewezen!
Ook bij het uitzoeken van een lesgeefmens zal je na moeten denken over wat je wil en welke weg je in wil slaan. Daarbij ben ik juist weer erg tegen het les krijgen en verder niks. Met alle kennis die tegenwoordig beschikbaar is... zelfstudie is zo belangrijk!

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:41

ikke schreef:
skabelpunk schreef:

Juist niet. Gewoon ophouden met denken en alleen kijken. Kijken wat er gebeurt, hoe er gereageerd wordt en welke lijn daarin te ontdekken valt. Die lijn pak je op en daar begin je. Het paard verteld je de rest wel.......

Ik snap je niet helemaal ikke! Hoe jij dit nu schrijft komt het op mij over alsof je vanzelf veel dingen zou moeten kunnen zien.
Ikzelf ben nu eigenlijk met andere ogen aan het leren kijken. Vanuit een denkwijze die past bij een paard. Mijn eigen mensen denkwijze is anders. Dat bedoelde ik met mijn denkwijze veranderen. Vooral het rechtlijnig denken wat menseigen is maar niet paardeigen.
Als je begint iets te doen heb je regeltjes nodig om het je eigen te maken. Daarna kan je pas gaan improviseren.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar wat jij hier schrijft klinkt voor mij heel erg zweverig en daar kan ik op dit moment weinig mee. Wat is het nu precies dat je probeert te zeggen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:21

Huh, wat is daar zweverig aan? Klinkt voor mij vrij logisch dat je kijkt naar wat het paard met zijn/haar reacties aangeeft en daarop inspeelt, volgens mij is dat gewoon praktisch en niks zweverigs. Het enige is dat je inderdaad wel echt moet zien en niet alleen maar verwacht te zien. Want heel veel mensen kijken met een verwachting, zoeken dan naar bevestiging van die verwachting en zien daarbij andere signalen helemaal over het hoofd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:27

skabelpunk schreef:
ikke schreef:

Ik snap je niet helemaal ikke! Hoe jij dit nu schrijft komt het op mij over alsof je vanzelf veel dingen zou moeten kunnen zien.
Ikzelf ben nu eigenlijk met andere ogen aan het leren kijken. Vanuit een denkwijze die past bij een paard. Mijn eigen mensen denkwijze is anders. Dat bedoelde ik met mijn denkwijze veranderen. Vooral het rechtlijnig denken wat menseigen is maar niet paardeigen.
Als je begint iets te doen heb je regeltjes nodig om het je eigen te maken. Daarna kan je pas gaan improviseren.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar wat jij hier schrijft klinkt voor mij heel erg zweverig en daar kan ik op dit moment weinig mee. Wat is het nu precies dat je probeert te zeggen?

Je moet eerst kijken. Dan ga je nadenken over wat je ziet en vervolgens ga je kijken of datgene klopt met de praktijk.
Bij voorkeur doe je dat met een lesgeefmens, maar "atributen" zijn daar niet voor nodig. Het probleem zit 'm niet in het nadenken, maar in het feit dat veel mensen niet analitisch kunnen denken. Die bedenken wat ze hadden willen zien, en "verzinnen" daar vanalles bij wat er helemaal niet is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:35

ikke schreef:
Je moet eerst kijken. Dan ga je nadenken over wat je ziet en vervolgens ga je kijken of datgene klopt met de praktijk.
Bij voorkeur doe je dat met een lesgeefmens, maar "atributen" zijn daar niet voor nodig. Het probleem zit 'm niet in het nadenken, maar in het feit dat veel mensen niet analitisch kunnen denken. Die bedenken wat ze hadden willen zien, en "verzinnen" daar vanalles bij wat er helemaal niet is.

Probleem in zijn algemeenheid is dat mensen altijd eerst en goed kijken, maar vervolgens de signalen verkeerd interpreteren en verkeerde oplossingen hanteren.
Een lui paard wordt volgestopt met kilo's en kilo's biks om hem "fitter" te maken.
Een agressief paard wordt teruggeschopt indien hij trapt.
Een onrustig paard wat niet wil stilstaan krijgt een snok aan zijn halster.
Een paard wat aan zijn mens snabbelt en knabbelt krijgt een knal omdat het paard respectloos zou zijn.
Een loperig paard wordt ingehouden op het bit zodanig dat de teugels continue strak staan.

Zoveel praktijkvoorbeelden waar mensen heus wel goed kijken en heus wel er een analyse op los laten..... maar het leidt nooit tot een goede oplossing.
In bovenstaande situaties krijg je nooit dit: http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

Gelukkig is er een mogelijkheid om wel te leren hoe correct om te gaan met een paard.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:53

scoxxx schreef:
Probleem in zijn algemeenheid is dat mensen altijd eerst en goed kijken, maar vervolgens de signalen verkeerd interpreteren en verkeerde oplossingen hanteren.
Een lui paard wordt volgestopt met kilo's en kilo's biks om hem "fitter" te maken.
Een agressief paard wordt teruggeschopt indien hij trapt.
Een onrustig paard wat niet wil stilstaan krijgt een snok aan zijn halster.
Een paard wat aan zijn mens snabbelt en knabbelt krijgt een knal omdat het paard respectloos zou zijn.
Een loperig paard wordt ingehouden op het bit zodanig dat de teugels continue strak staan.

Zoveel praktijkvoorbeelden waar mensen heus wel goed kijken en heus wel er een analyse op los laten..... maar het leidt nooit tot een goede oplossing.
In bovenstaande situaties krijg je nooit dit: http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

Gelukkig is er een mogelijkheid om wel te leren hoe correct om te gaan met een paard.....

Nou doe je net alsof Parelli de enige mogelijkheid zou zijn om "beter" met een paard om te leren gaan en dat is dus klinkklare onzin.
Er zijn zat mogelijkheden om te leren om netjes en respectvol met een paard om te gaan, daar heb je Parelli niet per definitie voor nodig.
En dat filmpje is bepaald niet voor iedereen "het hoogste doel", om eerlijk te zijn, ik heb daar ook geen behoefte aan, ofschoon ik het in principe met mijn merrie zou kunnen doen. Punt is dat ik haar mening over zonder zadel rijden respecteer, dat vindt zij onprettig, dus doe ik dat uiterst zelden. Maar ik kan haar gerust zonder hoofdstel door een weiland sturen, is geen probleem, het heeft voor mij alleen geen toegevoegde waarde om dat te doen.
Maar waar ik me aan stoor in je post is dat je dus niet leest wat @Ikke schrijft maar er direct je eigen interpretatie op los laat (c.q. datgene erin leest wat jij verwacht te lezen), dat is dus precies wat ik bedoel met "zien" en "verwachten te zien". Lees eens zonder vooringenomenheid de post van @Ikke en denk eens na over de inhoud daarvan voordat je reageert. De "praktijkvoorbeelden" die jij geeft zijn de bekende vooroordelen van mensen die nou juist niet nadenken, die niet kijken of datgene wat ze proberen ook feitelijk werkt en dus ook niet analytisch denken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:28

Waratje schreef:
Nou doe je net alsof Parelli de enige mogelijkheid zou zijn om "beter" met een paard om te leren gaan en dat is dus klinkklare onzin.
.

Parelli, Emil Voest, Klaus Hempfling en alle anderen zie ik grotendeels hetzelfde doen. Voordeel van Parelli is dat hij je het stap voor stap in de kleinste details uitlegt.

En als jij vind dat ik Ikke niet correct interpreteer, is er een communicatieruis.... wellicht had Ikke duidelijker haar punt moeten maken en uitleggen?

Ik hou van duidelijke discussies met duidelijke standpunten en duidelijke argumentatie. Zoals jij schrijft Waratje, vind ik wat vaag allemaal en geen punt raken. Je blijft kabbelen.

Deze hele discussie blijft te vaag... we zijn het allemaal met elkaar eens want we behandelen allemaal onze paarden heel lief en goed en aardig.... Parelli is niet de enige manier, want er zijn meerdere.... we denken allemaal heus wel na..... het wordt op deze manier een nutteloos kabbeldiscussietje: de kern van het algemene probleem wordt niet begrepen in deze discussie door sommige.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:21

scoxxx schreef:
Waratje schreef:

Parelli, Emil Voest, Klaus Hempfling en alle anderen zie ik grotendeels hetzelfde doen. Voordeel van Parelli is dat hij je het stap voor stap in de kleinste details uitlegt.

En als jij vind dat ik Ikke niet correct interpreteer, is er een communicatieruis.... wellicht had Ikke duidelijker haar punt moeten maken en uitleggen?

Ik hou van duidelijke discussies met duidelijke standpunten en duidelijke argumentatie. Zoals jij schrijft Waratje, vind ik wat vaag allemaal en geen punt raken: je blijft kabbelen.
Deze hele discussie blijft te vaag... we zijn het allemaal met elkaar eens, we behandelen allemaal onze paarden heel lief en goed en aardig.... Parelli is niet de enige manier, want er zijn meerdere.... we denken allemaal heus wel na..... het wordt op deze manier een nutteloos kabbeldiscussietje.

Ik kabbel ook graag voort met mijn paarden :D Dat is namelijk leuk relaxt, ik ben zeer voor harmonie en hou niet van knokken. Verder geef ik niet veel om systemen van goeroes, het gaat namelijk niet om systemen, maar om het ontwikkelen van inzicht. En inzicht is iets dat zich moeilijk concreet laat beschrijven. Een goed lesgeefmens is bij het ontwikkelen van inzicht wel essentieel, als je les krijgt van iemand zonder inzicht heb je natuurlijk een achterstand. Uit een boekje leren heeft de handicap dat mensen dezelfde woorden heel verschillend kunnen interpreteren (zie ook in dit topic) en daarmee dus een heel andere uitleg kunnen geven aan het boekje dan misschien wel wordt bedoeld. En dan nog, in dat boekje kan wel geschreven worden dat je bijvoorbeeld met je navel naar de kont van het paard moet richten, maar de meeste mensen kunnen best slecht richten en zijn zich niet bewust van details als opgetrokken schouders, richting van je heupen, open of gesloten een cirkeltje lopen, etc. die ook nog eens meedoen met je drijvende hulp.

Het is best lastig om in zo'n algemene discussie duidelijke standpunten in te nemen, want in algemene omgang met paarden in het algemeen komt direct het punt "het hangt af van het paard" bovendrijven. Het ene paard is gebaat bij die rotschop onder de kont, waar een ander paard alleen maar afgeleid hoeft te worden door het verleggen van je ademhaling.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:28

Waar het dus ongeveer op neer komt.. Het kan even goed lukken als falen als je je niet goed laat begeleiden.
Morgen komt er iemand helpen ben echt benieuwd!
Het kan goed zijn dat ik hem fout heb geïnterpreteerd door 1 foute ervaring. Heel goed mogelijk want soms kan hij ook meer naar left brain introvert neigen.

Ik heb persoonlijk voor parelli gekozen omdat dat makkelijk beschikbaar is en heel veel informatie over is.
Je kan ook lesgeef mensen contacteren voor hulp.

Ik ben spijtig genoeg niet geboren met een soort van 6de zintuig om paarden te lezen en verstaan dus ik moet dat leren.
En leren doe ik door fouten te maken.

Groetjes

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:41

ikke schreef:

Ooooh, okay! We zijn he dus gewoon eens alleen jouw manier van beschrijven was voor mij niet helemaal duidelijk. :D

Aan vorige posts wil ik nog toevoegen. Wanneer je les gaat nemen moet je toch verschillende methodes onderzoeken om te kijken van wie je les wilt.
Verder is Parelli nu zo ver in de nieuwste level dvd's, dat het eigenlijk onmogelijk is om zonder lessen hun programma te volgen. Dus dat hebben ze zichzelf ook gerealiseerd dat dat essentieel is. Daarin is het programma wel weer een stuk vooruitgegaan. Voor andere methodes kan ik niet spreken.