Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:04

dan is het toch een aangeleerd trucje aan het paard en geen lichaamstaal?
Zal kijken of ik voorbeeld heb wat ik bedoel met wijzen en sturen, maar geloof dat ik het alleen op beeld heb met veulens.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:06

Ik zou met dit paard niet mijn arm gebruike om te wijzen op die manier. :n Het is een aangeleerd trucje en geen lichaamstaal.

Edit: Ik zie dat lailapri hetzelfde schrijft. :+
Laatst bijgewerkt door joliene op 09-01-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:06

Zoals ik al zei, ik moet die filmpjes bekijken als ik tijd heb. Niet iedereen heeft de tijd om nu meteen die filmpjes te gaan bekijken ;)

Ik zie het inderdaad ook meer als een truukje. Mijns inziens is dit geen natural horsemanship, maar het aangeven van 2 drukpunten, maar door de een net iets zwaarder te laten tellen dan de ander (stille hand tegenover gegooid touw), gat het paard de kant van de minste druk op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:18

lailapri schreef:
dan is het toch een aangeleerd trucje aan het paard en geen lichaamstaal?
Zal kijken of ik voorbeeld heb wat ik bedoel met wijzen en sturen, maar geloof dat ik het alleen op beeld heb met veulens.

Dan vraagje aan jou, wat schaar jij onder NH?
Is echt alles natuurlijk wat jij met je paard doet?
Is NH geen aangeleerd truukje?
Paarden moeten dingen leren die wij met ze doen.
Gewicht in het zadel, voetjes geven, desensibiliseren voor dingen waar ze in de natuur voor op de loop gaan, zijn geen natuurlijke dingen.
NH is voor mij het laten wennen van een paard aan ons.
Wij moeten leren zien en begrijpen hoe een paard denkt, en waarom hij reageert zoals hij reageert.
Maar wij moeten het paard ook leren dat wat wij van hem willen. Namelijk die trailer, die smid, dat ritje over de kermis.
En de manier waarop de persoon in dat filmpje het paard met bepaalde dingen confronteerd, kan voor menigeen die alleen het kant-en-klare paard op demonstraties ziet en kent, schockeren werken.

Te weten: http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

En de weg daarnaartoe...hoe denken jullie dat dat er uit heeft gezien?

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:20

Haha die man heeft humor :Y).

Day 4 (prt 1.) (ongeveer bij het einde)
'' Mam, he's anoying me! ''
'' Just move away from him dear ''

:')

Pluttersput

Re: Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:25

Cassidy, ik ben het wel met je eens hoor :j Eigenlijk alles wat je met je paard doet is een aangeleerd kunstje. Maar ik snap niet waarom je met je hand moet wijzen en dan druk van achter geven. Wat is het nu ervan om te wijzen met je vinger als je wil dat het paard die kant op gaat? Het is toch veel makkelijker als je met je vinger naar de kont van het paard wijst, en dat hij dan de juiste kant op gaat?
Ik vind dat de man heel dubbel werkt. Vinger uit en druk van achter. Waarom dan niet alleen druk van achter?

Ik vind overigens dat hij goed werkt hoor, ook het hele desensibiliseren met het touw, wachten tot het paard goed stilstaan ed. Maar het fenomeen wijzen en dan maar die kant op gaan vind ik raar :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:28

Op het gegeven moment, als hij halster en leadrope vastheeft, wil hij dat het paard wijkt voor druk. Wijzen met halter en leadrope naar de kant waar hij heenmoet, en paardje weet dat hij die kant op moet...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:29

Dat klopt ook cassidy.. :j En veel dingen die hij doet zijn ook goed. Ik snap alleen niet wat voor een meerwaarde die arm heeft in dit geval.. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:31

Cassidy, dat snap ik :j
Maar het is toch tegennatuurlijk...
Nee wacht, voor mij voelt het verkeerd aan om druk te leveren naar de kant waar het paard op moet. Ik wil, als een paard een kant van mij op moet, dat die kant volledig vrij is van druk. Zodat ik, mocht het nodig zijn, ik druk kan leveren om af te remmen.
Ik snap zijn bedoeling, maar voor mij voelt het heel tegenstrijdig.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:33

Pluttersput schreef:
Cassidy, dat snap ik :j
Maar het is toch tegennatuurlijk...
Nee wacht, voor mij voelt het verkeerd aan om druk te leveren naar de kant waar het paard op moet. Ik wil, als een paard een kant van mij op moet, dat die kant volledig vrij is van druk. Zodat ik, mocht het nodig zijn, ik druk kan leveren om af te remmen.
Ik snap zijn bedoeling, maar voor mij voelt het heel tegenstrijdig.

:j Zo denk ik er precies over..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:38

Hebben jullie nog andere dingen die tegenstrijdig voelen dan dit detail dat je in het eerste filmpje ziet?
Hebben jullie inmiddes alle filmpjes bekeken?
Maakt de discussie wel zo compleet, ipv te blijven hangen bij de eerste paar minuten....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:40

Ik zal even de andere filmpjes bekijken :j Want je hebt gelijk, dan weten we waar we het over hebben :j

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:41

Ik heb de eerste 5 filmpjes bekeken. De rest ga ik zeker nog bekijken. :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:51

Cassidy schreef:
NH is voor mij het laten wennen van een paard aan ons.
Wij moeten leren zien en begrijpen hoe een paard denkt, en waarom hij reageert zoals hij reageert.
Maar wij moeten het paard ook leren dat wat wij van hem willen.

Nh is voor mij de taal van het paard bestuderen en deze te leren en hiermee het paard op een voor hem logische manier de dingen te leren die ik met hem zou willen doen.
Waarom wil je weten wat een paard denkt en het begrijpen als je er vervolgens lijnrecht tegenin gaat? Hij mag niet reageren zoals hij reageert want die spiegel wil je niet zien, je wilt hem toch enkel maar wat leren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:55

Quote Pat Parelli: Horses are claustrophobic and panic-aholic.
Als ik dat weet, dan weet ik hoe ik daar mee om moet gaan.
Niet alleen vanaf de grond, maar ook vanuit het zadel.
Onze lichaamstaal is (predator) is anders dan die van een paard (prey-animal)
Als wij ergens van schrikken, verkrampen wij.
Dat brengen wij over op een paard.
Dat moet je weten als wij met een paard omgaan.
Je moet jezelf dus andere reflexen aanleren.
Maar je moet het paard ook leren dat hij bepaalde dingen van je accepteerd.
Doe je dat niet, blijf je hangen bij de basis, en ga je nooit groeien....

Dus wat in jou ogen misschien logisch lijkt (en dan weer, wiens logica, waar kan ik dat nalezen) hoeft dat voor een paard of iedere persoon niet per definitie te zijn.
Dus het woordje `Logisch` is in mijn ogen inhoudsloos
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-01-11 20:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:55

Dat wijzen doe ik ook, maar dan op een andere manier. Ik doe een opleiding met mijn paard, en daar leren we het paard de hand te volgen. Dus mijn paard gaat overal heen waar ik naartoe wijs. Op die manier kan ik mijn paard in alle posities krijgen die ik wil, zonder zelf van plek of positie te veranderen.. Ik vind het juist heel fijn.. Alleen het gaat toch wel anders dan in het filmpje, een stuk subtieler. In het filmpje is inderdaad te zien dat hij het paard echt blokkeerd, en dat is toch anders dan het rustig je hand opheffen en wijzen wat wij leren. (Ik kan evt. een filmpje maken voor mensen die benieuwd zijn :) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:58

Iemand op film zetten is altijd een beetje spannend. Zenuwen kunnen zeer zeker mee gaan spelen. Een filmpje is ook afhankelijk hoe iemand hem knipt. Je ziet zelden de hele trainingssessie. Je hoort zelden de complete uitleg of de theorie erachter....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:03

Ik heb nu filmpje 1 tot en met 4 bekeken, maar meer tijd heb ik echt niet om zomaar zoiets te gaan bekijken.

Ik vind dat de man vrij lang doorgaat. Bij het eerste desensibiliseren van het touw heeft hij het over zodra ze stil staat ophouden met de druk. Met het slingeren van het touw gaat hij meteen 3 seconden door. Neemt niet weg dat ik dit ook dé manier vindt om een paard aan dingen te wennen, maar ik vind dat hij vrij lang doorgaat.

Net als met het achteruit lopen. Ik weet niet of hij het eerder heeft gedaan, maar ook hier vindt ik dat hij vrij lang doorgaat, ondanks dat het paard de gewenste reactie al geeft.

Bij het eerste keer sturen, loopt het paard niet meteen de kant op waar hij naar toe wijst. Dus mmijns inziens heeft het van tevoren ook al geen effect gehad. Hij moet echt met de stok gaan aanraken om het paard duidelijk te maken wat hij wilt. Dus waarom dan in het rond'jagen' wel al met je vinger wijzen? Hier komt ook een deel verwarring bij kijken omdat hij vanaf 2 kanten druk geeft.

Ook bij het draaien van het hoofd, vind ik dat hij vrij lang doorgaat..

Sodelutuut, ik zou graag een filmpje van jou en je paard zien zoals jullie aan het werk gaan, vind ik altijd interessant om te zien :j

Cassidy, tuurlijk is filmen altijd anders. Maar als je zo'n serie maakt, moet je als persoon zo ver goed in je schoenen staan, dat je denkt: ik doe dat goed genoeg om het aan de wereld te laten zien. Mijns inziens moet je dan kleinere subtielere gebaren maken, niet je paard van 2 kanten blokkeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:04

ik heb ook een filmpje gevonden, zal hem even op youtube zetten, wel ouder en ik zou het nu nog subtieler doen, heb ook het foute stukje erin laten zitten dat ik teveel druk geef op de kant waar het paard maar weinig druk kan hebben omdat er altijd teveel druk op heeft gestaan, maar later zie je dat het ons toch wel lukt. Paardje was heel erg scheef en kon niemand aan haar rechter kan verdragen, daarbij door een kaakafwijking zo scheef in gebit dat het ook wel heel moeilijk was om die kant ook mee te nemen.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 09-01-11 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:05

Het is wel NH..
Maar als we dan verder gaan kijken, er staan wel paarden in stallen... Dat is dan weer niet zo NH.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:07

Deze filmpjes gaan over het gedrag naar een paard toe, niet over de rest van het houden van de paarden ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:08

dat is natuurlijk houden van het paard natural, maar nh dus naar je paard luisteren en hem leren lezen en begrijpen om zo op een voor hem duidelijke manier iets te leren kan ook met hoofdstel en bit, als hij dag en nacht op stal staat en meer brok als ruwvoer krijgt om maar even wat uit de lucht te grijpen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:11

Pluttersput schreef:
Ik heb nu filmpje 1 tot en met 4 bekeken, maar meer tijd heb ik echt niet om zomaar zoiets te gaan bekijken.

Ik vind dat de man vrij lang doorgaat. Bij het eerste desensibiliseren van het touw heeft hij het over zodra ze stil staat ophouden met de druk. Met het slingeren van het touw gaat hij meteen 3 seconden door. Neemt niet weg dat ik dit ook dé manier vindt om een paard aan dingen te wennen, maar ik vind dat hij vrij lang doorgaat.

Net als met het achteruit lopen. Ik weet niet of hij het eerder heeft gedaan, maar ook hier vindt ik dat hij vrij lang doorgaat, ondanks dat het paard de gewenste reactie al geeft.

Bij het eerste keer sturen, loopt het paard niet meteen de kant op waar hij naar toe wijst. Dus mmijns inziens heeft het van tevoren ook al geen effect gehad. Hij moet echt met de stok gaan aanraken om het paard duidelijk te maken wat hij wilt. Dus waarom dan in het rond'jagen' wel al met je vinger wijzen? Hier komt ook een deel verwarring bij kijken omdat hij vanaf 2 kanten druk geeft.

Ook bij het draaien van het hoofd, vind ik dat hij vrij lang doorgaat..

Sodelutuut, ik zou graag een filmpje van jou en je paard zien zoals jullie aan het werk gaan, vind ik altijd interessant om te zien :j

Cassidy, tuurlijk is filmen altijd anders. Maar als je zo'n serie maakt, moet je als persoon zo ver goed in je schoenen staan, dat je denkt: ik doe dat goed genoeg om het aan de wereld te laten zien. Mijns inziens moet je dan kleinere subtielere gebaren maken, niet je paard van 2 kanten blokkeren.

Hier ben ik het mee eens! Ik vind ook absoluut dat hij overal te lang door gaat.. Dit is misschien meer een methode voor als alles ook nog snel moet.. Ik heb geleerd, als het paard het goed doet --> stoppen, ontspannen, zuchten en belonen. (eigenlijk is stoppen, onstpannen en zuchten al de beloning).

Ik zal vandeweek als het dooi blijft even een filmpje maken. We zijn nog maar beginners hoor, maar ik vind het toch een erg fijne manier hoe we het leren. www.incontactmet-paarden.nl << daar volg ik trouwens de opleiding.. (Empowerment)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:12

Punt is dat hij zelf ook zegt: one step. Paard heeft er al 3 gemaakt eer hij stopt. En met het achter uit lopen. Een stap moet genoeg zijn, maar hij wil het paard meteen op afstand hebben.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:17

Bij het eerste filmpje viel mij, net als anderen ook al op dat de man het paard (meer dan eens) behoorlijk blokkeert. Ik snap het wijzen wel, maar bij het wijzen hoort ook 'openen' (van de schouders).
En dat laatste doet hij niet. Door zijn schouders op die manier te draaien opent hij juist de kant waar hij het paard niet heen wil hebben. En paardlief gaat braaf die kant op.
Zou hij zijn schouders de goede kant op hebben gedraaid had het prima gekund in combinatie met een wijzende arm.

Verder vind ik het geheel erg onrustig ogen. Ik mis ontspanning, een laag hangend hoofdje en (bij het loswerken) rustige ontspannen passen. In plaats daarvan zie ik een rennend paard met hoog hoofd en gespannen rug en een man die erg actief blijft, ook wanneer hij dat niet wil zijn.

In de latere filmpjes (ik heb tm filmpje 5 gezien) vind ik ook dat de man erg actief blijft wanneer hij dat niet bedoelt. Ik snap zijn bedoelingen heel goed, het desensibiliseren voor het touw is mij op die manier wel bekend. Maar door de manier waarop hij het doet, zegt hij het paard zijn achterhand weg te draaien. En dat doet het paardje keurig.
Het paard ontspant nauwelijks en ik vind het vaak vertwijfeld reageren. Persoonlijk zou ik daar meer ontspanning en vertrouwen in willen zien. (ja, ook al in het begin, ook al heeft het paard een geschiedenis)

Desensibiliseren voor het touw: De trainer desensibiliseert het paard niet alleen voor het touw maar ook voor de hulpen. Hij maakt geen onderscheid in wanneer het paard straks wel moet draaien met zijn achterhand en wanneer niet.
Hij heeft nogal een predator-houding bij het desensibiliseren voor het touw op de achterhand, logisch dat het paard denkt dat hij weg moet stappen.

Ook bij het achterwaarts gaan mag hij wat mij betreft meer 'release' geven af en toe.
Het paard probeert voortdurend het goede antwoord te geven, maar de man is gewoon ronduit onduidelijk in zijn hulpen af en toe en ik vind hem vrij frontaal de hele tijd.

Al met al twijfel ik niet aan de goede bedoelingen van de stichting of de trainer, maar ik zou toch graag wat meer ontspanning in zowel mens als paard zien.