Hoe belangrijk vind jij gras voor een paard in actiefstal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:23

die van mij gaat wel overdreven ' sociolizen' op het moment dat er geen gras meer is. Spelen komt bij hem neer op in dekens bijten (als ze geen dekens ophebben bijt hij niet) en er net zo lang aan trekken (ook als het paard wegloopt) tot het deken scheurt of hij echt een harde klap krijgt. Meneer staat nu alleen in zijn paddockje tot het weide seizoen weer is aangebroken, want dan staat hij braaf met zijn neusje tussen de sprieten.

Anoniem

Re: Hoe belangrijk vind jij gras voor een paard in actiefstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:19

Ze grazen gewoon graag, en vinden het ook super lekker.
Maar zoals ik al zei zullen er wel meerdere paarden zijn die in de winter geen spriet gras te zien krijgen, zoals bij ons nu, ze worden wel buitengezet maar de weien zijn gewoon veranderd in zandpaddocks..

Over dat paarden op hooi zouden kunnen leven: ik heb hier toch mijn twijfels over.
Ik heb het geprobeerd om mijn eigen paard in een hit actief stal te houden, en na 3 maanden was ze volledig uitgeblust, nul energie. Vanaf ze weer op stal kwam (traditionele manege) hebben we haar weer op de oude manier beginnen voeren (elke dag weidegang met gras, hooi en kuil, krachtvoer) en pas maanden later is ze weer het oude paard geworden. Misschien is variatie in de voeding toch zo slecht nog niet?

Al is het alleen maar voor het mentaal welzijn: gras en een beetje krachtvoer mogen volgens mij echt niet ontbreken in het voedingspatroon..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:22

Arabesk schreef:
Het ging hier om of een paard ook zónder gras, kan en ja dat kan, mits het goed hooi is.

Iemand die ik ken let heel erg op voeding, heeft zelf geen gras, maar als ze merkt dat haar paarden wat te kort hebben gaat ze op de dijk lang stengelig gras maaien om dit te voeren. Ze knappen er dan ook echt van op. In het gras staan natuurlijk meerdere soorten gras en plantjes die ze erbij maait en ook voert, maar mijn gevoel zegt toch dat vers gras toch beter is als hooi. Het gras wat jullie eerder beschrijven zie ik als het gras in tijd van droogte en in de winter (de natuur maakt dan zelf een soort van hooi en het paard eet dan vrij veel boomschors om hiermee in combi met het grove stengelige hooi zijn darmen te reinigen).
Ik denk dan ook dat dit best interessant is om te onderzoeken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:23

maar Robin, misschien ligt het dan bij jou niet alleen in verschil hooi/gras maar ook in krachtvoer en manier van houden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:38

Oja wat ik me ook nog afvraag, hoeveel chlorophyl (bladgroenkorrels) zit er nog in hooi, blijft dit tijdens het drogen erin of verdwijnt het?

werking chlorophyl:
Chlorophyl verhoogt de zuurstofconcentratie in het lichaam en bevordert het ontgiftigingsproces. Helpt bij alle vormen van bacteriële infecties, versterkt de hartfunctie en zorgt voor de vereisten voor gezond bloed en gezonde
lymfeklieren. Het is ontstekingsremmend en ondersteunt het immuunsysteem.

Het is ook in andere producten te vinden zoals algen, maar zijn die verder dan wel goed voor je paard als vervanger van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:37

opisop_shop schreef:
maar Robin, misschien ligt het dan bij jou niet alleen in verschil hooi/gras maar ook in krachtvoer en manier van houden?

Ja inderdaad :) het is het totaalpakket bij m'n paard

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:32

Waar mijn paard staat hebben ze in de winter zo goed als geen gras meer, ze krijgen wel onbeperkt ruwvoer.
Toch merk je altijd wanneer het eind van de winter is, de paarden zijn dan toch in een wat mindere conditie.
Als ze dan weer op het gras mogen zie je ze gewoon opknappen. In de weilanden staat paardengras met veel kruiden ertussen, dus geen koeiengras, daar doen ze het goed op.
En de weilanden blijven ook zo, ondanks dat de buren wel koeiengras op hun weilanden hebben staan, maar dat komt nooit tot bloei omdat het voor die tijd al opgegeten of afgemaaid is.
De weilanden zijn ook voldoende groot, groter dan de postzegeltjes waar sommige mensen hun paarden op menen te kunnen houden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:27

Interessant topic wordt dit. :) Mijn (ex-)verzorgtinker vond het ook altijd heerlijk om te grazen, daarom lijkt het mij ook goed voor het mentale welzijn. Maar zoals de meesten hier ook zeggen: in de winter is er sowieso eigenlijk weinig tot geen gras, dus dan zou alleen weidegang in de zomer goed genoeg zijn. Ik ga er over nadenken. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:30

Ik zie mijn pony juist liever helemaal niet op gras. Gelukkig kunnen we onze dieren wel 24/7 buiten houden (met schuilstal), maar zonder gras. Ze is in het verleden hoefbevangen geweest wat een reden is om haar niet meer op het gras te houden. Ook hebben we ezels, die al dik worden van lucht (en waarvoor ons vette Nederlandse gras al helemaal niet goed is). Ze hebben hier uitloopstallen (met vlas en daarop een laag stro), bakstenen straatjes (ook goed voor de hoeven) en zand. In de zomer krijgen ze wel eens een heel klein graasstrookje en natuurlijk krijgen ze hooi, dat verspreid wordt over bakken met roosters zodat ze er langer mee doen. Maar daarnaast ook nog vrij regelmatig boomtakken - bijv. wilg -, distels, gedroogde brandnetels, riet, etc. Dat vinden ze helemaal geweldig.

Over "mentaal welzijn", ik merk niet dat ze hier gras missen. Het hooi grazen ze ook als het ware uit de bakken en dat wordt eigenlijk praktisch onbeperkt gevoerd. Als ik buiten op pad ben laat ik ze wel 'ns wat gras grazen, maar ik krijg niet echt de indruk dat ze 't zo erg missen. Takken ed. werken sowieso goed tegen verveling, daar zijn ze wel een tijdje zoet mee, om al die schors daar vanaf te strippen. Wij hebben knotwilgen op eigen terrein waarvan er elk jaar wel een aantal geknot worden, dus dan krijgen ze elke dag of om de dag wel een tak om te knabbelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:44

Er stond vandaag een stukje in de krant, als ik het goed begreep is voor de mens chlorophyl vergelijkbaar met hemoglobine de transporteur van zuurstof door de aderen. Het verschil schijnt klein te zijn. chlorophyl heeft een kern van magnesium en hemoglobine een kern van ijzer, verder zijn de stoffen identiek. Door het eten van chlorophyl helpen wij het lichaam om gezonde hemoglobine aan te maken. Het lichaam vervangt magnesium door ijzer.
dan een stukje bla bla
en dan bij kramp (stukje ging over kuitkramp) en andere spierklachten vooral voeding met veel magnesium.
bronnen van magnesium:
jong gerstegras, chocola (bittere), schelpdieren, sojabonen, noten, en andere jonge groene groente.
Daarbij had deze gebruiker ook een onverklaarbaar beter humeur gekregen.

Ik heb aan een scheikundige gevraagt wat de scheikundige formule en werking van bladgroen is (dus meer als mijn simpele co2 en h2o wordt o2 en c6h12o6 (=sacherose=suiker) als ik het zo goed zeg uit me hoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:58

je kunt ook spirulina aan je paard geven,zit ook vol met bladgroen(chlorophyl)
ik heb zelf standaard wat in d ekast staan en geef ze paarden een paar keer per week wat spirulina door het voer :j

wel kijken wat je koopt,niet alle spirulina word in schoon water gekweekt namelijk

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:05

Ik ben een keer op een hit-actief stal in Arnhem geweest. Zelf zou ik er niet voor kiezen om mijn paard daar neer te zetten. Het was een hele droge kale ondergrond met een soort kunststof matten, zag aardig wat paarden glibberen op die dingen. Het zag er op de een of andere manier ook zo saai uit voor die paarden, ik denk dat ik afwisseling in ondergrond wel belangrijk zou vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:52

Gras is niet het àller-belangrijkste voor het paard in zijn dagelijkse omgeving....maar ik zou mijn paardje echt never-nooit het grazen willen ontnemen :n

Prima dat ze niet elke dag kunnen grazen , bvb. in de winter tijdens de dagen dat de wei te zacht is , dat geeft ook niet als ze dan een tijdje op hooi moeten leven. Maar ze zijn dolblij als ze dan tussendoor met vorst of weinig regen , toch even op de wei mogen totdat hij weer te zacht wordt :)

Een paard is toch echt een graas-dier , hoort gewoon zeer regelmatig in het gras te staan , lekker te kunnen speuren naar een lekker stukje gras , kop aan de grond , en grazen maar. Weer een hapje , weer een voetje naar voren , weer een paar happen , even al kauwend om je heen kijken , weer een paar happen , al schuifelend lekker wat knabbelen :) Dan weer een stukje verderop....

Ik vind het vooral voor de geestelijke gezondheid echt een MUST dat die dieren gewoon regelmatig lekker kunnen grazen. En ook lichamelijk is het wel fijn om te mogen genieten van een sappig en vers stukje gras.

Dan hoeven ze niet meteen dag-en-nacht zichzelf vol te vreten in een vol-vette wei , maar het is gewoon een stukje genieten voor een paard als hij lekker in de wei kan banjeren , geweldig toch dat je zelf kunt bepalen waar je gaat eten , al lopendeweg wat snacken +:)+

Hier is het de bedoeling dat ze van de zomer de hele dag bij stal en op de paddock kunnen lopen , met van daaruit toegang tot het looppad rondom de wei , waar we her en der wat hooinetten en likstenen enzo hebben. En van daaruit kunnen ze dan ook een dagdeel toegang krijgen tot een wei om lekker te grazen.
Als we die wei dan weer dicht doen kunnen ze nog steeds lekker rennen / spelen / rommelen op het looppad en in de paddocks , maar hebben ze wel even heerlijk hun natuurlijke graas-gedrag kunnen vertonen , wat wil een paard nog meer ? Best of both worlds :)

Moet er niet aan denken om ze de hele dag / het hele jaar in een saaie zandbak te houden.... of anders een leuke zandbak , grazen hoort er gewoon bij voor een paard met een normale gezondheid.

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:18

Zolang ze voldoende hooi krijgen en beweging, pima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:37

Ik merk wel dat het echt een traktatie is voor een paard. Ze vinden het gewoon super lekker en het is een goede bezigheidstherapie. Ook het hapje-stapje tijdens het grazen vind ik heel belangrijk, daarom verspreid ik mijn hooi ook over het land of de paddock om dat effect na te bootsen. Overigens spelen mijn mannen altijd wel, ook al staat er nog zoveel gras. Na een uurtje moet je toch even gaan rennen en spelen! Merries doen dat wel minder heb ik begrepen..

Dus noodzakelijk nee, maar wel fijn. Al is het maar af en toe wat happen in de berm ofzo.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:11

Ben het pmarena eens.

Wat ik mij nog afvraag, hoe kun je er nou tevreden mee zijn dat je paard in een paddock staat en op hooi moet leven als je je paard zo natuurlijk mogelijk wilt houden? Ik ben in de natuur nog nooit een baal hooi tegengekomen. Vers paardengras is zoveel gezonder voor paarden dan alleen maar droog hooi. Gras voor mijn paard is toch wel een eis van mij als ik een stalling zoek.

En spelen is normaal gedrag voor paarden, het ritme van een paard is: eten, dutje, spelen, eten enz. Ook merries spelen, alleen in mindere mate dan ruinen, bij ruinen gaat het spelen wat harder..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:17

Waarschijnlijk wordt het nu geen hitactiefstal maar een stal met 's zomers 24/7 weidegang, en in de winter overdag weidegang en 's nachts op stal. Niet mijn ideaalbeeld, maar het is erg moeilijk in de omgeving waar ik zoek. (Een stal kon mijn paard ook zomer en winter 24/7 buiten, maar dan zou hij in de winter 's nachts alleen buiten staan en dat lijkt me niet de beste keuze.)

Citaat:
Wat ik mij nog afvraag, hoe kun je er nou tevreden mee zijn dat je paard in een paddock staat en op hooi moet leven als je je paard zo natuurlijk mogelijk wilt houden? Ik ben in de natuur nog nooit een baal hooi tegengekomen. Vers paardengras is zoveel gezonder voor paarden dan alleen maar droog hooi. Gras voor mijn paard is toch wel een eis van mij als ik een stalling zoek.

In de natuur heb je ook niet het gras wat hier op de weilanden staat. Vers paardengras is inderdaad gezonder, maar aangezien de meeste stallen dit niet hebben lijkt mij hooi een betere keuze. Zo natuurlijk mogelijk is mooi, maar het moet wel kunnen. Daarom ben ik nu ook al aan het zoeken. En het paard komt dus sowieso te staan op een stal waar gras voorhanden is, alleen misschien niet het hele jaar rond.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:21

Je keuze voor deze stal lijkt me aardig compromis. Het is niet ideaal dat je paard in de winter alsnog op stal moet, maar in iedere dag er uit is in ieder geval wat. Is Elten (D) voor jou te doen qua reizen? Mijn paard staat daar bij een stal waar de paarden in een kudde worden gehouden, zie link in mijn onderschrift.

Mijn vraag was eigenlijk in het algemeen bedoeld, besef me nu dat jij je er door aangesproken voelt.. :o

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:15

Esther: Elten is helaas te ver weg voor mij, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. :) Ik had inderdaad niet beseft dat je je vraag in zijn algemeenheid had gesteld, maar dat geeft niet. ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:21

Dan zou ik nog even wachten met het aanschaffen van een paard, totdat je wél een plek hebt gevonden waar hij/zij 24/7 buiten kan staan. Of toch voor de actiefstal gaan (welke is het?).
Op deze manier is het niet eerlijk tegenover het paard.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:12

Hoe bedoel je, op deze manier? :)
De actiefstal is De Waterhoeve http://www.dewaterhoeve.nl/index1.html . Deze Hitactiefstal heeft als groot nadeel dat er geen (goede) uitrijmogelijkheden zijn, wat erg belangrijk is als je een paard als een Tinker neemt, en daarnaast vind ik de prijs te hoog (de prijs die vermeld staat op de website klopt niet).

Ik wacht al mijn hele leven op het aanschaffen van een paard, en het blijkt nu gewoon dat in of rond mijn woonplaats geen stallen zitten met 24/7 buiten. Tenzij dus mijn paard in zijn eentje 's nachts in de winter buiten moet blijven, maar dat lijkt me geen goede oplossing. Dan vind ik de compromis alleen 's winters 's nachts op stal een 'goed genoege' compromis.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:12

Hitactief stal met die voerstations vind ik zelf niet je-van-het: hoop stress rondom die voerstations. Hele kudde staat ook continue rondom dat voerstations "vastgenageld". Hoog in hierarchie dichtbij voerstation, laag in rangorde verder weg van het voerstation.
Ze jagen elkaar ook steeds weg bij het voerstation: bang om zelf te kort te komen.

Veel gras ben ik ook niet kapot van.
Mijn paarden mochten begin de zomer weiland van de buurman op: nieuw vers gras! Nou no way, ze aten er nauwelijks van: het onbeperkt gevoerde hooi & voordroog was zoveel lekkerder. Ze aten wel iets, als snack zeg maar.... maar voor echt voedselinname werd de 50 kilo hooi gewoon weggeknauwd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:17

dorientjuh schreef:
Hoe bedoel je, op deze manier? :)

Als je een paard niet kunt bieden wat het nodig heeft moet je het niet kopen. Het is niet eerlijk om compromissen te sluiten voor je paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:23

het kan altijd beter dus dan moet niemand paarden houden.
Wie weet koopt ze wel een paard wat nu een leven heeft stalpaard en er dus helemaal niet uitkomt.
Ik vind het een beetje kortzichtig dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:23

@dorientjuh:
je kunt alvast op zoek gaan naar een (toekomstig) weidemaatje voor je paard.
Dus een plek aanbieden voor een paard waarvoor iemand ook een wei zoekt.
Zal vast niet zo moeilijk zijn. ;)